@Corax Jag vet inte om det var mig du menade för det var jag som tog upp Bates. Men ja om du ridit i en kan du inte låna den och prova den på din häst? Spontant på en häst som sluttar uppåt så säger jag Bates Innova med standardstöden (extended är hemsk!!!) eller som @pulkaskurk skriver Caprillin. Caprillin är ganska flat i sätet och levereras med små knästöd, dom kan du dock byta för dom sitter bara med kardborre. Caprillin är annars en rel svängd sadel, framförallt om du sätter i dom bredaste järnen och jag upplever den som ganska bred i sitsen. Innovan är mediumdjup med utanpåliggande knästöd och lite mer uppbyggd än Caprillin, den är rakare än Caprillin men svängdare än Isabellen. Gemensamt för alla Bates/Wintec av den äldre modellen, alltså dom utan "NEW" efter modellbeteckningen är att dom blir mer svängda ju vidare järn du sätter i. Vissa upplever Bates/Wintec som väldigt breda men min upplevelse är att det beror vilken häst sadeln ligger på. Dom har ju ganska tunna bossor så är hästen bred så blir sadeln bred. Jag hade en Isabell på min förra häst och jag upplevde den som nästan för smal att sitta i, den blev liksom vass framtill.., men satt sedan i den på en annan häst och då blev det helt annorlunda. Min förra häst var ganska takformad i ryggen. Men som sagt enda sättet att veta om den passar dig och din häst är ju att prova.
Förlåt, jag snurrade till det.
Jag har nu tagit lite bilder på dels hennes 'gamla' sadel och dels hur rygglinjen ser ut i dagsläget.
Ni får gärna berätta vad ni ser, även om bilderna inte är superbra.
Kan tillägga att sadelbilderna är tagna efter ritt.