Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis köpt en splitterny Santa Cruz Leopold till min och den ligger bra men känner nu i efterhand att jag hade nog behövt mindre kåpor... men jag äger 3 sadlar nu så kan inte köpa en till, någon som vet något ställe som tar sadlar i inbyte?? Ingen verkar göra det tyvärr...

Jag har precis klivit in i sadeldjungeln igen. Jag har karta men kompass har jag glömt. :o

Äger just nu en Childeric DAC som är bra till hästen, men ger mig spänningar i ryggen och ett avdomnat ben ibland. Inte så bra alltså. Jag är ute efter något som istället är smalt över midjan, funkar på en rygg med kort sadelläge, stora bogar, manke och framdel åt det högre hållet på en rygg som blir rakare under arbete. Amerigo Vega och DJ passar bra, men jag vet inte om jag trivs så bra i någon av dem.. Funderade på en Antarès, men vet inte hur de är i sätet. Någon som har något bra förslag? Mottages ödmjukt och tacksamt!

Prova en DI istället, låter som att din sadel kanske är för hög bak för båda dig och hästen.

Antares tycker jag är väldigt lik Childeric men ännu djupare. Vad med Butet eller Devoucox? Hennig?

Jag har precis klivit in i sadeldjungeln igen. Jag har karta men kompass har jag glömt. :o

Äger just nu en Childeric DAC som är bra till hästen, men ger mig spänningar i ryggen och ett avdomnat ben ibland. Inte så bra alltså. Jag är ute efter något som istället är smalt över midjan, funkar på en rygg med kort sadelläge, stora bogar, manke och framdel åt det högre hållet på en rygg som blir rakare under arbete. Amerigo Vega och DJ passar bra, men jag vet inte om jag trivs så bra i någon av dem.. Funderade på en Antarès, men vet inte hur de är i sätet. Någon som har något bra förslag? Mottages ödmjukt och tacksamt!

På min irländare med jättebogar och mycket manke fungerade en Hennig absolut bäst, hittade ingen annan med lika mycket bogfrihet. Nu ska väl sägas att alla nya Hennigs är made-to-measure och således "ska" fungera om man har en bra säljare på plats som kan måtta ordentligt. Min är begagnad eftersom jag inte ville betala nypris och jag hade såklart tur att den passade så bra som den gjorde (rid/sittbild tidigare i tråden). Jag har ryggproblem med en svag ländrygg som normalt gör ont, men i Hennigen sitter jag väldigt avslappnat och bra. Jag har smala höfter och upplever sadeln som "smal".

Prova en DI istället, låter som att din sadel kanske är för hög bak för båda dig och hästen.

Antares tycker jag är väldigt lik Childeric men ännu djupare. Vad med Butet eller Devoucox? Hennig?

Tack för ditt svar! Det kan alltså vara det djupa sätet som ger mig ont i ryggen och inte bredden över midjan? Jag testade en Forestier igår och den kändes helt okej, men den är ju också åt det djupare hållet. Säljaren tyckte också en Hennig, och ja den är bekväm, men ligger liiite över budget för mig. Dock hade hon en Devoucox hemma också, kanske skulle testa den med.

@aysha Tror också på en DI istället. Inte Antares eller någon annan djup sadel.

Tack för svar! Intressant att du också tycker en åt det mer flatare hållet. Jag är lite nyfiken på varför.
När jag provred Amergiosadlarna upplevde jag större "frihet" på något sätt, de var bägge flatback och det kändes som att jag kunde komma ner bättre och inte blev så svankig. Att jag kunde sitta mer på rumpan än att ha den "bakom" mig, eller hur man nu ska säga. Samtidigt så gäller det ju att man har en god balans och stabilitet och det är svårt i nuläget när ryggen krånglar. Jag går hos naprapat och försöker träna för att stärka musklerna, men det verkar ta lång tid.

Tack för svar! Intressant att du också tycker en åt det mer flatare hållet. Jag är lite nyfiken på varför.
När jag provred Amergiosadlarna upplevde jag större "frihet" på något sätt, de var bägge flatback och det kändes som att jag kunde komma ner bättre och inte blev så svankig. Att jag kunde sitta mer på rumpan än att ha den "bakom" mig, eller hur man nu ska säga. Samtidigt så gäller det ju att man har en god balans och stabilitet och det är svårt i nuläget när ryggen krånglar. Jag går hos naprapat och försöker träna för att stärka musklerna, men det verkar ta lång tid.
Har också en svag svankig rygg.
Har kommit fram till att det är djupa sadlar och inte breda sadlar som förstör ryggen på mig :p. även om allt för breda inte är så trevliga heller
Hade in wintec isabell werth, fick skit ont I ryggen av den och då den är ökänt skit bred i midjan så drog jag slutsatsen att det var det som var boven. Men albion som var smal i midjan fick jag ändå ont i ryggen av.
Men min nuvarande tekna som inte ärdirekt smal i midjan fungerar väldigt bra då den är väldigt flat back + är stor i sitsen :).

Kom dock inte på detta förrens jag red långritt i en skit djup allround sadel, var nära att man fick ryggskott av den :rofl:. Så platta sadlar = bra för svankiga ryggar ^_^.

Vad tycker ni om denna?
DSC_0040_zpsdf6c44b9.jpg

DSC_0044_zpsefd018f1.jpg

DSC_0043_zps7837846f.jpg

DSC_0047_zps242300f9.jpg

(den är lite vid, omusklad 4åring så räknar inte med att hitta något som sitter perfekt men ok)

Om jag skulle köpt ny sadel till min häst i 30'-klassen, då hade jag utan tvekan kollat närmre på Erreplus. Jag har aldrig ridit i någon iof, bara provsuttit på bock. Men det är enligt mig intressanta sadlar iaf. Och kortare i anläggningsytan än ex en Prestige D1K, som ändå är hyfsat kort.

Hej! Fick utprovat en Karl Niedersüss Largo till min häst. Har letat på begagnatmarknaden men det finns verkligen ingenting! Även en Amerigo Cervia Siena passade utmärkt, inte heller denna finns att hitta begagnad. Är det någon som vet någon annan sadel som liknar dessa två? Jag måste alltså ha en sadel där sadelgjordsläget hamnar framför sadelläget samt en sadel där sittpunkten hamnar långt fram. Jag behöver en 17,5' och i båda dessa passade en M bom.

Vad tycker ni om denna?
DSC_0040_zpsdf6c44b9.jpg

DSC_0044_zpsefd018f1.jpg

DSC_0043_zps7837846f.jpg

DSC_0047_zps242300f9.jpg

(den är lite vid, omusklad 4åring så räknar inte med att hitta något som sitter perfekt men ok)
ser ok ut, lite smal och lite långt fram kanske men kan ju vara att den kasar rätt när du sitter i och hästen rört lite på sig.
hade personligen velat ha bak den en 5 cm baserat på bilderna, och då det är rundbossa borde det nog gå även om hästen har en kort rygg.

@Kithara Provades bara Cervia Siena eller även Cervian? Siena är den nya, men har för mig att skillnaden inte är enorm på dessa två och Cervia borde gå att hitta beg:).

ser ok ut, lite smal och lite långt fram kanske men kan ju vara att den kasar rätt när du sitter i och hästen rört lite på sig.
hade personligen velat ha bak den en 5 cm baserat på bilderna, och då det är rundbossa borde det nog gå även om hästen har en kort rygg.
Tack, valde bort den då han inte fick nog med utrymme bakom bogbladen. skitsvårt att hitta ngt som ger utrymme för musklerna att växa utan att den hamnar i obalans.

@Kithara Provades bara Cervia Siena eller även Cervian? Siena är den nya, men har för mig att skillnaden inte är enorm på dessa två och Cervia borde gå att hitta beg:).

@Fiorano Jo vi testade den också men den trivdes inte jag alls lika bra i. Då var KN sadeln betydligt bättre men den verkar vara väldigt ovanlig i Sverige tyvärr. Annars får jag väl bita i det sura och punga ut 20'.... Eller vet du(eller någon annan här) någon sadel som liknar dessa två i utformningen?

För mig, som också är svankig, är djupa sadlar inte bra. Jag behöver ha flatare bakom rumpan sas. Annars upplever jag att jag inte riktigt får plats med bakdelen, oavsett om sadeln är alldeles för stor i sitsen. Då måste jag sitta och spänna emot sadeln för att lyckas sitta korrekt. Det blir inte bra..

Av Amerigos sadlar är det eg bara min CC:a jag gillar helt. Jag har inte testat Vegan som CC:a dock.
Deras andra har jag insett att jag faktiskt tippas fram i anksits av. De är för djupa. Då måste jag spänna mig för att sitta korrekt och får jävulskt ont utöver att man ju får väldigt mycket svårare att släppa igenom rörelserna på de som rör sig mer.
Vegan har jag iom att den var den enda som låg bra på min ponny. Men den ska säljas iom att den inte funkar bra för mig. På ponnyn utan gång fick jag inte så ont och hade inte så stora problem att sitta rätt iaf. Men på hästar som rör sig som normala halvblod blir det AJ.

Amerigo cc kanske har för lite utrymme för manke/front för din. Jag vet inte..

En elev till mig hade både min cc:a och Equipe Oracle på sin förra häst. Nu med köp av häst med något mer front och manke funkade ingen av dem.
Hon har sålt sin Equipe Oracle till mig och har nu en Equipe Emporio.
Den tycker jag funkar för mig att rida i också. Görs som jag förstår dock bara i någon standarstrl och kanske inte finns i er..
Den hästen kunde ha Amerigo DJ eller Alto också. Men de var för djupa för ägarinnan som fick svank..

Jag tror min Oracle är lite för djup för mig eg. Men jag köpte den iom att jag red ute där det hände mycket kring ridbanan och hästen inte än var så himla skoj att sitta på jämt. Det bar iväg fort i fel riktning ibland.. ;)
Då kände jag att jag kunde gasa på mer i djupare sadel än min för stora flatback..
Så Oraclen är kanske inget för dig heller..

Jag tror på cc/flatback till dig. Om inte det: kolla hur sadeln sluttar upp eller ner bakom djupaste punkt i den. Försök få den djupaste punkten så långt bak som möjligt och så urskålat som möjligt bakåt sas..

Blir man svankig måste man kompensera med spänning någonstans. Spänner man sig får man ont.
Utöver att man i svank, oavsett om man spänner eller ej, får felbelastning och ont av det.
Har man lätthet till svank gynnas man ofta av att få sadlar som många andra kanske skulle hamna i stolsits i.
Sadelns ev bredd eller ej i midja brukar man om man får ont av det, få i höfterna.

Good luck!

Jag ar total novis på dressyrsadlar och behöver hjälp.
Sadelmakaren har rekommenderat en Kentaur elektra eller penelope, fit 23, 16,5". Eller passier optimum eller grand gilbert 17" bomvidd 28 cm.
Provade elektran när hon var ute, hästen gick bra med den men den kändes lite hög baktill för mig (dock skulle hon sänka den lite baktill för att den skulle ligga 100 % på hästen)
Penelope: var lite för smal för hästen men jag gillade sätet och knästötterna.

Gran gilbert: Gillar att bakvalvet inte är så högt, dock sitter knästötterna helt fel för mina korta ben och mina knä hamnar på dem och jag får skavsår på innersidan av knäna. Sadlen ligger dock OK på hästen.
Min sadelmakare tror dock att vi nog kan flytta/minska stöden så att den passar iaf.

Råd någon? Funderar på att prova en elektra igen…

Jag ar total novis på dressyrsadlar och behöver hjälp.
Sadelmakaren har rekommenderat en Kentaur elektra eller penelope, fit 23, 16,5". Eller passier optimum eller grand gilbert 17" bomvidd 28 cm.
Provade elektran när hon var ute, hästen gick bra med den men den kändes lite hög baktill för mig (dock skulle hon sänka den lite baktill för att den skulle ligga 100 % på hästen)
Penelope: var lite för smal för hästen men jag gillade sätet och knästötterna.

Gran gilbert: Gillar att bakvalvet inte är så högt, dock sitter knästötterna helt fel för mina korta ben och mina knä hamnar på dem och jag får skavsår på innersidan av knäna. Sadlen ligger dock OK på hästen.
Min sadelmakare tror dock att vi nog kan flytta/minska stöden så att den passar iaf.

Råd någon? Funderar på att prova en elektra igen…

var tyckte hästen om penelope sadeln? går den att få vidare eller att hitta en annan i rätt storlek så är det ju bra.
är lika viktigt att ryttaren sitter bra som att sadeln passar hästen.
tror inte att det blir så stor skillnad i sitsen bara för att bossan tunnas ur lite, att du tippas fram av högt bakvalv betyder att den är lite för djup för dig antagligen.

var tyckte hästen om penelope sadeln? går den att få vidare eller att hitta en annan i rätt storlek så är det ju bra.
är lika viktigt att ryttaren sitter bra som att sadeln passar hästen.
tror inte att det blir så stor skillnad i sitsen bara för att bossan tunnas ur lite, att du tippas fram av högt bakvalv betyder att den är lite för djup för dig antagligen.

Inte helt hundra på vad hästen tyckte, hon är ganska bussig av sig och protesterar inte så mycket. Har dessutom bara gått med galoppsadel innan så hon tycker nog det mesta känns lite halvknasigt att ha på ryggen. Men tycker nog hon kändes lite kort i traven med den. Men där var inte så mycket plats för manken heller i penelopen så har bestämt mig för att lämna tillbaka den.

Passierens storlek på knästöden är nog inte problemet utan mer att de sitter för långt ner, så det kan eventuellt hjälpa ifall de flyttas upp typ 5 cm. Hoppas på att få låna sadeln en vecka till så att sadelmakaren kan komma ut och se på det hela!

Jag har ju också bott i galoppsadel de sista 12 åren så jag vet egentligen inte helt vad jag vill ha, men vill gärna ha en med så lite stöd som möjligt, annars känner jag mig fastlåst! Om man bara kunde få tävla dressyr i träningssadel ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025