Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att isf ska det vara lika för alla, att då ska alla skriva den dagarna efter varandra. Nu låter jag som en surkärring, men det tycker jag.
Fast varför? Om det är lättare för dem att åka dit två gånger med en veckas mellanrum så ska de ju givetvis få göra det.

Förlåt, men jag tycker att det är schysst att de ens erbjuder att man får göra båda tentorna samma dag. Jag hade sett till att plugga hårt och åka dit en gång för att göra båda tentorna. Om det absolut inte hade funkat hade jag fått betala de sura pengarna och åka dit två gånger.

Så hade i alla fall jag sett det.

Jag sökte en distanskurs när jag bodde i Madrid och var helt inställd på att få flyga till Sverige för salstentorna. Annars hade jag inte sökt.
 
Är det någon som vet vad som brukar gälla med frånvaro pga begravningar? Jag kommer behöva ta tre-fyra dagar ledigt med kort varsel och vi har obligatoriska moment var och varannan dag just nu.
 
Är det någon som vet vad som brukar gälla med frånvaro pga begravningar? Jag kommer behöva ta tre-fyra dagar ledigt med kort varsel och vi har obligatoriska moment var och varannan dag just nu.

Hos oss är dödsfall och begravning inom egna familjen särskilt skäl = godkänd frånvaro = rätt till ersättningsuppgift (vilket dock kan innebära göra momentet vid nästa kurstillfälle.

Däremot kan vi kursledare också vara friare med vad vi godkänner och spontant känner jag att det ska till en himla trist kursledare eller extremt speciellt moment för att din frånvaro inte skulle vara ok (mot ersättning då).
 
Hos oss är dödsfall och begravning inom egna familjen särskilt skäl = godkänd frånvaro = rätt till ersättningsuppgift (vilket dock kan innebära göra momentet vid nästa kurstillfälle.

Däremot kan vi kursledare också vara friare med vad vi godkänner och spontant känner jag att det ska till en himla trist kursledare eller extremt speciellt moment för att din frånvaro inte skulle vara ok (mot ersättning då).

Tack för svar! Nej jag tror inte heller det ska vara några större problem. Med lite tur kan jag pussla ihop det med lite gruppbyten och få med mig det mesta. Är mycket praktiska moment som är svåra att ta igen skriftligt.

Folk dör ju aldrig i "rätt tid" så det blir lite undantagstillstånd oavsett :cry:
 
Är det någon som vet vad som brukar gälla med frånvaro pga begravningar? Jag kommer behöva ta tre-fyra dagar ledigt med kort varsel och vi har obligatoriska moment var och varannan dag just nu.

Kan inte tänka mig annat än att det går att ordna. Hör av dig till kurssamordnaren! Har missat både det ena och det andra och har alltid fått komplettera skriftligen eller muntligen.
 
@niphredil Du tycker inte att det hade varit lite oschysst av dem att planera in två träffar då med bara en veckas mellanrum?

//r
Nej, inte om alternativet finns att göra tentorna vid samma tillfälle. Om du med "träffar" menar seminarium el dyl som var obligatoriska hade jag åkt dit och stannat hela veckan.

@Araminta Jag beklagar verkligen verkligen sorgen! :(
 
@niphredil Okej, tack för ditt svar. Jag tycker fortfarande att det är orättvist och dålig planering, men intressant att höra från någon annans perspektiv också.


//r

Det finns alltid massor i kurser som inte passar alla. Inte sällan behöver kurser gå som inte heller passar de som ska hålla i den. Det är också lite olika hur det ses på en distanskurs, vissa är mer lämpade för folk mer långväga ifrån än andra. Det finns oftast dessutom ungefär en miljard olika anledningar till att kurser måste se ut som de gör.

I princip varje gång en student klagar över något i upplägget i en av mina kurser så har jag en annan som tycker att just det upplägget är toppen.

Att fråga om det går att ändra på något för att passa en själv bättre tycker jag absolut man kan göra. Men i övrigt är det bara att skriva i kursutvärderingen vad man tycker. Är det något akut och som strider mot regelverk så går man till kåren eller liknande.

Upplägg kan man allra oftast få reda på innan man bestämmer sig för att gå en kurs.
 
Jag tycker att isf ska det vara lika för alla, att då ska alla skriva den dagarna efter varandra. Nu låter jag som en surkärring, men det tycker jag.

Min lärare skrev att "men du kunde ju ha skrivit den 7e resp den 14e, som många av dina kamrater valde". Jo, för många av de andra distansarna har ca 1/3 så lång restid som jag, isf hade jag också valt det alternativet. Men 17 h tåg till och 1400:- kronor till samma vecka kändes inte som ett kul alternativ.

Med bättre samkörning menar jag att man kunde satt en av tentorna när man ändå haft lab eller redovisning eller nåt, hade känts mera värt att åka ner då + med lite mer mellanrum.

Jo visst, när jag bytte till distans visste jag vad som gällde, men jag tycker ändå att just det här med tentor känns lite "vi gör som vi alltid har gjort" för jag förstår inte vad det är som tar så mycket administrativ tid och kraft? Jag menar labar o redovisningar det kan jag köpa att jag måste göra på plats.

Jag menar inte att låta skitsur på dig! Tack för att du bollar med mig!

//r

Men alltså, om du tycker att det ska vara lika för alla innebär det ju att alla inom kursen/programmet ska ha möjlighet till "speciallösningar" och att skriva tentor på annat lärosäte/ort, och det ÄR faktiskt ganska mycket merjobb administrativt.
 
@strawberrysylt Jag tror det bästa är att noga kolla upp kursupplägg innan man söker och om det inte finns på nätet kan man alltid ringa och prata med dem. Istället för att tacka ja till en kurs och sen inte vara nöjd med hur examinationerna går till.
 
@lizan och @niphredil Tack för era svar. Det tråkiga är ju att jag bodde först ett år på orten och läste på campus, men trivdes dåligt. Därför hade jag ingen anledning att kolla upp hur det funkade på distans, innan jag sökte utbildningen. Det funkade bra på campus, men nu.. ja... Det är ju inget jag kan göra åt tentorna som redan varit, men för mig hade det känts bättre om läraren kunnat medge att det inte var världens bästa planering. Nu kan hon ju mycket väl göra samma saker igen, känns ju kul. Men, förhoppningsvis kan jag ju läsa åtminstone en termin på annan ort. Hoppas på det.

//r
 
@lizan och @niphredil Tack för era svar. Det tråkiga är ju att jag bodde först ett år på orten och läste på campus, men trivdes dåligt. Därför hade jag ingen anledning att kolla upp hur det funkade på distans, innan jag sökte utbildningen. Det funkade bra på campus, men nu.. ja... Det är ju inget jag kan göra åt tentorna som redan varit, men för mig hade det känts bättre om läraren kunnat medge att det inte var världens bästa planering. Nu kan hon ju mycket väl göra samma saker igen, känns ju kul. Men, förhoppningsvis kan jag ju läsa åtminstone en termin på annan ort. Hoppas på det.

//r

Fast det kanske visst var världens bästa planering, för andra än dig?

Jag vill dock säga att jag förstår verkligen att det känns skittrist för dig, men det är ju som det är.
 
men för mig hade det känts bättre om läraren kunnat medge att det inte var världens bästa planering.
Men hon kanske inte håller med om att planeringen var dålig? Jag tycker till exempel inte att det låter särskilt dåligt alls - och för många passar det säkert jättebra.

Tror du får sura lite och sen släppa att det råkade bli såhär och helt enkelt göra det bästa av situationen. I mitt tycke har inte läraren gjort något fel.
 
@lizan och @niphredil Nej, hennes svar till mig visar ju att hon inte verkar hålla med om det. Alla jag pratat med här hemma har hållit med mig om att det är dåligt, så det var bra jag skrev i tråden och fick andras perspektiv också på det hela. Tack.

//r
 
Hallå, varför går tiden så fort?! Idag börjar jag termin 8 av 10 (sista "riktiga" terminen, sen kvarstår i princip bara praktik och examensarbete) och jag är så sentimental! När jag flyttade hit och började plugga kändes fem år som en evighet, jag behövde aldrig tänka på vad som skulle komma sen.

Det är säkert en jättespännande tid som väntar efter studierna också men denna tid kommer ju aldrig tillbaka igen! Tänker på vardagen här och alla mina fina vänner jag fått som kommer spridas ut över Sverige igen. Jag älskar ju att ha dem såhär nära. Och efter såhär lång tid har jag dessutom kommit in fint i studierna, så tillvaron är ganska trevlig och ångestfri ändå!

Nu ska jag riktigt njuta av sista tiden :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp