Sv: Vi som letar dressyrsadlar II
*kl*
Får väl inse att min Bates Isabell Werth kanske inte ligger så bra på min häst som jag inbillar mig.
Han har fått skav på ryggen av bossorna. När jag travar och rider lätt, lättar den något där bak.
Det är en äldre som är ullstoppad (från begynnelsen tror jag)
Normalt sätt så har min häst en ganska vid rygg, och jag har alltid behövt vid i bomvidden. Men när jag satte i rött järn i Isabellen låg den på tok för mkt i framvikt, nu har jag ett svart järn i.
Har en Bates caprilli Hoppsadel med rött järn i.
Vad kan man testa istället?
Har haft en äldre Albion Style, 17" W, och den låg bra, kanske något nära manken. Men jag fick inte plats i den.
Funderar på Albion igen. SLKn lockar, men är den kanske för böjd?
Eller kan jag behöva byta järn i sadel igen? Smalare/vidare
??
Sen en annan sak, om jag hoppar bak någon cm i sadeln, så tycker jag att jag sitter mkt bättre, får mkt bättre stöd för benen. Men då sitter jag ju för långt bak, eller? Jag har långa överskänklar (lår). Hur ska jag göra för att sitta bra i sadeln? Räcker det verkligen med att plussa på 0,5"?
Ska jag vara riktigt ärlig vet jag inte HUR sadeln ligger eller HUR jag sitter här på bilden. Men det ser ut som jag redan sitter ganska långt bak. Och att den ligger i bakvikt, medan den nästan känns som för vid när man inte sitter i den
. Det ser ut som den ligger långt fram, men kan inte dra bak den så mkt mer. Och även att rumpan är hög, så är han väldigt rak där sadeln ligger. På något konstigt sätt.
Han är ingen som säger om han gillar sin sadel eller inte, han bryr sig inte så mkt och så gott som "alla" sadlar ligger ok på honom.
Hjälp och tips mottages tacksamt!!!