Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ordentlig tentaångest delux, vilket gör att jag sitter här istället för att plugga.. Varför kan jag inte bara vara disciplinerad?:arghh:
Muntlig tenta på torsdag i skelettets delar på latin.. Bara att den är muntlig gör mig ganska säker på att det kommer gå åt pipsvängen trots att jag känner mig ganska säker på ämnet. Muntligt får det att låsa sig totalt för mig..
På lördag är det omtenta i Anatomi och fysiologi kursen. När vi fick tillbaka första tentan tänkte jag att det är lugnt, jag har nästan en månad på mig.. nu sitter jag här 4 dar innan och knappt pluggat ett dugg.
Nåja, omtenta tillfälle i april igen:meh:
 
Håller tummarna för dig @zassoo ! Själv har jag tenta i morgon. I går gick vi igenom testtentan i helklass och jag känner mig hyfsat OK med vissa grejer och mer clueless med andra. Ska plugga i dag och så ett par timmar imorgon och sen får det väl gå som det går :meh:

Tackar! Hoppas det går bra på din tenta. Jag tycker många gånger att det börjar trilla på plats de sista en-två dagarna, kanske för att jag då faktiskt sätter mig in i det ordentligt :p
 
Ah, bara några dagar kvar av höstterminen för min del och det enda som återstår är opponering på B-uppsatsen. De som ska opponera på vår uppsats har dock själva skrivit en uppsats som är så illa genomförd att jag inte trodde mina ögon (vi kan se alla andras uppsatser via forumet), så jag är inte allt för nervös för att de ska klanka särskilt mycket på vår uppsats. Den vi har opponerat (skriftligt) på hade över tio felaktigt skrivna referenser och så många grammatiska brister att det var svårt att förstå den, så med ens känns oron för den egna uppsatsens brister som bortblåsta :D.
 
Woop woop! Fick tillbaka två tentor idag, båda godkända.
Dels var det den där omtentan där jag var sur över rättningen på den första, och sen en som vi skrev två dagar innan jul.
På den sista hade vi en uppsatsfråga värd 20 poäng på slutet (totalpoängen på tentan var strax under 60 poäng har jag för mig), snacka om att jag blev glad när jag såg att jag nått upp till just 20 på den delen. När jag sen pratade med mina kurskamrater visade det sig att så gott som ingen annan uppnått 20 (dom hade fått 15), vilket gjorde att det kändes ännu bättre eftersom det betydde att läraren inte bara rättat snällt på den utan att jag faktiskt fått med allt som behövdes.

Nu väntar bara en tenta till, på lördag, sen är höstterminen över. Äntligen!
 
Min tentamotivation har helt självdött. Den här dagen har inte varit det miiiinsta produktiv. Har gjort kanske 3 halva tentor sammanlagt. Well well.

Det känns som att jag har hyfsad koll till den huvudsakliga delen och en av de andra viktiga delarna kan jag nog rycka upp mig på tills på lördag för den hade jag bra koll på innan. De andra smådelarna känns inte som någon större förlust om jag skulle få omtenta. Bara jag slipper farmakologiomtenta är jag muy happy..

2 dagar kvar! Hurra
 
Jag behöver råd inför nästa termin. En av de böckerna som är obligatorisk litteratur finns inte som låna-hem-bok på biblioteket (men som referensex), och det är en bok som jag tror att jag kommer ha nytta av genom resten av utbildningen eftersom den handlar om undersökning och behandling av vanliga problem uppbackat av forskningsresultat - alltså är jag inne på att köpa den.
Men självklart finns det ett men. Boken som finns nu är utgiven 2011, och i mars kommer det en ny utgåva. Borde jag då vänta på den istället? Det känns som att det kan ha hänt en del på forskningsfronten på den tiden (speciellt eftersom dom tycker att det är värt att ge ut en ny).
Vi har bara fyra veckor med föreläsningar innan vi går ut på praktik, klarar man sig den tiden på att läsa referensexet eller känns det väldigt begränsande?
 
@cili Jag skulle ha väntat. Men då är jag rätt dålig på att läsa kurslitteratur överlag (använder dem snarare som uppslagsverk). Har du inga tentor, inlämningsuppgiffter etc där du kan behöva boken under tiden så går det nog fint med refexet.
 
Jag behöver råd inför nästa termin. En av de böckerna som är obligatorisk litteratur finns inte som låna-hem-bok på biblioteket (men som referensex), och det är en bok som jag tror att jag kommer ha nytta av genom resten av utbildningen eftersom den handlar om undersökning och behandling av vanliga problem uppbackat av forskningsresultat - alltså är jag inne på att köpa den.
Men självklart finns det ett men. Boken som finns nu är utgiven 2011, och i mars kommer det en ny utgåva. Borde jag då vänta på den istället? Det känns som att det kan ha hänt en del på forskningsfronten på den tiden (speciellt eftersom dom tycker att det är värt att ge ut en ny).
Vi har bara fyra veckor med föreläsningar innan vi går ut på praktik, klarar man sig den tiden på att läsa referensexet eller känns det väldigt begränsande?

Om det är troligt att du ändå kan få läsa referensexet när du vill, så hade jag väntat! På min utbildning så är det ofta helt svårt att kunna läsa referensexet, och när jag i en kurs var beroende utav referensexet så kände jag mig konstant stressad just pga det...
 
Imorgon är det dags för gruppredovisning, och nu när jag har övat framför sambon sisådär femhundra gånger, så kanske jag kan hyfsat vad jag ska säga iallafall... :D

Hemtenta, åh du ljuva hemtenta. Jäkla hemtenta. Ibland så sitter ju verkligen motivationen begravd under någon avlägsen sten långt ut i havet alltså... :banghead: Så idag har jag motiverat mig med att titta runt på platsbanken på jobb som jag absolut inte vill ha, och fick därmed lite motivation till att skriva lite på hemtentan. :rofl: :up:
#allasättärbrautomdedåliga
 
@cili Jag skulle ha väntat. Men då är jag rätt dålig på att läsa kurslitteratur överlag (använder dem snarare som uppslagsverk). Har du inga tentor, inlämningsuppgiffter etc där du kan behöva boken under tiden så går det nog fint med refexet.
+ @NagelacksBeroende
Jag kommer behöva den till minst en studieuppgift innan, men det borde gå att lösa med referensexet eftersom jag lika gärna kan sitta i skolan och skriva. Alternativt får jag väl fota av dom aktuella sidorna i smyg så länge.
Har förbeställt nya utgåvan nu, så den kommer hem så snart den släpps. Och nu lyckades jag hitta en äldre utgåva (som är okej enligt kursansvarige) som lånas ut, så den ställde jag mig i kö på och borde få tag i precis innan vi börjar nya terminen (och då får jag ha den i två veckor) :up:
 
+ @NagelacksBeroende
Jag kommer behöva den till minst en studieuppgift innan, men det borde gå att lösa med referensexet eftersom jag lika gärna kan sitta i skolan och skriva. Alternativt får jag väl fota av dom aktuella sidorna i smyg så länge.
Har förbeställt nya utgåvan nu, så den kommer hem så snart den släpps. Och nu lyckades jag hitta en äldre utgåva (som är okej enligt kursansvarige) som lånas ut, så den ställde jag mig i kö på och borde få tag i precis innan vi börjar nya terminen (och då får jag ha den i två veckor) :up:

Låter ju verkligen toppen! :up:
 
Min tentamotivation har helt självdött. Den här dagen har inte varit det miiiinsta produktiv. Har gjort kanske 3 halva tentor sammanlagt. Well well.

Det känns som att jag har hyfsad koll till den huvudsakliga delen och en av de andra viktiga delarna kan jag nog rycka upp mig på tills på lördag för den hade jag bra koll på innan. De andra smådelarna känns inte som någon större förlust om jag skulle få omtenta. Bara jag slipper farmakologiomtenta är jag muy happy..

2 dagar kvar! Hurra

Man kan alltså behöva göra om bara vissa delar på tentan? Låter ju rätt bra ändå!

Heja på, hoppas motivationen har hittat tillbaka till idag :)
 
Jag tog ledigt igår eftermiddag, hade ändå tentahjärna efteråt :p Men idag måste jag sätta mig och skriva diskussionen på PM:et... :wtf: Det borde visserligen inte ta allt för lång tid, men ändå. Hej och hå...
 
Man kan alltså behöva göra om bara vissa delar på tentan? Låter ju rätt bra ändå!

Heja på, hoppas motivationen har hittat tillbaka till idag :)

Jaa, det är 4 deltentor som skrivs samtidigt! 3 av dem tror jag inte blir några problem bara jag kör idag men två av dem.. Det är väldigt komplicerade grejer de kräver av oss och rätt många av de gamla tentafrågorna finns inte att hitta i något material som vi fått tilldelat? Så det känns lite mer godtyckligt :p O andra sidan är den sammanlagda tiden för dem bara 4 veckor så det är inga stora kurser!

Ett nytt problem dock som jag kom och tänka på är att vi blir utlokaliserade på mycket praktik nästa termin och jag har fått praktikplats 50 mil bort. Blir jädrigt segt att komma tillbaka hit för att skriva omtenta över en dag.. Speciellt eftersom vi bara får åka tåg eller buss :p Nåväl, den dagen den sorgen!
 
Och jag som borde sitta och plugga det sista har hittat ett jobb som jag ska söka. Sitter alltså och skriver ännu ett personligt brev istället för att plugga :meh:
 
Jaa, det är 4 deltentor som skrivs samtidigt! 3 av dem tror jag inte blir några problem bara jag kör idag men två av dem.. Det är väldigt komplicerade grejer de kräver av oss och rätt många av de gamla tentafrågorna finns inte att hitta i något material som vi fått tilldelat? Så det känns lite mer godtyckligt :p O andra sidan är den sammanlagda tiden för dem bara 4 veckor så det är inga stora kurser!

Ett nytt problem dock som jag kom och tänka på är att vi blir utlokaliserade på mycket praktik nästa termin och jag har fått praktikplats 50 mil bort. Blir jädrigt segt att komma tillbaka hit för att skriva omtenta över en dag.. Speciellt eftersom vi bara får åka tåg eller buss :p Nåväl, den dagen den sorgen!

Då håller jag tummarna att du klarar alla deltentorna så att du slipper fundera över logistiken med resor :D
 
JAHA, tenta gjord. Ingen aning om hur det gick :confused:. Eller snarare, det kändes helt OK men eftersom jag alltid antingen är hundra procent säker på att det gick superbra, eller helt förtvivlad för att jag tror att jag är underkänd, så känns det så läskigt att det känns ok liksom. Är jag alldeles för lugn? Lurar jag mig själv och har i själva verket kört på tentan? :nailbiting:

Aja. Sista tentan gjord och hoppas hoppas jag inte behöver göra om den. Firar med att gå till tandläkaren imorgon :meh:
 
Alltså finns det någonting värre än alldeles för fria uppgifter?! Jag sitter nu och fixar ihop, någonting, med instruktionerna "skriv någonting om någonting vi pratat om på kursen" mer eller mindre. Och hur ska detta presenteras, jo det spelar inte så stor roll, vi har stor kreativ frihet. Så just nu håller jag på att gör en "berättande PPT" där jag svamlar på om arkitektur och färgsättning.. Vi har inte diskuterat det överhuvudtaget men jag knyter ann till föreläsningen "design och estetik" :up:
DET HETER FORSKA NÄR MAN INTE VET VAD MAN GÖR :angel::D
 
JAHA, tenta gjord. Ingen aning om hur det gick :confused:. Eller snarare, det kändes helt OK men eftersom jag alltid antingen är hundra procent säker på att det gick superbra, eller helt förtvivlad för att jag tror att jag är underkänd, så känns det så läskigt att det känns ok liksom. Är jag alldeles för lugn? Lurar jag mig själv och har i själva verket kört på tentan? :nailbiting:

Aja. Sista tentan gjord och hoppas hoppas jag inte behöver göra om den. Firar med att gå till tandläkaren imorgon :meh:

Efter sju terminer och många tentor så har jag slutat lyssna på "magkänslan". Har nog aldrig haft rätt. :D Samma med andra inlämningsuppgifter, sällan jag gissar rätt på utfallet. Senast idag fick vi resultat på en promemoria som jag inte hade blivit förvånad om jag fått komplettera, men när resultatet dök upp hade jag fått 11,5 poäng av 12 möjliga. :p
 
Efter en hel dag där jag har tagit lång sovmorgon, sträckläst en skönlitterär bok, gosat med katten och röjt snö så sitter jag nu till slut med det förhatliga PM:et och lyssnar på 90-talsmusik :rofl: Jag ska nog få ihop någonting. Deadline imorgon klockan 16 :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp