Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är äntligen sadelutprovaren bokad till nästa tisdag! Vi kommer att prova ut sadlar från Albion, Amerigo, Equipe och Henning.

Har själv haft en Albion en gång i tiden som jag tyckte var ok, lite trist i lädret bara. Har ni erfarenhet rent kvalitetsmässigt från de andra märkena? Hur har lädret varit, stoppning etc?

Tack :)

Nu är äntligen sadelutprovaren bokad till nästa tisdag! Vi kommer att prova ut sadlar från Albion, Amerigo, Equipe och Henning.

Har själv haft en Albion en gång i tiden som jag tyckte var ok, lite trist i lädret bara. Har ni erfarenhet rent kvalitetsmässigt från de andra märkena? Hur har lädret varit, stoppning etc?

Tack :)
Jag har haft fyra st Amerigo (har nu en CC med Pinerolo-läder/skinn). Jag tycker det har varit väldigt bra kvalitet, rakt av. En av mina DJ:s var minst 10 år gammal men superfin.

Nja gjorden ska ligga en handsbredd bakom armbågarna brukar man säga eller ett par fingrar bakom bogbladen för sadeln. Annars hamnar ju sadeln mitt på ryggen. Samt så följer man revbenen från sista "spetsen" på sidan upp mot ryggen, revbenen går ju lite tillbaka om man säger så, sedan när man inte känner dom längre så går man rakt upp på ryggen med handen.
Vänta nu hängde jag inte riktigt med, tänker man alltså att sadeln ska sluta där revbenen fäster in vid ryggen (verkar ju vara väldigt långt fram när jag googlar skelettbilder), eller att den ska sluta vid en rak linje uppdragen från där man känner sista delen av revbensbågen dvs längre bak? Eller alltså däremellan någonstans? :)

Vänta nu hängde jag inte riktigt med, tänker man alltså att sadeln ska sluta där revbenen fäster in vid ryggen (verkar ju vara väldigt långt fram när jag googlar skelettbilder), eller att den ska sluta vid en rak linje uppdragen från där man känner sista delen av revbensbågen dvs längre bak? Eller alltså däremellan någonstans? :)
Japp där du slutar känna revbenen ska du gå rakt upp sas. Bakom det är hästen svag och där vill man inte ha tryck.

Nja gjorden ska ligga en handsbredd bakom armbågarna brukar man säga eller ett par fingrar bakom bogbladen för sadeln. Annars hamnar ju sadeln mitt på ryggen. Samt så följer man revbenen från sista "spetsen" på sidan upp mot ryggen, revbenen går ju lite tillbaka om man säger så, sedan när man inte känner dom längre så går man rakt upp på ryggen med handen.
Är ju lite olika på olika hästar och hur sadeln ligger, men ortspetsen brukar jag vilja ha en handsbredd bakom bogbladen minst för att hästen ska ha full rörelsefrihet :). Kåpan spelar ju mindre roll om den ligger över bogbladen (på hoppsadlar och häst med kortkort rygg och stora bogblad t ex).
Men ortspetsen är det viktigt att den ligger på behörigt avstånd ;).

Och sadel gjorden ska ligga så armbågen går fri,
sadelgjords läget beror på hur hästens bröstben ser ut, dvs alla kan inte ha sadelgjorden 10cm från armbågen :), men har hästen sadelgjords läget långt fram så får man använda t ex svängda och anatomiska tunna gjordar så att armbågen inte tar i. Och har hästen sadelgjords läget långt bak så bör man ha breda och mer tryckutjämnande gjordar.

Senast ändrad:
Är ju lite olika på olika hästar och hur sadeln ligger, men ortspetsen brukar jag vilja ha en handsbredd bakom bogbladen minst för att hästen ska ha full rörelsefrihet :). Kåpan spelar ju mindre roll om den ligger över bogbladen (på hoppsadlar och häst med kortkort rygg och stora bogblad t ex).
Men ortspetsen är det viktigt att den ligger på behörigt avstånd ;).
Fast du skrev att SADELN skulle ligga en handsbredd bakom bogbladen. ;) Har man en kort häst så blir det väldigt lite kvar att sadla på plus att det är få hästar där sadeln ligger kvar så långt bak på. Dessutom så är hästen som starkast precis bakom manken så för långt från den punkten vill iallafall inte jag sitta. :)

Fast du skrev att SADELN skulle ligga en handsbredd bakom bogbladen. ;) Har man en kort häst så blir det väldigt lite kvar att sadla på plus att det är få hästar där sadeln ligger kvar så långt bak på. Dessutom så är hästen som starkast precis bakom manken så för långt från den punkten vill iallafall inte jag sitta. :)
Ortspetsen är en del av sadeln ;).
och lite tokigt får man faktiskt skriva ibland :angel:.
Men som sagt, ortspetsen en handsbredd från bogbladen och sadeln ska släppa innan sista revbenet.

har man en häst med kort kort rygg så är det bättre att ha en sadel med Sittpunkten långt fram så att man sitter nära manken istället för nära ländryggen. :).
bogbladen ska alltid gå fria, även om hästen har kort sadelläge, ser alldeles för många ponnyer med sadlar på bogbladen och en "halvmeter" till sista revbenet..
värst var då en (praktikant) i stallet sadlade hästen medvetet på tok för långt fram "för att den kasar bak då man rider".. lägger man den där den ska vara så kasar den ingenstans.:banghead:. detta var på en häst under utbildning med sadel tvång och väldigt känslig rygg..
förlåt för flum och ut spårning, trött ..

Buhu min Amerigo CC passar inte Caspian. Den åker fram och ligger inte an längst bak. Han har en Equipe just nu som jag får låna av hans gamla ägare men den är lite bredare och gör att jag får ont i höfterna. Plus att han blir lite ruggad bredvid manken av den nu (låg bra förr tydligen). Han är ju e: don primero (de har tydligen lika rygg många av dem) och har ganska rak rygg med lång manke. Vad tror ni?

Buhu min Amerigo CC passar inte Caspian. Den åker fram och ligger inte an längst bak. Han har en Equipe just nu som jag får låna av hans gamla ägare men den är lite bredare och gör att jag får ont i höfterna. Plus att han blir lite ruggad bredvid manken av den nu (låg bra förr tydligen). Han är ju e: don primero (de har tydligen lika rygg många av dem) och har ganska rak rygg med lång manke. Vad tror ni?

Oj, finns ju hur mkt som helst till sådana ryggar! Någon annan Amerigo eller Equipe? Passier Optimum (gärna nya modellen om du har möjlighet att prova, fin bogfrihet). Prestige, Childeric, M&N, Frank Baines... Jag kan hålla på i en evighet :p

Låter bra @feel . Det är väl bara att ge sig ut i djungeln då. Men det tar emooooooot, misstänker ju att han tänker ändra sin kroppsform också så han vill byta efter ett tag igen.. Men det är ju så det är att ha häst, har jag märkt.

@Amanda_F: om du vill testa en äldre M&N så kan du få komma till mig ;) upplever att den klarar ganska lång manke, men inte alltför hög. skämt åsido, jag tror du nog vill ha en lite mer modern sadel.. :angel:

håller på och kollar runt lite på sadel till medispållen, han har ju grymt hög manke och skulle behöva lite mer utrymme vid manken. upplever att han har rak rygg med lång och hög manke, någon som har tips? funderar på albion, men har inte så jättestor budget (~8000 kr)..

Nu har jag klämt på revben, och om jag inte tar fel har min ponny ett riktigt rejält sadelläge med ett sista revben som slutar ända bak vid virvelns utkanter - om det stämmer så är det alltså ok med en sadel som är mer än 15 cm längre än min nuvarande :eek:. Riktigt så lång sadel vågar jag nog inte köpa, det skulle se helknasigt ut, men nu funderar jag igen på om jag kanske skulle våga mig på att testa en Wintec ... Får dra med mig ett måttband idag och se om jag får någon ordning på det hela :).

håller på och kollar runt lite på sadel till medispållen, han har ju grymt hög manke och skulle behöva lite mer utrymme vid manken. upplever att han har rak rygg med lång och hög manke, någon som har tips? funderar på albion, men har inte så jättestor budget (~8000 kr)..
Det är väl inget problem med en albion på den budgeten. Min gamla albion hänger tillexempel hos en försäljare med en prislapp på 6-7000. Hästen den låg på hade spikrak rygg och lång hög manke, så det borde ju vara något att prova.

Oh noooooo min älskade crown Jessica passar inte längre :cry:

Min tränare hoppade upp igår och kände på sadeln och då kände hon att det var väldigt trångt för hans manke och mest troligt ligger den och slår på manken. Så... ut och leta igen, suck. Har ni några förslag till den här ryggen? Väldigt rak vid arbete. Oftast har han smal-normal i bomvidd.

IMG_20150413_221722_zpsath4lbym.jpg

Det blev en Hennig för vår del!

Hade helt uteslutit en ny Hennig pga av priset men hade supertur då sadelutprovaren hade en begagnad som satt perfekt på hästen. Hästen har, som jag misstänkt, exceptionellt stora skuldror och Hennigen var en av de få sadlarna vi provade som satt 100% över just manke och skuldror. Den är också oerhört skön att sitta i (modellen heter till och med Sofa ;)) :love:.

Ska försöka slänga in en bild lite senare!

Åhhh jag har bara ridit i en Hennig och den var fantastisk! Vill verkligen se bild på hästen med sadeln!

Ska absolut ta en bild i helgen (vilar just nu efter ET besök)!

Det var verkligen en otroligt skön sadel, säkert den bekvämaste jag någonsin suttit i. Väldigt djup i sätet med stora knäklossar men jag kände mig inte ¨för fasthållen¨. Jag har smala höfter och den smala midjan på sadeln passade mig utmärkt.

Jag gör sällan fynd, men en 3 år gammal, perfekt passande, Hennig för halva nypriset måste nog ändå räknas som det :).

@Amanda_F tror verkligen inte du behöver förutsätta att din häst kommer ändra sig så mycket att du om du hittar rätt sadel kommer behöva byta igen på väldigt länge om en alls .
Jag tycker det är en jättestor myt att hästar så frekvent ändrar sig om de är i bra skick när sadeln väljs ut och färdigvuxna och sadeln verkligen verkligen ligger bra ! Förutsätter som sagt att den just då verkligen ligger bra.

Det har blivit ngn allsanning sista 15 åren hos hobbyryttare och ffa enligt sociala media typ att sadlar behöver man byta hela tiden osv . Det stämmer inte - behöver man byta titt som tätt så låg inte sadeln riktigt rätt i grunden och inga marginaler fanns öht utifrån hur den ansågs ligga och passa !

Tack @mackan det känns bara så.. Igår tyckte jag att det såg ut som om han tappat supermkt muskler men det beror nog på vinkeln jag stod på mest. Och typ vad jag inbillar mig. Han har ju bara varit min i 17 dagar så än kan det inte vara så farligt....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 430
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar