Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså varför känns vissa dagar så pissiga? Det känns som om att allt är värdelöst och att jag bara skulle vilja lägga mig under täcket och gråta hela dagen ungefär. Har försökt att peppa igång mig, men nä. Det känns som någon fånig film där någon liksom skrattar och ler tills dom fulgråter hysteriskt.

Jag vet inte ens om det är kopplat till plugg, men det där där jag mår som sämst just nu iallafall. Idag är det litteraturseminarium och allt jag känner är "vad har jag att tillföra? ingentiiiing :cry: jag vill inte prata. låt mig sitta tyst hela dagen så är jag glad"

Hjärnan ibland alltså :angel:
 
@NagelacksBeroende Vad skönt att det gick bra! Ibland dippar man rejält, det här med att plugga är en jäkla bergochdalbana :p Jag har en kompis som brukar beskriva att hon pendlar mellan två tillstånd dagen innan tenta eller liknande: "Jag kan ALLT :D" eller "Jag kan absolut ingenting :nailbiting:"

Ibland behöver man bara ösa ur sig lite också och det går utmärkt att göra här :D
 
@zassoo Verkligen bergochdalbana!

Innan jag gick till campus så började jag gråta såfort jag började prata med min sambo som var hemma. Kändes inte heeelt optimalt med över 2 timmars seminarium då. Meeen med frisk luft och lite självpepp så gick det ju ändå. :D
 
Hur gör ni när ni liksom tappar lusten att plugga?

De senaste dagarna har jag känt mig så vansinnigt osugen på mitt program. Ointresserad och saknar motivation. Jag antar att det har att göra med att det vi läser nu inte är något jag tycker är så himla roligt. Har inte varit på plats på föreläsningar alls den här veckan (men har läst hemifrån, så jag har inte struntat i det helt).
De övriga kurserna är inga problem, och jag är i fas (eller framför) i samtliga. Så det har inte med arbetsbördan att göra heller. Det är bara min lust och motivation till programmet som tvärdött. Vad gör man då? Det är ju inte direkt läge att fundera över att hoppa av bara för att man har en tillfällig dip
 
Hur gör ni när ni liksom tappar lusten att plugga?

De senaste dagarna har jag känt mig så vansinnigt osugen på mitt program. Ointresserad och saknar motivation. Jag antar att det har att göra med att det vi läser nu inte är något jag tycker är så himla roligt. Har inte varit på plats på föreläsningar alls den här veckan (men har läst hemifrån, så jag har inte struntat i det helt).
De övriga kurserna är inga problem, och jag är i fas (eller framför) i samtliga. Så det har inte med arbetsbördan att göra heller. Det är bara min lust och motivation till programmet som tvärdött. Vad gör man då? Det är ju inte direkt läge att fundera över att hoppa av bara för att man har en tillfällig dip

Jag tänker att man kanske helt enkelt får låta det vara så. Ibland får det vara tungt och tråkigt och bedrövligt utan att man måste göra något åt det. Om man nu trivs överlag med plugget så kommer motivationen säkert tillbaka. Just den här tiden, januari/februari, upplever jag är en tid när många i största allmänhet är lite trötta och oinspirerade. Kämpa på, ha många små belöningar att se fram emot och vänta på att det släpper. Det har funkat för mig i alla fall :)
 
Okej, säkert en trög fråga. Någon som vet om det finns något ställe att få tag på lic. avhandlingar ifrån..? Jag har en sådan i nästa kurs i den obligatoriska kurslitteraturen, men jag hittar den ingenstans :crazy:
 
Okej, säkert en trög fråga. Någon som vet om det finns något ställe att få tag på lic. avhandlingar ifrån..? Jag har en sådan i nästa kurs i den obligatoriska kurslitteraturen, men jag hittar den ingenstans :crazy:

Bör vara publicerad online via universitetet den avlades på. Och även finnas i tryckt form på samma unis bibliotek.
 
Bör vara publicerad online via universitetet den avlades på. Och även finnas i tryckt form på samma unis bibliotek.

Jaa, det kändes ju logiskt, vilket var vart jag tittade först. Och visst, den finns som kursreferens där, i fysisk form. Men ingen information om att den skulle finnas online, och google vill inte hjälpa mig heller.
 
Hur gör ni när ni liksom tappar lusten att plugga?

De senaste dagarna har jag känt mig så vansinnigt osugen på mitt program. Ointresserad och saknar motivation. Jag antar att det har att göra med att det vi läser nu inte är något jag tycker är så himla roligt. Har inte varit på plats på föreläsningar alls den här veckan (men har läst hemifrån, så jag har inte struntat i det helt).
De övriga kurserna är inga problem, och jag är i fas (eller framför) i samtliga. Så det har inte med arbetsbördan att göra heller. Det är bara min lust och motivation till programmet som tvärdött. Vad gör man då? Det är ju inte direkt läge att fundera över att hoppa av bara för att man har en tillfällig dip

Såna perioder är så tråkiga och jobbiga. När det är sådär brukar jag bara försöka göra minsta möjliga (för att klara mig), på rent tvång liksom.
 
Hur gör ni när ni liksom tappar lusten att plugga?

De senaste dagarna har jag känt mig så vansinnigt osugen på mitt program. Ointresserad och saknar motivation. Jag antar att det har att göra med att det vi läser nu inte är något jag tycker är så himla roligt. Har inte varit på plats på föreläsningar alls den här veckan (men har läst hemifrån, så jag har inte struntat i det helt).
De övriga kurserna är inga problem, och jag är i fas (eller framför) i samtliga. Så det har inte med arbetsbördan att göra heller. Det är bara min lust och motivation till programmet som tvärdött. Vad gör man då? Det är ju inte direkt läge att fundera över att hoppa av bara för att man har en tillfällig dip

*Varning för torrt och präktigt svar* :D

Studierna är mitt jobb så jag gör precis som när jag var omotiverad på jobbet; jag går och jobbar i alla fall. Det kanske inte blir lika bra, varesig kvalitativt eller kvantitativt, som när jag är motiverad men jobbet ska göras ändå.
 
*Varning för torrt och präktigt svar* :D

Studierna är mitt jobb så jag gör precis som när jag var omotiverad på jobbet; jag går och jobbar i alla fall. Det kanske inte blir lika bra, varesig kvalitativt eller kvantitativt, som när jag är motiverad men jobbet ska göras ändå.
Jag önskar att jag tänkte likadant (vilket jag gör ganska ofta, men uppenbarligen inte i den här kursen).
Nu är det dock bara praktisk examination, nån föreläsning samt ett seminarium kvar innan vi går ut på VFU, så nu ska det nog ge sig av sig självt :D
Har gett mig själv helt pluggledigt från programmet idag (men suttit med en uppgift i en annan kurs), och tänkte ta tag i repetitionen inför examinationen nu i helgen istället. På tisdag gäller det, och det vore oerhört surt att inte klara det.
 
Jag läser aldrig betygskriterier. De är alltid utformade på ett sätt som gör att jag tänker "Inte fan klarar jag det där!" och så går det sketabra i alla fall. :p

Men vad har ni för kriterier då? Våra kan vara ganska så specifika, där man i många fall måste veta vad som ingår för att kunna uppnå dem.
 
Men vad har ni för kriterier då? Våra kan vara ganska så specifika, där man i många fall måste veta vad som ingår för att kunna uppnå dem.

Våra är bevisligen inte utformade så. :p

Jag läser dock alltid kursmålen, jag tycker de säger mer än betygskriterierna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp