Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter sju terminer och många tentor så har jag slutat lyssna på "magkänslan". Har nog aldrig haft rätt. :D Samma med andra inlämningsuppgifter, sällan jag gissar rätt på utfallet. Senast idag fick vi resultat på en promemoria som jag inte hade blivit förvånad om jag fått komplettera, men när resultatet dök upp hade jag fått 11,5 poäng av 12 möjliga. :p
Får försöka strunta i den jag med! Men det känns så snopet och väldigt "eh jaha" att vara klar med sista tentan och känna sig så himla "meh" över hela tentan.

OH WELL.

Sambon (maken?? partnern?) rättade min första del av tentan, som jag trodde gick käpprätt åt helvete, och där hade jag 19 av 25. Även om han rättar väldigt snällt så bör det vara hyfast OK i alla så förhoppningsvis gick resten av tentan bra den med.
 
Jag borde ta mig en titt på gamla tentor (har fotat av dom) och börja leta ihop svaren till frågorna på dom, eftersom jag förhandlat med mig själv om ledigt från tentaplugg imorgon förmiddag (har lärt mig att jag inte kan plugga själv på förmiddagarna, det är efter lunch som mina hjärnceller börjar samarbeta och kan ta in saker). Men vad gör jag istället? Kollar på vad det finns för sommarkurser på distans :grin:.

Tänkta tentapluggdagar lär vara de dagar då jag pluggar minst.. Lever i någon slags förnekelse istället.
 
Gör ni en plannering vecka för vecka eller en dag i taget?

Jag måste ha en todo, annars händer det ingenting... Så idag ska jag läsa och förstå två kompendier.

Skickat in ena projektarbetet som är klart över godkänt och de andra skickas in idag, inte fullt lika bra så är osäker men får hålla tummarna. Måste fokusera på tentorna nu och lämna de bakom mig.
 
Gör ni en plannering vecka för vecka eller en dag i taget?
Jag planerar alltid för hela kursen; exakt hur mycket jag ska ha läst per dag och vecka, när jag ska börja på mina analyser, vilken dag jag ska titta på vilken föreläsning och när jag ska göra mina övningar.

För mig som pluggar på distans finns det inget annat alternativ än att vara väldigt disciplinerad och organiserad. Det föll bara nu på slutet för mig, mest för att jag åkte hem till Sverige och firade jul och tappade alla mina rutiner.
 
Gör ni en plannering vecka för vecka eller en dag i taget?

Jag är helt usel på att följa mål i stil med "läs si och så många sidor". Jag kan lägga timmar på att planera upp dagar i detalj men det blir aldrig av att jag faktiskt följer mina scheman. Så nu bestämmer jag hur mycket tid jag ska lägga per dag och så ser jag till att sitta de timmarna. Jag brukar ha en hyffsad uppfattning om hur lång tid saker och ting tar att lära in/skriva.

Sen läser jag, tack och lov, en utbildning med rejält mycket lärarledd undervisning vilket ger oerhört mycket gratis-struktur. Med de måttliga koncentrationssvårigheter som jag har så är det helt nödvändigt för att jag ska klara av att plugga på den här nivån.
 
Det är fascinerande hur snabbt det går när man har lite tidspress... Skrev knappt någonting igår men idag fick jag en jäkla fart och har nu bara knappt en halv sida kvar på diskussionen. Inlämning senast 16...
 
Sista dagen nu! Ska gå igenom lite till men kl 20 ska jag stänga ner och det jag inte lärt mig då det får helt enkelt vara. Eller gå in till omtentan :p

Har en skriftlig uppgift att göra klart också, snark att jag inte började med den tidigare så jag hade sluppit sitta kvällen innan tenta. Well well, bara den blir gjord. Tror inte den är så komplicerad.
 
Sista dagen på terminen i morgon! Och från att ha längtat efter att få läsa någonting annat än psykologi (jag ska läsa kreativt skrivande from måndag) så känner jag att jag kommer att sakna psykologistudierna en hel del. Det blir kanske till att läsa Psykologi III till hösten ändå...
 
Fy fan vad det går dåligt att tentaplugga när man inte känner att man ens fått grepp om vad kursen handlar om (men det är jag inte ensam om). Den är nämligen väldigt lik föregående kurs, men heter en helt annan sak.
Tentan är först på lördag, så jag kan ju hoppas att polletten trillar ner imorgon. Om inte annat så får det väl gå vägen ändå, för det som finns att plugga på har jag ju försökt lära mig.
Ena uppgiften kommer vara en uppsats värd 20 poäng om valfri sjukdom/skada (totalpoängen skulle ligga nånstans runt 40), så den ska jag nog testskriva imorgon och se om jag får med allt som kan tänkas vara viktigt utifrån det jag tror att läraren vill åt. Sen kan jag lova att det kommer bli herrejössesskönt att sätta punkt för den här terminen och börja med praktiska saker igen (och förstås med lovveckan där emellan, då jag ska starta upp mina fristående kurser istället).
 
Redovisningen igår gick bra iallafall! :up: Nu är det bara hemtentan kvar... Den .. går lite segt. SEN är den här terminen avklarad. Och jag påbörjar termin 2 (av 7...). Så pluttigt det låter med att börja termin 2, det innebär ju att jag knappt ens har börjat än... Men det känns som om att jag har gått här ungefär hur länge som helst!

Jösses så mycket jag längtar till VFU just nu! Ge mig något praktiskt, tack. :D
 
Det var visst länge sedan jag skrev här... :) Jag hade en jättestor omtenta i lördags och känner mig fortfarande som mos i huvudet med stundande tenta imorrn. Omtentan ligger bra till i mars så jag tar den istället, det kan ju vara bra om man är åtminstone liiiite förberedd :angel:

Nu börjar vi en kort kurs på ca 2v och sen ska vi skriva kandidatuppsats, ser fram emot det! :D

Dessutom börjar jag nu termin 6 av 11, helt ofattbart :eek:
 
Fy fan vad det går dåligt att tentaplugga när man inte känner att man ens fått grepp om vad kursen handlar om (men det är jag inte ensam om).

Det där är ett ruggigt dåligt betyg till kursen i fråga. Vi hade en sån kurs första halvan på höstterminen. Vi kunde begripa vissa delar, vissa saker var kanske begripliga kom in helt från vänster och det var omöjligt att förstå deras syfte eller sammanhang och en del saker var bara rent obegripliga. Hur jag lyckades bli godkänd, rent av mer än godkänd, är för mig ett rent jävla mysterium (och det är ju inte heller ett gott betyg för kursen).
 
Fick någon spark där bak om skrev klart första utkastet till hemtentan. Men när andra sitter med hemtentan och "kommer bara inte upp i rätt antal ord", så sitter jag nu här med ca 500 ord för mycket. Heh! Ogillar starkt begränsningar i antal ord :angel:
 
Det där är ett ruggigt dåligt betyg till kursen i fråga. Vi hade en sån kurs första halvan på höstterminen. Vi kunde begripa vissa delar, vissa saker var kanske begripliga kom in helt från vänster och det var omöjligt att förstå deras syfte eller sammanhang och en del saker var bara rent obegripliga. Hur jag lyckades bli godkänd, rent av mer än godkänd, är för mig ett rent jävla mysterium (och det är ju inte heller ett gott betyg för kursen).
Verkligen!
Kursen började dessutom med att ansvarig lärare sa att namnet på ämnet är ett luddigt begrepp. Är man själv medveten om det kanske man kan lägga lite tid på att förtydliga vad det innebär, kan jag tycka. Och sen när hon berättade om uppsatsfrågan på tentan, där vi alltså ska fördjupa oss i vilken skada/sjukdom vi vill (det kan alltså vara allt från bruten lilltå eller blindtarmsinflammation till svår hjärnskada...), så blev det om möjligt ännu mer luddigt vad kursen faktiskt handlar om.
Föreläsningarna har främst rört skador i hjärnan (vilket vi redan läst om i tidigare kurs...), förutom en som handlade om försäkringskassans system för sjukskrivningar och en om gamla sjukdomar. Det finns liksom ingen röd tråd i vad kursen går ut på, det är lite som att dom plockat första bästa föreläsare i korridoren och slängt in i salen.
 
Idag gäller det. Sista tentan för terminen, nr 10 av 10 (eller ja, egentligen 11 av 11 eftersom jag gjort en omtenta också). Har inte pluggat så bra som jag borde eftersom katten blev sjuk mitt i allt, men förhoppningsvis ska det gå vägen ändå (och nu verkar han vara frisk, så jag slipper tänka på det när jag skriver i alla fall).
Ska ladda upp med ett träningspass och sedan lunch i lugn och ro på stan. Men först: läsa igenom mina svar på de gamla tentorna en gång till.
 
Idag gäller det. Sista tentan för terminen, nr 10 av 10 (eller ja, egentligen 11 av 11 eftersom jag gjort en omtenta också). Har inte pluggat så bra som jag borde eftersom katten blev sjuk mitt i allt, men förhoppningsvis ska det gå vägen ändå (och nu verkar han vara frisk, så jag slipper tänka på det när jag skriver i alla fall).
Ska ladda upp med ett träningspass och sedan lunch i lugn och ro på stan. Men först: läsa igenom mina svar på de gamla tentorna en gång till.

Lycka till! :bump:
 
Idag gäller det. Sista tentan för terminen, nr 10 av 10 (eller ja, egentligen 11 av 11 eftersom jag gjort en omtenta också). Har inte pluggat så bra som jag borde eftersom katten blev sjuk mitt i allt, men förhoppningsvis ska det gå vägen ändå (och nu verkar han vara frisk, så jag slipper tänka på det när jag skriver i alla fall).
Ska ladda upp med ett träningspass och sedan lunch i lugn och ro på stan. Men först: läsa igenom mina svar på de gamla tentorna en gång till.
Lycka till! Heja, heja! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp