Åh jösses, HJÄLP! Min medryttarhäst söker akut ny sadel och jag har panik, det är så himla svårt det här alltså. Vi har provat flera olika men det är ingen som känns helt hundra. Hästen i fråga har en ganska stor, lång och bred manke med en rätt kort rak rygg bakom den. Stora bogar och sadelläget långt bak så vi vill helst ha en sadel med tyngdpunkten hyfsat långt fram så att man sitter så nära bärpunkten som möjligt. Han hamnar i uppförsbacke när han jobbar rätt så en sadel som inte har för lågt bakvalv är att föredra. Både jag och ägaren är nästan 1,80 långa och behöver nog 17,5 i sätet, 17 kan kanske funka i vissa sadlar dock. Hästen har varit skadad och har tappat nästan alla ryggmuskler så planen är att skaffa en sadel som är något för vid i dagsläget och ha en correction-padd under tills han växt i den. Varning för uppkommande bildbomb.
Ryggen utan sadel (efter 3 månader av boxvila/sjukhage/promenader pga senskada).
Som ni ser så sluttar den lite när han står still men under arbete blir han väldigt rak.
Har tyvärr inga bra bilder på ryggen i rörelse men slänger in några halvdana bilder på hästen i rörelse iallafall (dessa är från innan senskadan, sadeln han har på bilderna är en Colbert Brothers MW som var köpt ett par månader innan då, den låg som en smäck först men han växte ur den väldigt fort och nu passar den inte trots att han tappat muskler)
Och då till sadlarna…
Stallkompisens Amerigo classic +1, tror det var en 17”. Denna är inte riden i men det såg inte så tokigt ut när den låg på hästen i alla fall, den släppte något tidigt men inte så tidigt som jag hade trott. Skulle dock behöva +1,5 om han ska ha något att växa i.
Amerigo Cortina 17,5” +2 som var lite för vid även med padden och även den lite för svängd, men den såg ut att vara mer svängd än andra jag sett av samma modell så jag tror att en sån skulle kunna passa rygglinjen, däremot tyckte jag att den var på gränsen till för lång, dock inte över gränsen.
(ej fastspänd här så den ser inte så vid ut men det gick att trycka ner framvalvet massor och den åkte ner och tryckte fram när man satt i den)
Med padd (ilägg fram):
Equipe Oympia +1. Denna tyckte vi låg väldigt bra och hästen kändes fantastisk i den men det är helt enkelt inte aktuellt med en ny sadel för 28 000 som han kommer växa ur om någon månad eller så…
Cliff Barnsby Theoden 17,5” Wide. Följer ryggen bra och ser ut att vara lagom vid med padd vad jag kan se, hästen gillar den men vi ryttare tycker den är sådär och att sittpunkten är lite väl långt bak för att det ska vara optimalt på hans rygg, och även att den är på gränsen till för lång. Hade gärna haft en cm bredare kanal också.
Ej fastspänd:
Med padd (ilägg fram):
Och så det senast tillkomna alternativet, en MacRider Lexington, 17,5” Wide
Denna rekommenderade sadelutprovaren som vi var hos sist. Har aldrig hört talas om märket men verkar vara en rätt trevlig sadel som både hästen och vi ryttare gillar, dock något bred i midjan för mig. Men det här är det alternativet som är närmast köp just nu. Det är bara det där med att den släpper lite väl tidigt, det blir typ en decimeter glapp under bossorna bak när han rör sig och ingen sitter i… När man sitter i den och rider lätt så glappar den dock inte så mycket. Ligger en aning långt fram på bilderna ser jag...
Med en tunn ”mankpad”:
Hästen verkar som sagt gilla den mycket och sadelutprovaren sa att det inte var någon fara att den släppte tidigt men jag är ändå orolig, hur mycket kan en sadel egentligen få släppa från ryggen utan att det blir för liten anläggningsyta? Ägaren vill ha denna sadeln och jag tycker också att det är det hittills bästa alternativet inom prisklassen (max 15’, då han även behöver en ny hoppsadel…). Jag ser ju hellre en rundbossa som släpper något tidigt än en kilbossa som ligger och trycker för långt bak, men jag har ändå lite ångest över att den kanske är
för svängd? Kommer det bli för mycket tryck i mitten när han höjer ryggen? Vad tror ni? Är jättetacksam alla synpunkter ni har, jag har sådant huvudbry över detta att jag knappt kan sova på nätterna. GAH, sadlar…!