Sv: Vi som letar dressyrsadlar!
Hej hopp allt skickligt bukefolk.
Nu hoppas jag på lite konstruktiv hjälp här.
Min fullblodsdam (fälttävlanshäst) har HELT PLÖTSLIGT fått trav. Hon får framben och rygg å tryck å g*d vet vad!! =)
Detta har medfört en del… Rider i en Wintec Isabell som tidigare har känts helt okej, men vi har ju haft den ett tag… Nu när jag lägger på den så ser den rymlig ut(?), men spänner jag gjorden så lättar den bak, så jag känner det med handen/ser det! Är inte det tecken på att den är smal? Och breddar man W så blir de väl ännu mer böjda eller minns jag fel??
Kanske ligger den bättre under arbete men när jag ridit ett pass så är manken vågig och ibland lite ruggig. Har grönt järn i +mattes fårskinn för hennes otroliga manke och hästen har 32-33 i prestige.
Sen får jag problem också. Midjan känns bred och jag får lite ont i höfterna av den. Men inte nåt jag dör av. Och sen hon fick steg så har nåt hänt med min sits. Blev filmad senaste träningen och det ser inte okej ut! Underskänklarna dras bak och överlivet fram. Jag ska sätta i de små stöden först å se vad som händer…
Sen är hennes sadelläge ytterligare en fundering. Hon har läget sjukt långt bak. Jag ska få låna en svängd gjord och spänna fast med så få vi se om det kan påverka hur sadeln beter sig under ridning!??
Nu till nästa fundering. Jag fick låna hem den splitt nya Prestige Venus K new(
) och rida i. Tyvärr har ju vinterland nått oss så det fick bli skogen en sväng. När jag la på den så la den sig som en smäck. Ligger an fint och lättar där den ska osv. Väl uppe så är sätet jättebra för mig, smalt och mjukt. Stöden är lite hårda, men min meredith va ingen dröm när den kom, så alla sadlar behöver ju lite omsorg
.
När vi kom hem hade schabraket glidit bak men sadeln hade vart helt still. Inget våg eller gnugg. Då red jag alla gångarter (hennes fina nya trav tog hon fram helt själv!!) å i backar.
Jag ska rida även i denna med svängd gjord men det får bli till helgen tror ja… Om banan tittar fram!
Så vad tror ni?
Har min gamla sadel fyllt sin funktion, kan det vara läge att se efter en ny helt enkelt?
Eller bara byta järn??
Hatar sadeldjungeln…