Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Många helt vanliga märken har islandsvarianter så bara att kolla in de märken som är intressanta.

Hej;-)
Letar nu ny dressyr sadel. Har en del hemma på prov nu och på måndag kommer sadelutprovare ut. Har fastnat för Kentaur Electra, har ni erfarenheter av denna sadel? Ligger i mina ögon bra på hästen, själv har jag fokuserat på hur jag tycker
den känns för mig och jag gillar den. Stl o passform lämnar jag över till proffsen ;-)

KL

Jag har idag fått hjälp att prova sadlar, inget som klickade fullt ut dock...

Ordo Equester Venus trivdes hästen utmärkt i!
Den låg bakom bogbladet (första sadeln som på allvar gjort det) och trots lös gjord och mkt rörlig häst helt stilla.

Men det fanns inte en chans att jag kunde rida i den :(
Dels var hela sadeln liten (17.5 tum så det finns ju en storlek större) men framförallt satt jag för långt bak i den trots att den marknadsförs som en sadel med sittpunkten långt fram?
Otroligt synd för jag gillade annars både singelkåpan, lädret och stöden men jag måste bli placerad rätt på hennes rygg för annars blir det bara en kamp under ridningen.

Wellington Elite sedan, i den satt jag i perfekt balans och på rätt sittpunkt på min häst! :D
Den låg "okej" bakom bogbladet, inte lika fritt som Ordon men okej.
Däremot gick inte manken riktigt fri i den så den var ändå otänkbar...

Jahapp, en sadel hästen trivdes i och en som jag satt bra i (hade önskat lite större stöd och helst singelkåpa på den om jag fick önska fritt men balansen i den var rätt och det är huvudsaken)

Har någon ett tips utifrån ovanstående två sadelhistorier om något som kan passa oss?

Hästen är ett stort halvblod med bogblad som behöver plats.
Hon har en ganska normal manke, relativt bra med plats på ryggen (stor som sagt, kan ha ganska långa sadlar) och är stark och ganska normal i sin rygg. Mer åt det raka hållet än böjd men inte spikrak och definitivt inte karpryggig.
Hon är väldigt rörlig och ett problem som snabbt dyker upp på sadlar som inte är optimala är att de rör sig och blir instabila (vilket gör det hopplöst att rida, man sitter på utsidan eller åker fram eller...)

Jag är lång, 177, och vill ha en djup sadel med bra stöd. Ingen close contact alltså, jag behöver all support som kan tänkas för att sitta kvar när hästen tar i. :angel:
Undviker gärna allt för breda sadlar eftersom jag får ont i höfterna av dem.

Tips??

Jag har ridit i bägge sadlarna du nämner. Jag gillar inte ordon men wellingtonen tyckte jag om, men den kanade lite för mkt på bogbladen.

Ngn albion modell kanske? men där sitter man iof lite brett.

Men jag skulle nog helst av allt vilja säga Childeric Dac. (djup sits)

Misstänker att Frank Baines Omni blir för bred för dig att sitta i, annars hade jag varmt rekomenderat dig att prova en sådan!!! Den är djup, mjuk och med stora knästöd! Den är :love::love:

Albion SLK är en fantastisk sadel på "knepiga" varken superraka eller svankiga ryggar och man sitter absolut inte speciellt brett i den, speciellt inte om den har narrow seat utförandet. Min krångeltant växte tyvärr ur sin men det gjorde ont att sälja den. Gillar själv inte breda sadlar och har inte suttit bra i varken FB eller Childeric på grund av att alla jag provat har varit för breda. Equipe har ett par modeller som jag gillat skarpt att sitta i men som inte passat min häst.

Senast ändrad:

Fast jag upplever ändå Albion SLK bredare än childeric. Jag provade just en SLK i samband med att jag köpte Childeric och jag gillade SLK:en men upplevde den som sagt bred. (alla upplever nog olika) stallkompisen har en annan SLK hemma också som jag kikade en del på.

Tack för tips!

Sadelutprovaren tipsade om MN eftersom jag gillade Wellingtonen...
Någon som haft sådan?

Childeric borde ju vara bra på n stor rörlig häst men jag tycker man sitter så mysko långt bak i dem?
Sittpunkten långt bak?
Det verkar dock modernt, Antares mfl har också sittpunkten långt bak så det kanske är så det "borde" vara?

Childerics stora stöd gör att man hamnar något längre bak i sadeln, men tyngdpunkten anpassas efter hästen. Det är lite smaksak men jag hade jättesvårt att komma till ridning i de sadlarna, passade inte min kropp helt enkelt. Därför är det så viktigt att prova själv. Jag sitter allra bäst i "vanliga" sadlar som Passier, Albion osv.

Jag tror ju att jag inte trivs i de sadlarna, det var ju den känsla jag fick i Ordon också...
Känslan är att min hästs rörliga bogblad gör att sadel redan ligger ganska långt bak och jag vill bli placerad ganska tidigt i sadeln (tänk känslan av att sitta barbacka på hästen, DÄR tycker jag min balanspunkt på denna häst finns).

Amerigo är ju ett av de sadelmärken som placerar en längre fram, och just det gillar jag men sedan är de för breda, mjuka och rörliga = fogkänningar hos mig....

Funderar på om Morris Nolan kanske ändå vore ngt att testa?
Även hittat en Passier inte allt för långt bort....

Prova M&N om du har möjlighet. Som sagt, alla upplever sadlar olika. Jag gillar Passier och drömmer om en Optimum II (kostar typ 48000kr haha), medans många andra tycker att de är stenhårda och breda att sitta i. Min sits och mina skänklar faller helt naturligt i de sadlarna, samma med Albion.

Din häst verkar ha en ganska "lätt" rygg. Passier Optimum ligger trevligt på många olika typer av hästar, min har passat ett gäng olika förutom en med extremt hög front och låg bakdel (har en flatback dressyr). Albion SLK kanske också kan vara något att testa (lite mer svängd än K2). Röösli, kan dock vara svårt att hitta vidare bomvidder begagnat. Jag gillar inte heller Amerigo men Alto var faktiskt riktigt trevligt och låter som att den kan funka på din häst.

Frank Baines har också trevliga sadlar, Omni är enormt djup och sjukt obekväm enligt mig men Reflex är skön.

Och Prestige D1 får man inte glömma, dyra sadlar men trevliga att rida i! Funkar på många hästar och har bra med bogfrihet.

Har inte läst hela tråden så vet inte om du testat några av de jag tipsar om.

Jag har haft 4 childericsadlar (och haft ytterligare en hemma på prov) så därmed har jag ridit i 5 childeric plus min dåvarande tränares childeric, så totalt 6 stycken olika childerics :D Kan säga att ingen är den andra lik! jag avskydde den ena childericen. Den kändes jättekonstigt att sitta i. jag minns att det var en DI och jag tänkte att usch, kommer aldrig rida i DI igen. Det lustiga var att det var bara den som kändes så, jag har DI nu och upplever dom helt olika. Jag kände även skillnad på sadel till sadel, med placering, storlek på knästöd och dylikt.

Hej! Om du har möjlighet så försök prova en wellington greenline. Den har samma bomform som eliten men är djupare och har större knästöd. Den brukar marknadsföras som att den passar hästar med hög manke (vilket inte eliten gör).

Jag har en sådan och den är helt outstanding att sitta i.. Trodde förut att jag inte gillade så mycket stöd men den är helt rätt för mig, sitter helt perfekt!

Lycka till med sadelletandet!

*kl*

Jag har hittat en Passier Hubertus Schmidt som jag nog kan få prova.
Är det någon som vet hur den är?

Känns lite hoppfullt när man läser reklamen men å andra sidan så stod det i Ordons reklam att den ade sittpunkten långt fram och jag satt på bakvalvet! :D ;)

KL
Imorgon ska jag hämta en Prestige Top dressage 17"/35
Hoppas,hoppas att den passar!

KL

Nu har min nya pålle landat i stallet och vi behöver börja leta sadel.
Han har i dagsläget en ganska omusklad överlinje, är ca 173-175 hög, så jag räknar med att vi behöver en ganska vid sadel så att han har lite att växa i. Ryggen blir lite rakare vid arbete och han rör sig dessutom ganska stort.
Jag själv behöver 17,5-18" i sits, gillar hellre ett flatare säte än ett djupare och vill ha ordentliga men mjuka knästöd.
Jag är själv helt såld på Amerigo, men känner att jag behöver vara öppen för förslag! :p

Någon som har några tips? :)

20130213-091315.jpg

20130213-091509.jpg

Har du funderat på Röösli? På din beskrivning om hur du vill sitta så tror jag den kan funka, ligger bra på många hästar. Dessutom väldigt prisvärd på begagnat marknaden då den för tillfället inte är så "hot".

Jag gillar också att sitta i Wellington elite, men har upptäckt att den tyvärr inte gillas av många hästar. Har haft flera hästar som blivit som nya när jag bytt ut eliten....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25