Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag har haft en bates IW till min häst med extremt hög och lång manke. Där behövde jag mattespad för att inte komma för nära manken.

jag har bytt till en frank baines elegance, vet inte om det är ngn special variant av den, men jag behöver ingen padd ö.h.t. den har ngn special variant av "extra" bossa för bogfrihet.

-Tack snälla för tipset, skall genast kika på Elegancen! IW:n blev tyvärr för rak och för lång. Skulle nog egentligen behöva rundbossa för att skona hans länd även om han tidigare gått med kilbossa. Skall prova en Amerigo Alto i helgen och se hur den kan tänkas vara.

ja som sagt, jag vet inte om min är en special modell av ngt slag, men det är en elegance iallafall. du kan ringa Sharpmans sadelmakeri och fråga, de vet exakt vilken sadel det är och kan förklara hur den är utformad osv.

En fråga
Vilken bomvidd ska man söka efter i andra märken om wide i albion börjar bli för trång
Tänker på sadlar som passar rak , bred och kort rygg med obefintlig manke ; )

Av dom sadlar jag provat så har frank baines reflex, albion passat bäst

Märken jag funderar på är
amerigo
Equipe
Black country
sen kanske det finns andra märken som jag inte vet om då det är ganska många år sedan jag var i sadeldjungeln.

Den är väldigt rak och har dessutom stora kilbossor. Enligt sadelprovaren låg den bra på min häst och hon rekommenderade köp. Dock tyckte jag den blev för klumpig.

Som Sassiball säger så är den mycket rak. Kikade också på den men för mig fall de maffioso kilbossorna tyvärr.

Har nu hittat MIN sadel äntligen, men tänkte skriva ett litet inlägg här ändå :) Allt stämmer med sadeln, jag gillar den och hästen stormtrivs! MEN, jag tycker den ser så löjligt liten ut på? Min häst mäter 177 cm så han är ju inte direkt liten så på det sättet kan jag ju förstå varför sadeln ser pluttig ut. Men är det bara jag som stör mig på att det typ ser ut som en hoppsadel? Haha I-landsproblem eller...
Sadel.jpg

Nu vill inte jag vara glädjedödare på nåt sätt men sadeln ligger rejält i bakvikt o jag hoppas att det är för att du sadlat för långt fram. Om det inte är så så är denna sadeln för trång för din häst.

Nu vill inte jag vara glädjedödare på nåt sätt men sadeln ligger ganska mycket i bakvikt o jag hoppas att det är för att du sadlat för långt fram. Om det inte är så så är denna sadeln för trång för din häst.

Nu vill inte jag vara glädjedödare på nåt sätt men sadeln ligger ganska mycket i bakvikt o jag hoppas att det är för att du sadlat för långt fram. Om det inte är så så är denna sadeln för trång för din häst.

Förutom att jag slarvsadlat för bildens skull så är sadeln hos sadelmakaren på omvärmning i detta nu:)

Senast ändrad:

En fråga
Vilken bomvidd ska man söka efter i andra märken om wide i albion börjar bli för trång
Tänker på sadlar som passar rak , bred och kort rygg med obefintlig manke ; )

Av dom sadlar jag provat så har frank baines reflex, albion passat bäst

Märken jag funderar på är
amerigo
Equipe
Black country
sen kanske det finns andra märken som jag inte vet om då det är ganska många år sedan jag var i sadeldjungeln.

ingen som vet...panik och hitta ny sadel.Hade köpt Frank baines reflex wide om jag själv gillat den sadeln.

*KL*
Kollar efter en ny dressyrsadel till min kille och känner mig lite vilse. Vad ska man ha för sadel :confused:

Desto mer jag googlar, tittar och läser desto mer förvirrad känner jag mig. Vill ha en sadel som ger stöd utan att man blir låst. Den får inte ha för lång anläggningsyta då hästen inte har speciellt lång rygg.

Någon som kan tipsa?

Uppställda bilder
_helbild_zpsb8505211.jpg

_IMG_6758.jpg

I rörelse
_IMG_6760-1.jpg

_skritthel_zpsb772d609.jpg

KL;

Vad säger ni om detta? Liite bakvikt, släpper för tidigt? Skall prova den mer imorn, gjorde en snabbcheck idag och tog några bilder. Det är en Amerigo Alto + 2 dvs. vid
IMG_5786_zps98d6f68e.jpg
IMG_5787_zps50339988.jpg
IMG_5778_zps15de3fa4.jpg
IMG_5771_zps2318fa06.jpg
IMG_5776_zps947f45de.jpg

Morris and Nolan är vad jag vet kända för att funka på korta och raka ryggar

Islandsmodeller är ofta korta och raka. Flatare i sätet men annars identiska med dressyrsadlar.

Och nu har jag problem att välja!
Har hemma en Prestige Venus och en Prestige Venus K2 New för provning.
Bägge ligger kalas på hästen,men självklart är K2 betydligt dyrare.
Frågan är också om de stora stöden låser fast mig för mkt?
Har en ryggskada som gör mig svag i benen och jag upplevde att jag satt fantastiskt,men kanske lite svårt att flytta skänkeln.
Så låt gärna höra era åsikter!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25