Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Vad kul att du känner att den passar så bra! Och håller med föregående talare; färgen är skitsnygg. Säkerligen lite svårmatchad bara. :)

Jag tror att jag äntligen, kanske, har bestämt mig för att behålla sadeln jag med. Har försökt läsa på och känna efter och den känns ju faktiskt riktigt bra! Har bara haft sån himla beslutsångest, och varför vet jag egentligen inte, haha.

Inte så farligt svår matchat...va iväg o köpte Gold Medal Artemis tränset i hasselnöt samt tyglar som passade fint, speciellt när jag smöjrt det några ggr så det mörknat lite. Stigläder fann jag i samma färg direkt häromdagen...och så hade jag två träns hemma i liknande färg. :laugh:

Man har alltid beslutsångest när man ska köpa sadel...

Ja men dåså. :) Det är så snyggt när man lyckas matcha bruna nyanser!

Nu har jag bestämt mig för att köpa min sadel. Det är ju en ganska stor affär, så det är kanske därför man velar in i det sista. :)

Grattis till dig o mig med våra childeric sadlar :D

Jag hoppas att du provridit ordentligt även i nersutten trav o galopp för dessa sadlar har en tendens att glida framåt o lägga sig som små snygga kuttersmycken runt bogarna.:crazy:

det har jag också hört, men då oftast den andra varianten med flat sits. De har väl en annan typ av bom också. Min satt på plats alla passen iaf. En annan häst testade den igår o satt på plats då med. Men dom flesta sadlar som inte passar glider ju fram mkt

Ja men dåså. :) Det är så snyggt när man lyckas matcha bruna nyanser!

Nu har jag bestämt mig för att köpa min sadel. Det är ju en ganska stor affär, så det är kanske därför man velar in i det sista. :)

Hade jag varit du hade jag tänkt om... Jag varnade min kompis (som rider svår dressyr) för dessa sadlarna men nej hon lyssnade inte, för dom var så bra.:angel: Tja det slutade med att , inte bara att dom åkte fram hästen hade fått ont i ryggen av den oxå samt spänningar i bogen. Hon hade haft ute en ET och dom hade diskuterat sadeln och det var tydligen inte helt ovanligt detta då sadeln är bekväm för ryttaren men inte så ergonomiskt bra för hästen. Så nu ångrar hon sig bittert att hon inte lyssnade på mig :angel:

Såna skräckhistorier finns om alla sadelmärken. Själv har jag hört särskilt många om Amerigo.... Skitsnack och felaktigt utprovade sadlar.

Har ridit i Childeric i många år och ALDRIG haft häst med ryggproblem. Eller bogproblem för den delen.

Skitsnack är det ju inte eftersom det är sant? Dessutom om man tittar på dom flesta bilder på ryttare med childericsadlar så ligger dom fram på manken eller menar du att alla har sadlar som är felaktigt utprovade. För varje bild du kan visa mig med en childericsadel under ridning som inte kasat fram på manken så jag kan ta fram 3 bilder där den har kasat fram.

jag som provat väldigt många sadlar genom åren tycker det finns skönare sadlar än childeric. Men jag tror snarare att så många köpt för att dom en tid var så poppis och la dom på vilken häst som helst o då kommer problemen, oavsett märke på sadel.

Nja det håller jag ju inte med om... jag har aldrig sett ett och samma märke kasa fram så mkt som just Childeric. Det är ju inte det enda märket som har varit jättepopulärt under åren och som folk bara slängt på vilken häst som helst. Sen att man måste skicka dom till Frankrike för att stoppa om dom är ju bara helt sanslöst.

Hon hade haft ute en ET och dom hade diskuterat sadeln och det var tydligen inte helt ovanligt detta då sadeln är bekväm för ryttaren men inte så ergonomiskt bra för hästen. Så nu ångrar hon sig bittert att hon inte lyssnade på mig :angel:

Det är väl latexpaneler? Är väl inte det bästa att lägga på hästryggen. Många med childeric har nästan alltid en ullpad för att kompensera detta.

Din andra bekantas häst som jag hade kontakt med reds ju med en childeric o den hade ju inte ont i ryggen.

Hon hade en ullpadd:angel:

Det räcker väl inte då det heller antar jag.:confused: Tycker att det är helskumt att de har blivit så otroligt populära i Sverige. :confused: Dyra, ligger dåligt och ger många hästar ryggproblem.
Verkar ju inte heller som att man är så imponerad av dem så fort man kommer utanför Sveriges gränser.

Det är ju lite lurigt det där när man provar en ny sadeln och man ofta kan uppleva att hästen går mycket bättre än vad den har gjort innan. Kan ju ofta bero på att sadeln inte trycker på samma punkter som den gamla och därför upplevs mer behaglig för hästen under en period.

Din andra bekantas häst som jag hade kontakt med reds ju med en childeric o den hade ju inte ont i ryggen.

Jaha du menar den som dog :rofl:

;)

Nej jag har inte sagt att alla hästar får ont i ryggen, jag sa att min bekants häst hade fått väldigt ont i ryggen och spänningar i bogen av childericen. Hon har haft andra vanliga sadlar på hästen som passier och albion som ej varit utprovade utan några som helst problem. Childericen har hon inte haft så länge , kanske ett halvår bara.

Jag har inte sett filmen på vår "gemensamma häst" från 4 års men jag slår vad om att sadeln har åkt fram :D

Som sagt så finns det såna historier om alla populära märken. Hört mkt mer skit om Amerigo och Prestige än Childeric faktisk (har såna också, och folk vill ju gärna påpeka att man har valt fel och försöka omvända en till sitt favoritmärke....), och mkt lovord. Precis som med Childeric. Mina hästar har inte fått ont i ryggen av någon av märkena (Passier och Albion hade jag en som fick ont av däremot, bara för att illustrera....).

Jag tycker Amerigo är ruskigt hårda och obekväma och totalt upp hypade (och överprisade...) i Sverige men det är smak och behag.... Och jag vet många som fått ryggproblem på sina hästar efter att dom köpt (utprovade) Amerigo. Men det betyder inte att ALLA får det, och att det är fel på sadelmärket. Olika hästar och ryttare trivs med olika sadelmärken. Man får även tänka på att hästar snabbt ändrar sig i sin muskulatur och därför kan även en måttad sadel fungera dåligt efter ett litet tag.

Childeric är faktisk populära utanför Sveriges gränser. I Frankrike givetvis men börjar även bli många i Tyskland och England. I USA och Australien har dom varit stora väldigt länge. :)

kl

Hej,
Har en knepig häst att hitta sadel till, extremt bred och kort rygg. Tog ut sadelutprovare och hittade en dressyrsadel som låg ok. Inte perfekt men ok.
Nu har vi använt sadeln i ca 1 månad, ca 3 dagar i veckan. Tänkte att hästen gradvis ska få vänja sig vid den nya sadeln. De andra dagarna rids han barbacka eller med hoppsadel.
Nu är han ofräsh vissa dagar, nästan halt men det ger med sig efter mjuk uppvärmning. Visar att han har ont vid massage på bogar och rygg :(
Schabraken blir även mer skitiga vid bogarna och under bossorna längst bak.
Detta började efter nya sadeln kommit, kan det bli så eller har vi fått en sadel som ligger så illa? :eek:

Vad gör man nu? letar ny sadel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 638
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka