Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle behöva lite hjälp och tankar.
Min häst är under igångsättning efter lång konvalescens.
Hon är väldigt rund nu och således passar inte hennes utprovade JR-sadel.
Men jag måste ju ha en sadel på kusen.
Nu när vi bara har skrittat så har jag haft dressyrsadeln men måste verkligen se mig om efter en annan lösning.
JR -sadeln måste bytas ut förr eller senare i alla fall för jag kan inte rida i den längre.
Men jag vill inte passa ut och köpa en (dyr)sadel när hästen är fet för att om två månader stå med en sadel som inte längre passar.
Jag har sneglat på lite bomlösa 'vanliga' sadlar med utbytbara koppjärn. Kan det vara nått?
Mitt mål är att kunna tävla henne på Msv-nivå igen.
Hästen är dessutom pipig vad gäller sadlar och 'gnäller' över minsta lilla.

Har ni några tips?

Jag skulle behöva lite hjälp och tankar.
Min häst är under igångsättning efter lång konvalescens.
Hon är väldigt rund nu och således passar inte hennes utprovade JR-sadel.
Men jag måste ju ha en sadel på kusen.
Nu när vi bara har skrittat så har jag haft dressyrsadeln men måste verkligen se mig om efter en annan lösning.
JR -sadeln måste bytas ut förr eller senare i alla fall för jag kan inte rida i den längre.
Men jag vill inte passa ut och köpa en (dyr)sadel när hästen är fet för att om två månader stå med en sadel som inte längre passar.
Jag har sneglat på lite bomlösa 'vanliga' sadlar med utbytbara koppjärn. Kan det vara nått?
Mitt mål är att kunna tävla henne på Msv-nivå igen.
Hästen är dessutom pipig vad gäller sadlar och 'gnäller' över minsta lilla.

Har ni några tips?

Nu vet jag ju inte hur hästen ser ut i ryggen, men jag skulle helst satsa på en syntetsadel som tex wintec eller thorowgood för att få en vettig sadel till liten prislapp om någon av dem kan tänkas passa såklart.
De nya modellerna av wintec kan man även justera bossorna med olika inlägg utöver bomvidd.
Bra bomlösa med koppjärn är ju ganska dyra även begagnade.
Beror ju både på budget och passform.

Nu vet jag ju inte hur hästen ser ut i ryggen, men jag skulle helst satsa på en syntetsadel som tex wintec eller thorowgood för att få en vettig sadel till liten prislapp om någon av dem kan tänkas passa såklart.
De nya modellerna av wintec kan man även justera bossorna med olika inlägg utöver bomvidd.
Bra bomlösa med koppjärn är ju ganska dyra även begagnade.
Beror ju både på budget och passform.

Jag tänkte att om jag kan köpa en sadel nu, som jag kan justera allt eftersom hon (förhoppningsvis)krymper så kan jag lägga mer pengar. Men måste jag köpa en 'mellansadel' vill jag inte kasta ut så mycket.

Hästen är (eller var)relativt rak i ryggen, normal manke, sluttar lite upp mot länd. Trivs med kilbossor trots det.

Jag tänkte att om jag kan köpa en sadel nu, som jag kan justera allt eftersom hon (förhoppningsvis)krymper så kan jag lägga mer pengar. Men måste jag köpa en 'mellansadel' vill jag inte kasta ut så mycket.

Hästen är (eller var)relativt rak i ryggen, normal manke, sluttar lite upp mot länd. Trivs med kilbossor trots det.

Då skulle jag testa nya modellen av Wintec.
Om det inte fungerar så skulle jag testa "bomlösa" Startrekk.

Fast nya modellen av Wintec är jätte jätte raka och trycker lätt på hästar där länden sluttar uppåt. Man kan stoppa i ilägg i alla modellerna som är yngre än ca 6 år. Bara öppna sadeln och se om det är kardborre ovanpå bossorna.

Fast nya modellen av Wintec är jätte jätte raka och trycker lätt på hästar där länden sluttar uppåt. Man kan stoppa i ilägg i alla modellerna som är yngre än ca 6 år. Bara öppna sadeln och se om det är kardborre ovanpå bossorna.

Alla nya modeller av wintec är inte jätteraka.
Man kan verkligen inte stoppa ilägg i alla modeller som är yngre än 6 år heller.

Vilka skulle inte vara raka då? Jag köpte min gamla Isabell 2008 och den gick det att stoppa i ilägg i.. Var även ner till Danmark 2009 och träffade Bates/Wintecs tillverkare där dom visade iläggen.. Men som sagt det är ju enkelt att kolla, bara öppna sadeln.

DSC02342_zps505b3587.jpg
Såhär ser jag ut i sadeln.. :)

Hamnar gärna i stolsits med knäna på knästöden... I Antaresen satt jag som gjutet, synd att den inte låg bättre på D... :(
DSC02712_zps4fa0d87d.jpg

Sadeln är på tok för stor för dig det är därför du hamnar i denna sist när du rider=)

@feel och @Fiorano
Jodå, i fredags kom O tillsammans med sin sadelmakare. Lika trevlig som vanligt.
Han la på sadeln, som fått helt nya paneler, och tryckte och kände. Sen fick sadelmakaren göra sitt och fixa de ändringar så som O ville ha det. Sen provade de den igen, och sen sydde de ihop den och sen fick jag rida i den. Det värsta är att hästen går så dåligt, har tappat förtroendet lite och nu börjar vi om från början, så hästen gick ju inte i någon direkt korrekt form... Men lite rygg använde han väl sig av, men ja. Det kändes ju inte så kul.
I vilket fall som helst. Sadeln ser annorlunda ut, jag tror att detta kan funka. Jag vet inte, men det känns mer lovande än sist.

Jag hade inget mål i fredags innan de kom. Jag hade redan gett upp hoppet om ett återköp. Jag ger upp, och inser mitt misstag och får stå mitt kast.
Men, nu får han minsann se till att sadeln passar, jag ska rida i den nu framöver och skulle det inte bli bra får han ju komma igen, och igen och igen, eller göra ett återköp.

Men, vad jag inte trodde skulle ske. Det kändes faktiskt skönt att få tillbaka min sadel. Det kändes ändå skönt att veta att jag har en bra sadel. Och det kan ju faktiskt vara så att den passar nu.
Som känslan när man hellre valde sin skruttiga bil framför föräldrarnas, för att den skruttiga bilen faktiskt var min. ;)

Ja, vad ska man säga. Håll tummarna att detta blir bra! Att den kommer passa och att hästen trivs med den, så han inte får ont i ryggen ytterligare en gång.

Ja, det var väl vad jag har att säga om det hela :P

Då skulle jag testa nya modellen av Wintec.
Om det inte fungerar så skulle jag testa "bomlösa" Startrekk.

"Bomlös" skriver du. Är det de som har typ läderbom?
Vart hittar man dem? Finns det åf?
Samma med Wintec.
Jag är iofs fördomsfull och vill egentligen inte ha syntet utan helst kalvskinn. Men jag är inte den som inte kan ändra mig.

@Martina_m Men det kanske inte blir så tokigt iaf? Kan du inte posta lite bilder så vi får se skillnaden? Fick du förtroende för sadelmakaren?
Jag ska se om jag hinner ta lite bilder ikväll.
Sadelmakaren sa inte så mkt, tror att han var britt, men pratade danska och jag fattade typ ingenting :o. Olof pratade mest med honom och sa åt honom vad som behövde fixas. Men hästen gillade honom iaf :D. Han slickade och nosade och var väldigt intresserad av sadelmakaren.
Sadeln ser fin ut iaf, så jag hoppas att han gjort ett bra jobb. Men jag har faktiskt inte kollat så noga.

Jag har ju en sadel att byta in, så 20'. Men rätt sadel är viktigare än pengar i hästens fall, tycker jag.
Ska kolla in tråden, tack för tips.
Ok med den budgeten har du ju även råd med en Bates Innova, den med standardstöden är ju riktigt trevlig, tycker jag, och brukar fungera på hästar med medelrak rygg som sluttar lite uppåt. Lätta att få tag på och lätta att sälja. Ändringsbar bomvidd och man kan justera med plattor om det behövs, en väldigt flexibel sadel helt enkelt. :)

Jag ska se om jag hinner ta lite bilder ikväll.
Sadelmakaren sa inte så mkt, tror att han var britt, men pratade danska och jag fattade typ ingenting :o. Olof pratade mest med honom och sa åt honom vad som behövde fixas. Men hästen gillade honom iaf :D. Han slickade och nosade och var väldigt intresserad av sadelmakaren.
Sadeln ser fin ut iaf, så jag hoppas att han gjort ett bra jobb. Men jag har faktiskt inte kollat så noga.
Men va , dog hela grejen med att reklamera hur illa allt skötts nu efter allt du skrivit ?

Ok med den budgeten har du ju även råd med en Bates Innova, den med standardstöden är ju riktigt trevlig, tycker jag, och brukar fungera på hästar med medelrak rygg som sluttar lite uppåt. Lätta att få tag på och lätta att sälja. Ändringsbar bomvidd och man kan justera med plattor om det behövs, en väldigt flexibel sadel helt enkelt. :)
Bates innova är ingen sadel jag hade rekommenderat öht såvida man inte vill sitta i ett skruvstäd ... Men som sagt, smaken är som baken . Wintec/bates osv är ju oavsett inget mirakel märke precis som inga andra märken .

Bates innova är ingen sadel jag hade rekommenderat öht såvida man inte vill sitta i ett skruvstäd ... Men som sagt, smaken är som baken . Wintec/bates osv är ju oavsett inget mirakel märke precis som inga andra märken .
Var har jag skrivit att Bates är ett mirakelmärke?? Jag skrev att det är en flexibel sadel, vilket jag anser att det är!! Jag tycker inte att Innovan med standardstöden är en skruvstädssadel men smaken är ju som baken.... Då är ju Isabellen mycket djupare! Men det kanske är bättre att du kommer med egna förslag istället för att bara kritisera andras.............

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 430
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar