Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

KL

DSC04984.JPG

Någon som har förslag på sadel till denna dam, blir 4 år nu. Har i princip ingen manke och är väldigt bred över ryggen. Både dressyr och hoppsadel är aktuellt. :)

Den som är mest lik Hippos i bommen är Venus (den gammla vill säga!). Men den har heller inga jättestöd. Sen Top Dressage och så Leonardo, men Leonardon kan kanske bli för rak. Alla deras nyare modeller är betydligt rakare.

Jag har haft en Venus D och ångrar verkligen att jag sålde den! Hade varit perfekt till min ena häst. Jag har alltid ett öga ute efter en brun Venus D.... Den har mindre stöd än TD, men lädret ger så bra grepp och den är väldigt välbalanserad så man sitter bra ändå.

Tack!
Fick prova en äldre Top Dressage av en stallkompis idag och den låg riktigt bra samt att matte med sin dåliga rygg satt bra!
Ska ta och låna hem en Venus och testa också!

KL
Jag vore överlycklig om någon hade lust att kika på mina bilder och ge lite input, har fastnat totalt känner jag. Hästen, en stor Welsh cob har varit i min ägo i snart två månader och under denna tid har vi provat 4 olika sadlar; -ingen har varit riktigt bra. Han blir rak vid arbete så Jaguaren blev på tok för svängd. Vi har provat Bates Isabell (låg egentligen bäst av sadlarna jag provat, lite lång kanske), en Santa cruz Legano hoppsadel som han gick med innan han kom till mig, tyckte den släppte upp för mycket bak. Han går i dagsläget med en Bates Innova som inte heller den ligger ann hela vägen utan släpper ryggen när sadelgjorden dras, hästen verkar dock gilla den. Sadelutprovaren trodde på Prestige, men jag är tveksam - vad finns att säga om denna ryggen?
IMG_5489_zps639ce554.jpg

IMG_5498_zpse9aeda2d.jpg

IMG_5494_zps117bb97a.jpg

Senast ändrad:

*kl*
Vill gärna ha ett litet utlåtande om hur min kuses rygg egentligen ser ut och vad som kan tänkas passa. Är eg. westernryttare men då jag har problem att hitta en tillräckligt vid sadel i rätt prisklass så har jag börjat snegla på beg. dressyrsadel.

Efter att ha funderat och funderat över sadel till den här ryggen (och hela tiden tänkt svängd rygg) så har jag nog kommit fram till att hon inte alls har speciellt svängd rygg. Snarare en rätt rak ryggprofil men ett kort sadelläge och så är hon ju överbyggd.
Eller är jag ute och cyklar nu?
Hon är breeed över manken och har stora bogblad.
Någon som har en spontan tanke om vad som skulle kunna vara värt att prova?

Vi har planer på att testa teknas dressyrsadel, både A och S varianten.

ett par bilder på ryggen
ryggen2-Kopia_zpsda946fc9.jpg

ryggen1-Kopia_zps6f787310.jpg

Tilläggas ska att hon vilat sedan september och snart ska sättas igång (pga operation av lös benbit samt ligamentskada) och får betydligt mycket mer muskelmassa kring manken när hon är igång. Det är även på grund av detta vi inte har någon större budget. Kring 5 lax. Gärna billigare såklart. :cool:
Tips någon?

Kl

Är det någon här som vet hur många grader en Wellington Elite Fit 3 är?

:bow:

Googlade och fit 3 motsvarar 89 grader
Infon kommer från Stall Eldshestras lista som fanns förr :)

Senast ändrad:

Jag tipsar :angel: igen känns det som.. om genesis pro dressyr som jag köpte till min häst som har bred låg manke, rak rygg och stora bogblad (frieserkorsning) Köpte storlek 17 eftersom den då inte blir för lång på hästens rygg. Hon är även något överbyggd. Den kostar endast 4900 ny, men kanske behöver du vidare järn till? jag är supernöjd med min sadel även om det är en budgetsadel.

Fredrika B, jag tycker det ser ut som om din häst har svängd rygg, men om den blir rak vid arbete som du säger, kan du kanske prova en pro genesis? den är inte helt olik bates isabell som min häst hade innan.

Den PRo Genesis som jag sett liknade som du säger IW. Det är stora, långa sadlar med rejäla kilbossor som lätt trycker in i länden på hästen, tycker det är riktigt svåra sadlar att passa in.

Misstänker att Fredrikas häst är för kort och svängd för en sådan sadel, även Nethrils häst ser ganska liten ut.

Den som är mest lik Hippos i bommen är Venus (den gammla vill säga!). Men den har heller inga jättestöd. Sen Top Dressage och så Leonardo, men Leonardon kan kanske bli för rak. Alla deras nyare modeller är betydligt rakare.

Jag har haft en Venus D och ångrar verkligen att jag sålde den! Hade varit perfekt till min ena häst. Jag har alltid ett öga ute efter en brun Venus D.... Den har mindre stöd än TD, men lädret ger så bra grepp och den är väldigt välbalanserad så man sitter bra ändå.

Liten fråga till dig som kan Prestige!
Doge,hur är den i bommen?

Även jag ställer en fråga till dig som verkar ha järnkoll på Prestige;
Har fått tag på en äldre Green Star med paneler som ligger riktigt bra på kusen. Behöver nu en dressyr och har ev en Top Dressage med rundbossor på g. Är de typ liknande i bom, eller är TD:n mkt mer svängd?
Min Dominus har nu blivit för svängd för hästen - som är liknande många här uppe i ryggen - relativt rak ryggprofil som sluttar upp mot korset samt hög manke.
:bow:

testarschabraket001.jpg

Såhär ser pro genesis dressyr ut. Som man kan se passar den en häst med rak rygg. Den har rundbossor, anser jag i alla fall?

Jaja det var bara ett tips, :)

Håller med Daisy om att Dogen är hyfsat rak, måste vara rakaste Prestigen? Toklång är den inte även om den har kilbossor. Kilbossorna är rätt trevlig utformade i jämförelse med ex Bates/Wintec:). Fö är Dogen en av de skönaste sadlar jag nånsin haft:love:! Vet dock inte vad jag hade tyckt om den nu efter att ha haft Childericen ett år:o.

Nja, den har kilbossor, det ser du hur den liksom flyter ut i bak över ryggen? och iaf på bilden så ligger den lite i bakvikt. Tänk dig en linje var du hamnar i sadeln o då ser du att du just på denna bilden skulle hamna lite för långt bak o då trycka ned sadel lite bakåt mot länden. Det var väl just det som feel menade, att Fredrika B:s häst var lite svängd o kort i ryggen.

Ok, förstår vad du menar nu. Den ligger inte helt rätt på hästen just när jag tog fotot för det var mest schabraket som skulle testas.

ja jag vågar mig nog bara på rundbossor är jag rädd. Men tack för ditt tips ändå :)
Någon annan som kan ha en ide?

*kl*

Hur lång är en Bates Isabell 17" (äldre modell) jämför med en Bates Innova st 1 (äldsta modellen)? Vilken är längst?

Senast ändrad:

Tror som sagt att en wellington elit hade passat fint på din häst.
Jag hade en fit 4, och ansåg den som vid. Visseligen en edinburgh, men tror inte det är så stor skillnad.
Ser nog fit 3 mer som normal bom.
Hur bred är hon, behöver hon normal eller vid bom tror du?

Har du möjlighet att prova en, så hade ju det varit toppen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25