Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet dock ingen som tar inbyte vid köp av begagnad sadel , har enbart uttalat mig att inbyte kan ske fördelaktigt vid Köp av ny sadel , där har jag som sagt mycket goda fördelaktiga erfarenheter beroende då som sagt på att sadeln man byter in är av ett attraktivt etablerat märke :)

Med attraktivt etablerat märke menar jag då inte att det behöver vara en Amerigo , childeric , prestige öht men dock inte ngn stubben anno 2000 , eller div allmänt från Dacke fejden märkes och utvecklingsmässigt i fråga om modell .

Fattar nog inte vad du menar att folk inte skulle äga sina begagnade sadlar och att det skulle vara anledningen att de inte tas i inbyte ?

Oj, jag var nog lite otydlig. Jag menade att få handlare/sadelutprovare själva äger de begagnade sadlar de erbjuder, utan det är försäljningsuppdrag. Därav det svåra i att hitta ställen som tar inbyten vid köp av beg. sadel...

Dvs exakt som du skrivit; ofta går det att få till inbyte vid köp av ny sadel men ej vid köp av beg.

Mina fyraåring ska få egen måttad sadel till hösten, vi har en gammal Röösli nu som är rätt skön men lite för rund för henne och personligen vill jag ha lite mer stöd eftersom hon både rör sig väldigt mycket och har en förmåga att bocka rodeostyle när hon blir riktigt laddad = mer stöd till matte önskas. Vet inte om jag ser fram emot att prova ut den perfekta sadeln eller om jag har ångest inför att försöka prova mig igenom typ allt som är intressant, åh hjälp. Har börjat lista allt jag kan tänka mig men har fortfarande Childeric i minnet efter en häst jag provred (i en hel vecka!) för ca 10 år sen som hade en... Känns som att jag är lite partisk från början och det kanske inte är bra.

Hej
Behöver lite input här :)

Är ju på jakt efter en dressyrsadel för att få lite variation från hoppsadeln.
Trillade över denna Morris & Nolan.
Den ligger inte på/an mot bogbladen, utan de kan röra sig fritt.
Drar jag handen under, så fastnar jag ingenstans, känns som den ligger an hela vägen längs ryggen.
Provade rida en kort sväng och det kändes bra, hästen protesterade inte heller, vilket fuxtant gärna gör annars.
Har även långa kåpor, stort plus för mina långa ben.

Hej
Behöver lite input här :)

Är ju på jakt efter en dressyrsadel för att få lite variation från hoppsadeln.
Trillade över denna Morris & Nolan.
Den ligger inte på/an mot bogbladen, utan de kan röra sig fritt.
Drar jag handen under, så fastnar jag ingenstans, känns som den ligger an hela vägen längs ryggen.
Provade rida en kort sväng och det kändes bra, hästen protesterade inte heller, vilket fuxtant gärna gör annars.
Har även långa kåpor, stort plus för mina långa ben.

Ser ju inte alls så tokigt ut enligt bilderna, enda jag funderar på är om den inte ligger lite i bakvikt och är precis på gränsen i bomvidd? Kan vara bilderna som luras såklart.

@Rugge går nog inte att svara på utifrån bilderna då man ffa inte ser hela hästen , men jag undrar över sadelläge och var hästens tyngdpunkt är den ser ut att ligga i bakvikt på bild som erbjuds . Svårt också att bedöma bredd men lite smalt tycker jag det ser ut .
Utöver det måste ju ngn bedöma hur sadeln rör sig under rörelse på hästen då mycket avgör där, så svårt att svara öht tyvärr .

Allmänt tycker jag det ska ligga riktigt illa för att hästar ska protestera direkt vid prov av ny sadel ? Har aldrig upplevt det öht faktiskt att de ligger så illa att det blir regelrätta utspel . Däremot känner man ju om
man ffa med fördel provar flera skillnad i jämförelse med rörlighet, bjudning , bogfrihet osv . Har du ngn som kan hjälpa dig från backen och kan sadelinpassning ?

Senast ändrad:
@mackan
Jag har hjälp från marken idag.
Ska ta bilder på ryggen utan sadel, samt bilder före och efter ridning ikväll.
Sadeln kommer att användas ca 1 gång i veckan, om ens det.
Rider mest i hoppsadeln eller barbacka.

Blir inget med ovan sadel, den åkte fram och klämde över bogbladen, Att försöka hitta en likadan i en vidare bom verkar svårt :(

Tar gärna emot förslag på eventuella sadlar.
Hästen har platt rygg, inget takformat alls.

Jag är 1.80 lång och vill gärna ha en sadel med mycket stöd och inte allt för flat sits.

Här kommer en (stor) bild på mig i min nyinköpta Hennig, hade tyvärr ingen bild på den utan ryttare, måste fixa en. Den fungerar otroligt bra för oss, hästens rörelsemönster är tusen ggr bättre i den här sadeln, något som konstaterats av mina samtliga tränare. Bogfriheten är super och den är ohyggligt skön att rida i, visst är det lite ovant än men det blir bättre för varje pass.

Hantverkskvaliten är även den fantastisk, efter varje puts ser den bara nyare och nyare ut (det här en 2011:a).

Så jag är så nöjd man kan bli med min nya sadel :)

Hennig_zpswmvr2qh1.jpg

Åh jösses, HJÄLP! Min medryttarhäst söker akut ny sadel och jag har panik, det är så himla svårt det här alltså. Vi har provat flera olika men det är ingen som känns helt hundra. Hästen i fråga har en ganska stor, lång och bred manke med en rätt kort rak rygg bakom den. Stora bogar och sadelläget långt bak så vi vill helst ha en sadel med tyngdpunkten hyfsat långt fram så att man sitter så nära bärpunkten som möjligt. Han hamnar i uppförsbacke när han jobbar rätt så en sadel som inte har för lågt bakvalv är att föredra. Både jag och ägaren är nästan 1,80 långa och behöver nog 17,5 i sätet, 17 kan kanske funka i vissa sadlar dock. Hästen har varit skadad och har tappat nästan alla ryggmuskler så planen är att skaffa en sadel som är något för vid i dagsläget och ha en correction-padd under tills han växt i den. Varning för uppkommande bildbomb.

Ryggen utan sadel (efter 3 månader av boxvila/sjukhage/promenader pga senskada).
Som ni ser så sluttar den lite när han står still men under arbete blir han väldigt rak.
b147645.jpg

Har tyvärr inga bra bilder på ryggen i rörelse men slänger in några halvdana bilder på hästen i rörelse iallafall (dessa är från innan senskadan, sadeln han har på bilderna är en Colbert Brothers MW som var köpt ett par månader innan då, den låg som en smäck först men han växte ur den väldigt fort och nu passar den inte trots att han tappat muskler)
b147646.jpg

b147647.jpg

b147648.jpg

b147649.jpg

Och då till sadlarna…
Stallkompisens Amerigo classic +1, tror det var en 17”. Denna är inte riden i men det såg inte så tokigt ut när den låg på hästen i alla fall, den släppte något tidigt men inte så tidigt som jag hade trott. Skulle dock behöva +1,5 om han ska ha något att växa i.
b147650.jpg

b147651.jpg

b147652.jpg

Amerigo Cortina 17,5” +2 som var lite för vid även med padden och även den lite för svängd, men den såg ut att vara mer svängd än andra jag sett av samma modell så jag tror att en sån skulle kunna passa rygglinjen, däremot tyckte jag att den var på gränsen till för lång, dock inte över gränsen.
(ej fastspänd här så den ser inte så vid ut men det gick att trycka ner framvalvet massor och den åkte ner och tryckte fram när man satt i den)
b147653.jpg

b147655.jpg

Med padd (ilägg fram):
b147656.jpg

Equipe Oympia +1. Denna tyckte vi låg väldigt bra och hästen kändes fantastisk i den men det är helt enkelt inte aktuellt med en ny sadel för 28 000 som han kommer växa ur om någon månad eller så…
b147657.jpg

b147658.jpg

Cliff Barnsby Theoden 17,5” Wide. Följer ryggen bra och ser ut att vara lagom vid med padd vad jag kan se, hästen gillar den men vi ryttare tycker den är sådär och att sittpunkten är lite väl långt bak för att det ska vara optimalt på hans rygg, och även att den är på gränsen till för lång. Hade gärna haft en cm bredare kanal också.
Ej fastspänd:
b147659.jpg

b147660.jpg

Med padd (ilägg fram):
b147661.jpg

Och så det senast tillkomna alternativet, en MacRider Lexington, 17,5” Wide
Denna rekommenderade sadelutprovaren som vi var hos sist. Har aldrig hört talas om märket men verkar vara en rätt trevlig sadel som både hästen och vi ryttare gillar, dock något bred i midjan för mig. Men det här är det alternativet som är närmast köp just nu. Det är bara det där med att den släpper lite väl tidigt, det blir typ en decimeter glapp under bossorna bak när han rör sig och ingen sitter i… När man sitter i den och rider lätt så glappar den dock inte så mycket. Ligger en aning långt fram på bilderna ser jag...
b147662.jpg

b147663.jpg

b147664.jpg

Med en tunn ”mankpad”:
b147665.jpg

Hästen verkar som sagt gilla den mycket och sadelutprovaren sa att det inte var någon fara att den släppte tidigt men jag är ändå orolig, hur mycket kan en sadel egentligen få släppa från ryggen utan att det blir för liten anläggningsyta? Ägaren vill ha denna sadeln och jag tycker också att det är det hittills bästa alternativet inom prisklassen (max 15’, då han även behöver en ny hoppsadel…). Jag ser ju hellre en rundbossa som släpper något tidigt än en kilbossa som ligger och trycker för långt bak, men jag har ändå lite ångest över att den kanske är för svängd? Kommer det bli för mycket tryck i mitten när han höjer ryggen? Vad tror ni? Är jättetacksam alla synpunkter ni har, jag har sådant huvudbry över detta att jag knappt kan sova på nätterna. GAH, sadlar…!

Åh jösses, HJÄLP! Min medryttarhäst söker akut ny sadel och jag har panik, det är så himla svårt det här alltså. Vi har provat flera olika men det är ingen som känns helt hundra. Hästen i fråga har en ganska stor, lång och bred manke med en rätt kort rak rygg bakom den. Stora bogar och sadelläget långt bak så vi vill helst ha en sadel med tyngdpunkten hyfsat långt fram så att man sitter så nära bärpunkten som möjligt. Han hamnar i uppförsbacke när han jobbar rätt så en sadel som inte har för lågt bakvalv är att föredra. Både jag och ägaren är nästan 1,80 långa och behöver nog 17,5 i sätet, 17 kan kanske funka i vissa sadlar dock. Hästen har varit skadad och har tappat nästan alla ryggmuskler så planen är att skaffa en sadel som är något för vid i dagsläget och ha en correction-padd under tills han växt i den. Varning för uppkommande bildbomb.

Ryggen utan sadel (efter 3 månader av boxvila/sjukhage/promenader pga senskada).
Som ni ser så sluttar den lite när han står still men under arbete blir han väldigt rak.
b147645.jpg

Har tyvärr inga bra bilder på ryggen i rörelse men slänger in några halvdana bilder på hästen i rörelse iallafall (dessa är från innan senskadan, sadeln han har på bilderna är en Colbert Brothers MW som var köpt ett par månader innan då, den låg som en smäck först men han växte ur den väldigt fort och nu passar den inte trots att han tappat muskler)
b147646.jpg

b147647.jpg

b147648.jpg

b147649.jpg

Och då till sadlarna…
Stallkompisens Amerigo classic +1, tror det var en 17”. Denna är inte riden i men det såg inte så tokigt ut när den låg på hästen i alla fall, den släppte något tidigt men inte så tidigt som jag hade trott. Skulle dock behöva +1,5 om han ska ha något att växa i.
b147650.jpg

b147651.jpg

b147652.jpg

Amerigo Cortina 17,5” +2 som var lite för vid även med padden och även den lite för svängd, men den såg ut att vara mer svängd än andra jag sett av samma modell så jag tror att en sån skulle kunna passa rygglinjen, däremot tyckte jag att den var på gränsen till för lång, dock inte över gränsen.
(ej fastspänd här så den ser inte så vid ut men det gick att trycka ner framvalvet massor och den åkte ner och tryckte fram när man satt i den)
b147653.jpg

b147655.jpg

Med padd (ilägg fram):
b147656.jpg

Equipe Oympia +1. Denna tyckte vi låg väldigt bra och hästen kändes fantastisk i den men det är helt enkelt inte aktuellt med en ny sadel för 28 000 som han kommer växa ur om någon månad eller så…
b147657.jpg

b147658.jpg

Cliff Barnsby Theoden 17,5” Wide. Följer ryggen bra och ser ut att vara lagom vid med padd vad jag kan se, hästen gillar den men vi ryttare tycker den är sådär och att sittpunkten är lite väl långt bak för att det ska vara optimalt på hans rygg, och även att den är på gränsen till för lång. Hade gärna haft en cm bredare kanal också.
Ej fastspänd:
b147659.jpg

b147660.jpg

Med padd (ilägg fram):
b147661.jpg

Och så det senast tillkomna alternativet, en MacRider Lexington, 17,5” Wide
Denna rekommenderade sadelutprovaren som vi var hos sist. Har aldrig hört talas om märket men verkar vara en rätt trevlig sadel som både hästen och vi ryttare gillar, dock något bred i midjan för mig. Men det här är det alternativet som är närmast köp just nu. Det är bara det där med att den släpper lite väl tidigt, det blir typ en decimeter glapp under bossorna bak när han rör sig och ingen sitter i… När man sitter i den och rider lätt så glappar den dock inte så mycket. Ligger en aning långt fram på bilderna ser jag...
b147662.jpg

b147663.jpg

b147664.jpg

Med en tunn ”mankpad”:
b147665.jpg

Hästen verkar som sagt gilla den mycket och sadelutprovaren sa att det inte var någon fara att den släppte tidigt men jag är ändå orolig, hur mycket kan en sadel egentligen få släppa från ryggen utan att det blir för liten anläggningsyta? Ägaren vill ha denna sadeln och jag tycker också att det är det hittills bästa alternativet inom prisklassen (max 15’, då han även behöver en ny hoppsadel…). Jag ser ju hellre en rundbossa som släpper något tidigt än en kilbossa som ligger och trycker för långt bak, men jag har ändå lite ångest över att den kanske är för svängd? Kommer det bli för mycket tryck i mitten när han höjer ryggen? Vad tror ni? Är jättetacksam alla synpunkter ni har, jag har sådant huvudbry över detta att jag knappt kan sova på nätterna. GAH, sadlar…!
A mig sadlarna och equi en såg trevligast ut.
Då hästen har kort rygg så hade jag föredragit en sadel med rundbossa. Och det gör ju inget att sadeln släper tidigt så länge den inte glappar.

@Aquila jag tänker lite som så att jag inte alls hade velat prova ut en dressyrsadel på en häst som a) varit skadad och stått B) ska rehabas långsamt pga a) och C) tappat alla ryggmuskler ...
En sån häst hade jag sett som ungefär en unghäst och inte heller på dem rekommenderar man dressyrsadel i det tidiga skedet eftersom sadlarna är så djupa och ryttaren hamnar så djupt . Vet att tänket tyvärr försvunnit hos många hobbyryttare numera men flyingemodellen och väldigt många unghästproffsberidare har behållt tänket och vill inte ha rena dressyrsadlar på sina unga omusklade hästar av nämnda anledningar .

Det blir ju dessutom väldigt vanskligt att passa in en dyr dressyrsadel när hästen inte är musklad osv . Jag hade def varken velat passa ut vare sig sådan eller även hoppsadel samtidigt just nu faktiskt . Säkert har ni flertalet månader kvar att stärka upp den och komma igång igen efter senskada innan den ska hoppas och dressyras fullt ut tippar jag utifrån det du beskriver och ffa behöver hästen muskler i ryggen ?
Jag hade satsat på en allroundsadel som ligger bra under tiden hästen bygger och stärker upp sig . Det är min filosofi . Tycker det ser ut av bilderna som tänket funnits tidigare då hästen jobbats i en icke dressyrsadel ?

Snygg häst i övrigt verkligen på bilderna !

Senast ändrad:
A mig sadlarna och equi en såg trevligast ut.
Då hästen har kort rygg så hade jag föredragit en sadel med rundbossa. Och det gör ju inget att sadeln släper tidigt så länge den inte glappar.

Jag håller med. Tyvärr finns det inte pengar till en equipe eller amerigo just nu, eller jag har iallafall inte hittat någon tillräckligt billig begagnad i rätt storlek. Jag funderar på om det finns några andra märken som har tyngdpunkten längre fram och passar kort rak rygg med manke? Annars är det väl främst den sista sadeln jag funderar över, om den skulle funka eller inte. Vart går gränsen mellan "släpper tidigt" och glappar? Det är inte som att den slår på ryggen när man rider men lite rör det sig ju. Ägaren är som sagt inne på att välja den sadeln, och jag försöker komma fram till om jag känna mig trygg med att det blir bra för hästen, eller om jag ska vara ännu krångligare än jag redan varit och försöka föreslå att vi ska fortsätta leta... Det är ju dessutom bråttom också. Jag tror jag blir galen på riktigt alltså :p

@Aquila jag tänker lite som så att jag inte alls hade velat prova ut en dressyrsadel på en häst som a) varit skadad och stått B) ska rehabas långsamt pga a) och C) tappat alla ryggmuskler ...
En sån häst hade jag sett som ungefär en unghäst och inte heller på dem rekommenderar man dressyrsadel i det tidiga skedet eftersom sadlarna är så djupa och ryttaren hamnar så djupt . Vet att tänket tyvärr försvunnit hos många hobbyryttare numera men flyingemodellen och väldigt många unghästproffsberidare har behållt tänket och vill inte ha rena dressyrsadlar på sina unga omusklade hästar av nämnda anledningar .

Det blir ju dessutom väldigt vanskligt att passa in en dyr dressyrsadel när hästen inte är musklad osv .
Jag hade satsat på en allroundsadel som ligger bra under tiden hästen bygger och stärker upp sig . Det är min filosofi . Tycker det ser ut av bilderna som tänket funnits tidigare då hästen jobbats i en icke dressyrsadel ?

Snygg häst i övrigt verkligen på bilderna !

Han är igångsatt efter senskadan och hade precis börjat komma i form igen och vi höjde kraven lite på slutet och han började röra sig som han aldrig rört sig förut och med det så kom en inflammation i bakknäna. Han hade fel vinklar på bakhovarna (lite högre på utsidan) och det har troligast med det att göra, det är fixat nu så vi hoppas att det blir bra.
Så han är riden oktober-mars och nu de senaste två månaderna endast promenerad och lite tömkörd. Veterinären sa sist att det är viktigt att vi kommer igång nu och att han verkligen jobbar med bakbenen. Jag överdrev nog en aning när jag sa att han tappat ALLA ryggmuskler, men han har iallafall tappat det där extra som vi hade byggt upp. Han spände sig och fick ont i ryggen pga bakknäna och har därför tappat just där, men han är inte helt otränad i övrigt.
Han hopptävlades innan och hade då bara en hoppsadel, planen var att införskaffa en dressyrsadel också så småningom men så drog han ju sönder senan i boxen så det blev inte så... Efter vilan passade iallafall hoppsadeln så då red vi i den under igångsättningen. Fick dock höra från flera håll och även från veterinären att det INTE är bra att rida för mycket dressyrarbete i en hoppsadel, det är dåligt för ryggen och man ska helst stå i den tydligen. Så därför tänkte vi på en dressyrsadel till att börja med men en hoppsadel ska han också ha förstås. Vi är medvetna om att han kommer ändra sig så därför vill vi ha en begagnad sadel så att det går att sälja vidare den utan att förlora allt för mycket pengar när han behöver byta.
Men om du har något tips på allroundsadel så tar jag tacksamt emot det, jag har verkligen noll koll på sådana, hade nästan glömt att det finns haha :D

Ja visst är han fin :love:

@Aquila ok !
Nej jag har verkligen inget specifikt tips på ett speciellt märke eller modell på allroundsadel alls ! Skulle aldrig drömma om att ens en gissning i fråga om det skulle vara av värde, allroundsadlarna är inte så tydliga på marknaden numera som sagt tyvärr och har försvunnit i intresse på marknaden i sak. Dock om jag skulle våga så kolla Crown sadlarna . Billiga relativt , bra kvalitet , inte dyra och passar liknande hästar med rak rygg och lite större lång manke som din .

Det var en reflektion bara allmänt om att passa till sadlar och ffa dressyrsadel på en omusklad häst under igångsättning och hur man tänker allmänt runt hästar som inte ska sittas på för djupt/ behöver stärka sig/muskla sig/ inte har en muskulatur som kanske passar sig för sadelutprovning av exakta mått/dyrare sadel osv . Tycker det är så tokigt att allroundsadel knappt finns i medvetandet hos gemene hobbyryttare längre och att det verkar ha tappats helt hos dessa som ändå representerar största delen till 90 procent av Sveriges ryttare , och att tänket inte lyckats nås ut trots att som sagt några proffsunghästryttare har kvar tänket iallafall några ännu ....

Tänker lite utifrån först senskada och sen bakknä problem att ni nog lär få ta det lite lugnt ett bra tag . Inte så vanligt att de får bakknä problem bara sådär och ffa inte i anslutning till en gravare senskada fram om de inte belastas lite för fort osv ? Ta det lugnt ! Men detta hör ju egentligen inte hit så ursäkta den passusen i sammanhanget .

Ja verkligen jättefin häst ! :)

Senast ändrad:
@Aquila ok !
Nej jag har verkligen inget specifikt tips på ett speciellt märke eller modell på allroundsadel alls ! Skulle aldrig drömma om att ens en gissning i fråga om det skulle vara av värde, allroundsadlarna är inte så tydliga på marknaden numera som sagt tyvärr och har försvunnit i intresse på marknaden i sak. Dock om jag skulle våga så kolla Crown sadlarna . Billiga relativt , bra kvalitet , inte dyra och passar liknande hästar med rak rygg och lite större lång manke som din .

Det var en reflektion bara allmänt om att passa till sadlar och ffa dressyrsadel på en omusklad häst under igångsättning och hur man tänker allmänt runt hästar som inte ska sittas på för djupt/ behöver stärka sig/muskla sig/ inte har en muskulatur som kanske passar sig för sadelutprovning av exakta mått/dyrare sadel osv . Tycker det är så tokigt att allroundsadel knappt finns i medvetandet hos gemene hobbyryttare längre och att det verkar ha tappats helt hos dessa som ändå representerar största delen till 90 procent av Sveriges ryttare , och att tänket inte lyckats nås ut trots att som sagt några proffsunghästryttare har kvar tänket iallafall några ännu ....

Tänker lite utifrån först senskada och sen bakknä problem att ni nog lär få ta det lite lugnt ett bra tag . Inte så vanligt att de får bakknä problem bara sådär och ffa inte i anslutning till en gravare senskada fram om de inte belastas lite för fort osv ? Ta det lugnt ! Men detta hör ju egentligen inte hit så ursäkta den passusen i sammanhanget .

Ja verkligen jättefin häst ! :)

Ja det är ju lite synd att allroundsadlarna i princip inte ens ses som ett alternativ längre. Veterinären sa faktiskt det att om vi bara vill ha en sadel så kan en allroundsadel vara en bra idé, men att en dressyrsadel fördelar vikten bättre när man sitter ner, vilket vi behöver göra för att komma åt honom. Planen är att han ska arbetas 10-15 minuter med kvalitet några dagar i veckan varvat med klättring, tömkörning och promenader så det kommer inte bli en massa nötande i dressyrsadeln hela tiden.
Senskadan var inte jätteallvarlig och senan var helt läkt och fin efter 6 veckor men det var fortfarande en liten inflammation på senskidan så därför blev det bara promenader i 6 veckor till. Igångsättningen tog mer än 3 gånger så lång tid som veterinären rådde till just för att vi ville vara extra försiktiga eftersom det är en stor häst osv. Vi hade precis börjat komma upp i 40-minuterspass efter 5 månader.
Inflammationen i bakknäna berodde som sagt troligtvis på vinklarna bak, han hade nog gått så ett tag men att det blev för påfrestande när han började sätta sig mer, så det hoppas vi inte ska vara ett problem nu. Men ja nu blev det väldigt OT, sorry för det! :o

Crown har jag funderat på men jag har fått för mig att de passar en väldigt rund häst, han är inte helt platt på ryggen utan är mest bred vid manken så jag är orolig att den mest skulle ligga an närmast ryggraden. Har även hört att det är bred midja på dom vilket inte funkar så bra. Såg ut att vara ganska långa sadlar också men det kanske dom inte är? Då har jag ju iofs bara kollat på dressyrsadlarna, de andra kanske är annorlunda. Ska kika lite på det :)

Men till den viktigaste frågan just nu (och nu känner jag mig lite tjatig :angel:), är det någon som har en åsikt om den sista sadeln, MacRidern?

@Aquila Jag skulle sikta in mig på en sadel med ändringsbar bom så den kan följa med lite längre. För hästar som är takformade och korta så skulle jag kolla på vissa modeller av Prestige och Ordo Equester. Dom går att värma om så du slipper byta sadel bara för att bomvidden ändras. McRidern tycker jag har för stora kilbossor på en så kort rygg.

@Aquila Jag skulle sikta in mig på en sadel med ändringsbar bom så den kan följa med lite längre. För hästar som är takformade och korta så skulle jag kolla på vissa modeller av Prestige och Ordo Equester. Dom går att värma om så du slipper byta sadel bara för att bomvidden ändras. McRidern tycker jag har för stora kilbossor på en så kort rygg.

Jag har funderat på det där med ändringsbara sadlar men jag är tveksam till många av de alternativen som finns. Men har hört att Jensen har ändringsbara sadlar och jag har funderat på om en sån kunde vara ett alternativ men har aldrig fått chansen att prova en. Tydligen ska även MacRidern vara ändringsbar, har inte riktigt listat ut hur än bara, men det löser nog sadelmakaren. Det är även den kortaste av alla sadlarna förutom Classicen som nog är ungefär lika, så om den är för lång blir det väldigt svårt. Det är lite dåliga bilder, jag borde tagit längre ifrån. Den ligger ju inte heller an hela vägen, och det är just därför jag funderar över om det blir för liten anläggningsyta eftersom den redan är kort.
Han är inte direkt takformad men inte heller helt platt. Har lagt på 4 olika prestige och alla utom en (tror det var en D1) var för svängda, och samtliga var för smala, till och med en 36 låg lite i bakvikt, och det finns ju bara upp till 37 :(

@Aquila Det låter jätte konstigt att 36 skulle vara för smalt medans +1 i Equipe och Amerigo är lagom? Det var inte så att dom låg i bakvikt för att dom inte var tillräckligt uppbyggda bak sas? Den jag kommer på av Prestige som är lite mer uppbyggd är Rembrandt, provat den? Jag skulle inte vilja ha en sadel som glappar på det viset du beskriver!!

@super Ja jag tyckte också att det var lite märkligt. Det är möjligt att så var fallet med 36an, den hade ganska tillplattade bossor, kanske därför den såg mer rak ut, och den låg verkligen bara ytterst lite i bakvikt, men har provat en som skulle vara omvärmd till 35 som var uppenbart för smal och en 34 där framvalvet typ hamnade högre än bakvalvet trots att det var modell djup dressyrsadel... Så jag vettetusan, dom verkar inte passa hans rygg av nån anledning. Jag vet inte riktigt vilka modeller vi provade och jag borde förstås ha tagit kort på dom också men det kändes inte så viktigt då eftersom vi i princip uteslutit märket. Lätt att vara efterklok...
Nej man vill ju liksom inte att den ska glappa :( Det verkar nästan helt omöjligt att hitta en tillräckligt kort sadel med tyngdpunken lite längre fram som passar en så pass rak rygg och hest med rundbossa dessutom, och med plats för mycket manke. Båda amerigosadlarna glappade minst lika mycket och equipen lättade också lite baktill. Har tyvärr svårt att tro att det skulle vara annorlunda med prestige, eller finns det någon som verkligen är rak?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 430
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar