Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Det blev en Amerigo DJ till sist i alla fall. 17,5 och 2,5 i bredd. Min lilla ponny var tydligen bredare än vad man kunde föreställa sig. Vi provade en hel del annat som "borde" funka men Lilla vit gillade inga andra sadlar. Det var klasskillnad på hennes rörelser med DJ´n. Bildbevis kommer (hoppas jag). :d

Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp angående Childerick sadlarna.
Hur är bomvidderna på dessa? ex normal, normal mot vid, vid?
och är dom i raka eller svängda bommar?

H_P har helt rätt. OM man letar efter en ny. Letar du efter en begagnad, så låna hem en eller flera och lägg ut bilder, så finns det alltid någon här som kan tipsa om den verkar passa eller inte.

Nu tänker jag också ansluta mig till denna tråd. Har precis fått hem min nya häst och min gamla sadel passade så klart inte. Provade en Childeric DAC (?) igår och jag behöver verkligen hjälp med om den passar! Och om den inte gör det; vad som kan tänkas att passa på henne.

Så här ser hennes rygg ut utan sadel:

31821847.jpg

31821849.jpg

Och med sadel (vet inte om jag sadlade lite för långt fram?):

31821839.jpg

31821840.jpg

31821845.jpg

Är svårt att se om du sadlat för långt fram men iaf där sadeln ligger så ligger den i bakvikt. Dvs den är troligtvis för smal.

Tack!

Misstänkte väl att den inte låg helt bra, och jag tror dessutom att den är lite för rak.

Har du något förslag på vad som kan tänkas passa?

Liten uppdatering härifrån :) jag har nu ridit med Leonardon sen i juni (tror jag). Är väl inte helt nöjd, men hästen accepterar den iaf. Tar gärna emot åsikter.

Nya bilder:

DSC00006.jpg

DSC00010.jpg

DSC00007.jpg

Hästen (som har blivit rundare om magen, igen):

DSC00017.jpg

josefinefreed: Samma känsla som jag har då. Undrar hur bred tanten är egentligen :cool:

KL
Puttar upp lite och hoppas på fler svar :angel:

vad är det för bomvidd på den? den såg smal ut...

Det ska vara en vid bom faktiskt, har dock inte kollat vad det står i den eller mätt på nåt sätt. Pållan är inte direkt liten dock...:crazy:

Edit: Det ska visst vara en AO-bom, men vad jag kan läsa mig till på nätet så är inte det en exakt storlek utan kan ändå variera?

Senast ändrad:

*kl* Nu är det dags för ny sadel IGEN! Aja, bAra att ta tag i problemet... Har haft en Edinburgh med normal bom. Sedan har han blivit för rak och smalare (normalviktig:devil:) Då kryper sadeln fram på bogbladen och lägger sig i framvikt.

Till helgen åker jag iväg och hämtar en Jaguar CC med vid bom, Jaguar Deep Seat ned vid bom och Prestige Venus D, 35 i bommen. Det skiljer sig, vad jag har föestått väldigt mycket i bommen mellan CC och Deep Seat, och därför väljer jag att låna båda.

Jag återkommer sedan med bilder på alla sadlar och ryggen,så får ni gärna vara med och säga ert:)

jag har oxå beställt en childeric med vid bom. Ska bli intressant o se hur vid till veckan

Spännande! Du får uppdatera när den har kommit. :)

Helst skulle jag vilja ha en Childeric DI, men när man bor här uppe i Norrbotten så är det stört omöjligt att hitta sadlar att ens prova...:(

Är det någon som vet hur det är med Childeric-bommarna?

Va roligt att du ska prova just de sadlarna! Är själv nyfiken på om de skulle kunna passa mitt halvblod. Ser fram emot dina bilder!

Kl Perfekt :) tyvärr så blir sadelhämtningen försenad... De hämtas på torsdag. Har en connemara med lätt svängd rygg. :)

Om din häst har raknat och är för rak för Edinburgsadel, då är chanserna små för att Jaguarerna skall passa. Jaggorna i de modellerna är för väldigt svängda ryggar. Nu finns det tydligen en helt ny Jaguarmodell för rakare hästar. Den lär dock inte finnas i begagnat skick ännu.

Jag provade 4 olika Jaguarsadlar till min häst och grät nästan då jag fick inse att hon var för rak för dessa. Vid denna tidpunkt köpte jag en Wellington istället (dvs samma sadel som Edinburgh).

Min häst har väldigt speciell rygg och vi funderar på om Jaguar kan passa. Han går faktiskt med en Wellington idag men jag tycker inte att den ligger bra, den hamnar i bakåtvikt. Tidigare hade han Prestige Hippos och det var samma sak där. Skulle du säga att Jaguar är jämt sväng eller har den "bågen" längre fram eller bak? Haha.. hoppas du förstod min fråga!

Nej, där hade jag skrivit lite fel... Han har nu fått mindre manke, sAdeln köptes dumt nog när han var under igångsättning. Eftersom att han gick ner i vikt samtidigt som stoppningen satte sig blev sadeln för vid. Den kryper också fram eftersom bommen inte följer ryggen lika bra längre och lägger sig i framvikt efter ridningen.
Jag tror dock att det skulle räcka med att stoppa om den, då stoppningen nu har krypit bakåt, tunnare där fram. Eftersom att sadeln ger ett ökat tryck på bogbladen, han har rättså markerade bogblad har jag märkt den senaste tiden att han inte vill länga steget på samma sätt längre. Igår tog jag av sadeln pch red barbacka, och då längde han steget igen.

Har en Dominus i hoppningen, vid bom och den bommen följer ryggen bra. Dock har jag fårskinn under, dels för stöddämpning och sedan för att även denna är något för vid. Är väl nästa steg att byta hoppsadel också, men den funkar utan problem i hoppningen, visar inte det minsta obehag.

Han har lätt svängd rygg med en mankt som inte är lika markant markerad som tidigare. Har inte koll på hur många grader vid han är, men när Dominusen köptes var hab 101 grader. Ska mäta dem på söndag när jag kommer ut nästa gång, bortrest just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 638
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat