Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Masqueradee Galen text! Är inte okey att det ser ut sådär!

@cherie Vad kul! Hoppas du får praktiken! :) Hur många är ni som konkurrerar?

KL

Känner bara ett fett jävla HURRA idag. Det är en så himla rolig utbildning jag går. :heart Alltså jag älskar att bli utmanad och vara helt livrädd och tvivla på mig själv och sen går det ändå bra! Även om jag ibland hatar den här berg-och-dalbanan är det verkligen så jävla fint på toppen.

Igår ville jag dock grina men det är ju en annan historia. :D Idag skiner solen och allt är glatt och alla tårar, vaknätter, sittsår och ångestattacker är så jävla worth it.
 
@Wysiwyg Du kanske borde printa det där inlägget och hänga upp någonstans när allt känns förjävligt? :D

Men jag håller med dig! Idag har jag också en sådan dag. Det känns riktigt bra, och igår var jag påväg att hysterigråta för att allt gick åt skogen :angel: Det är ju trevligt med variationen man får i livet!
 
Vi valde praktikplatser nu i veckan, och trots att jag gick ut som nr 3 på listan var mitt förstahandsval fullbokat (fanns bara två platser där). Men jag fick ju en annan plats som jag också väldigt gärna ville ha, så det ska nog bli bra det med.
Kommer vara på ett ställe dit det kommer vuxna patienter med olika neurosjukdomar, och i olika stadier av sin rehab. Tror att det jobbar 12 sjukgymnaster på det stället, och dom har bara dagpatienter = lär vara en hel del patienter som kommer dit varje vecka, och det tror jag blir toppen eftersom jag då har möjlighet att möta många olika människor med olika grader av allvarliga sjukdomar och se vilka problem/lösningar dom har.
 
@Wysiwyg Du kanske borde printa det där inlägget och hänga upp någonstans när allt känns förjävligt? :D

Men jag håller med dig! Idag har jag också en sådan dag. Det känns riktigt bra, och igår var jag påväg att hysterigråta för att allt gick åt skogen :angel: Det är ju trevligt med variationen man får i livet!

Haha då skulle jag bli helt galen över den enerverande lyckan och undra vad det var för idiot som skrivit det hela. :angel:

Hehe härligt! Visst är det spännande! Man blir inte uttråkad i alla fall. :D
 
@Wysiwyg Det vet jag egentligen inte. Jag tror jag vet att 3-4 stycken sökt, sen kan det ju vara fler i klassen som jag inte känner till. Men det är nog inte så stor risk - de flesta vill inte söka praktikplats själva och vill inte heller pendla.

Och vad roligt att studierna känns så bra just nu! Älskar den där innerliga kärleken till ens utbildning, det är fint!
 
Jahopp, här sitter jag och försöker komma igång med rapportskrivandet. Det blir mest brainstorming, skriver in lite meningar här och var i dokumentet och kommenterar massor. Min grupp kanske bara blir förvirrad sen :D Men det är väl så jag jobbar. I alla fall såhär i uppstartsfarten. Fastnar jag någonstans, går jag vidare. Gör likadant på tentor. Bättre att få lite självförtroende och flow, är min taktik! Sen brukar det lossna på det andra också.
 
Vi valde praktikplatser nu i veckan, och trots att jag gick ut som nr 3 på listan var mitt förstahandsval fullbokat (fanns bara två platser där). Men jag fick ju en annan plats som jag också väldigt gärna ville ha, så det ska nog bli bra det med.
Kommer vara på ett ställe dit det kommer vuxna patienter med olika neurosjukdomar, och i olika stadier av sin rehab. Tror att det jobbar 12 sjukgymnaster på det stället, och dom har bara dagpatienter = lär vara en hel del patienter som kommer dit varje vecka, och det tror jag blir toppen eftersom jag då har möjlighet att möta många olika människor med olika grader av allvarliga sjukdomar och se vilka problem/lösningar dom har.

Intressant med neuropraktik! Vet du vilken typ av neurosjukdomar det handlar om (förvärvade, medfödda, degenerativa)? Det är kul med det tvärvetenskapliga också. Vi hade ett neurocase med både läkare, sjukgymnaster, syrror, psykologer och logopeder under förra terminen. Det var oerhört spännande att få allas infallsvinklar.
 
Intressant med neuropraktik! Vet du vilken typ av neurosjukdomar det handlar om (förvärvade, medfödda, degenerativa)? Det är kul med det tvärvetenskapliga också. Vi hade ett neurocase med både läkare, sjukgymnaster, syrror, psykologer och logopeder under förra terminen. Det var oerhört spännande att få allas infallsvinklar.
Främst stroke, men även diverse andra av varierande typ :) kul med teamcase! Det är ju ofta så man jobbar kring det sen
 
Iiiiiiiih!!! Resultatet på hemtentan har kommit och JAG FICK EN FYRA! :banana: :banana:

Alltså jag är så lättad så ni förstår inte! Det är alltså hemtentan i kursen Projektledning och kommunikation, en samhällsvetenskaplig kurs som varit rätt klurig för oss naturvetare. Vi blev uppskrämda angående hemtentan - "det är jättemånga som får göra omtenta eller komplettera", "den är typ gjord för att man inte ska klara den", "bara samhällsvetarna får höga betyg" osv osv. Jag är ju skeptisk till alla såna kommentarer men det är klart jag blir påverkad.

Men alltså nu känns det så jäkla bra! :D Jag behövde inte göra omtenta, jag behövde inte ens komplettera, och jag fick banne mig en fyra till och med! :banana:

Tack för den fredagspresenten! :D :laugh:
 
Jag kom och tänka på det här med "heltid". Hur många timmar lägger ni i snitt per vecka på att plugga? Det kan ju kanske vara svårt att svara på beroende på vilken kurs man läser osv, men ungefär?

Jag har egentligen ingen aning om hur mycket tid jag lägger ner, och har nu pga hälsan varit tvungen att se till att försöka vara ledig på kvällarna, alltid på helger osv för att få en ordentlig struktur i livet. Även om jag inte har lyckats alla dagar så har jag iallafall det målet. Vilket gör nu att jag mer uppfattar hur mycket tid jag lägger ner, även om jag nyss har börjat så jag har inte riktigt fått en klar uppfattning än vad det är i snitt.
 
@NagelacksBeroende Jag lägger nog inte mer än max 30 timmar i veckan. Vi har i snitt 3-4 schemalagda heldagar, inkl. praktik, och jag har varken tillräckligt med självdisciplin eller koncentrationsförmåga för att sitta mer än kanske 5-10 timmar utöver det. I stressiga perioder kan det kanske hända att jag är uppe i 40 men det är rätt sällan.

Det är rätt märkligt egentligen då jag inte har några problem alls med att jobba uppåt 9-10 timmar per dag. Att få till 8 timmar med plugg känns däremot helt oöverstigligt. Ok om det är föreläsningar där man slipper göra så mycket själv men jag är ändå helt slut efteråt.
 
@NagelacksBeroende Jag siktar på att lägga ca 6 timmar per dag i snitt, allt plugg inklusive föreläsningar mm. Vissa dagar blir det mer och andra mindre, det beror lite på kurs också. Pluggar bara måndag till fredag, så runt 30 timmar i veckan. Förut pluggade jag lite varje dag, väldigt ostrukturerat, och det var så stressande. Nu har jag bättre struktur och beslutet att låta lördag och söndag vara helt pluggfria är ett av mina bästa beslut faktiskt :)
 
@Araminta Jag är likadan. Någon enstaka dag kan jag sitta i 8 timmar men rent generellt pallar jag inte så långa dagar med plugg. Men det har funkat bra i 4,5 år så varför ändra ett vinnande koncept :angel:
 
Kul att läsa att det verkar vara så många som har bra plugg period just nu!:D

Själv vill jag bara skrika rakt ut i ren frustration! Vi har fått i uppgift att skriva en 3 sidor lång rapport om kontrastmedel.. som ska lämnas in en vecka innan vi har föreläsning om ämnet. (varför vi nu inte kunde få uppgiften efter föreläsningen så vi åtminstone hade lite koll på ämnet?) Som grädde på moset så är boken vi ska använda oss helt fruktansvärt svårläst. Snubben som skrivit boken verkar vända sig till personer med god medicinsk kännedom. Vilket jag inte har, är bara på min andra termin. Det går knappt reda ut texten, då 70 % av den består av specifika sjukdomstillstånd och medicinska terminer.

Snälla skjut mig.

Hatar när de förväntar sig mer än vad de brytt sig om att lära ut..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp