Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Har du testat vanligt fårskinn då? när dom är nya känns dom lite klumpiga, men så fort dom är insuttna så är det väldigt bekvämt.

Nä inte testat sådant, ska kolla om nån skogsmulle här har ett får att provrida :p

KL

Då skall jag också ge mig in i dressyrsadelletardjungeln... Har ni något förslag på dressyrsadel till denna? :)

133224_10151053339526128_1009187731_o.jpg

534557_10151124161316128_1968948513_n.jpg

Hur går det med sadlarna? Hittat någon sadel ännu? :laugh:

Det står still! :( Har inte hittat en enda sadel jag kan prova ens.

Hur gör man när man köper sadel egentligen? Verkar inte finnas någon seriös/oberoende sadelutprovare och alla butiker som har sadlar ligger för långt bort eller svarar inte på mejl/telefon. Har inte direkt lust att köpa en sadel på blocket bara för att testa. :crazy:

alla sadlar verkar ligga i bakåtlut. Antingen är de för smala i bomvidden, eller så är det fel sorts bom. Det är dock inte så mkt, Så en duktig sadelmakare kanske anser att det kan fixas med en omstoppning

Jag har en Genesis pro dressyr och den passar häst med ganska rak rygg. Det är en syntetsadel med flyttbara knästöd. Man kan även byta järn i den och ändra bomvidd. Jag gillar den jättemycket! fick även godkänt av min tränare.

Den är ganska billig och det finns även en hoppmodell, vet ej om den ligger lika bra på rak rygg.

Har du provat Prestige?

Jag testade Prestige Versaille när jag provade ut hoppsadel och den låg ok men inte heelt 100 tyckte jag. Men kan ju vara värt att testa en dressyr för jag gilar verkligen prestige :) Tänkte åka till en butik som har mkt begagnat i morgon och se vad dom har, ska se om dom har någon prestige jag kan låna hem och prova :) Någon speciell prestige du hade i åtanke? :)

Jag får känslan av att Prestige inte är tillräckligt rak för din häst? hur ser ryggen ut när den kommer upp lite under arbete? har du möjlighet att ta ett foto när hästen longeras?

Jag får känslan av att Prestige inte är tillräckligt rak för din häst? hur ser ryggen ut när den kommer upp lite under arbete? har du möjlighet att ta ett foto när hästen longeras?

Det är väl lite de jag också är rädd för. Eftersom jag lärt mig sen förr att prestige inte passar raka ryggar. Men enlilgt sadelprovaren så skulle vissa prestige passa även lite rakare rygg? Men jag tyckte inte den va helt 100 som sagt.

Har dåligt med bilder här men kan ta en ny ikväll.. Men dessa kan jag bjuda på så länge.

229854_10150882414936128_201643511_n.jpg

556284_10150882415836128_2010970329_n.jpg

Sist kommer en riktigt kass bild, men ryggen syns ju iaf :P Från 2011 innan han var riden så mycket.

279750_10150266376176128_2052935_o.jpg

Tror helt klart det är värt att prova nyare Presitgemodeller, dom är inte supersvängda och det finns modeller som är tänkta för många olika typer av ryggar utom superbreda eller spikraka.

om sittpunkten hamnar längre fram på sadeln så kan det vara en såpass svängd bom som tex prestige som du behöver. För en häst behöver inte bli rakare i ryggen vid arbete, den kommer upp. Men inte nödvändigtvis precis bakom manken. Vilket för att om du då har en rakare sadel, så kommer putorna att trycka bak på ryggen, o på manken. Istället för att följa hela ryggen. Så även om man tror att man har en häst med en rak rygg, så kan det vid arbete bli precis tvärtom. Det är därför det är så viktigt att prova ut en sadel hos en duktig o helst oberoende sadelmakare. Jag har själv samma problem nu med min cob. Köpte en Bates, i teorin är den bra, funkade första halvåret, när hon bara skulle liksom sittas in. Men nu när hon har börjat arbeta, så kanar den från sida till sida. Provade en prestige, o den ligger stilla, o hon trivs. Ska även prova Crown. Nu har hon inte så kort rygg, hade hon haft det hade jag fått prova Amerigo Alto och cobra tex.

Tack för era svar allihop :)
Ska försöka ta ett kort då han rör sig i morgon där hela ryggen syns :)

Har provat att be om sadelhjälp på vanliga utrustningssidan men vänder mig hit istället, med förhoppning om många heta tips.
Kusen har vuxit ur sin Dominus och det känns också som att den är ngt för svängd numera.

2012-06-14204711.jpg

Senast ändrad:

Det står still! :( Har inte hittat en enda sadel jag kan prova ens.

Hur gör man när man köper sadel egentligen? Verkar inte finnas någon seriös/oberoende sadelutprovare och alla butiker som har sadlar ligger för långt bort eller svarar inte på mejl/telefon. Har inte direkt lust att köpa en sadel på blocket bara för att testa. :crazy:

Nä, det är skitsvårt. Jag frågar typ allt och alla i min närhet vad de har för sadlar och om jag kan få prova. Jag har har köpt 2 sadlar på magkänsla, och det gick bra ;). Sen har jag köpt 2 som jag provat modellen av innan, och sen hittat på nätet. Fått en utprovad, men den låg nog sämst...

I helgen köpte jag en billig hoppsadel, så jag kan fortsätta leta efter en dressyr i lugn och ro.

Men om man hittar en på nätet, kan jag verkligen rekommendera Blocket-paketet för hantering av paket och pengar :idea:.

alla sadlar verkar ligga i bakåtlut. Antingen är de för smala i bomvidden, eller så är det fel sorts bom. Det är dock inte så mkt, Så en duktig sadelmakare kanske anser att det kan fixas med en omstoppning

M&N är redan tillbakaskickad. Men funderar på en vidare, eller kanske en Spalding. Beroende lite på vad jag hittar.

Men vad är det som är galet med Equipen? Är den för böjd eller är det min häst som hade behövt vara mer i uppförsbacke, eller vad är fel där egentligen? :confused:

Jag har en Genesis pro dressyr och den passar häst med ganska rak rygg. Det är en syntetsadel med flyttbara knästöd. Man kan även byta järn i den och ändra bomvidd. Jag gillar den jättemycket! fick även godkänt av min tränare.

Den är ganska billig och det finns även en hoppmodell, vet ej om den ligger lika bra på rak rygg.

Har du någon/några bilder på den? Alltid mkt mer givande med privata bilder än produktbilderna. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama