Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag tycker man sitter kanon i Passier! Speciellt de nyare modellerna, kanske inte en äldre GG men Optimum o framåt. Satt i nyaste modellen förra året o den var superskön!:love: Jag tycker nog även att man sitter skönt i childeric men hamnar konstant i stolsits med knäna utanför o för långt bak med rumpan oavsett modell! Har provat DAC, DI av nyare modell o även den där som Centaur har...vad heter den nu? Eller iaf så har h*n de panelerna!:)

Amerigo var definitivt inte nåt favvo märke hos mig men både Grå o Lilla Bruna valde ju min DJ. Eftersom den passade så bra på hästarna så blev det ju även så att jag satt bättre, inverkade bättre, hästarna gick bättre osv osv så nu älskar jag min DJ! Eftersom jag tydligen har slut på otur för tillfället så verkar den även passa min nya fina Mörkbruna!:banana:

Jag satt bra i min prestige, jag fick lite ont i ryggen, men annars var det en bra sadel, men jag syftar mest på att lädret var plastigt
och att sadeln inte kändes så extremt välarbetat. Men det kan ju ha ändrats nu.

Eftersom jag har ett väldigt intresse för sadlar så provsitter jag ju varenda modell jag kommer över o tycker nog inte att Prestige hänger med i sin egen prishöjning! Liknar lite när County plötsligt fick för sig att det inte var en Svensson sadel utan en Rikemanssadel o chockhöjde sitt pris från ca 15 till 25....i Countys fall så slutade ju det med att marknaden stendog för dom i Sverige, det kommer nog inte hända med Volvo-Prestige (alltså jag tycker att de är som Volvo, alla har en men vet inte varför....) eftersom märket dels är inarbetat o dessutom verkar ha en stark marknadsföring bakom sig.

KL

Tror ni att en Morris och Nolan 17" 32 kan passa på den här ryggen. Eller vilken annan sadel kan tänkas passa?

4E716AAA-E4FC-447A-B424-E7C97D2F3EF5-355-0000002319DD135E.jpg

(pillat upp magen lite här)
1A9E1FC6-89C3-4E46-A610-17CBFB558E16-355-000000232A0591D6.jpg

44ECD6DC-6237-4266-8900-5CCF5DF7CA88-12217-00000E207D6AD093.jpg

07E64A16-4938-4984-A11E-3180CC5FEFF5-12217-00000E209B7D78A1.jpg

BD9D26F5-2C56-425F-B904-4FC0CA111DC8-12217-00000E20EF04D5F4.jpg

Eller blir en 32a för vid? Har räknat ut att hon är mellan 95-100 grader.
Behöver verkligen en ny sadel helst igår. :crazy:

Risken är stor att sadeln blir alldeles för rak för M&N är väldigt raka, men har du möjlighet att prova, så varför inte? :)

*kl*
Har börjat sikta in mig på en Childeric nu, och undrar om någon har koll på ungefär hur mycket dom olika modellerna kostar som nya?
Tror jag får sikta in mig på begagnat men intressant att veta hur mycket det skiljer i pris, om det ändå är bättre att måtta en direkt.

Tror att dom kostar runt 35 000 kr nu. En begagnad i närapå nyskick kan man få för 10 000 kr mindre än nypriset.

Tror att en DI utan tillägg går på 28500. Sen så tillkommer det ju om du tex. vill ha stoppade kåpor, den nya panelen eller namnskylt.

Tack IronWill och Cajsan för svaren!

Om dom nya panelerna är dom med tempurlilknande material så vill jag inte ha dom, däremot stoppade kåpor. Får kanske maila Ellen och kolla lite nogrannare.
Har sett ett antal DI: or från -05 - 07 för runt 25' , kanske lika bra att försöka stå ut med leveranstiden och beställa en ny om inte skillnaden är större.

Ni som har betällt en ny; om sadeln inte visar sig passa när den kommer, fixas den då till på Childerics bekostnad eller man får betala ändringarna själv?

* KL

Hej!

Behöver lite tips/hjälp :)

Pållan behöver en sadel som passar...Rak rygg, känns som det behövs något åt x-vid hållet då Bates Isabell werth med x-vid koppjärn ger torra tryckpunkter vid sidan om manken och ruggar pälsen. Den är även för svängd och släpper väldigt/för tidigt baktill..

Så vad tror ni kan passa pållan?:)
Gärna i en rimlig prisklass (aka studentplånbok) :grin:
Luzzab.jpg

IMG_4960.JPG

KL

Tror ni att en Morris och Nolan 17" 32 kan passa på den här ryggen. Eller vilken annan sadel kan tänkas passa?

4E716AAA-E4FC-447A-B424-E7C97D2F3EF5-355-0000002319DD135E.jpg

(pillat upp magen lite här)
1A9E1FC6-89C3-4E46-A610-17CBFB558E16-355-000000232A0591D6.jpg

44ECD6DC-6237-4266-8900-5CCF5DF7CA88-12217-00000E207D6AD093.jpg

07E64A16-4938-4984-A11E-3180CC5FEFF5-12217-00000E209B7D78A1.jpg

BD9D26F5-2C56-425F-B904-4FC0CA111DC8-12217-00000E20EF04D5F4.jpg

Eller blir en 32a för vid? Har räknat ut att hon är mellan 95-100 grader.
Behöver verkligen en ny sadel helst igår. :crazy:

Tycker att din pålles rygg påminner lite om min pålles. Det är en ganska rak, men uppåtsluttande, men som blir rak vid ridning. Även vidden verkar vara ganska lika. Och en "normal" manke som oxå måste få plats (faktiskt varit mitt problem med de senaste två sadlarna som jag haft)
Väntar på att få hem just en M&N 17" 32 (hoppas hoppas innan helgen:bump:). Så jag kan ju höra av mig om den passar på min :laugh: För jag har ingen aning om en sån kan passa, men visst borde den väl det rent teoretiskt:angel:?
Hade en äldre Albion Style innan, som passade himla bra men där manken inte riktigt fick plats, eller det var lite tajt rättare sagt. Men det finns ju de som är anpassade för högre manke. Men mitt problem var att jag inte fick plats i den :p.
Men om du behöver en något böjdare, kan jag rekommendera Edinburgh/wellington. Gillar de skarpt. Men blev tyvärr aningens för böjd för min.

Beställde en DAC för ett tag sedan, sadeln kostade 28500 kr, ville inte ha vadderade kåpor då min häst redan är tillräckligt bred att sitta på ;) Lillkåpan är stoppad. Namnskylt blev 300 kr extra, hade jag valt med den nya panelen hade det kostat 1500 kr mer. Stigläder med spännet nere vid foten 1300 och sadelgjord 2500 om jag minns rätt. Valde utan sadelgjord och med rundbossor då häst tycker bättre om det och hon endast kan ha ELT gjorden.
Nu passade min direkt så jag kan inte uttala mig om hur det blir om det är något som behövs korrigera men kontakta Cashmir, hennes korrigerades om jag minns rätt.

Kan säga att min rompah mår väldigt bra i min sadel :angel: :love:
Såhär såg den ut när den var ny, får finare färg när den putsats :)
IMG_1644-448x600.jpg

Volvo-Prestige (alltså jag tycker att de är som Volvo, alla har en men vet inte varför....)

Haha det var en bra kommentar :p

Har jag blandat ihop dig med någon eller var det inte du som hade en Bates Innova innan till din häst? de två sadlarna är väl ganska olika (för hästen alltså) ?

jag är bara nyfiken, intressant att läsa om sadlar :)

Japp stämmer bra det :) Var tvungen att byta ut den efter att hon började få tryck efter luftkuddarna (bossorna bestod av 2 "kuddar" på varje med en skarv precis under sittpunkten). Funkade bra i en början med fårskinnspad men när hon började muskla upp överlinjen så gick det inte längre. Red då i chefens ena sadel och hon gick som en klocka så fick bli en alldeles egen sådan.

De måttar hela sadeln efter hästen så denna följer minsta lilla kurva hon har. Innovan låg väldigt bra men inte perfekt som DACen gör :)

Det jag kommer på på rak arm som kan vara värt att prova är Morris Nolan, vidd 34 (?), Crown, Albion K2 (XW), Jensen :)

*kl*
Hjäääälp :eek:

Om man vill ha en sadel som är SJUKT mjuk att sitta i, close contact (säte/bossor alltså), och större knästöd. Den ska även passa smalt, rakryggat och manklöst djur. Vad ska man då köpa för sadel?

Mina ridsår from hell håller på att ta kål på mig, kan bara rida varannan dag nu pga dem. Min beniga röv har även gjort stora märken i min nuvarande sadel...

Många sadlar har gel i sätet så det lär inte vara något problem. Sen kan man smörja in muffen med vaselin för att minska friktionen. Tips från Kvinnoklinken ;) Resten överlåter jag till andra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama