Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag har en Globus Turner. Oavsett den kanske är en sadel av billigare märke kan jag varmt rekomendera den! ligger dunderbra på raka ryggar och är jäkligt skön att rida i. djupt, mjukt säte :) Dom ligger dock runt 5-6,000:- begagnade i pris. Men absolut en bra sadel om hon sen ska in i avelsboxen igen :)

Risken är stor att sadeln blir alldeles för rak för M&N är väldigt raka, men har du möjlighet att prova, så varför inte? :)

Ja, kanske du har rätt i. Hon var mycket rakare när hon var yngre och jag har inte riktigt hängt med. ;)

Nu har jag snöat in på en Eques Sella. Det är ju en islandssadel egentligen men någon som har erfarenhet av den och vet vilken rygg den passar?

Jonaz här på Buke tror jag har en, annars så kan du dyka in i islandssnacktråden. Den gar diskuterats där nyligen. Men troligtvis passar den kort, bred och inte så mycket manke. De tenderar att se ut så :angel:

Jag har provat en Eques Sella, den hade otroligt märklig passform. Bossorna var rejält takformade och låg an med bara ytterkant på min smala häst. Men prova, många Islandsfolk gillar ju dem...

Du kan inte helt enkelt testa en av de nya gelsitserna från Acavallo?

Jag har märken i min Childeric efter mina sittben. :p Inga hål men syns väldigt tydliga slitmärken/ljusa fläckar. Den kunde gott ha varit ännu mjukare.

Men den enda sadel jag klämt på som varit mjukare än Childeric hittade jag på Eurohorse, var hon som säljer Schleese som hade den. Detta var dock inte en Schleese, minns inte märket men kanske finns på hennes hemsida. Kanske Balance? Var iaf extrenmt mjukt!

Senast ändrad:

Om hon inte är så rak i ryggen, så brukar Wellington/Edinburgh passa en liite böjd rygg. Hade en sån tidigare, trivdes väldigt bra med den. Men blev för böjd under ridning så sålde den. De brukar finnas i sjysst pris oxå.

Annars kan jag ju slå ett slag för M&N. Min häst ser ju oxå lite böjd ut när han står. Men vid ridning kommer han upp med ryggen och blir rak. Hade den M&N jag provade varit en eller två stl bredare (vet inte hur stor skillnad en stl är), så hade den legat som en smäck. Tror jag iaf ;)
I vilket fall så provred jag ju den jag hade hemma och den var ok att rida i, hade kanske känts bättre om den inte legat lite i bakvikt :angel:.

Alltså, behöver verkligen lite tips på sadlar som skulle kunna passa min pålle (...OCH MIG :o)

Sålde min något äldre Albion Style 17" W för ca 1 månad sedan och skulle verkligen behöva en ny sadel. Sålde den för att jag inte fick plats med mina ben. Har på något sätt ganska långa lår. Annars låg den bra.

Lånar idag en Trainers hoppsadel 17" 32 i vidd, äldre modell. Ligger bra och det är riktigt skön, men inte hittat någon i den stl till salu (i rätt pris :grin:).

Har provat en M&N dressyr 17" 32 i vidd, från 2008 tror jag. Men den var för smal. Annars verkade den riktigt bra faktiskt. Provred den och tyckte den var helt ok, trots att den låg något i bakvikt. Men av någon anledning så vill jag leta efter något annat... fråga mig inte varför?! :confused:

Har ridit en del i Bates Innova stl 1 standard, vet inte vilken vidd. men ganska vid iaf. Tycker att den är såååå skön. Sitter riktigt bra. Men den ligger inte riktigt still, tror att jag skulle behöva en stl vidare. För får ännu bättre stöd av den när jag rider i den på den hästen som den tillhör. Och hon är lite tunnare än min, och då får jag stöd bakifrån i sitsen, typ.

Sen har jag även provat en Equipe. Vet inte vilken modell. Stl 17", men vet inte vilken vidd heller. Den kändes lite tajt för mig att sitta i. Hade nog behövt en 17,5" där.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha!!! Någon som ha något tips på vad jag kan prova?
Om Innovan hade varit lite billigare hade jag nog lagt mer krut på den.

Här är Albionen, så här vid är den.
IMG_20120909_140258.jpg

Innovan, har tyvärr ingen bättre bild. Använt en sån där fjäril eller vad det heter. Mjuk gel som man lägger bakom bogbladen.
IMG_20120923_110039.jpg

Equipen
IMG_20120930_175545.jpg

IMG_20120930_180443.jpg

Och Morris & Nolan
IMG_20121020_134029_zps87d85a8f.jpg

Så, vad kan jag göra? Vad kan jag leta efter? Vill väl ha en dressyrsadel med stora knästöd HÖGT UPP, så jag får plats med låren. Men vill även ha en billigare hoppsadel, så tar gärna emot tips om det oxå.
Kan ju tillägga att det är väldigt ont om sadelutprovare som inte bara vill sälja sitt märke.

Ska kolla gelsitsarna. Men dem får man ju inte tävla med, och efter två klasser på en tävlingsdag så har mina sittben gjort enorma sår i min stackars hud :eek: och sen ska man kunna rida en klass dagen efter även...

Men Childeric, går det att få dem extra mjuka i sätet? Det borde väl gå? Min Childeric är ngt för liten för mina långa överskänklar, jag hamnar fel och kommer inte till ridning. Men fick faktiskt aldrig ont i baken av den...

Jag tror min skall vara extra mjuk på alla möjliga sätt. Den är mjukare än min gammla Childeric iaf.

Får aldrig ont av att trimma i den, men en lång uteritt gör sittbenen rejält ömma.

Egt skulle vi satsa på Hennig, de har hål i bommen för sittbenen. :p

det har schleese oxå ang sittbenen....men det känns inte direkt ngn skillnad. min medryttare ( hon är lång o smal) kände inget heller. sålde shcleesen. Feel - en av mina childeric är extra mjuk...både i säte som kåpor.

Senast ändrad:

*KL* Letar ny sadel till min fyraåring och lånade hem denna Childeric DFL samt en Equipe Oracle. Equipen var alldeles för svängd och släpptes alldeles för tidigt medan Childericen låg betydligt bättre.

IMG_0115.jpg

IMG_0116.jpg

IMG_0117.jpg

IMG_0118.jpg

Såhär rak blir han vid arbete.
IMG_0110.png

IMG_0114.png

Skulle vara jättetacksam av att höra åsikter och tips på sadlar att prova :)

Har ridit två gånger i Childericen och såhär låg den efter ridning, på gränsen för vid tycker jag...
Kan tillägga att sadeln ligger helt stilla vid arbete, för glömde nämnligen att spänna fast schabraket ett av passen och det märkte jag inte förrän efteråt. Bilder efter passet:

IMG_0119.jpg

IMG_0120.jpg

IMG_0121.jpg

Eftersom han är så ung är det kanske inte så dumt att köpa en aningen för vid sadel och lägga in ett får under?

Skönt att höra att du säger det, för går nämligen i samma planer. ;) Ryggen i sig tror jag inte kommer att ändras märkvärdigt, för han ser ganska klar ut där. Ska prova att rida i den med fårskinnet under och se hur den beter sig då.

Nu, utan padd får jag in tre fingrar i belastat läge, samt att den ligger i något framvikt, men följer ryggen mycket väl för övrigt.

Men käre frid feel?:o Varför köper du inte en gelesits? Enkel att sätta på sadeln o ta av vid behov o eliminerar dina problem. Bra lösning när man inte har 35 papp att lägga på ny sadel!;)

Har provat en sån "gammaldags" och då gjorde inte baken så ont, men fick horribla skav på andra ställen :eek:

Men acavallo gelsits som någon (var det Centaur) som tipsade om den? Var får man tag på såna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama