Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Aquila Jag känner igen mig i problemet! Min förra häst hade väldigt bred mankbas och allt som var lagom i bomvidd tippade när man drog sadelgjorden.. Dessa hästar är tyvärr svåra att hitta billiga sadlar till, jag lyckades i alla fall inte.. Nu är det svårt att se på bild men på din beskrivning låter det som att din har liknande rygg fast med högre manke än min. För min del så köpte jag en Wow för min dåvarande häst hade skador som gjorde att hans hållbarhet var tveksam och jag ville inte sitta med en specialbeställd sadel som inte gick att ändra. Jag är glad över valet idag för min förra fick somna in och jag kunde anpassa min sadel till min nya häst. Nu förstår jag att det inte är mycket till hjälp för dig men försök hitta sadlar med öppna framvalv och U formade koppjärn är mitt tips, samt uppbyggda bak naturligtvis. Kanske någon gammal Kieffer kan fungera? Vet dock inte hur korta dom är.. Hur som så lycka till i letandet!!

@super "Skönt" att inte vara ensam om problemet ;) Tippade sadlarna alltså bakåt när du drog gjorden? Jag har förstått att det är fördelaktigt med u-formade koppjärn på dessa hästar, men hur vet man om en sadel har det? Jag frågade en av sadelutprovarna om det men hon visste knappt själv vilken form det var på koppjärnen på märket hon sålde :confused:
Ja en Wow vore något! Bara en aning utanför budget just nu, men kanske i framtiden, drömma går ju. Han hade faktiskt en gammal Kieffer när han var yngre, men de är tyvärr alldeles för smala i kanalen :( Tack för lyckönskningarna, det verkar behövas :D

@Is90 Jag provade en leopold på honom för ca året sedan, den låg faktiskt helt ok, men tyvärr alldeles för bred i midjan för mig, och tyckte även att jag hamnade lite väl långt bak på honom. Kanske det finns nån annan modell som skulle kunna funka?

Det kommer iallafall inte att bli MacRidern utan vi letar vidare. Jag tror ju inte att vi kommer att hitta hans livs sadel nu, är mer ute efter något som kan funka så länge, så att vi har tid att hitta en bättre sadel samt att han fått tid att muskla sig lite mer. Men vill ju gärna att det ska vara så bra som möjligt ändå. Vet inte riktigt vad som kan vara värt att prova? Har funderingar på...
Crown (Läste att warmblood skulle vara lite smalare i midjan, nån som vet hur lång den är?)
Frank Baines (Modell?)
Jensen (Classic eller Brilliant kanske?)
Kentaur (Modell? Hur raka är dom och finns det någon som är relativt kort?)
Globus Crincle (Skulle tydligen ha tyngdpunkten lite längre fram och vara hyfsat rak men så mycket mer än så vet jag inte)
Lippo (Modell? Provat en Angelina som varken hästen eller vi ryttare gillade men kanske finns nån annan som är intressant, det finns ju ändringsbara modeller också har jag sett)
Och om man nu ändå ska prova en ändringsbar sadel så hörde jag att Bates New Dressage skulle vara rak och kort, kanske värt att prova?

Jag har ingen direkt koll på något av märkena jag nämnde ovan så om det är någon som vet något som talar för eller emot möjligheten att någon av dessa sadlarna kan funka så vore det guld värt om ni vill dela med er av era erfarenheter, eller om det finns några andra märken som kan vara intressanta :)

@Aquila Ja det är ju inte en klubb man är frivilligt i sas.. ;-)

Jag förstod det på dig som att sadeln lättade bak och svävade i luften? Det var iallafall det det gjorde på min. Att många sadlar ligger i bakvikt på din har nog att göra med att din häst är väldigt högställd och behöver sadlar som är uppbyggda bak. Snygg modell men svårare att hitta sadel till framförallt om hästen dessutom är kort.. Många sadlar som är uppbyggda bak har kilbossor och är då ofta lite längre. Bates dressage är verkligen spikrak, jag är dock tveksam till om den är uppbyggd bak nog till din häst samt att jag har inte upplevt den som speciellt kort. I så fall är ju Bates Isabell mer uppbyggd bak men den tror jag är för lång.. Men kika annars på Ordo Equester Venus och Juno, dom är breda i kanalen och lite takformade. Juno är budgetverisionen av Venus. Dom är ganska hårda i sätet men det kanske man kan leva med.. :)

@Aquila dina frågor blir ju extra komplexa eftersom du frågar om råd allmänt vad som kan passa hästen samtidigt som du har väldigt specifika krav på hur den ska passa dig . Blir omöjligt att svara på i stort sett om ryttarens egna preferenser och upplevelse av sadeln ska in i bilden samtidigt .

Crown upplever jag öht inte som breda alls dock gillar jag inte deras dressyrmodeller för de passar varken mig eller hästen . Min crown allround är dock guld och så otroligt fin och bekväm att rida i , jag och hästen och alla som ridit i den gillar den .

Frank Baines elegance har jag i dressyr till min raka häst med hög och lång manke . Sitter som en smäck i den och den har specialbossor fram för bogfrihet som min häst med stora bogblad behöver .
Isabell sadlarna de modeller jag ridit i är ganska klumpiga och med kilbossor och man hamnar väldigt långt ifrån hästen de är rätt breda .

Jag tycker inte det ser ut från bilderna som att din häst har ngt unikt svårt sadelläge eller rygg alls . Helt övertygad om att det inte ska behöva vara jättesvårt att hitta en sadel till den med en kunnig med i bilden . Men som sagt blir omöjligt att ge ngra större tips eftersom du även har krav hur den ska passa dig samtidigt och hur den passar dig kan ju ingen råda från här .

Om sadeln glappar och lättar därbak så är den ju för svängd . Det går inte att komma ifrån att det är orsaken .

Senast ändrad:
Ang bred ryggkanal osv har typ alla moderna sadlar det .
Kentaur är ett gammalt och ganska oetablerat märke och visste inte ens att de fortfarande existerar annat än som äldre osålda på begagnatmarknaden .

Tror en Jensen Classic absolut kan vara värd att testa om du tag i en inom din budget. Dom är dessutom sköna att rida i tycke jag.

Kan jag också få ett tips eller två? :)
Min häst har en Frank Baines dressyrsadel som är utprovad till henne och min sambo (som hade hästen från början) så den ligger bra på henne.
MEN den passar inte mig alls. Jag upplever att jag sitter högt över henne plus att mina skänklar "står rakt ut".
Jag är 170 cm lång och väger 57 kg, långa ben och har ingen rumpa att tala om.
Kan ni ge mig tips på sadlar som kan tänkas passa mig?
Den ska förstås provas ut och passa min häst också men vad söker jag tror ni?
Nu har vi varit iväg och provat ut sadel. Valet föll på en Cliff Barnsby Theoden som vi båda trivs väldigt bra i. Otroligt skön sadel!

Hjälp!
Ny häst, ny rygg... och den nya ryggen ville inte ha den innevarande sadeln *såklart*.

45655_1432476402.jpg

24587_1432476435.jpg

dsc_0084_5560e6f6ddf2b35099d3a5a7.jpg

dsc_0085_5560e6faddf2b3507ba0ec30.jpg

Har också en ny häst, har tagit hem min andra. Provad min kompis Passier idag. Jag vet inte jag. Joline rörde sig bra med den man jag tyckte balansen var lite off för mig. Glappade inte när jag red lätt men på stallgången tycker jag den var lite i framvikt. Kanske bara behöver stoppas lite framtill,
Imorgon ska jag testa med padd under och se hur det känns.

Förslag annars? Kan det vara så att jag äntligen kan gå tillbaks till Jaguar :D
Min Innova låg helt okej men måste ha en sadel till varje häst.

Såhär ser ryggen ut

Jag provade idag en Amerigo CC, +2,5, 18 tum med korta ortspetsar och bossa nummer 2. Glappade något bak och blev lite i bakvikt. Men han verkade gilla den. Rörde sig lättare än i den Equipe-sadeln han har sen innan och blev lättare att sitta på tyckte jag. Men åt vilket håll ska jag gå? Han vill inte ha en tightare för det har jag provat. Och bredare landar nog på manken på honom. Vad ska jag göra? Byta modell eller kanske ha en med Bossa 4 i stället?

Har också en ny häst, har tagit hem min andra. Provad min kompis Passier idag. Jag vet inte jag. Joline rörde sig bra med den man jag tyckte balansen var lite off för mig. Glappade inte när jag red lätt men på stallgången tycker jag den var lite i framvikt. Kanske bara behöver stoppas lite framtill,
Imorgon ska jag testa med padd under och se hur det känns.

Förslag annars? Kan det vara så att jag äntligen kan gå tillbaks till Jaguar :D
Min Innova låg helt okej men måste ha en sadel till varje häst.

Såhär ser ryggen ut

Ser ut som en väldigt kort rygg, alldeles för kort för sadeln på bild.tror du behöver rundbossa åtminstone

Åh fick precis hem en Childeric DAC och går och väntar på att få åka upp till stallet och prova. Känns som att man ska ha alldeles för mycket tur om första sadeln passar men man kan ju hoppas... Planen just nu är att prova begagnade, Antares, Equipe och Erreplus är också intressanta, men hittar jag inget blir det kanske nytt. Hon är dock bara 4 och det känns som att en helt ny då är dumt? Fördelen med den här jag fick hem nu är att den INTE är AO än och alltså borde jag kunna bredda den en gång senare, eller tänker jag fel då?

Nu ska vi se då! Provade Childericen idag men red inte för det åskade så jag trodde jorden skulle gå under ute...

Här är damens rygg:

tumblr_npa8zwJXiu1rrws4ko2_1280.jpg

Och här är sadeln på:

tumblr_npdlltcv1O1rrws4ko1_500.jpg

Lite märkligt ljus ovanför ryggen, och jag fick en kommentar att den var svängd, men hon har ju inte direkt världens rakaste eller längsta rygg så för rak får den ju heller inte vara.

Hursom. Jag får in en hand i fram, och ser ljuset genom hela sadeln. Upplever på den här bilden att den är precis på gränsen till att luta fram, men både när den inte sitter fast och när den sitter fast (fastspänd här) så rör den sig inte varken fram eller back när man är och trycker på den. Den låg väldigt stilla och hon blev inte grinig när man drog gjorden.

Till saken hör att hon är bara 4 och rätt tunn, så skulle gärna vilja kunna ha en fårskinnspadd under som extra stötdämpning tills hon blivit lite större.

Sadeln är 18 tum, 17 i svenskt mått, normal bom, kåpa 2, DACpaneler. Kommer kunna prova en med DGP-panel (rakare under) om det visar sig att den här är för svängd. Har ännu inte suttit i den här och vet inte alls om den kommer ligga still, tippa, glida fram osv.

Kom igen när du provat att rida i den. Det är ju extremt svårt att uttala sig om en sadel som ser hyfsad ut på bild, ser inte några större fel på dina bilder men hästen har ju en lång manke o ser ut att kunna få sadlar att glida bakåt. Hon är, som du säger, dessutom tunn, vilket inte gör saken lättare i dagsläget. Hade inte provat ut nån ny sadel som hon ser ut just nu iaf.
Du bör nog akta dig iaf för sadlar som trycker bakåt på hennes ngt svaga länd.

@Amanda_F Hade absolut testat en bossa 4 eftersom han kändes så bra i den:). Tycker att CCn rätt ofta kan bete sig på det viset, att den nästan ser ut att ligga i bakvikt. Min ser också lite sådär ut innan jag sätter mig i den, då kommer den ner fram och hittar sin balans och glappar inget.

Childeric har träbom. De går ej att värma om. Jag har haft min på justering och det är panelen de ändrar. Inte bommen.

Du måste sitta i sadeln för att avgöra om den passar.

@Amanda_F Hade absolut testat en bossa 4 eftersom han kändes så bra i den:). Tycker att CCn rätt ofta kan bete sig på det viset, att den nästan ser ut att ligga i bakvikt. Min ser också lite sådär ut innan jag sätter mig i den, då kommer den ner fram och hittar sin balans och glappar inget.

Jag har lånat den sadeln nu, en vecka framöver. Den ligger dock inte lysande, tyvärr har den långa ortspetsar och vi skulle behöva bossa 6 minst. Nu har vi en padd under bakvalvet, som test. Sadlar ger mig ångest. Kan det inte bara vara enkelt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar