Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Det gäller att hitta en sadel som passar din kropp. Du ska inte behöva enormt djupa säten och supergreppmaterial för att kunna sitta i sadeln. När jag sätter mig i tex Passier, Röösli så bara hamnar jag rätt, jag tänker inte ens på att sadeln är där. Medans andra sadlar som Prestige, Amerigo, Childeric inte varit något för mig.

Sedan kan det ju vara så att du behöver sitsträna också men jag har provat väldigt mycket sadlar och har insett vikten av att sadeln ska passa mig och inte bara hästen.

Min häst har hög rygg och mycket "gung" i ryggen, tidigare var han även överbyggd och lägga en sadel med djup sits och högt bakvalv på honom gjorde att jag blev framknuffad och framåtlutat. Har sedan dess vant mig vid öppnare sadlar och får typ panik när jag ser sadlar som din Genesis ;)

Senast ändrad:

Haha, ja jag får kanske masa mig iväg till en sadelprovning ändå... gillar inte när någon försöker pracka på mig något, men jag behöver ju inte köpa, kan vara värt att testa några olika modeller och sen hem och fundera lite.

Det är precis som feel säger, när du hittar en sadel som passar ditt bäcken så kan sätet vara helt flat för du sitter där du ska iaf. O på hästar som har uppåtsluttande ryggar är det oftast helt fel med breda kilbossor som din genesis o Isabell werth. Rundbossor o flata säten is da shit för din häst o troligtvis för dig med!:D

Jaha kanske det vi får se ;) Nu har jag lånat hem en Albion K2, lite i dyraste laget för mig men jag provar så får vi se i alla fall :)

Albion är ett "utemärke", går att pruta rätt rejält om du köper från privatperson.

Tack , det kan vara bra att veta.

Här kommer bilder på en Albion K2, wide och 17.5

Jag tycker inte den ligger an riktigt bak?
DSCF0034_zps892d4102.jpg

DSCF0031_zps82ac0c35.jpg

DSCF0035_zpsd0978513.jpg
Tog en bild lite snett sidan/underifrån för bilden rakt från sidan ser man inte lika bra på.

Testade den även på min unghäst.

DSCF0027_zps3b473731.jpg

DSCF0029_zps330a8511.jpg

DSCF0026_zpse898c911.jpg

Tyckte den låg lite bättre på henne.

Jag har inte ridit i den alls tänkte göra det imorgon.

Såg inte heller riktigt bra ut, sådär märkligt ligger Albion på min häst också.

Har du ingen vid Passier eller Röösli i närheten? De brukar finnas lite överallt.

Tack då ser vi samma sak :) Nä, hittar ingen i närheten annars hade jag gärna provat. Men det kommer ju ut nya (beg) sadlar hela tiden så jag får nog ha lite tålamod.

Albion K2 är väldigt rak och väldigt platt om jag minns rätt. Undrar om inte dina hästars ryggar är åt det takformade hållet? Då hänger halva sadeln i luften.

Sen ser det också ut som att sadeln är för smal för hästen vid manken, hamnar i bakvikt.

Håller med om Passier-tipset btw.

Tycker hon ser rätt normal ut i ryggen, alltså inte jättebred och platt, heller inte särskilt takformad, däremot kan det vara så att Albion K2s paneler är väldigt breda, så att de sticker ut på sidorna på din häst.
Har sett hästar med "smala" ryggar som har samma problem med sadlar för breda platta hästraser.

Däremot vet jag inte hur mycket vikt man BÖR lägga på att panelerna inte riktigt ligger an och viktfördelar längs hela bredden, det beror nog lite på hur mycket kontaktyta den egentligen har under panelerna med hästen.

Den bild du visar i inlägg #871 hade jag (ånyo) provat Passier på.

Ligger den stilla och du känner att den inte tippar dig framåt hade jag satsat på den sadeln :)

Tack precis det svaret jag ville ha, har nämligen köpt den :bump:

Jag satt så himla bra i den, den rörde sig inte alls åt något håll på hästen (flera sadlar åker bak på den här hästen konstigt nog)

Det enda jag funderade lite på var om den är något för svängd för min häst? Jag tycker den ligger an bak, men kanske inte helt perfekt?

Men nu kör jag på den här så får vi se :)

en i stallet har en sån o den ligger inte an på hennes hästar heller längst bak...och jag hade en sån hemma på prov och den låg inte an längst bak heller, men hästen trivdes i den.

Här fanns ju bättre bilder!;) På den första bilden ser det riktigt bra ut, ligger i balans o lagom på alla håll. Att den släpper lite bak gör inget så länge den ligger still o inte väger fram o tebax som en våg.

Sen på ridbilderna så ser det ut som du sadlat lite väl långt fram. Prova att lägga sadeln ngt längre bak än du själv tror så blir det nog bättre. Annars ser den bra ut även här.

Tack Novali och dressyrteamet, red ett helt dressyrpass i sadeln idag och lade nog sadeln något längre bak, hittills så är jag nöjd och det tror jag hästen också är så det känns bra :)

Vill ni gissa vad det är för märke? eller har jag skrivit det någonstans tro?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama