Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var har jag skrivit att Bates är ett mirakelmärke?? Jag skrev att det är en flexibel sadel, vilket jag anser att det är!! Jag tycker inte att Innovan med standardstöden är en skruvstädssadel men smaken är ju som baken.... Då är ju Isabellen mycket djupare! Men det kanske är bättre att du kommer med egna förslag istället för att bara kritisera andras.............
Haha jag är aldrig ute efter att kritisera andra bara "för att ", min kommentar var mest utifrån att wintec/bates höjdes till skyarna . Jag är frågande allmänt så fort ett specifikt märke /modell rekommenderas ;) i min erf stirrar sig folk blinda på vissa märken , samtidigt som väldigt många samtidigt verkar ha jättestora sadelproblem ....

Senast ändrad:
Haha jag är aldrig ute efter att kritisera andra , min kommentar var mest utifrån att wintec/bates höjdes till skyarna . Jag är frågande allmänt så fort ett specifikt märke /modell rekommenderas ;) i min erf stirrar sig folk blinda på vissa märken , samtidigt som väldigt många samtidigt verkar ha jätte sadelproblem ....
Fast om folk frågar om hjälp med sadlar blir det ju väldigt svårt att ge tips om man inte kan nämna något märke... Jag tipsade även om Maxflexsadlarna då Corax ville ha tips på ändringsbara sadlar.. Jag tror dom flesta är medvetna om att det inte finns något specifikt märke som passar alla hästar! Jag kritiserade även tipset om nya Wintec då jag iallfall anser att dom är spikraka och aldrig kan passa en häst som sluttar uppåt mot korset. Så jag kan inte se att jag har glorifierat Bates/Wintec!

Fast om folk frågar om hjälp med sadlar blir det ju väldigt svårt att ge tips om man inte kan nämna något märke... Jag tipsade även om Maxflexsadlarna då Corax ville ha tips på ändringsbara sadlar.. Jag tror dom flesta är medvetna om att det inte finns något specifikt märke som passar alla hästar! Jag kritiserade även tipset om nya Wintec då jag iallfall anser att dom är spikraka och aldrig kan passa en häst som sluttar uppåt mot korset. Så jag kan inte se att jag har glorifierat Bates/Wintec!
Ok . Jag tycker trådarna här svämmar över av hur vissa märken löser allt ... Childeric, Amerigo , Prestige , Wow osv ... Allt går liksom att fixa bara märkena heter ngt av dessa ....?

Jag håller inte med , och har aldrig haft såna extrema frekventa sadelproblem som redovisas här på forumet hela tiden ..,, därav funderingarna .
Känner inte igen problemet att sadlar generellt är ett problem heller hos några proffs /duktiga ryttare eller mig själv heller som skulle leda till huvudvärk att få till att passa hästen .

Ok . Jag tycker trådarna här svämmar över av hur vissa märken löser allt ... Childeric, Amerigo , Prestige , Wow osv ... Allt går liksom att fixa bara märkena heter ngt av dessa ....?

Jag håller inte med , och har aldrig haft såna extrema frekventa sadelproblem som redovisas här på forumet hela tiden ..,, därav funderingarna .
Och då är det din uppgift att rätta in alla på den rätta vägen?
Var glad över att du inte har haft några sadelproblem!! Men antingen måste du haft väldigt enkla hästar eller så låter du hästarna formas efter sadlarna...

@super
Nej jag har haft en hel del icke standard hästar i fråga om sadel och lägen .
Nej aldrig någonsin har någon häst formats till att passa sadeln . Förstår öht inte den kommentaren faktiskt .

@mackan Att du inte förstår vad jag menar visar på ganska så stor okunnighet faktiskt! Jag har sett många hästar genom åren som har blivit muskeldegenererade av illapassande sadlar där hästen helt klart har formats av sadeln. Är det något att eftersträva?? Jag tycker det är sunt att folk är noga med sina sadlar! Visst kan det kanske gå till överdrift när man byter sadel stup i kvarten men hellre det än som det var förr när man provsatt sadeln i butik och var den skön så kollade man bara bomvidden..
Ang proffsen så är dom så vitt jag vet ofta sponsrade med sadlar men vad jag hört så börjar dom bli mer noga och har ett flertal sadlar att byta mellan så någon ligger säkert bra.

Men va , dog hela grejen med att reklamera hur illa allt skötts nu efter allt du skrivit ?
Ja :(, jag orkar inte. Och jag tappade hoppet helt efter att ha läst ärendet från ARN där de vann. Och hur de hade skrivit. De är så övertygande i allt de skriver så det är skrämmande. Och de har erfarenhet av detta, de vet precis hur de ska bete sig.
Jag är dessutom inne i någon inre stress/depression som gör att jag varken orkar eller tror på mig själv. Så detta var den enklaste vägen för att inte gräva ner mig ännu mer.

Bra, då vet man att man inte ska köpa sadel från Ingdams. Har följt denna sadelresa med allt krångel med den utprovade sadeln.

Det tar ju otrolig energi att som lekman försöka slåss verbalt mot proffs! Tycker du har gjort vad du har kunnat, du har kontaktat ARN och verkligen försökt men jag har full förståelse för om du känner att det inte går längre. Hoppas att du iaf kan ha din sadel ett tag framöver så får du släppa denna tråkiga historia och gå vidare. Tråden finns ju här och alla som finns på buke/dressyr läser nog här när de letar sadlar så nån vidare reklam får ju inte företaget.

Ja :(, jag orkar inte. Och jag tappade hoppet helt efter att ha läst ärendet från ARN där de vann. Och hur de hade skrivit. De är så övertygande i allt de skriver så det är skrämmande. Och de har erfarenhet av detta, de vet precis hur de ska bete sig.
Jag är dessutom inne i någon inre stress/depression som gör att jag varken orkar eller tror på mig själv. Så detta var den enklaste vägen för att inte gräva ner mig ännu mer.

Hoppas den funkar nu framöver så du slipper strula mer! Ta hand om dig själv!

"Bomlös" skriver du. Är det de som har typ läderbom?
Vart hittar man dem? Finns det åf?
Samma med Wintec.
Jag är iofs fördomsfull och vill egentligen inte ha syntet utan helst kalvskinn. Men jag är inte den som inte kan ändra mig.

Startrekk har läderbom. Tycker de är helt okej även om de inte är min favoritsadel.
Googla på Startrekk så hittar du åf, den åf jag köpte från finns tyvärr inte längre.
Jag förstår att du inte vill ha syntet, men då finns ju Bates.
Jag tror du kommer att behöva ha en "mellansadel" tills dess att hästen fått rätt kroppsform igen.
Därav mina billigare förslag på sadlar att åtminstone testa då de finns att tillgå på begagnatmarknaden och dessutom är lättsålda.

Tack allihopa för allt stöd! Utan Buke och alla er hade jag nog gett upp för länge sedan och kanske fortfarande inte haft någon sadel. :bow:
Jag red med den idag, och den gled fram lite när jag drog gjorden. Men ska testa att lägga den aningens längre bak nästa gång gång, får se hur den beter sig då. Det finns fortfarande hopp iaf.

Jag tycker du är tuff @Martina_m ! Hade själv aldrig klarat mig utan min advokat när jag hamnade i motsvarande situation efter ett misslyckat bilköp. Hur mycket jag än visste att jag hade rätt valde jag att låta honom ta striden och möta argumenten. Men det var lite mer pengar....

Startrekk har läderbom. Tycker de är helt okej även om de inte är min favoritsadel.
Googla på Startrekk så hittar du åf, den åf jag köpte från finns tyvärr inte längre.
Jag tror du kommer att behöva ha en "mellansadel" tills dess att hästen fått rätt kroppsform igen.
Därav mina billigare förslag på sadlar att åtminstone testa då de finns att tillgå på begagnatmarknaden och dessutom är lättsålda.

Ja du har nog, tyvärr, helt rätt.
Jag har börjat se mig om på begagnat-marknaden men det är ju såklart svårt att veta vad man ska ha innan man provat. Jag hoppades slippa genomgå skickande av sadlar fram och tillbaka, land och rike runt.

Nu har jag ju en fårskinns-barbacka-sadel men med den dök 'gjord-problem' upp. Hon går ju med ELT-gjord annars och med fårskinns'mojängen' kunde jag bara ha en vanlig tunn lädergjord. Det gillades inte av hästen. *suck*

Men jag har hittat en gammal Henri de Rivel, Sellier som finns i närheten, till att börja med. Någon som vet vad den har för bom och kan passa på för rygg?
Nu har jag någon ny bild på hästen men jag tänkte jag skulle få till det i dag så ni här inne vet vad vi har att jobba med. ;)

Bra, då vet man att man inte ska köpa sadel från Ingdams. Har följt denna sadelresa med allt krångel med den utprovade sadeln.

Fast vi kanske inte ska glömma att det finns många bra genomförda affärer med dem också.
Jag hade inga problem alls

Jag har nu provat HdR-sadeln och vidden var det inget fel på. Den låg helt ok men tog i lite mot länden. Jag undrar om hästen har blivit kurvigare med åldern för jag upplever henne inte som riktigt lika rak längre.
Hästen knatade på och verkade inte ogilla den alls men jag (mitt bäcken)tyckte inte alls om den. Så så var det med det...
Sen är det ju helt omöjligt att provrida en sadel i bara skritt och göra en vettig utvärdering av det. :grin:

Feel, du skriver Bates... En häst jag rider har en Bates-sadel som jag trivs bra i men vad ska jag leta efter i så fall?
Jag är redan trött på det här och jag har knappt börjat. :o

Jag har nu provat HdR-sadeln och vidden var det inget fel på. Den låg helt ok men tog i lite mot länden. Jag undrar om hästen har blivit kurvigare med åldern för jag upplever henne inte som riktigt lika rak längre.
Hästen knatade på och verkade inte ogilla den alls men jag (mitt bäcken)tyckte inte alls om den. Så så var det med det...
Sen är det ju helt omöjligt att provrida en sadel i bara skritt och göra en vettig utvärdering av det. :grin:

Feel, du skriver Bates... En häst jag rider har en Bates-sadel som jag trivs bra i men vad ska jag leta efter i så fall?
Jag är redan trött på det här och jag har knappt börjat. :o

Det är ju helt rimligt att hon blivit lite mer svängd i sin rygglinje.
Kan du inte prova bates sadeln på din häst?
Spontant kanske en Bates caprilli kanske kan vara värt att prova?
Det knepiga med wintec och bates är att de har mjuka bommar som formar sig efter hästen. Så har de legat på en svängd häst blir hela sadeln mer svängd än om den legat på en rakryggad häst.
Dock gäller det främst de äldre modellerna.
De nya verkar hålla formen.

@Corax Jag vet inte om det var mig du menade för det var jag som tog upp Bates. ;) Men ja om du ridit i en kan du inte låna den och prova den på din häst? Spontant på en häst som sluttar uppåt så säger jag Bates Innova med standardstöden (extended är hemsk!!!) eller som @pulkaskurk skriver Caprillin. Caprillin är ganska flat i sätet och levereras med små knästöd, dom kan du dock byta för dom sitter bara med kardborre. Caprillin är annars en rel svängd sadel, framförallt om du sätter i dom bredaste järnen och jag upplever den som ganska bred i sitsen. Innovan är mediumdjup med utanpåliggande knästöd och lite mer uppbyggd än Caprillin, den är rakare än Caprillin men svängdare än Isabellen. Gemensamt för alla Bates/Wintec av den äldre modellen, alltså dom utan "NEW" efter modellbeteckningen är att dom blir mer svängda ju vidare järn du sätter i. Vissa upplever Bates/Wintec som väldigt breda men min upplevelse är att det beror vilken häst sadeln ligger på. Dom har ju ganska tunna bossor så är hästen bred så blir sadeln bred. Jag hade en Isabell på min förra häst och jag upplevde den som nästan för smal att sitta i, den blev liksom vass framtill.., men satt sedan i den på en annan häst och då blev det helt annorlunda. Min förra häst var ganska takformad i ryggen. Men som sagt enda sättet att veta om den passar dig och din häst är ju att prova. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 430
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar