Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här tror jag att jag kommer köpa. Eller jag kommer göra det. Har bara inte gjort det ännu. Det är en Prestige D1.

Idag har jag köpt en X Prestige Helen K till min ena häst. Det var inte alls vad jag tänkt mig att ha, har aldrig suttit i en Prestige innan, men den satt som en smäck på hästen. Och av de olika Antares och Equipe jag provade så ar det hela tiden något som inte blev bra för mig, för bred, för smal, överskänklarna fick inte plats osv. Men Helen K kändes som den var gjord för min kropp. Nu har jag bara lite ångest över pengarna, och att det blir knepigt att rida i olika sadlar. På stoet har jag en Passier Optimum som jag hittills tyckt är världens skönaste sadel!
Nu en fråga: Nya sadeln har singelkåpa, inget jag har erfarenhet av. Vilka stigläder ska man ha?

Jag har en Prestige D1 till C, och till den har jag en ELT-gjord då han lätt får knölar och spänner sig med vanliga gjordar. Det funkar, men det är inte en perfekt kombination för att bommen på sadeln är mjuk och gjorden är mjuk, så det blir lite svajigt. Han har ett lite knepigt sadelläge, bred ryggrad och extremt kort rygg så jag har inte jättemånga modeller att välja mellan. Dessutom har sadeln så långa stroppar att jag har en gjord som bara är 45 cm så det är svårt att bara prova andras gjordar.

Är det någon av er som vet en kort sadel som inte är så mjuk, alternativt har något annat tips på lösning?

Jag har en Prestige D1 till C, och till den har jag en ELT-gjord då han lätt får knölar och spänner sig med vanliga gjordar. Det funkar, men det är inte en perfekt kombination för att bommen på sadeln är mjuk och gjorden är mjuk, så det blir lite svajigt. Han har ett lite knepigt sadelläge, bred ryggrad och extremt kort rygg så jag har inte jättemånga modeller att välja mellan. Dessutom har sadeln så långa stroppar att jag har en gjord som bara är 45 cm så det är svårt att bara prova andras gjordar.

Är det någon av er som vet en kort sadel som inte är så mjuk, alternativt har något annat tips på lösning?

Jag har samma kombination (D1 och ELT) till min häst med extremt kort rygg, hög och lång manke.
Är oxå intresserad av andra alternativ även om denna funkar. Men tycker inte jag sitter riktigt optimalt i sadeln.

Jag lånade igår (äntligen) hem en Bates Cair Dressage, precis samma som jag har i hoppsadeln. Den satt som ett smäck och jag är dönöjd! Dock måste jag försöka lösa att fästet till stigläderna på ena sidan är för tajt, om jag ska flytta stigläder emellan. Det kan inte få ta diverse verktyg och 30 minuter inkl. uppslitna kanter på stiglädret. :banghead:

@Amanda_F Jag har också en D1:a och ELT gjord, men jag tycker inte heller det känns svajigt. Min häst rör sig också mkt över ryggen och är dessutom bred som en tunna, men sadeln ligger stadigt.

är lättare att prova längre gjordar än kortare ;)
gjorden ska ju stämma överens med hästens anatomi, inte stropparnas längd.

@Amanda_F jag förstår nog inte hur du menar att sadelns stroppar skulle påverka längden på gjorden ? Eller hur menar du ?
Hur gjorden i sig sitter på hästen är ju en jättestor variabel i hur sadeln fungerar och hästen . En 45 gjord låter väldigt litet på en stor häst i dressyrsadel ? Hur sitter spännena i förhållande till armbågsled på hästen då ?

Bara för att stropparna på sadeln är långa med få hål. Jag har köpt den så och kommer lämna in den om jag ska göra nya hål och det har inte hunnits med.
Ok fast då blir ditt problem ännu svårare att tolka :(
Jättekorta gjordar på dressyrsadlar ska man aldrig ha - oavsett hur stroppar sitter då armbågen blir störd rörelsemässigt . Även på en dressyrsadel ska gjordens spännen sitta högt - typ 1 dm under sadeln inte lägre . Det påverkar och stör hästen enormt om spännena sitter för lågt i fråga om rörelseapparat .

Problemet är att när både gjorden och sadeln är mjuka och följsamma känns det ibland svajigt. Inte farligt men jag har hört om fler med samma upplevelse och funderade på om det var någon här som upplevt liknande svajighet och gjort något åt det som funkat.

Kort gjord är inget problem, den sitter inte så långt ner som man kan uppfatta på tidigare inlägg, så släpp den biten. Det är bara så att jag inte kan låna gjordar av vänner att testa med...

45 på ELT är 50-55 på andra gjordar dock. Hål kan du väl fixa själv? Bara att köpa en håltång om stropparna är i läder. :)

Ang svajighet så har jag ELT till min extra mjuka Childeric och det är eg inte en rekommenderad kombination. Tycker dock det funkar ok, men om jag ska göra mycket travjobb så brukar jag ta en wintec cair gjord istället. Har även en Childeric lädergjord med platta, nästan lika bred som ELT.

Min häst har sadeltvång (gjordtvång...) och cair gjorden funkar jättebra. :)

45 på ELT är 50-55 på andra gjordar dock. Hål kan du väl fixa själv? Bara att köpa en håltång om stropparna är i läder. :)

Ang svajighet så har jag ELT till min extra mjuka Childeric och det är eg inte en rekommenderad kombination. Tycker dock det funkar ok, men om jag ska göra mycket travjobb så brukar jag ta en wintec cair gjord istället. Har även en Childeric lädergjord med platta, nästan lika bred som ELT.

Min häst har sadeltvång (gjordtvång...) och cair gjorden funkar jättebra. :)
har också cair gjorden till min sadelgjords tvångs häst, enda gjorden som hästen accepterar utan att sura till :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024