Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Vanligtvis har inte kåplängden något med överbenens längd att göra, snarare med underbenen. Dvs stöden ändrar sig inte nämnvärt så din tränare har rätt. Har man långa överskänklar behöver man störra tum eller/och kåpor som är mer framskjutna. Extra långa kåpor kan självklart hjälpa det också men det är inte det viktigaste.

Den andra du provade hade kanske specialanpassade stöd också men det är inte någon automatik i det.

Det stämmer, jag har långa överskänklar och extra långa kåpor har aldrig hjälpt mig, knästödet hamnar lite längre ned bara men mina knän sticker fortfarande utanför. Det enda som hjälper är större säte eller framskurna kåpor.

Jag är bara 163 cm lång och 53 kg tung och sitter oftast bäst i 17,5" just för mina skänklar. Hade en 17" Röösli för ett tag sedan men var tvungen att sälja den då knäna hela tiden var utanför stöden.

knapplån...

nu har vi varit på sadelprovning och den sadel som bäst passade oss båda var en spalding britannica!! nu var den egentligen fel färg och har hittat en svart som heter spalding britannica finesse? eller bara spalding finesse. någon som vet vad det är för skillnad på dessa sadlar? :confused:

Spalding Brittanica har tre modeller av dressyrsadlar varav en i storbrittanien heter Pennine. Den kallas i Sverige Finesse av någon underlig anledning. Det är en grymt skön sadel och jag är bara sååå nöjd med min:-)

Spalding heter väl märket och Britannica är en av modellerna. När jag köpte min sadel så hette den bara det men om man får tro hemsidan nu heter alla dressyrmodellerna "Britannica" med olika tillägg efteråt. Hur lika dom är vet jag dock inte då sadeln jag hade var lite äldre.

Senast ändrad:

Spalding heter väl märket och Britannica är en av modellerna. När jag köpte min sadel så hette den bara det men om man får tro hemsidan nu heter alla dressyrmodellerna "Britannica" med olika tillägg efteråt. Hur lika dom är vet jag dock inte då sadeln jag hade var lite äldre.

okej... konstigt! jag provade en från 2010 och jag ser bara att den heter Britannica. eller är tilläggen i form av siffror?

Willja: Hmm finns det alltså 3 olika sorters Britannica?!?! Hur vet man vilken som är vilken då?

Har i ärlighetens namn inte snokat igenom varenda sida av tråden för herregud vad ni pratar! ;)

Men hur som helst tänkte jag lägga in ett förslag, vad sägs om att försöka sammanställa en lista över de sadlar som diskuteras här (och kommande förslag) för att göra det lite lättare att hålla ordning i djungeln?

T ex
Sadlar med rak - lätt svängd bom
Albion K2 ev. SLK?
Kieffer
Farmland Coltrane
M&N
Jeremy Rudge
Jensen

Sadlar med böjd bom
Wellington
Edinburgh?
Stübben?

Och så vidare! Rätta gärna om någon har hamnat i fel kategori och kanske även skriva med det här med kilbossor och rundbossor som jag har sett diskuteras ett flertal gånger..

Här kommer en bild på min nya sadel, Crown Roella. Den har inte riktigt lagt sig tillrätta men nu har jag tagit bort padden. Hästen verkar trivas jättebra, känns lugn och fin i ryggen och jag känner mig bekväm i den.
Inte världens bästa bild för att visa hur sadeln ser ut men helheten ser ut såhär. :)

Här finns tillverkarens hemsida: http://www.spaldingsaddlery.a-i-s.co.uk/Dressage.htm

De skriver inte modellnamnet i sadeln av någon anledning. Vad jag förstått så är Finesse samma sadel som Pennine men jag är inte 100%.

Det finns en generalagent i Sverige som heter Svensk Ridsport och de säljer sadeln som en "Finesse" men det står "Spalding Brittanica" i den.... Snurrigt...

Det tycker jag verkar smart, sadellistan är så hiskeligt lång och även om jag sitter och läser igenom alla märken flera gånger så är de ju inte sorterade på dethär sättet och man blir bara förvirrad haha. Så det är inte fel att ta upp såhär små "kortisar" om varje sadel tycker jag :laugh:

kl

Vilka av de raka/lätt svängda sadlarna finns i rätt vid bom, ca 110 grader?

Hej!
Tänkte bara slänga in ett tips för oss som har hästar med rak rygg och ganska hög manke.

Här är en bild på hennes rygg:
rak.jpg

Vi fick hjälp av sadeldoktorn och han sa att det finns 2 sadlar som passar, antingen globus crincle i strl 32
eller bates innova strl grön.

Vi köpte en begagnad bates innova, bytte ut järnet till ett grönt och sadeln ligger perfekt!

CIMG2480.jpg

Så ett litet tips till er som har hästar med rak rygg alltså.
Sen vill jag även säga att båda sadlarna är så otroligt sköna och enkla så det finns inte! Globusen är lite billigare och Bates sadeln något dyrare.

Nja, det finns nog några sadelmärken till som passar en rak rygg men du kanske menar utifrån den budget just du hade tänkt dig?

Skulle vara intressant att se sadeln på din häst när du sadlar längre bak. För på den sista bilden ligger sadeln för långt fram o hamnar i bakvikt, dvs ligger inte alls rätt o sittpunkten hamnar för långt bak. Troligen blir avtrycken på schabraket hårdare bak o håret ngt ruggat vid manken.

Nja, det var ju inte jag som sa det här utan sadeldoktorn sa att det bara fanns dessa 2 sadlar till min häst. Säkert finns det fler sadlar som passar men det var iallfall de 2 han rekommenderade. Och av de 30 sadlar som vi provade så var det Bates Innova som låg absolut bäst!
Sen håller jag med om att den ligger lite långt fram på bilden. Men den ligger bra på min häst och avtrycket på schabraket är helt jämt och inget ruggat hår någonstans där sadeln har legat.
Fast mitt största tips till alla som letar sadel är nog att ni ska fråga någon som kan det här på riktigt, för om man har en sadel som ligger dåligt kan det ge betydande och dåliga men i en lång tid. Min häst blev halt 2 gånger på ett år, inte endast pga av att vår sadel inte passade men till en stor del var det därför.
Så lägg ned tid och pengar på att hitta en sadel som ligger bra annars kan det kanske gå illa tyvärr.

*KL*

Jag köpte Ainsley'n jag var och kikade på förra veckan, och hjälp vilken dröm den är! :love: Är det någon som har någon info om märket? Jag har fått uppfattningen om att det är ett ovanligt märke, åtminstone i Sverige?

Nja, den blev nog bara inte så populär i Sverige. Är en helt ok sadel men det är inte så lätt att slå sig in om man inte har jätteresurser till marknadsföring...

en kompis har haft en sådan. hon tyckte om den..(dock inte wow tycka om)

*KL*

Idag provade jag att lägga på stallägarens Innova på min ponny. Så här ser det ut. Provade inte rida i den, men funderar på att fråga om jag får det till helgen. Jag tycker, såhär långt, att den ser ut att ligga hyffsat, eller? Åtminstone borde man väl kunna få en sådan att funka om man tar hjälp av någon som provar ut bates?

Jag kan dock tycka den är i längst laget! Tror det är en stl 1, frågan är hur stor skillnad det blir om man köper stl 0? Om den skillnaden så att säga räcker...... :confused:

Här är iallafall några bilder!
DSC00174.jpg

DSC00175.jpg

DSC00176.jpg

här har jag lagt fram den lite:
DSC00177.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 640
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka