Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad duktig du är @zassoo , verkligen! Skryt på, det är du värd :).

Själv har jag hoppat av. Haha. Min kära partner har tjatat på mig att inte plugga eftersom jag är så omotiverad och ja, han har faktiskt rätt. Jag vill inte plugga bara för att plugga. Så nu hoppar jag ur tråden.
 
Vad duktig du är @zassoo , verkligen! Skryt på, det är du värd :).

Själv har jag hoppat av. Haha. Min kära partner har tjatat på mig att inte plugga eftersom jag är så omotiverad och ja, han har faktiskt rätt. Jag vill inte plugga bara för att plugga. Så nu hoppar jag ur tråden.

Åh men tack :love:

Jamen det låter väl vettigt att sluta om du egentligen inte vill, det är alldeles för jobbigt att plugga för att man ska tvinga sig igenom det. Det går ju alltid att börja igen om motivationen kommer tillbaka :)
 
Själv har jag hoppat av. Haha. Min kära partner har tjatat på mig att inte plugga eftersom jag är så omotiverad och ja, han har faktiskt rätt. Jag vill inte plugga bara för att plugga. Så nu hoppar jag ur tråden.

Spontant känner jag "nej vad tråkigt" men det är ju ett bra beslut om det känns så! Och som zass skrev finns skolan ju alltid kvar om motivationen kommer tillbaka! :)
 
Vad duktig du är @zassoo , verkligen! Skryt på, det är du värd :).

Själv har jag hoppat av. Haha. Min kära partner har tjatat på mig att inte plugga eftersom jag är så omotiverad och ja, han har faktiskt rätt. Jag vill inte plugga bara för att plugga. Så nu hoppar jag ur tråden.

Just nu är jag jävligt sugen på att följa ditt exempel och bara ägna dagarna åt att sjunga Stompalång Tut Pling Sång, skeda bäbis under timslånga tupplurar och spela trummor med stekspadarna. :p Men jag vet att jag skulle ångra mig om några veckor, det kommer kännas bättre bara jag får in uppgiften som ska vara inne imorgon.
 
Nu är höstterminen officiellt avklarad! :banana: Resultaten från tentan i laktationsbiologi kom nyss och jajamensan, det blev 79 % och en 4a! :D Högsta betyg på projektet också, jösses. (Inte meningen att skryta :o Jag är bara glad!) Så 7 terminer är avklarade. Bara 3 kvar...

Fick lite flyt på rapportskrivandet i nuvarande kursen också, skönt! Måste tvinga mig själv till att ha bra pluggrutiner, jag vet ju att det går så mycket bättre då. Idag lyckades jag sitta 2 timmar i sträck (med bara toapaus) och då får jag ju massor gjort. Ska fundera på ett upplägg med någon slags blockstruktur tror jag. Pluggar ju bäst på morgon/förmiddag men efter lunch behöver jag en paus innan jag kan fortsätta.

Härligt, självklart ska du skryta! Känslan av att ha gjort något bra ska man verkligen ta tillvara på eftersom det alltid kommer tuffare perioder.

Har du någon drömkarriär när du är färdig agronom? Jag känner några agronomer som har väldigt olika inriktning så det verkar väldigt brett.
 
Har du någon drömkarriär när du är färdig agronom? Jag känner några agronomer som har väldigt olika inriktning så det verkar väldigt brett.

Det är väldigt brett :D Dels finns det ju 5 olika inriktningar och sen är det dessutom väldigt brett inom respektive inriktning.

Jag har någon tanke om att jag skulle vilja jobba för att produktionsdjuren ska få en bra välfärd - att vi kan fortsätta ha djurproduktion men hur kan vi anpassa systemen efter djuren istället för tvärtom. Svensk produktion har många fördelar men det finns fortfarande mycket att jobba med.

Sen exakt på vilket sätt jag vill jobba med det här vet jag inte än :p Myndighet, företag, forskning? Vi får se!
 
@zassoo @Wysiwyg @Tassetass Det är väldigt mycket som ligger bakom mitt beslut och även om det känns trist så känns det helt rätt att avbryta. Jag vill inte slösa CSN på en kurs där jag har noll motivation utan då känns det bättre att hitta ett jobb istället. Även om det är väldigt läskigt såklart.

Lycka till allihop! Jag är så avundsjuk på er som verkar vara såna människor med koll, ordning och reda, som liksom gör som man "ska". (obs inte alls sarkastiskt eller så.)
 
@niphredil Du gör ju också som man ska! Ingen idé att plugga om det inte känns bra i det stora hela! :) Att bara "hålla ut" för sakens skull ger ju inget annat än stress och illamående. Det viktiga är att det känns rätt!

KL

Har klarat alla delmoment hittills på HT-tentan! Väntar på att det sista momentet ska föras in också men skulle bli mycket förvånad om jag inte klarade det.
 
Det är väldigt brett :D Dels finns det ju 5 olika inriktningar och sen är det dessutom väldigt brett inom respektive inriktning.

Jag har någon tanke om att jag skulle vilja jobba för att produktionsdjuren ska få en bra välfärd - att vi kan fortsätta ha djurproduktion men hur kan vi anpassa systemen efter djuren istället för tvärtom. Svensk produktion har många fördelar men det finns fortfarande mycket att jobba med.

Sen exakt på vilket sätt jag vill jobba med det här vet jag inte än :p Myndighet, företag, forskning? Vi får se!

Låter som en intressant inriktning! Min faster (som är agronom) arbetar bl.a. med en organisation som heter Naturbeteskött som "lobbar" för att marknadsföra kött från kor som betat på s.k. naturbetesmarker. Hon har lyckats indoktrinera mig rätt bra och jag köper de flesta av deras argument ;). Jag hade inte velat bli agronom själv men jag tycker att mycket som faller inom er sektor är väldig intressant.
 
@niphredil Jag tycker det låter som ett klokt och genomtänkt beslut. Som du säger är det ju ingen ide att plugga bara för att plugga - tror väldigt många bara kör på för att det känns tryggt och enkelt. Jag pluggade ett år "i onödan" trots att jag under ganska läng tid kände mig lite osäker på det... Men då det kändes lite som ett misslyckande att avsluta (och jag inte visste vad jag skulle göra istället) så körde jag på ändå. Ingen fara skedd egentligen, men onödigt som du säger.

När du får upp suget igen kan du ju helt enkelt börja plugga igen om det vore så. Blir säkert en spännande resa med jobb istället!
 
Lycka till allihop! Jag är så avundsjuk på er som verkar vara såna människor med koll, ordning och reda, som liksom gör som man "ska". (obs inte alls sarkastiskt eller så.)

Och apropå det här, så vet jag inte om det finns något "göra som man ska". Utifrån vad jag läst i tråden så har väl dina studier flytit på ganska bra väl? Tycker mig ändå minnas att du ofta kickar ass! Jag tänker mig att allt som funkar är bra sätt.

Sedan kan jag ju bara tala för mig själv men att vara en människa med koll och ordning och reda har ju också sina baksidor. Typ brist på flexibilitet, spontanitet. Typ får panik och blir stressad när ordningen rubbas och kontrollen försvinner ;)
 
Öh, apropå det här med att vara ordentlig, göra som man ska osv... Idag hittade jag två räkningar som skulle betalats för en vecka sen :o:banghead: Suck.

Idag var det högt och lågt i skolan. Förmiddagen var fruktansvärt tråkig, dålig och omotiverande. Tanken var datorövning, men programmet vi skulle använda fungerade bara på typ 3 av 50 datorer... Bra där. Vi fick en genomgång av programmet istället men det lär man sig ju ingenting på. Sen kan ju jag tycka att det inte är någon vits med att försöka lära sig ett program på en förmiddag (utan direkt handledning) för att sedan glömma bort det igen, bättre då att lära sig ordentligt den dagen man eventuellt behöver använda det i jobbet.

Nåväl, resten av dagen var istället mycket bra! Vi hade håltimme mitt på dagen och satt några stycken och jobbade med ett case som är lite klurigt. Jättebra att sitta och fundera tillsammans, jag förstår mycket bättre nu! Och sen var det föreläsning, mycket bra och intressant och en sån där föreläsning där jag känner igen att yes, det är ju det här jag vill lära mig! :)
 
Hur lång tid får de ta efter att man skrivit en tenta till att man får resultatet? Jag är sååå nerrvös över en tenta jag skrev och idag är det exakt två veckor sedan. När bör jag senast ha resultatet?
 
Hur lång tid får de ta efter att man skrivit en tenta till att man får resultatet? Jag är sååå nerrvös över en tenta jag skrev och idag är det exakt två veckor sedan. När bör jag senast ha resultatet?

Mitt universitet har en rättningstid på max 15 arbetsdagar. Bör finnas information om rättningstid på ditt lärosätes hemsida. :)
 
@zassoo @Tassetass:

Vilken lyx med 15 dagar :eek:
Här är det (om jag minns rätt) 21 dagar, men det blir ofta 30-35 :meh:

Jag är alldeles less på nätverk (de har alldeles för höga förväntningar på oss), men väldigt glad över att ISO-standarder är enkla att söka i :D:bow:

När det gäller CV för typ sommarjobb, tar man med avslutade kurser då (inom ett program) eller är det bara "ens färdiga examen" som räknas och skall stå med? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp