Sv: Vi som letar dressyrsadlar II
KL
Jag har idag fått hjälp att prova sadlar, inget som klickade fullt ut dock...
Ordo Equester Venus trivdes hästen utmärkt i!
Den låg bakom bogbladet (första sadeln som på allvar gjort det) och trots lös gjord och mkt rörlig häst helt stilla.
Men det fanns inte en chans att jag kunde rida i den
Dels var hela sadeln liten (17.5 tum så det finns ju en storlek större) men framförallt satt jag för långt bak i den trots att den marknadsförs som en sadel med sittpunkten långt fram?
Otroligt synd för jag gillade annars både singelkåpan, lädret och stöden men jag måste bli placerad rätt på hennes rygg för annars blir det bara en kamp under ridningen.
Wellington Elite sedan, i den satt jag i perfekt balans och på rätt sittpunkt på min häst!
Den låg "okej" bakom bogbladet, inte lika fritt som Ordon men okej.
Däremot gick inte manken riktigt fri i den så den var ändå otänkbar...
Jahapp, en sadel hästen trivdes i och en som jag satt bra i (hade önskat lite större stöd och helst singelkåpa på den om jag fick önska fritt men balansen i den var rätt och det är huvudsaken)
Har någon ett tips utifrån ovanstående två sadelhistorier om något som kan passa oss?
Hästen är ett stort halvblod med bogblad som behöver plats.
Hon har en ganska normal manke, relativt bra med plats på ryggen (stor som sagt, kan ha ganska långa sadlar) och är stark och ganska normal i sin rygg. Mer åt det raka hållet än böjd men inte spikrak och definitivt inte karpryggig.
Hon är väldigt rörlig och ett problem som snabbt dyker upp på sadlar som inte är optimala är att de rör sig och blir instabila (vilket gör det hopplöst att rida, man sitter på utsidan eller åker fram eller...)
Jag är lång, 177, och vill ha en djup sadel med bra stöd. Ingen close contact alltså, jag behöver all support som kan tänkas för att sitta kvar när hästen tar i.
Undviker gärna allt för breda sadlar eftersom jag får ont i höfterna av dem.
Tips??