Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hästar som går upp o ned i vikt mycket ändrar ju sig men så mycket SKA en häst inte gå upp o ned i vikt för då är det ju nåt fel. Håller absolut med @mackan och jag tror mer på att när inte ridningen funkar pga SIS (!) så letar man fel i utrustningen.
@Amanda_F, INTE riktat mot dig nu, är en annan sits när man precis köpt ny häst, då gäller det ju att hitta en sadel som funkar för ekipaget.

@mackan och @Novali01 jag har köpt Voltaren-gel i stället för sadel för att lindra höftontet jag får från att rida just nu... :) märker att det är smärtan som gör att jag inte får tag i vänsterbogen för jag inte sitter rakt då den höftböjarmuskeln gjort ondare än den högra.

Precis @Novali01 så att prova ut sadel om hästen är endera megatjock eller mager just då är dömt att misslyckas , men än mer som du säger så håller man hästar som fluktuerar så drastiskt i vikt , blir för feta/tunna regelbundet så är det ju inte problem med sadelpassningen i sig utan som du säger att det ska inte ändras så mycket på hästens hull och gör det heller inte om man som hästägare förstår vikten av detta (no pun intended;)

För att förtydliga så ingen missförstår så funkar en väl passande sadel om hästen går upp eller ner några typ rentav 50 + kilo utan problem ;) En väl inpassad sadel har marginaler i sådana fall och man kan lösa det med tex en fårskinnspadd om det blivit lite smalt en period . Tex ... Prova ut sadel på en smällfet häst skulle jag inte öht göra .

Senast ändrad:
Om hästen går upp eller ner i arbete påverkar ju också. Men inte mer än vad en fårskinnspad kan lösa.
Det förutsätter dock att hästen är korrekt riden och musklad när sadeln provas ut, man ser ju en del hästar med en överlinje som är helt outvecklad. Då kan det ske väldigt stora ändringar på ganska kort tid när den får rätt träning och foder.

Sen finns det hästar som är svåra att hitta sadel till, och orsaken till att de måste byta sadel är troligtvis att de inte fick rätt sadel från början. Den passade bäst av de man provade men var inte optimal. Så rider man en stund och känner att nä det här känns ju inte alls bra, hästen kanske får ont i ryggen etc.

Tyvärr finns det många sadelutprovare som är totalt clueless också...

Om hästen går upp eller ner i arbete påverkar ju också. Men inte mer än vad en fårskinnspad kan lösa.
Det förutsätter dock att hästen är korrekt riden och musklad när sadeln provas ut, man ser ju en del hästar med en överlinje som är helt outvecklad. Då kan det ske väldigt stora ändringar på ganska kort tid när den får rätt träning och foder.

Sen finns det hästar som är svåra att hitta sadel till, och orsaken till att de måste byta sadel är troligtvis att de inte fick rätt sadel från början. Den passade bäst av de man provade men var inte optimal. Så rider man en stund och känner att nä det här känns ju inte alls bra, hästen kanske får ont i ryggen etc.

Ja precis som tidigare redovisat !

Kan jag också få ett tips eller två? :)
Min häst har en Frank Baines dressyrsadel som är utprovad till henne och min sambo (som hade hästen från början) så den ligger bra på henne.
MEN den passar inte mig alls. Jag upplever att jag sitter högt över henne plus att mina skänklar "står rakt ut".
Jag är 170 cm lång och väger 57 kg, långa ben och har ingen rumpa att tala om.
Kan ni ge mig tips på sadlar som kan tänkas passa mig?
Den ska förstås provas ut och passa min häst också men vad söker jag tror ni?

Det är ju här jag tror problemen ligger mest. Man lyckas inte hitta en sadel som ligger så pass bra att den klarar ändringar i hästen. För man har inte hittat den perfekta sadeln, utan man har valt den som låg bäst av de som fanns tillgängliga. Har man aldrig ridit hästen (eller öht) i den perfekta sadeln är det ju inte alltid lätt att veta om det är rätt heller. Sen vill man ju väldigt gärna ha en sadel (inte alltid det är lämpligt att rida barbacka), och sadelutprovaren vill ju gärna sälja sadel också. Sen tillkommer dessutom ekonomiska och geografiska begränsningar.

Inte konstigt att det är svårt att få det rätt!

Undrar hur det går för @Martina_m?
Oj, såg den här kommentaren nu. helt glömt bort.

Jag har ridit lite grann i sadeln. Tyvärr inte jättemkt. Och när jag rider så rider jag ganska försiktigt. Jag sitter inte så mkt och det blir inte så mkt tryck i sadeln eller vad man ska säga. Vi är inte riktigt där ännu, då vi fått börja om från 0 helt med ridningen.

De har ju bytt ut underredet, och den verkar ligga ok nu. Den ligger ju an mot bogbladen, men själva bommen ligger ju bakom bogbladen sas. Jag tror inte att den åker fram. Och jag har frågat min tränare om hon tycker att den ligger ok efter mina ridpass (hon är även utbildad i nån massage/behandling eller nåt sånt, så hon borde har koll på anatomin).

Så jag tror att den ligger bra nu. Jag vågar knappt uttala mig om det längre. Och jag kommer förmodligen vara misstänksam mot den för all framtid.

Hallå, en tanke som slog mig: finns det sadelutprovare som tar inbyten längre?

Kan jag också få ett tips eller två? :)
Min häst har en Frank Baines dressyrsadel som är utprovad till henne och min sambo (som hade hästen från början) så den ligger bra på henne.
MEN den passar inte mig alls. Jag upplever att jag sitter högt över henne plus att mina skänklar "står rakt ut".
Jag är 170 cm lång och väger 57 kg, långa ben och har ingen rumpa att tala om.
Kan ni ge mig tips på sadlar som kan tänkas passa mig?
Den ska förstås provas ut och passa min häst också men vad söker jag tror ni?
Ingen som har något tips?

Ja i högsta grad tar de inbyte vid köp av ny sadel . Bra betalt får man även om sadeln har många år på nacken men är en kvalitetssadel dvs etablerad på marknaden . Har mycket positiva erfarenheter .

Som mackan skrev finns det en hel del ställen som tar inbyte vid köp av ny sadel. Vid köp av begagnad sadel är det dock betydligt ovanligare då de flesta inte äger sina beg. sadlar utan det är försäljningsuppdrag. Men det finns ett par stycken jag vet om som även tar inbyte vid köp av beg. sadel, och säkert några till utöver dessa :)

Som mackan skrev finns det en hel del ställen som tar inbyte vid köp av ny sadel. Vid köp av begagnad sadel är det dock betydligt ovanligare då de flesta inte äger sina beg. sadlar utan det är försäljningsuppdrag. Men det finns ett par stycken jag vet om som även tar inbyte vid köp av beg. sadel, och säkert några till utöver dessa :)

Har du lust att PMa mig några? :)

Jag vet dock ingen som tar inbyte vid köp av begagnad sadel , har enbart uttalat mig att inbyte kan ske fördelaktigt vid Köp av ny sadel , där har jag som sagt mycket goda fördelaktiga erfarenheter beroende då som sagt på att sadeln man byter in är av ett attraktivt etablerat märke :)

Med attraktivt etablerat märke menar jag då inte att det behöver vara en Amerigo , childeric , prestige öht men dock inte ngn stubben anno 2000 , eller div allmänt från Dacke fejden märkes och utvecklingsmässigt i fråga om modell .

Fattar nog inte vad du menar att folk inte skulle äga sina begagnade sadlar och att det skulle vara anledningen att de inte tas i inbyte ?

Senast ändrad:
Jag vet dock ingen som tar inbyte vid köp av begagnad sadel , har enbart uttalat mig att inbyte kan ske fördelaktigt vid Köp av ny sadel , där har jag som sagt mycket goda fördelaktiga erfarenheter beroende då som sagt på att sadeln man byter in är av ett attraktivt etablerat märke :)

*knapp*

Jag fortsätter yra om mina 'problem'... Hoppas nån orkar läsa. ;)
Hästen har i stort sett krympt i sin sadel igen och nu när jag ridit in mig i den, också igen, så är den faktiskt skön och passar mig.
Jag har ju följt den här tråden mellan mina inlägg och har insett att min sadel ligger Väldigt bra på hästen.
Men...
Den är numer liiite för rak för kuse som har blivit påverkad av gravitationen under konvalescensen. Jag är osäker på om hon kommer att kunna lyfta sig det som fattas med muskler och så.
Kan man stoppa om den efter henne eller kommer det att bli pannkaka?
Hon trivs verkligen i den och den passar ju uppenbarligen perfekt (förutom denna raka lilla detalj)då hon kunde gå upp 100 pannor och den ändå inte låg katastrof (förutom i bakvikt då).
Nu brukar hon pipa om något inte känns bra och hon har inte alls sagt till. Än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 012
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 430
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar