Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte helt hundra på vad hästen tyckte, hon är ganska bussig av sig och protesterar inte så mycket. Har dessutom bara gått med galoppsadel innan så hon tycker nog det mesta känns lite halvknasigt att ha på ryggen. Men tycker nog hon kändes lite kort i traven med den. Men där var inte så mycket plats för manken heller i penelopen så har bestämt mig för att lämna tillbaka den.

Passierens storlek på knästöden är nog inte problemet utan mer att de sitter för långt ner, så det kan eventuellt hjälpa ifall de flyttas upp typ 5 cm. Hoppas på att få låna sadeln en vecka till så att sadelmakaren kan komma ut och se på det hela!

Jag har ju också bott i galoppsadel de sista 12 åren så jag vet egentligen inte helt vad jag vill ha, men vill gärna ha en med så lite stöd som möjligt, annars känner jag mig fastlåst! Om man bara kunde få tävla dressyr i träningssadel ;)
Skaffa en hoppsadel istället då. Mindre stöd och godkänd att tävla dressyr i :).
Lite smidigare och bekvämare också att rida in sig i än en dressyrsadel.

Skaffa en hoppsadel istället då. Mindre stöd och godkänd att tävla dressyr i :).
Lite smidigare och bekvämare också att rida in sig i än en dressyrsadel.

Helt klart, men jag blir aldrig den stora hoppryttaren och kommer behålla min träningssadel till uteritter och lättare hoppning. Hoppas på att komma ut och starta några dressyrtävlingar i framtiden så har bestämt mig för att det blir en dressyrsadel. :)

Helt klart, men jag blir aldrig den stora hoppryttaren och kommer behålla min träningssadel till uteritter och lättare hoppning. Hoppas på att komma ut och starta några dressyrtävlingar i framtiden så har bestämt mig för att det blir en dressyrsadel. :)
Menade att det kan vara lättare att gå från galopp till hopp/allround än galopp till dressyrsadel. Menade inte att du behöver hoppa ;). Hoppsadlar är ju också godkända att tävla dressyr I.

Men har du kontakt med en sadelmakare så går det ju att byta ut klossar eller sätta dit kardborre så att man kan ha avtagbara/ flyttbara. Är smidigt när man rider in sig i dressyr sadel. Har själv det och har satt klossarna så långt upp och långt ut det bara går :p.

Menade att det kan vara lättare att gå från galopp till hopp/allround än galopp till dressyrsadel. Menade inte att du behöver hoppa ;). Hoppsadlar är ju också godkända att tävla dressyr I.

Men har du kontakt med en sadelmakare så går det ju att byta ut klossar eller sätta dit kardborre så att man kan ha avtagbara/ flyttbara. Är smidigt när man rider in sig i dressyr sadel. Har själv det och har satt klossarna så långt upp och långt ut det bara går :p.

Haha jo jag förstod det. Men känns lika bra att ta tjuren vid hornen direkt och vänja mig. ;) Har en duktig sadelmakare, frågan är väl mer om jag istället ska leta efter en mer "färdig" sadel och slippa lägga pengar på en total ombyggning!

Om du gillar flatbacksadlar ska du ju titta efter en sådan, typ Passier GG som du var inne på eller Amerigo DJ eller cc beroende på hur din häst ser ut. Men det kan också vara så att kentauren inte passade din häst, den låg på ett sätt som fick dig att luta framåt, dvs den var för vid.

Om du gillar flatbacksadlar ska du ju titta efter en sådan, typ Passier GG som du var inne på eller Amerigo DJ eller cc beroende på hur din häst ser ut. Men det kan också vara så att kentauren inte passade din häst, den låg på ett sätt som fick dig att luta framåt, dvs den var för vid.

Som sadelmakaren så fint uttryckte det- "problemet är inte hästen, det är att DU inte har en aning om vad du tycker om…"
Som sagt, har mest pysslat med galopphästar de sista 12-13 åren så jag vet inte vad jag gillar.. Men jo jag gillade sätet på passiers grand gilbert, men mina knä fick inte plats alls. Hoppet är nu att hon kan fixa till detta när vi en gång kan hitta en dag som passar oss båda. Lär får köpa sadeln oavsett vad då jag inte helt tycker jag kan begära att få ha den på prov i tre veckor… :angel: Så hoppas jag att jag kan sälja den igen ifall det inte funkar, även fast den är brun :p.

Kentaur elektran låg bra, det var den sadelmakaren hade med sig. Penelopen tror jag mer var för smal, men den var faktiskt ok att rida i för mig. Så jag önskar mig en sadel med säte som passier GG men kåpor som kentaur penelopa! Kan väl inte vara så svårt? :angel:

Fast helt ärligt, har du bara provat 2-3 olika sadlar och inte fallit för nån av dom direkt då hade jag provat vidare. Finns ju som sagt en mängd märken där knästöden hamnar där de ska o du sitter rätt. Är otroligt viktigt att sadeln passar dig med o inte bara hästen så mitt råd är, prova vidare! Jag fick för mig att du bor i Skåne? Där finns ju en mängd sadelutprovare som du kan ta ut eller åka till så du får prova många olika märken. Enda sättet att lära sig dels vad som passar din häst och dessutom vad du kan eller inte kan sitta i! @MalanMjöl

Fast helt ärligt, har du bara provat 2-3 olika sadlar och inte fallit för nån av dom direkt då hade jag provat vidare. Finns ju som sagt en mängd märken där knästöden hamnar där de ska o du sitter rätt. Är otroligt viktigt att sadeln passar dig med o inte bara hästen så mitt råd är, prova vidare! Jag fick för mig att du bor i Skåne? Där finns ju en mängd sadelutprovare som du kan ta ut eller åka till så du får prova många olika märken. Enda sättet att lära sig dels vad som passar din häst och dessutom vad du kan eller inte kan sitta i! @MalanMjöl

Du har så rätt så… Just nu verkar jag hänga på den här sadlen, men om det inte funkar så får jag sälja den igen.
Jag kommer från Skåne men bor nu i Köpenhamn.

Som sadelmakaren så fint uttryckte det- "problemet är inte hästen, det är att DU inte har en aning om vad du tycker om…"
Som sagt, har mest pysslat med galopphästar de sista 12-13 åren så jag vet inte vad jag gillar.. Men jo jag gillade sätet på passiers grand gilbert, men mina knä fick inte plats alls. Hoppet är nu att hon kan fixa till detta när vi en gång kan hitta en dag som passar oss båda. Lär får köpa sadeln oavsett vad då jag inte helt tycker jag kan begära att få ha den på prov i tre veckor… :angel: Så hoppas jag att jag kan sälja den igen ifall det inte funkar, även fast den är brun :p.

Kentaur elektran låg bra, det var den sadelmakaren hade med sig. Penelopen tror jag mer var för smal, men den var faktiskt ok att rida i för mig. Så jag önskar mig en sadel med säte som passier GG men kåpor som kentaur penelopa! Kan väl inte vara så svårt? :angel:

För ett år sedan visste jag bara att jag inte gillat en enda sadel (förutom en asgammal stubben i min ungdom) jag ridit i i HELA mitt liv. Åkte till min utprovare o red i 7 olika sadlar, testade om 2. Ogillde allihopa. Köpte den hästen då ville ha. 1 år senare fick jag nog av att försöka rida i den o började låna av kompisar (ville testa terrängsadlar) o fick fullpott på andra försöket. Äntligen hittade jag en bra känsla! Nu är det MYCKET lättare att testa nya sadlar för just min egen del. Nu vet jag att det kan kännas sådär lätt, balanserat o enkelt o rida. Min sits är inte katastrof hela tiden som jag trodde, men i många sadlar är den det.

Du har så rätt så… Just nu verkar jag hänga på den här sadlen, men om det inte funkar så får jag sälja den igen.
Jag kommer från Skåne men bor nu i Köpenhamn.
låter bra :).
är ju med alla sadlar en stor chans att man tycker om den när man rider den första veckan men sen inte kan rida i den öht. när jag köpte min första dressyr så var det fallet. gick jätte bra att skritta ut i då man satt som gjuten i den, men att dressyr rida i den var stört omöjligt. och att trava på långa tyglar under lättridning blev bara pannkaka :p.

dressyr sadel nr 3 däremot blev väldigt bra :) och bättre ju mer den rids in och mjuknar till.

(har f ö haft 7 sadlar de senaste 5 åren.. varav 2 gav mig bra balans, resten har man fått kämpa sig i rätt sits med. men är först den sadeln som @the_connemara avskydde som jag verkligen har fått en bra stabil sits i och som är helt :love: att rida i.)

Har sålt min Amerigo Alto:nailbiting:..Anledning 1: att den inte riktigt passar på min nya häst.
2: att den är lite för dyr för att användas av mina teens på min/deras häst som den först köptes till
3: Jag tycker den är mjuk och skön men hamnar lite "uppepå" på något vis.

Har en Anky Salinero som ligger bra på nya hästen och den går hon mycket bättre i än Amerigon kanske pga av att jag också sitter bättre "med" henne i den..?
Den fungerar också bra till min andra häst även om alton kanske var mer top notch där. Dock gillar dottern inte den heller riktigt så.

Nå, vad ska jag leta efter som ger lite samma som Ankyn?
Testat Childeric DI och första travstegen i lättridning kändes lite märkligt att rida men sedan i nedsittning satt jag smack och siluetten på min stolsits var ett minne blott.

Har också haft en Pessoa PDS euro. Det vill jag inte ha igen.
18000 är MAX vad jag kan lägga så tips på märken som tillåter en lång och tyvärr framåtvinklad överskänkel. Ger ett lagom djup och "nära" känsla. Ge bra stöd utan att låsa fast en. Begagnad kvalitets sadel.
Provat en Santa cruz Leopold på henne också men min skänkel gick inte att få still i den och hittade inte balansen alls..
Hästen är rak, något överbyggd med manke. Normal lång rygg.

Bilderna ovan var en Maxflex Bella 2, 17.5" med smalaste järnet i (S). Riden i typ 8-10 h.

Idag köpte vi en Maxflex Bella (första modellen), 17.5" o även den har smalaste järnet i. Min vana trogen så får jag aldrig hem en likadan sadel (enda skillnaden på Bella o Bella 2 skulle vara att Bella har lite djupare säte) ;)

Nåväl, la på den på hästen en snabbis när vi kom hem. Ska bli intressant o se hur den ändras (eller inte) o att se vad sadelutprovaren säger om den vid nästa tillfälle. De har ju flexibel bom som anpassar sig till hästen i viss mån, utbytbara koppjärn och denna är ullstoppad så även stoppningen går ju att korrigera. Har ju problem med hoppsadel till djuret (där jag än så länge är för feg o vilja ha annat än vanlig bom) o står just nu utan sadel så blev lite tidigare rekande o snabbare köp av en Maxflex dressyrsadel än vad jag tänkte.

Upplever denna som lite ovanpå (väl inte å konstigt m ny ullstoppas kan jag tänka, ingen erfarenhet av sadlar innan direkt), ev för smalt järn (vi ska jämföra detta o den jag provade) o definitivt för vinklade bossor längst bak (det känns dock som att sätter jag mig i sadeln så kommer de "plattas ut").

Hela albumet från idag: http://s288.photobucket.com/user/jochbj/library/150921 Maxflex Bella 17-5 S

Bilderna ovan var en Maxflex Bella 2, 17.5" med smalaste järnet i (S). Riden i typ 8-10 h.

Idag köpte vi en Maxflex Bella (första modellen), 17.5" o även den har smalaste järnet i. Min vana trogen så får jag aldrig hem en likadan sadel (enda skillnaden på Bella o Bella 2 skulle vara att Bella har lite djupare säte) ;)

Nåväl, la på den på hästen en snabbis när vi kom hem. Ska bli intressant o se hur den ändras (eller inte) o att se vad sadelutprovaren säger om den vid nästa tillfälle. De har ju flexibel bom som anpassar sig till hästen i viss mån, utbytbara koppjärn och denna är ullstoppad så även stoppningen går ju att korrigera. Har ju problem med hoppsadel till djuret (där jag än så länge är för feg o vilja ha annat än vanlig bom) o står just nu utan sadel så blev lite tidigare rekande o snabbare köp av en Maxflex dressyrsadel än vad jag tänkte.

Upplever denna som lite ovanpå (väl inte å konstigt m ny ullstoppas kan jag tänka, ingen erfarenhet av sadlar innan direkt), ev för smalt järn (vi ska jämföra detta o den jag provade) o definitivt för vinklade bossor längst bak (det känns dock som att sätter jag mig i sadeln så kommer de "plattas ut").

Hela albumet från idag: http://s288.photobucket.com/user/jochbj/library/150921 Maxflex Bella 17-5 S
En sadel är aldrig den andra lik tyvärr. Är smått omöjligt. Men alla sadlar är ju lite uppe på till en början innan allt satt sig. Men att sadeln är djupare hade jag inte riktigt tyckt om. Tycker att det om ngt gör att man börjar joxa med sitsen och bli låst. Hur upplever du den att rida i mot Bella2 ?

En sadel är aldrig den andra lik tyvärr. Är smått omöjligt. Men alla sadlar är ju lite uppe på till en början innan allt satt sig. Men att sadeln är djupare hade jag inte riktigt tyckt om. Tycker att det om ngt gör att man börjar joxa med sitsen och bli låst. Hur upplever du den att rida i mot Bella2 ?

Båda två är helt underbara! Den känns inte djupare ett dugg men kan bero på att den är lite stor (alla säger de är små i sitsen men jag skulle kunnat ha 17 som vanligt,har dock korta ben) utan jag är helt fri tills jag behöver lite stöd o då ger den mig det liksom! Hittills iaf :p

Ev byta m @lady_vip när vi rett ut vad för järn vi har :D Hon behöver smalare o jag bredare iaf :p Annars beställer jag nog nytt. Eller om de får måtta om jag fattar hur man ska mäta o sånt/man kan mäta "på distans"
Har du sett om det står något på järnet i ditt? Funderar på om det kan vara så att järnet i mitt inte är original så att säga, att det är bockat av säljaren...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025