@Martina_m hur gick det idag?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle behöva lite hjälp och tankar.
Min häst är under igångsättning efter lång konvalescens.
Hon är väldigt rund nu och således passar inte hennes utprovade JR-sadel.
Men jag måste ju ha en sadel på kusen.
Nu när vi bara har skrittat så har jag haft dressyrsadeln men måste verkligen se mig om efter en annan lösning.
JR -sadeln måste bytas ut förr eller senare i alla fall för jag kan inte rida i den längre.
Men jag vill inte passa ut och köpa en (dyr)sadel när hästen är fet för att om två månader stå med en sadel som inte längre passar.
Jag har sneglat på lite bomlösa 'vanliga' sadlar med utbytbara koppjärn. Kan det vara nått?
Mitt mål är att kunna tävla henne på Msv-nivå igen.
Hästen är dessutom pipig vad gäller sadlar och 'gnäller' över minsta lilla.
Har ni några tips?
Nu vet jag ju inte hur hästen ser ut i ryggen, men jag skulle helst satsa på en syntetsadel som tex wintec eller thorowgood för att få en vettig sadel till liten prislapp om någon av dem kan tänkas passa såklart.
De nya modellerna av wintec kan man även justera bossorna med olika inlägg utöver bomvidd.
Bra bomlösa med koppjärn är ju ganska dyra även begagnade.
Beror ju både på budget och passform.
Jag tänkte att om jag kan köpa en sadel nu, som jag kan justera allt eftersom hon (förhoppningsvis)krymper så kan jag lägga mer pengar. Men måste jag köpa en 'mellansadel' vill jag inte kasta ut så mycket.
Hästen är (eller var)relativt rak i ryggen, normal manke, sluttar lite upp mot länd. Trivs med kilbossor trots det.
Fast nya modellen av Wintec är jätte jätte raka och trycker lätt på hästar där länden sluttar uppåt. Man kan stoppa i ilägg i alla modellerna som är yngre än ca 6 år. Bara öppna sadeln och se om det är kardborre ovanpå bossorna.
Såhär ser jag ut i sadeln..
Hamnar gärna i stolsits med knäna på knästöden... I Antaresen satt jag som gjutet, synd att den inte låg bättre på D...
Då skulle jag testa nya modellen av Wintec.
Om det inte fungerar så skulle jag testa "bomlösa" Startrekk.
Jag har ju en sadel att byta in, så 20'. Men rätt sadel är viktigare än pengar i hästens fall, tycker jag.@Corax Vad har du för budget? Maxflexsadlarna kanske kan vara något annars? Finns en tråd på utrustning om dom.
Jag ska se om jag hinner ta lite bilder ikväll.@Martina_m Men det kanske inte blir så tokigt iaf? Kan du inte posta lite bilder så vi får se skillnaden? Fick du förtroende för sadelmakaren?
Ok med den budgeten har du ju även råd med en Bates Innova, den med standardstöden är ju riktigt trevlig, tycker jag, och brukar fungera på hästar med medelrak rygg som sluttar lite uppåt. Lätta att få tag på och lätta att sälja. Ändringsbar bomvidd och man kan justera med plattor om det behövs, en väldigt flexibel sadel helt enkelt.Jag har ju en sadel att byta in, så 20'. Men rätt sadel är viktigare än pengar i hästens fall, tycker jag.
Ska kolla in tråden, tack för tips.
Men va , dog hela grejen med att reklamera hur illa allt skötts nu efter allt du skrivit ?Jag ska se om jag hinner ta lite bilder ikväll.
Sadelmakaren sa inte så mkt, tror att han var britt, men pratade danska och jag fattade typ ingenting . Olof pratade mest med honom och sa åt honom vad som behövde fixas. Men hästen gillade honom iaf . Han slickade och nosade och var väldigt intresserad av sadelmakaren.
Sadeln ser fin ut iaf, så jag hoppas att han gjort ett bra jobb. Men jag har faktiskt inte kollat så noga.
Bates innova är ingen sadel jag hade rekommenderat öht såvida man inte vill sitta i ett skruvstäd ... Men som sagt, smaken är som baken . Wintec/bates osv är ju oavsett inget mirakel märke precis som inga andra märken .Ok med den budgeten har du ju även råd med en Bates Innova, den med standardstöden är ju riktigt trevlig, tycker jag, och brukar fungera på hästar med medelrak rygg som sluttar lite uppåt. Lätta att få tag på och lätta att sälja. Ändringsbar bomvidd och man kan justera med plattor om det behövs, en väldigt flexibel sadel helt enkelt.
Var har jag skrivit att Bates är ett mirakelmärke?? Jag skrev att det är en flexibel sadel, vilket jag anser att det är!! Jag tycker inte att Innovan med standardstöden är en skruvstädssadel men smaken är ju som baken.... Då är ju Isabellen mycket djupare! Men det kanske är bättre att du kommer med egna förslag istället för att bara kritisera andras.............Bates innova är ingen sadel jag hade rekommenderat öht såvida man inte vill sitta i ett skruvstäd ... Men som sagt, smaken är som baken . Wintec/bates osv är ju oavsett inget mirakel märke precis som inga andra märken .