Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har precis klivit in i sadeldjungeln igen. Jag har karta men kompass har jag glömt.
Äger just nu en Childeric DAC som är bra till hästen, men ger mig spänningar i ryggen och ett avdomnat ben ibland. Inte så bra alltså. Jag är ute efter något som istället är smalt över midjan, funkar på en rygg med kort sadelläge, stora bogar, manke och framdel åt det högre hållet på en rygg som blir rakare under arbete. Amerigo Vega och DJ passar bra, men jag vet inte om jag trivs så bra i någon av dem.. Funderade på en Antarès, men vet inte hur de är i sätet. Någon som har något bra förslag? Mottages ödmjukt och tacksamt!
Prova en DI istället, låter som att din sadel kanske är för hög bak för båda dig och hästen.
Antares tycker jag är väldigt lik Childeric men ännu djupare. Vad med Butet eller Devoucox? Hennig?
@aysha Tror också på en DI istället. Inte Antares eller någon annan djup sadel.
Har också en svag svankig rygg.Tack för svar! Intressant att du också tycker en åt det mer flatare hållet. Jag är lite nyfiken på varför.
När jag provred Amergiosadlarna upplevde jag större "frihet" på något sätt, de var bägge flatback och det kändes som att jag kunde komma ner bättre och inte blev så svankig. Att jag kunde sitta mer på rumpan än att ha den "bakom" mig, eller hur man nu ska säga. Samtidigt så gäller det ju att man har en god balans och stabilitet och det är svårt i nuläget när ryggen krånglar. Jag går hos naprapat och försöker träna för att stärka musklerna, men det verkar ta lång tid.
Jag har precis klivit in i sadeldjungeln igen. Jag har karta men kompass har jag glömt.
Äger just nu en Childeric DAC som är bra till hästen, men ger mig spänningar i ryggen och ett avdomnat ben ibland. Inte så bra alltså. Jag är ute efter något som istället är smalt över midjan, funkar på en rygg med kort sadelläge, stora bogar, manke och framdel åt det högre hållet på en rygg som blir rakare under arbete. Amerigo Vega och DJ passar bra, men jag vet inte om jag trivs så bra i någon av dem.. Funderade på en Antarès, men vet inte hur de är i sätet. Någon som har något bra förslag? Mottages ödmjukt och tacksamt!
ser ok ut, lite smal och lite långt fram kanske men kan ju vara att den kasar rätt när du sitter i och hästen rört lite på sig.Vad tycker ni om denna?
(den är lite vid, omusklad 4åring så räknar inte med att hitta något som sitter perfekt men ok)
Tack, valde bort den då han inte fick nog med utrymme bakom bogbladen. skitsvårt att hitta ngt som ger utrymme för musklerna att växa utan att den hamnar i obalans.ser ok ut, lite smal och lite långt fram kanske men kan ju vara att den kasar rätt när du sitter i och hästen rört lite på sig.
hade personligen velat ha bak den en 5 cm baserat på bilderna, och då det är rundbossa borde det nog gå även om hästen har en kort rygg.
@Kithara Provades bara Cervia Siena eller även Cervian? Siena är den nya, men har för mig att skillnaden inte är enorm på dessa två och Cervia borde gå att hitta beg.
Tack för svar! Intressant att du också tycker en åt det mer flatare hållet. Jag är lite nyfiken på varför.
När jag provred Amergiosadlarna upplevde jag större "frihet" på något sätt, de var bägge flatback och det kändes som att jag kunde komma ner bättre och inte blev så svankig. Att jag kunde sitta mer på rumpan än att ha den "bakom" mig, eller hur man nu ska säga. Samtidigt så gäller det ju att man har en god balans och stabilitet och det är svårt i nuläget när ryggen krånglar. Jag går hos naprapat och försöker träna för att stärka musklerna, men det verkar ta lång tid.
Jag ar total novis på dressyrsadlar och behöver hjälp.
Sadelmakaren har rekommenderat en Kentaur elektra eller penelope, fit 23, 16,5". Eller passier optimum eller grand gilbert 17" bomvidd 28 cm.
Provade elektran när hon var ute, hästen gick bra med den men den kändes lite hög baktill för mig (dock skulle hon sänka den lite baktill för att den skulle ligga 100 % på hästen)
Penelope: var lite för smal för hästen men jag gillade sätet och knästötterna.
Gran gilbert: Gillar att bakvalvet inte är så högt, dock sitter knästötterna helt fel för mina korta ben och mina knä hamnar på dem och jag får skavsår på innersidan av knäna. Sadlen ligger dock OK på hästen.
Min sadelmakare tror dock att vi nog kan flytta/minska stöden så att den passar iaf.
Råd någon? Funderar på att prova en elektra igen…
var tyckte hästen om penelope sadeln? går den att få vidare eller att hitta en annan i rätt storlek så är det ju bra.
är lika viktigt att ryttaren sitter bra som att sadeln passar hästen.
tror inte att det blir så stor skillnad i sitsen bara för att bossan tunnas ur lite, att du tippas fram av högt bakvalv betyder att den är lite för djup för dig antagligen.