Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag firar att terminen är slut med att jobba hela det två dagar långa "vinterlov" som erbjuds :crazy: Gårdagens skräcktenta gick över förväntan. Har aldrig haft så mycket ångest inför en tenta. Jag MÅSTE lära mig att säga nej till roliga saker. Det blir inte roligt när "roligheterna" istället blir till femtioelva måsten som bara ger ångest. Tack och lov så har jag sagt upp mig från ena extra knäcket och det största föreningsuppdraget tar slut i mitten av februari.

Nu ska jag skära ner och fokusera på en sak i taget! :up:

... men så var det den där teckenspråkskursen som jag så gärna vill gå :p:banghead:
 
Hm... De som skulle opponera (skriftligt) på vår uppsats lät helt enkelt bli att göra det =/. De verkar båda två gett upp att få godkänt på sin egen uppsats (av förståeliga skäl, den är mer eller mindre oläslig), så då struntade de visst i opponeringen också. Försökte under gårdagen få tag i vår handledare samt kursansvarige, men ingen respons, så nu vet vi inte hur vi ska göra. Vi ska försvara uppsatsen skriftlig och lämna in slutgiltiga versionen av uppsatsen senast söndag kväll, men vi har ju ingenting att försvara oss mot så att säga. Vi får väl helt enkelt lämna in vår uppsats ändå, men jag tycker det är respektlöst av våra tilltänkta opponenter att inte ens meddela att de inte tänker opponera på vår uppsats. Det är ju dessutom tänkt som en hjälp för att finslipa uppsatsen, så vi går ju miste om den möjligheten.
 
Tack för alla lyckönskningar!
Jag tror att den gick vägen. Om jag nu inte missuppfattat saker och ting fullständigt, och så ska det ju förhoppningsvis inte vara.
 
Nu har jag skickat in ena delen av min hemtenta. Har inte kunnat skriva den andra delen då jag av olika anledningar inte kunnat hänga med i kursen riktigt, så jag hade ingen aning om vad jag skulle skriva, det gick inte. Så det får bli en omtenta på den. Hoppas jag klarar den delen jag skickat in bara :nailbiting::crazy:
 
Ny kurs började idag, Cattle production. 15 hp heltidsfart, skönt att bara ha en kurs. Två kursledare där den ena verkar jättebra men den andra är virrig och har lite tveksam engelska. Jag dog lite när hon skulle berätta om något som gick åt skogen och avslutade med "It was pancake" :rofl:

Måste börja läsa på direkt, litteraturseminarium på fredag och ämnet är avel och genetik - svårt tycker jag.

Nån annan som har börjat ny kurs idag eller börjar snart? Vad ska ni läsa? :)
 
Jag har två kurser som startar idag, en på campus och en på distans och jag vill typ skjuta mig själv... Jag längtar efter att en kurs bara ska fungera utan problem och där alla är hyfsat nöjda..
#bitterfitta här..
 
@zassoo Hehe ja det kan ju bli lite spännande ibland när engelskan är sisådär (eller innan en lärt sig tolka den)!

Jag började vårterminens kurs idag, Klinisk kurs 1! Första klinikterminen nu :nailbiting: Är ungefär lika delar jättekul och spännande som helt ofattbart läskigt. Det är alltså nu vi ska börja prestera praktiskt också och integrera kunskaperna i kliniken. Rivstartar här också med massor att göra i veckan och ännu mer nästa vecka! Men det ska bli väldigt roligt och ser jättemycket fram emot den!

Och fick hem min kursbok idag och jag blir glad bara av att titta på den! Den är nämligen helt knallrosa :love:
 
Nu har jag haft lite kontakt med en SYV så imorn ska jag ner och anmäla mig för att läsa upp matten! Känner mig så otroligt begränsad med bara ma1b, har fått IG två gånger i ma2b men de säger väl tredje gången gillt? :o
 
Dag 1 på mellan-terminerna-lovveckan har jag rättat till en uppsats som läraren hade synpunkter på.
Planen för övriga dagar:
Skriva en inlämningsuppgift i Styrkeutvecklingskursen
Skriva en inlämningsuppgift i Kostkursen

Tänkte även försöka läsa några kapitel i litteraturen som hör till kurserna. Dels för att det är skönt att ligga ett steg före, men även för att det är väldigt intressanta ämnen.
Eventuellt var det någon inlämningsuppgift i Hälsokursen också, då vill jag hinna med den med.

Det kanske låter mycket, men varje inlämningsuppgift borde inte ta mer än 5 timmar (ganska korta uppgifter, så mesta tiden lär gå åt inläsning inför dom). Bättre att få det gjort nu när jag har gott om tid, så jag inte behöver ta allt samtidigt som mitt program drar igång igen nästa måndag :) .
Det här är terminen då jag ska bli strukturerad, för jag har liksom inget val om jag ska få det här att gå ihop ;)
 
@zassoo Hehe ja det kan ju bli lite spännande ibland när engelskan är sisådär (eller innan en lärt sig tolka den)!

Jag började vårterminens kurs idag, Klinisk kurs 1! Första klinikterminen nu :nailbiting: Är ungefär lika delar jättekul och spännande som helt ofattbart läskigt. Det är alltså nu vi ska börja prestera praktiskt också och integrera kunskaperna i kliniken. Rivstartar här också med massor att göra i veckan och ännu mer nästa vecka! Men det ska bli väldigt roligt och ser jättemycket fram emot den!

Och fick hem min kursbok idag och jag blir glad bara av att titta på den! Den är nämligen helt knallrosa :love:

Vad spännande med praktisk kurs! Vad är det ni får göra, är det typ som i tv-serier att ni går "rounds" på avdelningarna på sjukhuset? :D Tänker Scrubs :laugh:
 
Nu har vi dragit igång grupparbetet på den nya kursen och jag tror jag har fått en rätt bra grupp! :) Det känns som att vi är på ungefär samma nivå.

Det stör mig litegrann att resultaten från höstterminens tentor inte kommit än, jag vill ju kunna gå vidare :p Men det blir väl en (förhoppningsvis glad) överraskning lite senare.
 
*KL*

Vad gör ni när ni har satsat allt på en tenta och inte lyckats? I mitt fall gäller det två tentor. Jag har pluggat hela jullovet 4-8 timmar per dag (bortsett från julafton och nyårsdagen) och ändå grejar jag det inte. Jag har läst alla kapitel så många gånger att jag kan texten utantill och ändå sätter jag inte tentorna. Så vad gör man? Hittills har jag gråtit hela eftermiddagen och bakat chokladbollar och ätit upp hälften av dem, det har funkat ok. Nu funderar jag i banor om att jag faktiskt ska hoppas av (ses som ett stort misslyckande för mig) och läsa kurserna på distans. Hemsk känsla när man känner att man har gjort allt man kunnat och ändå inte lyckas, känner mig så otillräcklig!
 
Jag har börjat en kort kurs (3 HP) i försökdjursmedicin (eller ja, tydligen hade jag glömt att tacka ja men har återanmält mig och väntar på antagningsbesked :cool:).

Vi har högt tempo och mycket obligatoriskt just nu, en väldig omställning från att mest varit hemma och tentapluggat ett bra tag. Vi har redan hunnit med både hanteringsövning och obduktion på den här kursen, imorgon blir det injektionstekniker :)
 
*KL*

Vad gör ni när ni har satsat allt på en tenta och inte lyckats? I mitt fall gäller det två tentor. Jag har pluggat hela jullovet 4-8 timmar per dag (bortsett från julafton och nyårsdagen) och ändå grejar jag det inte. Jag har läst alla kapitel så många gånger att jag kan texten utantill och ändå sätter jag inte tentorna. Så vad gör man? Hittills har jag gråtit hela eftermiddagen och bakat chokladbollar och ätit upp hälften av dem, det har funkat ok. Nu funderar jag i banor om att jag faktiskt ska hoppas av (ses som ett stort misslyckande för mig) och läsa kurserna på distans. Hemsk känsla när man känner att man har gjort allt man kunnat och ändå inte lyckas, känner mig så otillräcklig!

Vilket ämne läser du? Kanske finns någon här som har läst det tidigare o kan ge tips :)
Jag tycker inte du ska känna de som ett misslyckande, och hoppa inte av, jag läser heltid på distans och jag hade hellre gått på föreläsningar och haft klasskompisarna IRL så jag kunde bolla skolgrejer direkt.

Sätter du inte tentorna för du inte kommer ihåg det du läst även om du läst de fler ggr eller för att av allt du läst så är ingenting svaret på tentafrågan?
 
Jag har börjat en kort kurs (3 HP) i försökdjursmedicin (eller ja, tydligen hade jag glömt att tacka ja men har återanmält mig och väntar på antagningsbesked :cool:).

Vi har högt tempo och mycket obligatoriskt just nu, en väldig omställning från att mest varit hemma och tentapluggat ett bra tag. Vi har redan hunnit med både hanteringsövning och obduktion på den här kursen, imorgon blir det injektionstekniker :)
Läser du nåt program där kursen ingår?
Låter som en intressant kurs. Vi läste försöksdjur 100 p på gymnasiet. Lärde mig massor om framförallt anatomi under den tiden.
 
Vilket ämne läser du? Kanske finns någon här som har läst det tidigare o kan ge tips :)
Jag tycker inte du ska känna de som ett misslyckande, och hoppa inte av, jag läser heltid på distans och jag hade hellre gått på föreläsningar och haft klasskompisarna IRL så jag kunde bolla skolgrejer direkt.

Sätter du inte tentorna för du inte kommer ihåg det du läst även om du läst de fler ggr eller för att av allt du läst så är ingenting svaret på tentafrågan?

Jag läser matte fysik och kemi. Takten är 3 ggr så snabb som i vanliga fall. Angående tentorna så tycker jag att jag kan det men att min kunskap ändå inte räcker till. Det här är inte något som jag har börjat tänka på bara för att jag har fått lite motvind utan jag känner jag inte har baskunskaperna för att klara mig i ämnena. Nu har jag i princip bestämt mig för att hoppa av. I såna fall börjar jag jobba igen och gör prövning på de ämnen jag haft och läser resten på distans. :( :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp