Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

knapplån...

den 15 oktober är vi inbokade på sadelprovning! på plats kommer finnas 200 sadlar och jag får hur mycket tid på mig jag vill att provrida sadlar där så hittar jag ingen då så ger jag upp dressyrkarriären ;)

kanske vi hittar en wellington elite där! :) eller ngt annat. har wellington bra bogfrihet? han har väldigt brett bogparti och han vill inte gärna tänja ut steget (gör det enbart i hoppsadeln och inte i någon dressyrsadel jag provat).

sdc11107_108816113.jpg

Har köpt en Dominus till min dam med stora bogblad!
Helt ljuvlig att rida i och hästen stortrivs:bump::banana:
+att jag äntligen kan sitta ner i hennes stora trav!!!!!

Härligt! Dominus är ju jättebra sadlar o passar svängda ryggar. Sköna att sitta i o lätta att stoppa om.

kl

jag är så sur, måste byta sadel på min nya pålle. dom har byggt upp den gamla runt hans problem (typ en "bula" på ryggen efter trampskada) och när han har en normalstoppad sadel så vippar dom bara fram o tillbaka.
så han är för rak för röösli, prestige, jaguar, amerigo classic. inte tillräckligt rak för kieffer o liknande raka.
har lånat hem en childeric o en amerigo cortina nu. suck.

Har köpt en Dominus till min dam med stora bogblad!
Helt ljuvlig att rida i och hästen stortrivs:bump::banana:
+att jag äntligen kan sitta ner i hennes stora trav!!!!!

dominus har jag funderat på innan men vet inte alls om det är modeller som kan passa min häst?!?! :) vad har din häst för typ av rygg?

Jag har provridit en Prestige D1 - den är speciellt framtagen för hästar med stora bogar och/eller stora bogrörelser. Superskön. För relativt raka hästar. Dyr som skam var den i alla fall. Har inte sett många som haft just den sadeln. D1 skall lite vitsigt uttalas "The One" typ....

Har haft Wellington till min häst. Inte extemt mycket plats till stor bog - inte extremt liten heller....

PS - himla fin häst du har!

åh, typiskt att min häst är ganska svängd :(
ps: TACK så jättemkt :) :)

+ flashlight : din sadel såg ju intressant ut! vad passar den för typ av häst?? väldigt små stöd ser det ut som dock??

jag provred i dominus på min ena häst, den skulle ligga bra på hästen sa utprovare men usch vad min häst kosparkade i sadel :crazy: och så var den hård att sitta i. Jag gillade den inte!

Men alla gillar olika sadlar!

Det måste vara en mycket ovanlig Dominus som var hård att sitta i?? De är kända för att vara väldigt mjuka, jag har haft 2 st och bägge har varit mjuka o sköna att sitta i.

denna jag provade hade en brun nyans och följde med när ja skulle prova olika amerigo sadlar...kan hända att jag jämförde den mot amerigo och då blev den automatiskt inte lika bekväm...iof gillade jag inte amerigo DJ heller, kommer ihåg att den och Dominusen inte var ngt för mig

jag provred i dominus på min ena häst, den skulle ligga bra på hästen sa utprovare men usch vad min häst kosparkade i sadel :crazy: och så var den hård att sitta i. Jag gillade den inte!

Men alla gillar olika sadlar!

Ja,det är tur att vi är olika!
Upplever den som mkt skön att sitta i!

åh, typiskt att min häst är ganska svängd :(
ps: TACK så jättemkt :) :)

+ flashlight : din sadel såg ju intressant ut! vad passar den för typ av häst?? väldigt små stöd ser det ut som dock??

Min häst är också tämligen svängd i ryggen.
Min har STORA knästöd!

*kl*

Jag har varit och provat Tekna 17,5 till min häst, och den låg så Jä**a bra. Nöjd där helt klart, men jag vet ju inte riktigt om jag vill ha en syntet sadel....
Vad skulle man kunna testa i läder utförande om Teknan var som gjord efter min häst?
Och vad för hästar är ANKY sadlarna gjorda till? Är de för mer rakryggade hästar?
Mycket nu, men hoppas på svar :D

Anky passar hästar med hyffsat raka ryggar. Har ingen aning om hur de är i jämförelse med tekna dock.

kl

Hur är Childerici sitsstorleken. Det känns som om det finns många 18 + men jag undrar om de verkligen är så stora när man väl sitter i dem?

Red runt i en DAC som var 18, den kändes lagom. Är det samma sak med DI?

Ordo Equester Venus dressyrsadel ser ut att vara lik Teknan (på bild iallafall)
och enligt josefine som har Tekna så hade dom sagt till henne när hon köpte sin Tekna att dom påminner om Teknan också. (fast läder)

Men lektra!:eek: Ska du falla i Childericträsket du med???:devil:;):D

Jag har bara haft en Childeric av gamla modellen. Den var helt normal i sits storlek, dvs jag hade en 17 tum till mina ståtliga 164 cm över havet!:cool:

De nya ser ju rätt stora ut i storlekarna? Eller kanske en synvilla.

Jag red inte ens på min egna häst när jag red i DACen :p

Finns det någon i närheten så är det väl lika bra att testa. Jag vill bara ha en sadel som ligger still någon gång :D

Fast jag vet i sjutton om orterna som jag sett DI i räknas som "i närheten" :rofl: Man kan ju hoppas att något kommer upp så man tar sig en liten tripp :p

*KL*

Här kommer jag och knör mig in i tråden ytterligare en vända ;)

Vet någon vad Albion SLK LH ligger på nypris? Har fått tag på en som var trevlig för 15000:-, men skicket var ju inte något extremt att hurra över. Så frågan är nästan om det är värt att hosta upp pengarna för en ny lika gärna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 640
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2