Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår när jag vaknade (ovanligt tidigt också för den delen), så kände jag direkt för att tentaplugga. Måste ju ändå vara ett tecken på att jag har valt rätt om jag känner för att tentaplugga en lördagsmorgon utan att jag måste? :up:
 
Jag blir nyfiken! Skulle man kunna få se kursmål och kriterier på någon kurs? Alltid spännande att jämföra med andra. :)

Varför hittar man aldrig dåliga exempel när man behöver..? :p Istället hittar jag snarare bra exempel. :D T.ex. kursen vi läser nu, så här ser kursmålet ut:

"Knowledge and comprehension
After the course is completed the student should have an understanding of the UN convention on the rights of the child, its function and components and also the understanding of various interpretations of the concept "best interest of the child". The student should comprehend the international and European refugee and asylum law as a system; its purpose and function, components and premises. The student should also have knowledge of international humanitarian and refugee organisations and their mechanisms; and their relationship to the human rights of the refugee child.

Ability and capacity
After the course is completed the student should be able to identify, analyse and also critically discuss violations of the human rights of the fleeing child and in the asylum process. The student's written and oral ability is strengthen, as well as the ability to complete assignments within set time frames.

Valuation and perspective
At the end of the course the student should have a critical approach and be able to independently reflect over the human rights of the child in relation to the fleeing child and the child in the asylum process."


Det där säger ju vad jag behöver lära mig, tycker jag.

Sedan betygskriterierna:

"In order to receive the grade Pass with Distinction (VG):

The student is well aware of child and refugee rights in the relevant legal framework and has a very good understanding of the application of that system and approaches of mandated organisations. He/she has a very well developed understanding of and ability to carefully analyze the best interests of the child in dire humanitarian situations from a child refugee’s rights perspective. The student’s knowledge is based on independent thinking and a highly developed ability to look at the system(s) of international and European child, refugee and asylum law, its implications and tools from a child rights perspective and could very well apply it independently and professionally even in very unusual cases.

In order to receive the grade Pass (G):

The student is aware of child and refugee rights in the relevant legal framework; has an understanding of the application of that system and approaches of mandated organisations. He/she has an understanding of and ability to analyse the UNCRC but not in depth from a child refugee’s rights perspective. In addition, the student has developed an understanding of international and European child, refugee and asylum law, its implications and tools and can apply the rules, but he/she is not always able to look at the legal frameworks from a child rights perspective in order to apply it independently and reliably in all cases.

In order to receive the grade Fail (U):

Basic shortfalls exist, meaning that the student has gaps in basic knowledge matching the learning outcomes of the course on child and refugee rights in the relevant legal framework, nor an understanding of the relevant area of human rights, mandated organisations and their approach or the ability to analyse basic questions concerning the UNCRC and other relevant treaties from a child refugee’s rights perspective. To achieve a passing level, the student must study more and assimilate knowledge more thoroughly."


Där får jag ju genom kursmålen veta vad jag behöver lära mig och i betygskriterierna på vilken nivå kunskaperna behöver vara för respektive betyg.

När jag kollar tidigare kurser så saknas faktiskt betygskriterier i många fall. Till vår motsvarighet till C-uppsats fanns det dock MASSOR med kriterier för olika betyg och de kriterierna sa mig ingenting, åtminstone inte så de kunde hjälpa mig med min uppsats på något sätt. Ska se om jag kan hitta dem, de är underbart akademiska. :p
 
@Tassetass Ja det där räckte det ju gott med kursmålen. Tack! Om du kommer ihåg nångång när du hittar ett sämre exempel får du gärna hojta till. :)
Vi kan ha t ex att om ett kursmål är att kunna redogöra för djurskyddslagstiftningen så kan betyg 3 vara ungefär ordagrant samma, medan för betyg 4 kanske man ska föreslå en förändring i aktuell föreskrift och för betyg 5 även motivera hur den förändringen skulle förbättra djurens välfärd. Inkl ökning av antal vetenskapliga referenser som krävs i svaret. I de flesta fall skulle jag säga att kursmålen "bara" se till att du blir godkänd och får betyg 3.
 
Känslan när man kliver ur salen, där den praktiska examinationen ägt rum, med vetskapen om att man är godkänd :up:. En hel del stress släppte där kan jag lova, för nu slipper jag tänka på en eventuell kompletterande examination eller att inte få gå ut på praktik på måndag.

Nu väntar bara en artikelgranskning, som ska vara klar innan torsdag, med tillhörande seminarium på fredag. En nedskriven plan för lärande på praktiken. En dugga + inlägg i diskussionsforum om muskelfysiologi. Ett reflektionsinlägg om hälsa på ett annat forum + minst två svar på andras inlägg. Och totalt tre föreläsningar á ca 90 min. Sen är jag klar med studierna för den här veckan :D
 
Gud vad jag känner mig ambivalent just nu!

Kommer att ha praktik på tisdagar den här terminen och har lyxen att ha fått vår helt magiska kursansvariga som handledare. Det är nästan så att jag är lite förälskad i henne - så bra är hon! :D Vi läser röst den här terminen och det är lite av en vattendelare - några har sett fram emot den sen de sökte logopedprogrammet, andra tycker att det är rätt obehagligt och utelämnande. Jag tillhörde nog den senare kategorin när jag gick in i det här. Man jobbar lika mycket med sig och själv och sin egen röst som med patienten och det finns inga formaliserade tester att gömma sig bakom. Jag antar dock att de lyckats härda oss rätt väl efter fem terminer för idag när jag hade min första egna patient så kändes det förvånansvärt naturligt att stå och säga "sssss", "vvvvvv" och "mmmm" i tjugo minuter :p

Men! Efter första dagen då vi verkligen gått till kl. 17 så inser jag att det kommer bli ruggigt tajt att hinna med min ridlektion som börjar 19 då det är en dryg timma att pendla. Idag fick jag ge upp då det blev på tok för kort om tid för att jag skulle hinna göra i ordning hästen :cry: Är det någon som har provat sådana där kakor som ska fungera som måltidsersättning? Tänker om jag kunde slänga i mig en sådan på tåget så skulle jag får jag iallafall en kvart på mig att göra i ordning hästen på.
 
Men! Efter första dagen då vi verkligen gått till kl. 17 så inser jag att det kommer bli ruggigt tajt att hinna med min ridlektion som börjar 19 då det är en dryg timma att pendla. Idag fick jag ge upp då det blev på tok för kort om tid för att jag skulle hinna göra i ordning hästen :cry: Är det någon som har provat sådana där kakor som ska fungera som måltidsersättning? Tänker om jag kunde slänga i mig en sådan på tåget så skulle jag får jag iallafall en kvart på mig att göra i ordning hästen på.
Kan du inte ta med någon maträtt som kan ätas kall på vägen?
Annars funkar det säkert bra med en energibar och att du äter något med mer substans när du kommer hem igen. Jag har kört med sånna som nödlösning när det varit tight om tid/glömt matlåda ibland och det är ju inte det roligaste man kan äta direkt, men är det inte oftare än en gång per vecka så är det ju värt att testa :)
 
Kan du inte ta med någon maträtt som kan ätas kall på vägen?
Annars funkar det säkert bra med en energibar och att du äter något med mer substans när du kommer hem igen. Jag har kört med sånna som nödlösning när det varit tight om tid/glömt matlåda ibland och det är ju inte det roligaste man kan äta direkt, men är det inte oftare än en gång per vecka så är det ju värt att testa :)

Att ha med sig två matlådor vore ju det bästa men jag har svårt nog att planera tillräckligt för att få med mig en :angel: Tanken är ju att äta något vettigare efter ridningen, energibaren skulle bara vara för att inte storkna av hunger mitt i passet. Får köpa med mig en till nästa gång och kanske försöka få med mig någon frukt också.
 
Att ha med sig två matlådor vore ju det bästa men jag har svårt nog att planera tillräckligt för att få med mig en :angel: Tanken är ju att äta något vettigare efter ridningen, energibaren skulle bara vara för att inte storkna av hunger mitt i passet. Får köpa med mig en till nästa gång och kanske försöka få med mig någon frukt också.
Ja det går ju alltid att testa, funkar det inte så får du fila på en annan lösning helt enkelt :)
Energibar + frukt låter vettigt!
 
Hej tråden, hur går det i pluggbubblan? :D

Jag har det riktigt bra på min nuvarande kurs måste jag säga! Arbetsbelastningen är alldeles lagom, det är intressant, jag hinner plugga vid sidan av föreläsningar, övningar och grupparbete. Delvis beror det nog på att det inte är jättemycket helt ny information, det underlättar väldigt. Har hört mycket klagomål tidigare just pga detta (från äldre kursare) men jag tycker att det är precis det här som är grejen - att nu ska vi knyta ihop allt vi haft i tidigare kurser och liksom sätta ihop det till en helhet. Känns nice också att få lite självförtroende - jag kan ju faktiskt en hel del :p
 
@zassoo Härligt att det går bra!

Här tentapluggas det för fullt. På torsdag är det dags för salstenta! Jag tror att jag har läget under kontroll, så det borde inte vara några problem att fixa det här. :)
 
Idag drog min projektkurs igång (tänk b-uppsats) och jag tror faktiskt att jag är någonting på spåren. Dock är det, precis som vanligt, lite "luddigt" och rörigt så som det är med alla andra kurser men det får gå. Fick min handledare tilldelad idag och jag är lite smått irriterad av att hon kommer vara bortrest 10 av 19 möjliga arbetsdagar och antagligen inte ens kommer kunna svara på frågor över mailen..
Men det är bara att bita i det sura äpplet och få det att funka ändå!
 
@NagelacksBeroende Hon är bäst på området jag ska skriva om så å ena sidan är jag glad över att ha fått just henne, men det är sjukt drygt att hon är borta så mycket. Hon är sjukt kunnig och "petig" vilket gör att jag tror att arbetet kommer bli bra i slutändan även om jag får klara mig mycket på egen hand.
 
Hej tråden, hur går det i pluggbubblan? :D
Full rulle, utan kanelbulle. Det är en lämplig beskrivning.
Har praktik på mitt program, genomförde första dagen idag och det hela känns väldigt lovande!
I en av mina fristående kurser fick jag reda på att en opponering som enligt studiehandledningen har deadline 6/3 tydligen har deadline 1v efter att man fått kurskamratens arbete skickat till sig - dvs igår för min del. Det stod bara i instruktionen för själva opponeringen, som jag alltså inte tänkte öppna förrän jag hade gott om tid att sätta mig med det. Så nu fick jag göra nåt snabbt och halvhafsigt :(

De andra två fristående flyter på hyfsat bra än så länge. Kommer dock behöva sitta med två inlämningsuppgifter nu i helgen för att få ihop det, men jag får ju skylla mig själv som tagit åt mig så mycket (och se fram emot när alla dom fristående är över efter vecka 12)
 
Hej tråden, hur går det i pluggbubblan? :D

Skrev en katastrofal tenta i fredags, längtar inte tills det resultatet kommer tillbaka :nailbiting: Fick dock besked om att den eländiga uppgiften om kontrastmedel var godkänt, så otroligt skönt att ha det klart!

Idag var det dags för uppstart av en ny kurs, som till min stora lycka verkar ganska lugn och innehåller hemtenta istället för salstenta. Otroligt skönt! Men vi kommer även ha ett grupparbete, och varje grupp kommer ha en presentationstid på ca 1 h! Blir man inte varm i kläderna av att stå och tjata inför klassen i en timmes tid så vet jag inte vad:p

Ett bra besked idag var även att VFUn som kommer i slutet av terminen kommer bli förlagd i Uppsala, vilket är en lättnad när man har hundar och gärna inte vill bli iväg skickad till en annan stad.
 
Hej tråden, hur går det i pluggbubblan? :D

Fullt ös, nästan medvetslös...
Denna vecka har jag två laborationer, ett seminarium(avklarad redan, men har en inlämning att göra) och en dugga. Sen har jag ytterligare en labb att göra men den kan jag även förlägga till början av nästa vecka om jag vill. Jag håller mig sysselsatt i alla fall.

Börjar planerar lite för höstterminen också, skulle gärna vilja lägga till en extrakurs men det är så svårt att veta om jag kommer att orka med. Vill ju gärna ha lite fritid också..
 
Idag så redovisade jag förresten, vilket gick över förväntan. Trots att jag gjorde lite fel och fick hjärnsläpp, men det kändes faktiskt bara befriande att märka att det inte händer ett skit av att göra fel. Eller ja, det blev lite skratt, men inte ÅT utan snarare MED mig. :p Kändes jättebra efteråt! Nu ska jag försöka hålla kvar vid den här känslan, då jag i nästa kurs ska göra något som för mig känns jätteläskigt och jobbigt.

Jag försöker verkligen att se vilken möjlighet det är egentligen att få göra jättejobbiga och utmanande saker, för det leder ju verkligen till att man utvecklas. När man är mitt uppe i det kan det ju dock kanske vara lite svårt att se det... :p
 
Gruppuppsatser med 5-6 pers i varje grupp på en distansutbildning måste vara universitetens sämsta idé någonsin...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp