Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

själva sadelmodellen ser ut att vara bra på honom men sadeln i sig är lixom för stor på hästen, o för lång. jag har själv haft en sådan och den tar ganska mkt plats på hästryggen...den var tom för lång för min fries så vi fick byta bort den pga det. jag tror jag skulle letat vidare om jag var du...

Är det inte samma typ ÅF på globus o bates? Eller samma som tar in?
En del sadelutprovare har ju bara ett antal märken de säljer o därför propsar de på just dom sadlarna.
Finns massor med raka sadlar.

Jag upplever skillnaden rätt stor på 0an o 1an.. 1an har jag ju jag haft o den fick jag plats i men 0an är väldigt mkt för liten..

Köper du den brun så har du din sadel som matchar tränset :D

Prova dock rid i den innan du köper en själv, den är väldigt speciell o rida i ffa extended..

Nej Globus är sin egen sas, Bates är det Three Horses som har.

SnigelEffekt; tycker sadeln ser alltför lång och stor ut på alla håll tyvärr. Har han väldigt kort rygg?

kl

Jag byter inställning. Wellingtonen jag prövade var för bred så den glappade i bak... men Equipe Oracle där emot!!! Har inte ridit i den. Snodde den av en stallkamrat och testade den i stallgången och ögat gillar vad de ser - stor potential att den ligger still. Den kommer dock lite nära manken än vad som vore ideal men jag vill TESTA NU!!!

Ja han har nog en väldigt kort rygg, eller den ytan jag har att sadla på är nog väldigt kort, hela rygglängden är inte jättekort så att säga!

Panaccea: Hihi, jag vet, den har den perfekt bruna färgen för att matcha mitt träns :angel: Om jag skulle ha en sådan så är det bara den med standardstöd som är aktuell! Den andra kan jag absolut inte tänka mig! Provred i den sadeln jag provade fast på den häst som den är till och tyckte inte den var så himla dum att sitta i faktiskt, nästan mjuk i sätet till och med :idea:

Om den där Bates-sadeln passar förutom att den är för lång kanske du ska kolla på deras ponnydressyrsadel.
Den finns även i en modell med långa kåpor, du kan läsa mer om den här http://www.myhorse.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=5:bates&Itemid=7 Hoppas att jag inte bryter mot forumreglerna med den länken :o

Överst hittar du den med långa kåpor och längst ner finns den med vanliga "ponnykåpor". Den finns även i en allroundmodell, näst längst ner.

Funderar på en dressyr med långa kåpor till mina welshponnyer men skulle gärna vilja prova först. Någon som har en som kan skvallra om hur den är?

Knapplån.

Är det någon som har koll på hur vida Morris & Nolan är? Min häst har förnärvarande en Anky Salinero STS normal mot vid men jag gillar den inte och den är lite för svängd.

Vad vill du jämföra med? De Morris som jag har haft har varit normala i sina bomvidder, dvs 31=MW osv. Fråga Cettan, hon har ju precis slutat använda sin...

Men varför inte en Amerigo då? Känns ju som ett bättre val rent kvalitetsmässigt än Equipe i det läget.

Det är väll en bomvidd 30 jag har på lut nu. Har hört att de är väldigt vida i bomvidderna, men det är alltså inte din uppfattning.

Har ingen Amerigo i närheten. Och arbetsplatsen hyser typ bara Passier och några privata Hennig-sadlar som används i verksamheten. De privata hästarna har inget jag är intresserad av. Det är om jag hinner pröva att rida i equipen som är hemma, men det tvivlar jag på. Får helt enkelt lugna mig och ta tillfället när det kommer! :D

Jag vet inte om jag tycker att det är så vida i bomvidderna. Hade en 32 tidigare som var för smal. Borde motsvara W. Nu har jag MW i albionsadeln och den är på gränsen till för vid. Måste ha en mattespad under.

Visserligen hade jag MN när hästen var 4-5 och då var hon ju lite "unghästbred" över manken plus att hon var tjockare än vad hon är nu. Nu har manken kommit upp mer och hon är mer musklad och därför inte lika vid längre. Hmm...men upplever klart albion som mer generösa i bomvidden än vad MN är så jag skulle tippa att de är ganska normala. Än 30 skulle jag gissa är normal mot det smalare hållet.

M&N bytte stl system för en del år sen, tyvärr minns jag inte när. Men det har skapat en hel del förvirring kring stl, folk säger helt olika beroende på om dom har erfarenhet av gammla eller nya systemet, så mitt enda tips är att prova.

30 brukar dock aldrig vara mer än normal förutom i vissa bestämda märken som Jaguar och Passier. Så tveksam till att det funkar om hon har normal mot vid nu.

kl

Jag byter inställning. Wellingtonen jag prövade var för bred så den glappade i bak... men Equipe Oracle där emot!!! Har inte ridit i den. Snodde den av en stallkamrat och testade den i stallgången och ögat gillar vad de ser - stor potential att den ligger still. Den kommer dock lite nära manken än vad som vore ideal men jag vill TESTA NU!!!

Men om din häst är så himla platt så skulle jag allt prova en Amerigo Vega. Den är för riktigt plana ryggar som är breda också (tänk russ) :)

Fast det är ju ett bra tag sen nu...det finns nog inte så många av de äldre Morris sadlarna kvar. De nya är ju stoppade med gelfoam i sitsen o klart mer bekväma än de gamla. Har bestämt för mig att dessa kom vid millenieskiftet?

Iaf om man googlar så kommer den svenska generalagenten upp, har hemsida med alla modeller.

Nej, jag har haft den äldre modellen bom 31 o den var smal. Men sen hade jag en nyare modell 30 o den var helt klart normal. Så är din häst vidare än så så är en 30 för smal.

kl

Någon som tittat/provat en Santa Cruz Octavia? Den ser så fin ut :D Ska ju passa "bredmankade" hästar med så jag är nyfiken på den efterson SC är smala i vidderna annars. Min polle är ca 110 grader, skulle xx-vid kanske fungera annars? Ni som har sådana sadlar eller vet vidderna :)

Nej har inte sett nån sån men jag har en Legano hoppsadel o den är definitivt inte smal i bomvidden utan helt normal. Så du får nog kolla med ÅF ang. bomvidd för jag tror inte att alla Santa Cruz per automatik är smala.

Liten uppdatering härifrån :) jag har nu ridit med Leonardon sen i juni (tror jag). Är väl inte helt nöjd, men hästen accepterar den iaf. Tar gärna emot åsikter.

Nya bilder:

DSC00006.jpg

DSC00010.jpg

DSC00007.jpg

Hästen (som har blivit rundare om magen, igen):

DSC00017.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 638
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat