Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

najjje...jag rider mkt hellre omkring i min arabian än albion, jag red under 3 års tid skoltid varenda skolhäst med albionsadlar :D

jag kan färga min arabian brun!? haha...

Hmm ja alton passade hästen hyfsat men inte mig för jag fick inte det stödet jag behöver när hon börjat röra sig. Tyvärr har jag inte hunnit testa vegan ännu då det blev sjukhuset och hjärnhinneinflammation för mig i måndags... Min stackars medryttare får rida barbacka :(

Blir nog till att ta ut Amerigo-Maria till lilla vita hästen för att prova de andra modellerna...

Är det någon som har ridit i en jaguar? Är de lika sköna som Amerigo?

De passar inte samma hästar framförallt. Jaguar är ganska svängda. Min kunde ha Jaguar cc tidigare, den är lite rakare än deep seat (som du vill ha om du ska ha mer stöd än alton) Men när hon ändrade sej i kroppen blev den alldeles för svängd den också.

Deep seat är urskön:love: tycker jag, men den går helt bort till min häst så det är bara att glömma.:D Möjligen tycker jag att man kanske kom längre ifrån hästen faktiskt, om jag ska vara helt ärlig, i de jaguarer jag provat (o den jag hade)
Jämfört med amerigo då.

En gubbe i 70-års åldern är ju precis vad jag behöver!
a194.gif

Vassego kära Nova. Tur att du har mig :banana: Min version av ditt citat visar bara vad du egentligen känner :devil:

Nyhet!!!
Det har faktiskt kommit ut en rak Jaguar dressyrsadel för ca 2 månader sedan. Den heter Jaguar XF. I designen ser den ut som en Jaguar XKC men den är anpassad till raka ryggar med breda och höga mankar. Jag fick ett produktblad från Jaguar för en månad sedan. Maila Jaguar equestrian i UK pch be om info (de är sega med att uppdatera sin hemsida flör där finns den inte ännu).

Raceface! Du vet inte vad du har gjort....
a010.gif

Nåja flash...den kommer inte med någon handsydd handduk iaf!
a025.gif

Jag ska nu starta facebookgruppen:
486.png

Min polle har breddat sig så hans dressyrsadel passar inte längre:eek:
Så måste väl ge mig ut i sadeldjungeln igen:grin:

Han är en nätt kbl. travare. 6år men inriden sent och jag tycker han ändrar sig en hel del hela tiden:crazy:
Liten men bred manke, rak rygg. Blir Spikrak vid arbete...
Ska leta reda på bild/ta kort...
Tips?
Han har tidigare haft en gammal Crown...:)

vi kan väl agree to disagree? :p

jag har antagligen bestämt mig för den gamla passieren! så som han gick får väga upp ALLT!

*Nova glädjedödare lägger sig i....*

Rätta mig nu om jag har missuppfattat men han gick bra med passieren men du sitter inte helt ok eller vad? En anledning till att han gick bra KAN ju vara att just denna sadeln inte trycker på punkter som han kanske är lite öm på. Därför upplever du att han rörde sig fantastiskt men om sadeln inte passar honom eller dig riktigt riktigt bra så kommer den att trycka så småningom på andra punkter o du får samma effekt som din nuvarande sadel.

eller om du inte sitter riktigt bra i den så kommer din tyngd att så småningom få honom att gå sämre.

Vad jag vill säga med detta? Jo, nöj dig inte med en sadel som är halvbra, utan köp en som passar dig o hästen helbra! För din balans ska finnas där när du sätter dig i sadeln, sitsen ska inte behöva kämpas rätt med användning av muskler utan sadeln ska passa dig så du sitter rätt av dig själv.

Ignorera detta om jag har fel annars fundera en sväng till!:)

Alltså, den är inte vad jag TRODDE skulle passa mig. Men jag sitter riktigt bra i den, jag är lite svag men jag sitter bekvämt, stadigt, "snyggt" eller hur man ska säga och den ligger riktigt bra. Men jag provred i den idag igen för att verkligen känna efter också, fördelen med att låna med sig hem!

Jämförelsevis med de andra jag provat på honom (childeric, amerigo cortina, spirig) så har den här gett honom mest hjälp med hans rygg (han har en rygghistoria eller hur man ska säga, men det syns mer än vad det är, gammal skada från när han var föl o de har byggt sadlar utefter problemet istället för att avhjälpa problemet, hängde du med?). Han får mer "ryggsving" blir mer positiv till arbete, den ligger stilla och ja, det känns asbra!

Så den är HELBRA! Förr oss :)

*lånar sista knappen*

Jaha, har börjat inse att jag är helt uppriktigt j*vligt trött på att alltid fundera över om sadeln verkligen passar. Jag har kommit fram till att jag vill ha hjälp! Men hur sjutton ska man veta att den man anlitar är bra då?

Jag bor i Blekinge, det är inte direkt så att det kryllar av större hästaffärer med stora utbud av nya och begagnade sadlar häromkring

Så jag är helt klart beredd på att köra, 30 mil kan jag tänka mig att åka, men då ska de ta mig sjutton va ett bra ställe också! Men alla säger ju olika?! Vissa är helnöjda med ena stället och nästa skulle aldrig sätta sin fot där

Hur hittar men någon seriös riktigt kunnig som man kan lita på? Jag menar det är ju efter hästen det största inköp jag ska göra, då vill man ju att det blir rätt.....

Problemet är väl att man inte direkt i tråden får tipsa om olika ställen, men kanske att det går bra över PM?

*knapplån*

Provade rida i stallägarens Isabell Werth och blev positivt överraskad, den var ju faktiskt skön! Jag fick inte ont, den låg bra på hästen och han verkade trivas. Men just nu känns det som att universum inte vill att jag ska ha en dressyrsadel... Har fått svar på två utav de tre sadlar som finns ute i rätt storlek för mig, och den senaste såldes samma dag som jag mailade. Bittert. :cool:

Så det är väl bara att leta vidare då...

Jag blir galen! Nu har jag precis köpt en ny sadel. Det blev en röösli tillslut. Igår red jag första träningen i den för min tränare. Efter 3 minuter frågade hon om jag hade betalat den än för hon tyckte inte jag skulle ha den. Suck... Lyckligtvis så var det inte för att den inte låg bra på hästen, för hon höll med om att den låg bra på honom och att det nog var en sadel som skulle ge mig en bra sits också. MEN, den är i fel storlek för mig... Jag har för långa överskänklar så jag behöver längre kåpor. Den sadeln jag har nu är en 17.5" och jag tycker att den känns lite för stor i sätet, men nu var det den som fanns begagnad som jag hade råd med. Helst hade jag velat ha en 17" och så kommer min tränare och säger att jag ska ha en 18"... När hon förklarade hur hon menade och visade hur mina knän kommer lite utanför stöden i vissa lägen så förstår jag ju att hon har rätt. Men Jag tror kanske att jag ska ha en 17" med extra långa kåpor. Den jag provade första gången jag provade en röösli var precis en sån och den fick jag inte det problemet i. Men eftersom min budget är väldigt begränsad och utbudet av begagnade sadlar inte är jättestort så får den här duga så länge. Huvudsakn är iallafall att den ligger ba på Leo och det gör den. Äntligen en sadel som ligger still!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 640
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka