Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snälla skjut mig.
Jag har samma känsla och har därför mest fått ångest när jag sett alla glada människor i tråden :D (obs! det är helt okej att vara glad!)

Jag känner att jag är på en alldeles för hög nivå, att jag inte kan nånting, att jag tagit mig vatten över huvudet. Vill mest gråta hela dagarna :banghead:
 
@niphredil Då sitter vi åtminstone i samma båt! :D
Drabbas minst en gång om dagen av lite ångest då jag börjar tvivla på min kapacitet att kunna ta mig igenom denna utbildningen!
En ständig fråga just nu : Men herregud, vad ska jag jobba med om jag inte klarar tentorna:nailbiting::nailbiting:
 
Jag har nu tagit det tuffa beslutet att endast plugga 100% denna termin. Det tar emot att skriva "endast" då jag vet att det inte är något dåligt beslut eller att göra något till 100% är dåligt men så känner jag just nu. Förra veckan och i princip fram till för bara några dagar sedan mådde jag så fruktansvärt dåligt. Hade sådan ångest över livet och min pluggsituation så jag kände att det var det enda rätta. Jag får helt enkelt inse att jag måste lägga mer tid på campus-kurserna och sen inse att jag inte kan läsa mer när jag samtidigt har hoppat två två stora projekt inom kåren samt har mitt kårarbete, ska börja jobba i baren, tränar bågskytte och gyckleri en gång var i veckan.. Gah..

Men till ett lite mer positivt avslut så tror jag att jag börjar kunna rama in vad jag ska göra under projektkursen om några veckor, ska bara finslipa ämne/frågeställning :D
 
Stressen efter tentaveckorna börjar lägga sig men känner mig utmattad så min energi i plugget är låg och jag ligger på gränsen till att klara av det nu, börjar också tvivla på om jag har tillräcklig med kapacitet för denna utbildning då alla verkar klara av saker som jag inte förstår ett skvatt av. Men det är sådant som går i perioder, jag längtar tills våren och framförallt sommaren!! LEDIGHEET!
 
Kollar onlineföreläsning i en av mina distanskurser och håller på att somna. Föreläsaren låter som en GPS. Det är som att dom spelat in något/några ord i taget och klippt ihop dom. Galet jobbigt att lyssna och fokusera på. Speciellt när man bara ser hennes powerpointpresentation, som består av några få stillbilder med enbart text på. Och orden "det vill säga" upprepas i ungefär var femte mening.

I en annan kurs är onlineföreläsaren himla rörig, och ägnar lång tid åt meningslöst hummande innan hon kommer på vad hon nyss pratade om eller vilken grej hon ska prata om härnäst.

Det är så pedagogiskt värdelöst så det finns inte. I just distanskurser med onlineföreläsningar känns ju upplägget om möjligt ännu viktigare än när man har föreläsningar på plats i en sal. Kan man skriva om det i kursutvärderingen sen, eller är det för gnälligt?

De bästa distanskurser jag läst utifrån det perspektivet hade löst det på två olika sätt:
I den ena stod föreläsaren i en tom sal med en filmkamera, och höll sin föreläsning som att det var fullsatt (dvs man såg hans powerpointsidor samtidigt som honom själv, och han kunde använda kroppsspråk och rita på tavlan).
I den andra hade dom lagt mycket tid och energi på ljussättning och att klippa ihop, så de två föreläsarna satt vid ett bord och kameravinkeln ändrades med ganska täta mellanrum vilket gav en mer dynamisk och intressant känsla.
 
Det är så pedagogiskt värdelöst så det finns inte. I just distanskurser med onlineföreläsningar känns ju upplägget om möjligt ännu viktigare än när man har föreläsningar på plats i en sal. Kan man skriva om det i kursutvärderingen sen, eller är det för gnälligt?

Klart man kan, det är ju det kursutvärderingarna är till för.
 
Jag har börjat plugga vid Linköpings universitet till sjuksköterska.
Det är pbl som gäller och jag har lite smått panik!
Panik över allting, alla TERMER som jag inte förstår!
 
@NagelacksBeroende Jag har alltid pluggat enbart vardagar under dagtid. Jag skulle säga att jag i snitt lägger omkring 40 timmar i veckan, i perioder lite mer på grund av klientarbete på kvällar (som jag liksom inte kommer ifrån) men i perioder också mindre såklart. Har vi en lugn period, t.ex. i uppstart av en ny kurs, tillåter jag mig själv att ta ledigt allt mer (förut fyllde jag gärna all den tiden med att läsa tex olika behandlingsböcker) :) Däremot tycker jag det är svårt att uppskatta hur mycket effektiv pluggtid det är, för det är ju många pauser och raster också så tror inte att jag sitter koncentrerat och pluggar 40 timmar i veckan.

Jag går upp klockan sju varje morgon. Om jag ska vara hemma brukar jag göra frukost och sen börja plugga direkt och fortsätta med det till ca 16-17. Tar lite pauser emellanåt somsagt, men allt cirkulerar ju kring plugget - jag skulle aldrig sätta på TVn, gå ut för att handla eller dylikt. Om jag är i skolan brukar jag vara mellan 8 - 17. Tycker väldigt mycket om att hålla mina studir som ett arbete. Rutiner gör mig lugn och trygg, och jag har aldrig behövt lägga någon studietid på kvällar eller helger. Bortsett från att träffa klienter som inte kan ses annan tid då...
 
Senast ändrad:
Min plan är alltid att lägga ca 40 timmar/vecka men 30, kanske 35 timmar, ligger nog mer närmare sanningen.
Brukar passa på att ta lite längre luncher när vädret är fint och jag inte är schemalagd heldag. Så himla skönt att komma ut och promenera eller springa på dagtid. För min del är det lättare att hitta motivation och ork om jag får en ordentlig paus. Lyxigt när man kan lägga upp sina dagar ganska fritt!
 
@Ajda

Det är det nog fler som kan svara på! Men för oss kan det betyda olika saker beroende på vem som håller i det. Den gemensamma nämnaren är i alla fall att det ska vara någon slags gemensam diskussion i klassen om ett visst ämne. Sedan kan det se olika ut - ibland gör man små grupparbeten inför seminariumet och har en redovisning med diskussionsfrågor kopplade till det, ibland ska man läsa material inför seminarium som sedan diskuteras i helgrupp/halvgrupp i skolan o.s.v. Det senare är nog vanligast :)

Sedan vet jag inte vilka fler termer du kan syfta på. Något jag kan komma på som är ganska vanligt förekommande inom just PBL är informationssökning. Det handlar om hur man söker efter relevant kurslitteratur (både böcker och artiklar) och källkritik brukar vara en viktig faktor där.
 
@Ajda PBL verkar nog för många läskigare än vad det faktiskt är och det kan ta ett par vändor innan man helt får grepp om tekniken. Jag tycker, efter fyra terminer med PBL, att det har blivit mycket lättare sedan vi började få grepp om vilka typer av frågor som fungerar. Får man till frågeställningarna under de första stegen så blir även arbetet med informationssök och, framför allt, diskussioner/seminarier så mycket mer givande. Det gäller att hitta en balans "rabbla fakta"-frågor och "reflektera och diskutera"-frågor. Den första typen är tacksamma under informationssöket men jättetrista att försöka diskutera. Den andra är klurigare att informationssöka kring men get betydligt roligare diskussioner.
 
Hahahaha idag tröttnade jag på mina distansstudier. Det var typ fem föreläsningar att se på, ett quizz att göra, ett arbete och någon jäkla diskussionsuppgift att skriva. :mad:

Måndag kväll efter minimalt med sömn, lite övertid fast jag tänkt gå tidigt från jobbet och ett tufft besked som påverkar vår avdelning kanske inte gav bästa upptakten (söker nog något helt annat ord men är för trött för att komma på vad :down:)
 
Jag är så nöjd med min struktur för allt plugg just nu :D
Har gjort ett tjusigt dokument med en tabell där det är kolumner för vecka, uppgift och avbockning. Där har jag färgkodat mina kurser (läser ju totalt fyra samtidigt just nu) och skrivit upp alla onlineföreläsningar, kapitel som ska läsas, inlämningar, duggor, tentor och liknande. Det är himla praktiskt att kunna se exakt hur mitt veckoschema ser ut (utöver mina salsföreläsningar på programmet då), och motiverande att få sätta ett stort X när något är avklarat.

Gjorde precis en dugga i ena kursen, och utöver ett irriterande slarvfel (note to self: läs igenom alla svarsalternativ från början till slut innan du väljer ett) blev det alla rätt. Siktar på ett VG i den kursen, så det var himla skönt att hamna på rätt sida strecket :)

Nu ska jag ta tag i den andra halvan av ett kapitel i en tung bok inför ett litteraturseminarium på fredag. Lika bra att köra hårt när det ändå går bra ;)
 
Nu är höstterminen officiellt avklarad! :banana: Resultaten från tentan i laktationsbiologi kom nyss och jajamensan, det blev 79 % och en 4a! :D Högsta betyg på projektet också, jösses. (Inte meningen att skryta :o Jag är bara glad!) Så 7 terminer är avklarade. Bara 3 kvar...

Fick lite flyt på rapportskrivandet i nuvarande kursen också, skönt! Måste tvinga mig själv till att ha bra pluggrutiner, jag vet ju att det går så mycket bättre då. Idag lyckades jag sitta 2 timmar i sträck (med bara toapaus) och då får jag ju massor gjort. Ska fundera på ett upplägg med någon slags blockstruktur tror jag. Pluggar ju bäst på morgon/förmiddag men efter lunch behöver jag en paus innan jag kan fortsätta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp