Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Tack för tips!

Jag har beställt hem en Morris Nolan idag.
Tror den kommer passa mig och vara tillräckligt rak för hästen, frågan är mest vidden (32... Kanske? Eller så borde jag haft en 31..) och om den klarar manken och sen om det funkar lika bra i praktiken som i teorin! :D

Skönt att i alla fall ha börjat leta mer i praktiken, funkar den inte vet jag i alla fall lite mer än innan.

KL

Ingen ideal bild och bara en:

Nån som har förslag på sadel till den här damen? Dålig båldjup och som kanske synes lite överbyggd. Vill ha en sadel som släpper tidigt. Ca 100 grader över ryggen, om jag minns rätt. Rund över ryggen, pyttemanke. Maxad C-ponny.

252352_10150262017344612_4724124_n.jpg

*kl*

Får väl inse att min Bates Isabell Werth kanske inte ligger så bra på min häst som jag inbillar mig.
Han har fått skav på ryggen av bossorna. När jag travar och rider lätt, lättar den något där bak.
Det är en äldre som är ullstoppad (från begynnelsen tror jag)

Normalt sätt så har min häst en ganska vid rygg, och jag har alltid behövt vid i bomvidden. Men när jag satte i rött järn i Isabellen låg den på tok för mkt i framvikt, nu har jag ett svart järn i.
Har en Bates caprilli Hoppsadel med rött järn i.

Vad kan man testa istället?
Har haft en äldre Albion Style, 17" W, och den låg bra, kanske något nära manken. Men jag fick inte plats i den.
Funderar på Albion igen. SLKn lockar, men är den kanske för böjd?

Eller kan jag behöva byta järn i sadel igen? Smalare/vidare :confused:??

Sen en annan sak, om jag hoppar bak någon cm i sadeln, så tycker jag att jag sitter mkt bättre, får mkt bättre stöd för benen. Men då sitter jag ju för långt bak, eller? Jag har långa överskänklar (lår). Hur ska jag göra för att sitta bra i sadeln? Räcker det verkligen med att plussa på 0,5"?

Ska jag vara riktigt ärlig vet jag inte HUR sadeln ligger eller HUR jag sitter här på bilden. Men det ser ut som jag redan sitter ganska långt bak. Och att den ligger i bakvikt, medan den nästan känns som för vid när man inte sitter i den :eek:. Det ser ut som den ligger långt fram, men kan inte dra bak den så mkt mer. Och även att rumpan är hög, så är han väldigt rak där sadeln ligger. På något konstigt sätt.
Han är ingen som säger om han gillar sin sadel eller inte, han bryr sig inte så mkt och så gott som "alla" sadlar ligger ok på honom.
482210_10151293613626150_316550258_n.jpg

Hjälp och tips mottages tacksamt!!!:bump::bow:

Kan varmt rekomendera passier optimum. Har haft massor av krångel med att hitta sadel till min och precis allt har glappat baktill då han blir väldigt rak vid arbete men Passiren har jag haft i två år nu och de enda jag har behövt göra är att vidga den ett par gånger:D

2012-06-03110201.jpg

Tack för ditt svar :)!
Hmm, så det är möjlighet att ändra bom i den?! Hur gör man det?

Hur är den att rida i?

Jag har fått skicka iväg den till Jonny på Strömsholm tror jag de va. Jag fick hjälp med de av Charlies i Jönköping:-)
Jag sitter väldigt bra i den. Den känns väldigt välbalanserad och man sitter liksom rakt upp och ner utan att tänka på de. Jag har haft mycket problem med ridskav innan men inte med denna!
Jag kan lägga ut lite bilder i eftermiddag när jag sitter i sadeln.

Tack för ditt svar :)!
Hmm, så det är möjlighet att ändra bom i den?! Hur gör man det?
Det finns bara två ställen jag vet om som breddar Passier: Strömsholms sadelmakeri, eller att skicka dem till Passiers fabrik i Tyskland. (Finns det garanti kvar på din sadel så är det nog Tyskland som gäller).

Sommarminne här ovan verkar ha god erfarenhet av att skicka till Strömsholm.

Jag har skickat en sadel till Passier i Tyskland för breddning efter mätning av hästens rygg, gick smidigt, och de gjorde ett bra jobb, kostar ungefär lika mycket att få det gjort i Sverige som i Tyskland.

Ok, men vad bra!
Känns ju så tråkigt om man hittar en sadel som både häst och jag trivs med, och så måste man byta pga bomvidden är fel :(

Men, frågade en vän som hade en sådan innan, och hon sålde sin pga den var för böjd till sin häst. Och min häst behöver ju en rak sadel. Hur är det egentligen med den?

Och vet någon hur Albionmodellerna är i bommen? För de är ju mer eller mindre raka vad jag förstått det som.
Jag behöver en rak, plats för bred och hög manke (tror den upplevs som hög pga att den är långt bak i förhållande till vart sadeln ska ligga), rund rygg och något kort rygg.

På min kan jag inte någon medell av albio på för dom släpper bak och ligger och glappar. Lika så Isabell Werth som också ska vara rak. Min är verkligen superrak och blir nästan lite karpig över ryggen när han får upp den och optimumen är verkligen den enda som legat syill utan att ligga och guppa eller vad man ska säga. Tycker man får sjukt mycket sadel för pengarna så den är verkligen värd att testa:)

Här är lite bilder när jag sitter på:

IMG_6304_zps334c573d.jpg

IMG_6290_zpsfb60eeec.jpg

Vad bra med bilder :)
Tack!
Kollar man på din häst så ser han ju verkligen ut att ha riktigt rak rygg, och att sadeln ligger an bra där bak. Så man kan ju tycka att den borde passa en rak rygg då ju ;):laugh:!
Lite svårt att avgöra, men du har väl ganska långa ben? Jag brukar ha svårt att få plats i sadlar pga mina långa lår, fattar inte riktigt hur jag är skapt :p. Men vad tror du om att få plats med långa lår i en sådan sadel?

Varför använder du fårskinn? (inget påhopp, bara nyfiken ;))
Kom på mig själv, att jag i princip alltid haft fårskinn under de sadlar som jag haft, och min häst har aldrig fått skav av någon sadel tidigare. Men nu rider jag utan fårskinnspadd, kan det var orsak till skav på ryggen?
Tycker att ett fårskinn liksom gjuter fast sadeln på något (bra!) sätt, att den jämnar ut kontakten mellan sadel och rygg. Och att allt blir mkt mildare. Säkert bara en inbillning, men hur påverkar ett fårskinn egentligen?

Tusen frågor var det där ja....

(Btw, vet att det inte hör till tråden (förlåt), men väldigt fin häst, och ridningen ser mkt trevlig ut :laugh:)

Tack!
Jag har också problem med att få plats med benen men tycker inte jag stört mig på något alls utan sitter bra:-)
Jag har faktiskt inte haft fårskinn speciellt mycket men hade kontakt med en sadelprovare som rekommenderade de på alla hästar pga dom tryckutjämnande egenskaperna och efter de så har jag haft de;-) min är lite takformad så de känns som att ett fårskinn fyller ut lite:-)

Hej!
Söker en dressyrsadel till mitt kallblod. Han har en Prestige Golden star hoppsadel idag som ligger jättefint! Drar bomvidd 36 på den (den vi har nu är 35 och är precis på gränsen till smal). Testade dock en prestige Versailles innan och den låg uruselt. Vilken dressyrmodeller från Prestige är mest lik Golden Staren?
Annars funderar jag på County men har ej dykt upp någon 4/17 på länge. Något annat förslag? Max 10 på beg. marknaden. Som ni kanske listat ut så har han svängd och bred rygg.
Tyvärr hittade jag ingen bra bild att dela.

Min häst är också spikrak, dock lite annan typ än Sommarminnes då min inte har så mkt manke. Men rider också med Passier Optimum och det är bara den och Childeric som funkat på honom, allt annat släpper bak.

Såhär ser min Optimum (flatback) ut:
3-1.jpg

När jag sitter i den:
719.jpg

Så prova Passier eller Childeric, Prestige D1 kan också funka.

Känns ju så tråkigt om man hittar en sadel som både häst och jag trivs med, och så måste man byta pga bomvidden är fel :(

Men, frågade en vän som hade en sådan innan, och hon sålde sin pga den var för böjd till sin häst. Och min häst behöver ju en rak sadel. Hur är det egentligen med den?
Passiers PSL-modell är den rakaste vad jag vet, men även de andra sadlarna är åt de rakare hållet. Dessutom kan de påverka rätt mycket när de "spänner om" PS-bommen för att få sadeln att passa den häst den är tänkt till, i och med att det görs utifrån en mall av hästryggen.

Och vet någon hur Albionmodellerna är i bommen? För de är ju mer eller mindre raka vad jag förstått det som.
K2-modellen är jätterak, men också jättebred midja så det nästintill är outhärdligt att sitta på, lite som Globus Clic. SLK är en jättetrevlig sadel åt det rakare hållet. Ej ändringsbar bomvidd.

Jag behöver en rak, plats för bred och hög manke (tror den upplevs som hög pga att den är långt bak i förhållande till vart sadeln ska ligga), rund rygg och något kort rygg.
Det du beskriver stämmer bäst in på Passier, som har utrymme för manke, samtidigt som den är kort om man har rundbossor.

Jag hade nog chansat och breddat den befintliga sadeln i och med att ni bägge trivs med sadeln, dessutom billigare i slutändan än att byta en massa sadlar med osäkert resultat.

Är 99% säker på att böckmans nere mot Falsterbo värmer om passier också.

+sommarminne och feel.
Tack för era inlägg och bilder :)
Jag blir ju onekligen sugen på att prova en Passier Optimum nu. Även att det egentligen inte är planerat att köpa ny sadel nu när jag precis köpt en (ca 3 månader sedan). Men behöver ju en som passar och som inte skaver.

Jag hade nog chansat och breddat den befintliga sadeln i och med att ni bägge trivs med sadeln, dessutom billigare i slutändan än att byta en massa sadlar med osäkert resultat.

Ok, men tror du att det är ett vidare järn som jag behöver i Isabellen? Eller ska jag ta ett vidare järn och sen lägga fårskinnet under?

Jag försöker spara ihop till en transport, så det svider ju lite i transportkassan om jag ska byta sadel :grin:...

KL
Stübben Avalon, vad passar den för rygg? Åsikter om säte/stöd osv.?

Är 99% säker på att böckmans nere mot Falsterbo värmer om passier också.

Finns två olika bommar i Passier - dels PS-bommen med råhud/bambu (som Passier själva spänner om), dels en syntetbom som värms om utan större ingrepp.

Inte helt givet att de gör ingreppen på plats utan man får fråga sig fram, vet t ex att Ingdams skickade alla inlämnade PS-sadlar till Passier för breddning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama