Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Det tar ju forfarande inte bort faktum att min kompis häst fick ont i ryggen och spänningar i bogen av childericen samt att majoriteten av de man ser rida i en childeric så har sadlarna kasat fram på manken och bogbladen. Jag försöker inte omvända någon till mitt favoritmärke men jag förstår att du försvarar DITT sadelval med näbbar och klor.

Jag har testat flera av Amerigos dressyrmodeller, var bara två jag tyckte om av dom (Alto och Vega Icelandic) och den ena modellen köpte jag (och har till andra hästen jag har) han har dock inte fått ont i ryggen av sin. Jag tycker väldigt bra om den sadeln men det är ingen favoritsadel. Den sitter bra på hästen iallafall. Den är dock absolut inte hård eller ngt att sitta i, jag tycker nog Childericen är lite hårdare då...så det där vad man tycker är helt klart en smaksak. Jag tycker nog allra bäst om min "Arabian" sadel. Den är väldigt mjuk att sitta i.

O min stor favorit är Wintec Isabell Werth, men den kan den här hästen absolut inte ha (min förra häst hade den..) den är alldeles för mkt kilbossa i o för lång...suck. så den fick jag med gråten i halsen sälja till min kompis....

(Bäst att tillägga att den häst jag o Fio pratar om dog av kolik o inte av ryggont, ifall att ngn får det om bakfoten....)

*kl*

Hjälper frittan att leta sadlar och nu känns det som vi gått igenom dom flesta märkena utan några större resultat :crazy:

Vi var hos sadelutprovare och hon fick en spalding brittanica utprovad, den låg till synes ok och frittan tyckte om den men hästen sa nejtack!!

Det vi kommit närmst nu var en prestige hippos som låg ok o som hästen tyckte om, det var en 36a och var aningens för vid men hade varit kalas i en bomvidd mindre eller med fårskinn. MEN frittan satt inte bra i den..

hur är dom andra prestigesadlarna uppbyggda i jämförelse med hipposen? vilken är mest lik? tyvärr har vi inte tillgång till att prova någon annan modell eftersom lokala butiken inte hade någon hemma..

Förslag på annat märke som är likvärdigt som hjälper ryttaren lite mer?

kl

Hej,
Har en knepig häst att hitta sadel till, extremt bred och kort rygg. Tog ut sadelutprovare och hittade en dressyrsadel som låg ok. Inte perfekt men ok.
Nu har vi använt sadeln i ca 1 månad, ca 3 dagar i veckan. Tänkte att hästen gradvis ska få vänja sig vid den nya sadeln. De andra dagarna rids han barbacka eller med hoppsadel.
Nu är han ofräsh vissa dagar, nästan halt men det ger med sig efter mjuk uppvärmning. Visar att han har ont vid massage på bogar och rygg :(
Schabraken blir även mer skitiga vid bogarna och under bossorna längst bak.
Detta började efter nya sadeln kommit, kan det bli så eller har vi fått en sadel som ligger så illa? :eek:

Vad gör man nu? letar ny sadel?

Ja, det kan mycket väl vara så att sadeln ställer till sådana problem. Vanligare än vad många tror.

Det låter som att sadeln ligger i fyrpunktstryck. Mycket obehagligt för hästen och då spänner de sig ofta.

Ligger hoppsadeln bra?

Jag var ju nere på Breeders i år o tittade på 4-års o 6-års dressyren. Merparten av "proffsen" hade Childeric o efter att ha sett 6 st på raken varav 5 låg runt bogarna så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta....har även varit ute o hjälpt flera st som velat ha childeric utprovade o de ser ut att passa kanon tills ryttaren verkligen kommer till ridning o sitter ned i trav o galopp...då börjar de sakta men säkert kasa fram.

Så många KAN inte vara felutprovade för då är det ju nåt fel på den som säljer dom...

Wellington är ju lik Spalding men om Prestige passar bättre så kanske hästen inte kan ha kilbossa?

Kl

Min Prestige Leonardo (vidd 36) har gjort sitt, började rugga pälsen baktill. Behöver förslag på sadlar att prova. Lättsvängd, bred, gärna rundbossor?!

Nya ryggbilder:

DSC00053.jpg

DSC00058.jpg

DSC00049.jpg

DSC00052.jpg

Någon som har nått förslag? :)

Tror du att en vid Röösli eller Prestige i strl 37 skulle räcka i vidd när Leonardon strl 36 var för smal? :)

Hej hopp allt skickligt bukefolk.

Nu hoppas jag på lite konstruktiv hjälp här.
Min fullblodsdam (fälttävlanshäst) har HELT PLÖTSLIGT fått trav. Hon får framben och rygg å tryck å g*d vet vad!! =)
Detta har medfört en del… Rider i en Wintec Isabell som tidigare har känts helt okej, men vi har ju haft den ett tag… Nu när jag lägger på den så ser den rymlig ut(?), men spänner jag gjorden så lättar den bak, så jag känner det med handen/ser det! Är inte det tecken på att den är smal? Och breddar man W så blir de väl ännu mer böjda eller minns jag fel??
Kanske ligger den bättre under arbete men när jag ridit ett pass så är manken vågig och ibland lite ruggig. Har grönt järn i +mattes fårskinn för hennes otroliga manke och hästen har 32-33 i prestige.

Sen får jag problem också. Midjan känns bred och jag får lite ont i höfterna av den. Men inte nåt jag dör av. Och sen hon fick steg så har nåt hänt med min sits. Blev filmad senaste träningen och det ser inte okej ut! Underskänklarna dras bak och överlivet fram. Jag ska sätta i de små stöden först å se vad som händer…

Sen är hennes sadelläge ytterligare en fundering. Hon har läget sjukt långt bak. Jag ska få låna en svängd gjord och spänna fast med så få vi se om det kan påverka hur sadeln beter sig under ridning!??

Nu till nästa fundering. Jag fick låna hem den splitt nya Prestige Venus K new(<3) och rida i. Tyvärr har ju vinterland nått oss så det fick bli skogen en sväng. När jag la på den så la den sig som en smäck. Ligger an fint och lättar där den ska osv. Väl uppe så är sätet jättebra för mig, smalt och mjukt. Stöden är lite hårda, men min meredith va ingen dröm när den kom, så alla sadlar behöver ju lite omsorg ;).
När vi kom hem hade schabraket glidit bak men sadeln hade vart helt still. Inget våg eller gnugg. Då red jag alla gångarter (hennes fina nya trav tog hon fram helt själv!!) å i backar.
Jag ska rida även i denna med svängd gjord men det får bli till helgen tror ja… Om banan tittar fram!

Så vad tror ni?
Har min gamla sadel fyllt sin funktion, kan det vara läge att se efter en ny helt enkelt?
Eller bara byta järn??
Hatar sadeldjungeln…:mad:

Om den lättar bak så är det ju snarare ett tecken på att sadeln antingen är för vid eller att bomkonturen inte passar hästens rygg. Konturen på ryggen kan ändras ganska mycket om hästen börjat jobba riktigt och fått upp sin rygg i arbete. Det hände min häst och det innebar sadelbyte...

Jippi... :grin:

hmm,då sätter jag nog mina pengar på att formen inte passar längre
(hon har ju jobbat så här i ca 2 månader)
Och visst vet ja att de ändrar form när de börjar jobba...
Men då kanske det "bara är att byta"...
Suck...
Tack!

Jag har provridit ordentliga dressyrpass samt även ut i skogen och jag tycker inte att den har glidit fram alls, utan snarare att den ligger riktigt bra, även efter ridpassen. På bilderna jag la in tidigare så hade jag lagt den alldeles för långt fram, och när jag sadlade lite längre bak så ligger den fint. Sen kommer ju gissningsvis pållan att muskla om sig, då den förra sadeln legat och tryckt i bakvikt, med väl synliga märken som följd, så det återstår att se hur länge denna passar.

Sen tycker jag faktiskt inte att det är någon superduperskön sadel att rida i, utan den funkar bra och jag får en bra sits och känsla i den. Men det skönaste jag ridit i är en Amerigo CC och min gamla Albion Comfort (eller vad den nu hette). :)

Det är dock jätteuppskattat från min sida att få höra många olika åsikter om sadeln! För som sagt, den ligger jättebra nu, men det kan vara bra att veta vad man ska hålla utkik efter om det börjar känns mindre bra.

Jamendåså då är det ju bra!

Är det en äldre Childeric eller nyare variant? Den jag ägde runt 2002 (innan sadelmärket blev så hypat) var heller inte speciellt bekväm, eller rättare sagt den var varken mer bekväm eller obekväm än nån annan jag hade haft. Men sen dess är ju de nyare modellen rejält ändrad o det verkar vara den som mer är gjord för ryttare än för häst...

Jag har verkligen FÖRSÖKT gilla Amerigo, har dock aldrig haft nån som är måttad till mig, men jag tycker att de är som plankor att sitta i? Min Jensen är ju rena fåtöljen jämförs vis.

Wellington är ju lik Spalding men om Prestige passar bättre så kanske hästen inte kan ha kilbossa?

spalding låg inte bra vid ridning, hästen inte nöjd alls (blev ARG till och med :crazy: )

den som legat mest bra är prestige hippos. men jag har svårt att rida i den... men finns det någon annan prestige-sadel med likadan bom som hippos men med större knästöd eller djupare säte? eller annan sadel som är lik prestige hippos i bommen??

Röösli är också svängd bom, stora knästöd men man kommer mycket närmare hästen än Hippos. Den har rundbossor o är bekväm att sitta i.

Nu är jag inte bra på de sadlarna men det lite skumt att både Prestige och Wintex Isabell just skulle passa, är inte isabellen lite rakare än prestige och rätt lång också?

Så om wintec är ev för svängd (lättar) så borde prestige inte alls passa?

Om den inte är för svängd borde den lätta för att den är för vid.:confused:

KL

Nu har jag hämtat sadlarna! Jaguaren låg bra och var en riktig fåtölj att rida i! :love: Prestigen var förfärlig! Hård som en planka, hal och jag kämpade hela tiden för att inte hamna i svankande position. Glappade dessutom bak.

De har nyligen bytt hö (ny skörd) och han var lite konstig i magen... En hel blåsorkester i magen och hade inte så mycket framåtbjudning... Känslig vid foderbyten. Ska se om han är bättre imorgon, ska dessutom rida lektion då.

Ändå upplever jag ett ökat sökande på bettet och han vågade använda frambenen mer då sadeln inte blockerar bogbladen. :)
Återkommer förhoppningsvis med foton imorgon :)

Förlåt mitt luddiga inlägg, men jag upplever inte att wintecen passar längre.
Därför vill jag byta.
Hästen har ändrat rygg sen wintecen inhandlades.
Sadlar är ett evigt mixtrande..
Tack för ditt inlägg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 638
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka