Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Men så olika det kan vara!

Efter att jag suttit i en Amerigo är det bara att öppna burken med mina starkaste smärtstillande tabletter.

Optimum funkar på min häst som är spikrak. Ingen Amerigo har funkat på honom hittills (har gått igenom hela deras sortiment och alla hamnar med ett visst gung, går säkert att specialbeställa men men...). Hmmm normal midja skulle jag nog säga att den har, men jämför man med Bates så har den enormt smal midja haha :p Personligen tycker jag att Jensen känns klumpigare att sitta i än Passier, men allt är ju en smaksak.

Equipe Oracle ska funka på raka ryggar. Prestige D1 är också rak och smal i midjan.

Frank Baines nyare modeller är också raka, men de är lite bredare att sitta i men mjuka och sköna så helt klart värda att prova.

Kan rabbla i en evighet, har provat en miljon raka sadlar.

Men så olika det kan vara!

Efter att jag suttit i en Amerigo är det bara att öppna burken med mina starkaste smärtstillande tabletter.

Tänkte på det idag. Lånade en kompis sadel som passar även min häst. Hela överkroppen känns som en stor värk. Min kompis däremot älskar den.

Låter intressant med både Vega & DJ, måste leta runt lite och se om man kan få prova, de är ju inte billiga så någon ny har jag absolut inte råd med ens med min i inbyte.. Om de nu är tillräckligt vida vill säga, jobbigt att ha en tunna till häst ibland!

Islandsmodeller ska kollas upp, nån som har förslag? Har ingen koll alls på dem :grin:

Aha, ja verkligen! Ja, jag är en riktig Amerigomänniska, klarar inte av att rida i Childeric. Det ger mig smärre panik och ont i höften... Tur att sadelstortimentet är brett ;)

Verkligen jobbigt! Min ponny var riktigt bred och det var få märken som klarade av hans bomvidder. Han hade +3 i sin DJ. En tunna med i princip obefintlig manke..

Amerigos går att få beg och det finns en del av dem på nätet som jag sett och där går de att få dem för runt 22´000 kr :)

Islandsmodeller ska kollas upp, nån som har förslag? Har ingen koll alls på dem :grin:

Många "vanliga" märken har nån islandsmodell. Sen finns den en del mer specifika märken också. Baldur finns det en som heter. Jag har en Lippo, de gör iofs vanliga sadlar också. Tindur, Wintec. M&N har nån modell om jag inte minns fel.

Jag tycker att den är för bred i sätet, hatar att sitta såå fast och sedan tycker jag att man placeras alldeles för långt bak. Hade ont i höften ett långt tag framöver, så det är inget som funkar för mig... Har ridit i både DAC och islandsmodellen (DI?) med samma resultat efter båda. Kan tillägga att båda har varit måttade till hästarna och regelbundet kollade. :)

Tycker verkligen inte man sitter fast i Childeric sadlarna. Min medryttare tycker inte det heller. Men alla tycker olika :D (både jag o medryttaren gillar inte amerigo, hade amerigo innan)

Tycker verkligen inte man sitter fast i Childeric sadlarna. Min medryttare tycker inte det heller. Men alla tycker olika :D (både jag o medryttaren gillar inte amerigo, hade amerigo innan)

Jag har iofs bara testat en (jag önskar att det aldrig hänt)av islandsmodell jag kände mig inte heller fastlåst trots att man liksom bara "rann" på plats :love:

Nästa år funderar jag på att investera lite :love:

Det är ju som att sitta i en soffa. :love: Jag gråter nästan blod över att Herr Vit inte kan ha min sadel. :cry:

Han är liksom hälften så bred som min d-ponny. :mad:

*kl*

En god vän i stallet köpte nyss en sprillans ny Prestige Dressyrsadel för sisådär 36-37.000kr! :love:
Den skall tydligen vara bra för oss med lite smalare bäcken och klara regn bra, vad kan den heta (glömde fråga :cool:) och någon som har testat denna? :)

Eller hur! Inte riktigt min prisklass ännu på en Dressyrsadel! Men ändå, kanske går att hitta en beg tills vidare! :laugh:

Shit! Det hade jag aldrig i mitt liv betalat för en prestige. Har haft prestige förr (från den högre prisklassen på den tiden :p)
och dom jag har ridit var inte värda sitt pris då. Så har dom inte blivit extremt mycket bättre nu så har jag mycket
svårt att förstå vad som kan ha motiverat prishöjningen.

Det där är ju verkligen en smaksak. Hade betydligt hellre betalar 35000kr för en Prestige än en Childeric... Har ju ridit i Childeric ett tag men det funkar verkligen inte för mig, jag hamnar konstigt och spänner mig, kommer aldrig till någon bra ridning. Jag har väntat på wow-känslan som alla andra verkar få, men icket. I en Prestige D1 sitter jag mkt bättre. Men jag :love: ju Passier så jag verkar ha konstig smak hehe.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama