Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Hmm, man kanske skulle testa med det ;)

Men vad jag förstått det som, så finns Passier Optimum med djupare sits och de med flatare? Stämmer det?

Jag får ju knappt plats i min IW 17", kanske jag ska leta efter en 17,5" isf? Eller är de väldigt stora i sitsen? Min häst är ju inte extremkort i ryggen, men absolut inte lång. Den jag är inne på att byta till har kilbossor, tror jag. (OM jag ska byta = chansa och hoppas att den passar eftersom jag inte har någon att prova).
Men visst är man ju lite sugen ;) Speciellt när min tränare tycker att jag precis får plats i min IW ;) :o

Får väl sätta ut min och se om jag kan sälja den, isf kanske jag byter ;)
Har ju "alltid" chansat med mina sadelköp, och de flesta sadlar har legat fint. Kanske inte 100%, men tillräckligt :).

Jag har 17,5" i min och jag är en sådan som föredrar att rida i stora sadlar. Jag gillar när man känner att man får plats med benen och gillar inte att va låst.
Tror att Optimumen är rätt normal i storlek:D
Jag har letat lite efter en med flat säte men inte hittat någon så dom kryllar det nog tyvärr inte av dessvärre:(

Jag ska nog ha en 17,5". Men som du säger, så får det nog bli en med djup sits. Har sett en med flat, men den är bara i stl 17".

Nu måste jag bara ta ett beslut om jag ska chansa och köpa en utan att ens ha provat. Eller om jag ska ha kvar min IW och lägga pengarna på en transport istället ;)

Jo förresten, hur fungerar bomvidden? Har ju förstått att den går att ändra, men har sett från 29 -32, vad är "normal" och vad är "vid"?

Jag är 163cm, drar ca 36 i byxor och jag rider i en 17" Optimum, har gott om plats då min har flat sits.

Optimum finns med "vanligt" säte och djupt säte, de med riktigt flata säten som min är ofta specialbeställda.

27 räknas nog som normal. men de är små i storlekarna då min häst som drar normal i tex Röösli, Prestige, Amerigo har 29,5 i Passiers storlekar.

Hej! Någon som har förslag på dressyrsadel till denna rygg?
535873_481332995273856_1730210168_n.jpg

485232_479007422173080_734596468_n.jpg

75565_467993783274444_997090740_n.jpg

Rak, kort och bred rygg med "normal" manke och kort anläggningsyta (eller ja, ni ser ju själva). Jag gillar sadlar med smalare midja där man kommer nära hästen och inte "sitter fast" men ändå får stöd för skänkeln, men är öppen för förslag. Vad tror ni? Blir det svårt att hitta sadel till denna häst?

Senast ändrad:

Den här sadeln har jag idag som jag köpte för några månader sen, har fått ok från tränaren att den passar och jag tycker själv den passar, men frågan är om den är för rak ändå? Det är en Pro Genesis dressyr.

travipadocken_zpsd0485afa.jpg

GP16mars006_zps2d0c85a2.jpg

testarschabraket001.jpg

Jag upplever att hon kommer upp mer med ryggen och ex har lättare för förvända galopp i hoppsadeln. Är det bara inbillning eller trivs hon inte med dressyrsadeln?

Här en bild på hoppsadeln, det är en Gold Medal allround.

JagoGPhoppatiAhla.jpg

Så dålig bild på själva sadeln så jag lägger in sadeln när den ligger på en annan häst som jag upplever har lika rak rygg som den här hästen.
8nov032.jpg

Vad för sadlar är lika i bommen som Gold Medal allrounden?

Mitzanna, jag har ju varit väldigt nöjd med min Pro Genesis dressyr men vet inte om den är för rak för min häst? kanske något liknande passar din?

Annars ska väl Globus passa raka ryggar.

Din dressyrsadel har ju rejäla kilbossor som inte svänger upp någonting, en del hästar gillar inte det. Dessutom ser det ut som att du hamnar långt bak i sadeln, dvs ökar trycket ännu mer baktill?

Ja du har rätt, såg det också på bilderna. Tror nog jag ska leta efter en annan sadel, har du något tips? När man ser Gold Medal sadeln så ser den ju mer svängd ut och den släpper nog lite väl tidigt, men min häst kanske trivs bättre med den typen av sadel?

Hur ser hästen ut utan sadel? Prisklass på sadel? Vill du ha djup, mkt stöd?

Jag ska ta helt nya bilder nu ikväll, jag vill ha en sadel som är djup i sitsen och mycket stöd, har tyvärr en tendens att studsa runt lite då jag har korta ben.
Gärna lite lägre pris... om det går att hitta. Har funderat på de där T8 thorowgood som hööks har men vet inte mycket om dem? Eller tekna? jag gillar syntetsadlar som du kanske förstår.

Och jag uppskattar att du vill hjälpa mig i funderingarna :)

Senast ändrad:

Jag är ju extremt kräsen med sadlar, tex Thorowgood är bland det värsta jag suttit i och då red jag bara ut. Samma med Globus som är riktigt populära sadlar, var tvungen att byta efter 5 minuter. Men smaken är ju som baken, testa.

Däremot tycker jag att kvalitetssadlar oftast är byggda på ett bättre sätt, både för häst och ryttare.

Har hästen rak rygg så kan du få Passier till bra pris, det är bra sadlar som håller i tusen år, går att bomändra och bygga om en del. Grand Gilbert går att få riktigt billigt, Optimum lite dyrare.
Gillar den att sadeln svänger upp tidigare så kan Röösli också vara värt att testa, ligger bra på många olika typer av hästar och de äldre går att få för 7-10000kr.

Tyvärr vet jag inget om de billigare märkena eftersom jag hittills inte stött på någon trevlig sadel i den prisklassen.

Tekna är helt ok för sin prisklass men jag håller med feel, satsa på en begagnad kvalitetssadel med ullstoppning o träbom tycker jag.

Din dressyr är för rak o trycker som feel sa, bakåt. Och hoppsadeln när den ligger på den andra hästen har samma tendens, den lutar bakåt, men det kanske den inte gör på GP?

Jag får se vad jag hittar för sadlar, har haft kvalitetssadlar förut som jag visserligen trivts med, men när hästen växt ur dem eller ändrat sig (eller dött) så har jag i princip fått ge bort dem och det är jag inte intresserad av att göra fler gånger.

Har fortfarande kvar en helt underbar sadel som är av ypperlig kvalitet (Karl Niedersuss) men då märket är ganska okänt i Sverige är det omöjligt att bli av med dem. Jag är trött på att folk ska lura mig på pengar helt enkelt så någon kvalitetssadel som inte går att ändra bomstorlek på kommer jag inte att köpa.

Såhär ser GP ut utan sadel.

ryggusadel_zps92814f74.jpg

goldmedal3_zps1c7ebedc.jpg
Gold medal sadeln.

goldmedal1_zps9302ab0b.jpg
Gold medal

progen4_zpseabcf6ca.jpg
Pro Genesis

progen2_zps5e6d8e6e.jpg
Pro Genesis

progen3_zps846a2288.jpg
Pro Genesis
Oj långt inlägg o många bilder :o

Det handlar lite om att lämna sadeln till rätt försäljare också, som har stor kundkrets och utprovare knutna till sig, de brukar få sålt det mesta.

Men köper du tex Röösli, Prestige, Childeric, Amerigo, Equipe, Frank Baines osv så får man alltid sålt dem. Köp begagnat så förlorar du minst pengar.

Tycker hästen ser ut att ha ganska enkel rygg, men som jag sagt tidigare så vet jag inget om billigare sadlar. Det enda jag kan tipsa om är beggade kvalitetssadlar.

Ja jag har väl fel kontakter.. vågar nog inte köpa någon dyrare sadel, då får jag snart själv starta sadelbutik ;)

Min tränare som även är sadelutprovare tyckte att en Frank Baines Omni skulle passa min häst, jag kan ju säg att den hade helt enorma bossor som gick i alla fall 5 cm längre bak på ryggen än vad nuvarande sadel gör. Det såg jag med egna ögon att den skulle inte hästens rygg må bra av då den tryckte mycket mer än vad nuvarande sadel gör.

Jag har ju tidigare trivts väldigt bra i Stubbensadlar, finns det en möjlighet att en sådan skulle passa min pålla?

Senast ändrad:

Välkänd sadelförsäljare med stor webshop, de fick tom sålt min specialspecial Passier (som inte är poppis), skicka dit.

För att av den anledningen behöva åka runt i dåliga sadlar, nääää. Du har ju fin häst och verkar satsa litegrann, köp en sadel som passar dig och hästen. Man behöver inte lägga 35000kr. Min Passier kostade 12000kr och min Röösli 11000kr, prisvärda kvalitetssadlar i gott skick.

Hoppsadeln tycker jag ser ok ut, men hoppsadlar är oftast mer lättinpassade och stör inte hästen lika mkt som en dressyrsadel.

Lägger till;
Den ser ju inte så himla rak ut? Eller blir den rakare vid ridning? Skulle vilja säga normal rygg. Kanske Frank Baines Reflex, det är en nättare sadel än Omni. Men då är du i 10000kr klassen beggat...

Senast ändrad:

Jag tycker inte själv att jag valt dåliga sadlar, jag har ju även fått hjälp att passa in dressyrsadeln, utprovaren sa att hon har rak rygg. Men sen hon rekommenderade Omnin har jag tappat lite förtroende.

För mig är det mycket att ha 10 000 kr sadlar i sadelkammaren som inte går att använda.

Men tack för tipset om FB Reflex, ska leta lite :)

Letade lite efter Stubben också, de är ju inte så vanliga i vid som min behöver, men kanske har jag tur!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt