Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

Jag har nästan bara ridit i Childeric de senaste två åren, och tycker att de är supersköna. Nu är det dax att skaffa en dressyrsadel till min egen 3,5 åring och jag har svår beslutsångest. Jag är helt "off" när det gäller sadlar. Jag har en gammal County Competitor som inte alls passar min häst, och efter att ha ridit i Childeric är Countyn hemsk.

Vad finns det för sköna sadlar? Som dessutom passar hästar med lite rakare rygg? (Och mig som är 175 cm lång?)

din sadel såg ju intressant ut! vad passar den för typ av häst?? väldigt små stöd ser det ut som dock??

Hon är lite överbyggd men rak och alltså rak i arbete. Det är inte små stöd tycker jag, ganska "normala". Det är en amerigo CC och den enda som passade henne just pga att hon behöver utrymmet vid bogarna.
Dominus provade jag längre tillbaka och den hade samma korta bossor men den låg inte bra på henne och jag tyckte man satt högt upp i den:confused: Annars var den skön att sitta i. Stöden var nog samma som på min tycker jag om jag minns rätt.

På nästan alla andra hindrades hennes bogar mer eller mindre, tyckte jag. De med bossor som är långa gick ju helt bort.

kl

Jag har nästan bara ridit i Childeric de senaste två åren, och tycker att de är supersköna. Nu är det dax att skaffa en dressyrsadel till min egen 3,5 åring och jag har svår beslutsångest. Jag är helt "off" när det gäller sadlar. Jag har en gammal County Competitor som inte alls passar min häst, och efter att ha ridit i Childeric är Countyn hemsk.

Vad finns det för sköna sadlar? Som dessutom passar hästar med lite rakare rygg? (Och mig som är 175 cm lång?)

Är det en gammal county är den väl rätt svängd dessutom, den competitor jag provade samtidigt som dominusen var inte bara hård utan också väldigt svängd.

Ja den verkar väldigt svängd, jag tror det bara var främre halvan av sadeln som hade kontakt med ryggen på min häst.... Dessutom tycker jag att den känns alldeles för djup, att jag sitter för "fast".

Så var det på min häst också och det var mycket obehagligt tyckte hon. Den gungade och lättade något enormt bak. Men om jag inte minns fel gjorde även Dominus det, nu när jag tänker efter. :confused: Liksom Prestige venus som jag också provade i den vevan.

Jag red inte ens på min egna häst när jag red i DACen :p

Finns det någon i närheten så är det väl lika bra att testa. Jag vill bara ha en sadel som ligger still någon gång :D

Om jag förstått ditt sadelproblem så är din häst extremt rak? Har du testat Amerigo Vega? Den passar kompisens häst som har rygg som ett russ :) Alltså platt och bred :p

Nej, det har ju varit lite svårt eftersom hon är lite svängd stående. När hon var yngre hade vi en Isabell som låg helt stilla. Men vi var tvungna att skaffa en ny för att hon hade en höööög manke och inte så mycket muskler. Då köpte vi en SLK. Men när hon lagt på sig glappade den i bak som in i helv*te... Då kollade vi den och bestämde att vi skulle värma om bommen eftersom Zalza fick ont i ryggen. Under tiden fick vi en Wellington som låg jättefint - ryggen blev helt bra. SLKn kom tillbaka och det hade blivit bättre, dock inte helt bra, Zalza fick ont igen. Tog ett tag att övertyga familjen, men tillslut så åkte vi in igen och jag provred en röösli och en farmland, båda låg helt stilla så jag valde röösli pga personliga skäl. Vi måttade ut den och under tiden hade vi en Wellington igen - inget ryggont. Men nu kan jag känna att även rööslin släpper i bak, dock inte lika katastrofalt som SLKn gjorde, men hon ömmar lite i ländryggen före arbete (aldrig efter) vilket hon aldrig har gjort när vi haft Wellington så man funderar ju. Det kan också vara så att hon är under en förändringsfas då vi avancerar upp en nivå nu... Jag känner dock att jag vill ha en sadel som ligger helt stilla. Jag vill inte kunna lyfta upp sadeln i bossorna när jag sitter ner i traven, det känns inte helt ok. Min teori är helt enkelt att hon blir rak vid arbete - men hon är inte det stillastående.

Men det kommer inte vara lätt att övertyga de som håller i pengarna, även om det går jämt ut och jag står för ev mellanskillnad... Svårt det här. Nu kikar jag i alla fall efter Farmland och Wellington, men jag har ingen direkt panik. Sen vore det ju kul att pröva en childeric DI då jag tror att det är den optimala sadeln för mig själv. Risken med den är dock att manken inte får plats. Men som sagt, jag har inte bråttom. Så länge hon inte ömmar efter att hon blivit varm i kroppen ser jag ingen anledning att pressa sponsorerna :p

Du får ju utgå ifrån ryggen vid arbete, inte stillastående. Varför kör du inte med Wellington om den ligger bäst vid arbete? Den är ju helt OK att rida i.

Det är ett aber det där med sadlar....

Ja, precis. Men jag måste ju HITTA en Wellington i närheten först ;) Dessutom blir jag strypt så fort jag pratar sadel med mina föräldrar så det kan ta lite tid...

Om Wellington är den sadel som ligger still och inte ger ryggproblem så är hon nog inte så rak ändå. Wellington är svängda sadlar. Men köp en sån då, om du trivs i den? Kostar ju bara en brökdel av vad en Childeric går på. Finns en hel del begagnade också! :)

Fast jag vet i sjutton om orterna som jag sett DI i räknas som "i närheten" :rofl: Man kan ju hoppas att något kommer upp så man tar sig en liten tripp :p

Om du fjäskar riktigt mycket för mig så kan jag fixa en provritt i en DI.... (tror jag det var iaf! :o)

kl
idag ska vi prova spirig o passier. passieren har gått GP, den får banne mig vara magisk o göra nåt coolt då tkr jag.

KL på mig själv...

Vi får starta en bytarklubb!:D

Lektra vill ha en Wellington och byter bort en Röösli

Cettan vill ha en Röösli och byter bort en Morris & Nolan

Hedwig vill ha en Arabian Showring och byter bort en Albion K2

Stilett vill ha en brun sadel och byter bort en Arabian Showring

Å jag vill ha ett nytt liv, byter bort 2 ouppfostrade men vackra barn och 1 halvgammal men i ok bruksskick-sambo mot en miljonär som älskar mig och vill köpa all världens hästar o sadlar till mig!:angel:

Hahahaha!

Jag har en brun morris & nolan som jag kan byta bort mot en arabian- men bara på prov- dessutom är den en hoppsadel:-)

/Lavinia, som just flyttat hästen och kaosar fullständigt.. Ska ta tag i sadelletandet så snart jag orkar igen, har inte ens orkat rida...

Med tanke på vilka sadlar du gillar, så borde det väl räcka med att lägga in en stöt på Jensen-gubben? :devil:

Jamen eller hur! En gubbe i 70-års åldern är ju precis vad jag behöver!
c010.gif

Hedwig vill ha en Arabian Showring och byter bort en Albion K2

Stilett vill ha en brun sadel och byter bort en Arabian Showring

Å jag vill ha ett nytt liv, byter bort 2 ouppfostrade men vackra barn och 1 halvgammal men i ok bruksskick-sambo mot en miljonär som älskar mig och vill köpa all världens hästar o sadlar till mig!:angel:

Med lite målarfärg kanske Hedwig och Stilett kan göra upp en bra affär:devil:

Ja barn vill jag inte ha fler av, och sambo vill jag inte ha men vad sägs om en hund utan hundvakt på dagarna (för tillfället), något till åren, visserligen, mot en snygg dressyrhäst med trevlig gång, kan nån nappa på det - alternativt kan jag byta hunden mot ett fett bankkonto istället:idea::banana:

kl

Nu har jag iallafall bestämt mig. Det blir den sadeln som jag har hemma på prov nu. En röösli som är ful som stryk, ser ut som att den är från 1800 talet någon gång och som att den varit med om minst 2 världskrig. Den behöver stoppas om, men jag har en duktig sadelmakare som jag tror kommer kunna göra små underverk med den. Sen ska det på lite narvsvärta och putsas varje dag så blir det nog sadel av den också så småningom. Jag har nog putsat den minst 8 gånger sen jag fick hem den i tisdags. Lädret suger åt sig som en svamp. Den ligger helt ok på Leo och jag tror att den kommer ligga ännu bättre sen när den är omstoppad. Oavsett så ligger den bättre än min andra och jag behöver en sadel omgående och hur obekväm jag än tycker att den är så kan jag inte bortse från att jag får en mycket bättre sits i den, så det är väl bara för mig att vänja mig. Passar den inte perfekt sen när den är omstoppad så får jag väl sälja den igen. Så idag ska jag åka o se om jag hittar en bra sadelgjord. Min gamla passar ju inte med den nya sadeln. Den är för kort...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 640
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?