Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Men då HAR du ju köpt en riktig kvalitets sadel!;) Det är flexibel träbom och ullstoppning, borde ju ligga riktigt bra på din häst då bommen lite svängd o släpper upp lite i bak. Grattis till det!

Tack så mycket ja jag är supernöjd. :love:

Jag kommer nog gilla den här sadeln lika mycket som jag älskade mina gamla stubbensadlar. Var tvungen att göra av med dem då de inte passade någon av mina dåvarande hästar. Dessutom var de bara 30 -31 i bom så hade inte passat GP heller.

Med den här sadeln så kommer jag ner på hästen, innan har jag mer suttit ovanpå. Jag känner också att jag lättare kan forma mina ben runt hästens bål, mina ben har en förmåga att stå rätt ut, men det känns som om jag kommer åt hästen bättre nu.

Dessutom var det bäst pris på den här sadeln av alla jag testat.

S1300001_zps73bfe393.jpg

Vad tycker ni om den här då?
Behåll du sadeln, det ser trevligt ut.

Men hästen kan jag ta!
PM-ar adressen dit du kan skicka den?

*kl

Tänkte höra om det finns någon som är bra på sadlar som har lust att ge mig lite råd och tips?

Är nämligen så att lillasyster ska börja en utbildning i sommar och den kräver att man har en dressyr och en hoppsadel, alltså duger inte vår allround.
Det är en hoppsadel jag behöver råd om, men jag är helt lost när det kommer till dessa så jag hoppas ni har överseende med det trots dressyrforumet :)

Dressyrsadeln hon går med idag, och den sadel som är utprovad och ligger bäst, är en Bates Innova med blått koppjärn, finns det något sätt man kan "översätta" det till en hoppsadel?

Skulle bli väldigt tacksam för alla råd jag kan få! :)

Då är ju i så fall en Bates elevation något att kika på, finns både som deep seat och flatback.

Ska genast kika efter det! Tack:)

Har kollat lite på Bates Caprilli, är jag helt fel ute då? Verkar vara lite billigare, men är det på bekostnad av något väldigt viktigt?

Senast ändrad:

Caprillin är svängdare än Elevation och Innovan men prova kan man alltid göra. Caprillin är heller inte lika framskuren så har man långa ben så kan man få problem med att få plats. Prisskillnaden ligger i att Elevation är klädd i kalvskinn medans Caprillin är vanlig oxhud sas.

Letar dressyrsadel till denna omöjliga rygg

Vid arbete, idag blir hon ännu rakare då hon är högre utbildad ä på denna bild

Jorunn7okt08052.jpg

Och så här rolig vid stillastående, rätt mkt som händer vid arbete med andra ord.

xfdf.jpg

På denna bild är en sadel provriden nyligen en prestige roma som vi ser är på tok för svängd för henne.

Tips på sadlar tacka0)

Vad tror ni om Amerigo CC och alto??

En väninna har en häst med liknande rygg som din. Hon köpte en Wow och är jätte nöjd, hästen har fått mkt lättare för sidvärtsrörelser och galoppen sedan bytet. Tyvärr är den då inte gratis.. Men det är ju å andra sidan inte Amerigo cc heller.. Köpte inte du nyligen en ny sadel?

Har haft både alto och cc till mina hästar, och dom var inte alls lika raka som hon. Dom har ju en islands inspirerad modell fast för vanlig dressyr, har du sett den? Annars har jag för mig att cervian är rakare än alton.
Bates modellena är väl väldigt raka?

Min kille har en DJ som ser ut så här..
20130131_110559.jpg

Han kunde hjälpligt ha min Alto till en början så den passar henne troligen inte, synd för det var en underbar sadel. Är dock VÄLDIGT förtjust i min DJ också :)

Skulle du inte köpa en Maxflex/Innova till din häst eller vad blev det av med den??

Köpte ju den, men fick med fel bossar jag ska ju ha rundbossar men fick kilbossar vilket min inte alls kan ha.
Sedan har färgen släppt i sätet efter endast 5 ridningar så jag har reklamerat sadeln tyvärr.
Tycker för närmare 11000 ska färgen sitta längre än 5 ridningar.

Så därför är jag ute på ruta 1 igen när det gäller sadlar...och börjar allvarligt ge upp nu.
Nu ska jag fasiken ha en sadel som passar..

DJ vad är de för märke?? prestige?

Den ser ju skön ut iaf på bilden=)

Är det någon som gjort om en hoppsadel? dvs man har en hoppsadel men vill ha lite mer dressyraktiga kåpor. Är det möjligt?

Amerigo DJ. Passar till hästar med rak rygg som sluttar uppåt. Det gör ju inte din häst direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna