Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Fast är inte Bocelli ganska djup? Jag upplever också att det är lättare att få en flat sadel att passa till isisar o hästar som har lite uppåtsluttande ryggar.

Någon undrade över skilllnaden mellan DJ o CC. DJ passar en kort, uppåtsluttande rygg medan CC har ett längre avstånd till sittpunkten, måste vara över 21 cm o det innebär en ganska lång rak rygg som en sån sadel passar till.

Nyfiken fråga: varför har du en 17,5? du är ju liten och spetig och borde väl ha gott om plats i en 17?

Precis som de andra säger är Childerics franska storlekar inte riktigt samma som svenska. Är nästan precis omöjligt att hitta en fransk 17" som då skulle vara ca 16.5". Var lite knepigt att köpa beg. Childeric också eftersom alla envisas med att skriva att sadeln är en 17.5" trots att den är märkt 18.5":/.

kl
vet ngn hur bates sadlarna är i bommen? harn en momentum hoppsadel och vill ha ngt med liknande rak bom.

verkar som att IW och innovan är populärast men vill veta hur bates show och bates dressage är också. då de ser rakare ut på produkt bilderna åtminstone. caprillin vet jag blir för svängd :p

också intresserad av de äldre modellerna så som maestro osv

Senast ändrad:

New dressage är i varje fall spikrak. Hyfsat djupt säte och passar relativt stor manke. Jag upplevde den som en ganska bred och lång sadel överlag. Men så har jag för mig att du skrivit att din häst har ganska mycket plats för sadel? :)

ja hon har lång rygg och är bred över ryggen ^_^, dock så är hon inte platt över ryggen vilket är det enda som ställt till det i sadelletandet :/. förutom att hitta en tillräckligt rak sadel..

är ett bra ny pris på dressagen, hade man delat det priset med 5 så hade jag kunnat köpa den ^_^........ sitter och undrar varför caprillin ska vara så snorbillig begagnad och alla andra skitdyra :(.

Den är ju djup men inte jättedjup som vissa dressyrsadlar kan vara. Och min pålle har rak rygg så på honom är den bra.
Håller på att lägga över bilder från mobilen. Ska se om jag kan lägga in dom här, sitter på jobbet just nu.

Senast ändrad:

Kan ni se dom här bilderna?

390652_10151372728010588_255276397_n.jpg

942639_10151372728430588_1050192828_n.jpg

405848_10151372727805588_344336150_n.jpg

Ja det kan vi!:) Den ser trevlig ut men släpper den inte väldigt tidigt i bak på den hästen? Kan ju vara bilderna eller hur hästen står just där i o för sig.

Vad bra! Hade dom i ett privat album på facebook.
Den ligger som en smäck. Han ändrar sig som sagt under arbete :)

Men gör det ngt att den släpper så tidigt? Min släpper lika tidigt vilket i princip är en nödvändighet på kortryggade hästar.

Mina ponnyer vill ha sådana sadlar.

*kl

Har haft sån jäkla flyt! Köpte en begagnad Hubertus, vet ej vilken sort och min kräsna bockponny (welsh cob) sade ja tack! 2000kr :D

Det beror ju precis på. Om den bara släpper tidigt o i övrigt ger en bra anläggningsyta så har det ju bara positiv effekt. Men ibland kan ju "släpper tidigt" också innebära att den trycker i fram o inte ger ngn anläggningsyta.

fetange säger ju att den ligger som ett smäck när h*n rider o det är ju det som räknas. En ögonblicksbild på en stallgång kan ofta lura ögat totalt. Om dina ponnyer rör sig bra med din sadel o inte har ont nånstans så är ju DET kvittot på att din sadel är helt ok!:) Det är därför jag menar att man inte ska snöa in för mycket på märken hit o dit o vad som kan passa utan man ska prova allt som kommer i ens väg när man är på sadeljakt, då brukar man oftast alldeles strax kunna dra lite slutsatser typ: Min häst kan inte ha stora kilbossor, min häst vill ha kilbossor, min häst rygg verkar passa bäst med ngt svängd bom, min häst går bättre med rak bom osv osv. Efter det utesluter man de felaktiga märkena för ens häst o börjar den riktiga jakten på den perfekta sadeln!:D

kl
vet ngn hur bates sadlarna är i bommen? har en momentum hoppsadel och vill ha ngt med liknande rak bom

Frågar igen :), men nu om wintecs dressyr motsvarighet till Bates dressage new och momentum.
Är det wintec 500 New som är mest lik?

Vet ni om ngt annat budget märke som kan passa raka ryggar?

*knapplån*

Det är dags att se över Rööslin som jag har till min just nu. Hon har ändrats väldigt mycket i ryggen dom senaste två månaderna efter igångsättningen. Det får bli besök utav sadelprovaren och jag har funderat på vad som ska kunna bli bra härnäst. Jag provred henne i en Childeric och har givetvis drömt om en sådan sedan dess. Jag har förstått att sätesstorleken är annorlunda, om man har en 17,5 eller 18" så ska man ha större i Childeric?

*knapplån*

Det är dags att se över Rööslin som jag har till min just nu. Hon har ändrats väldigt mycket i ryggen dom senaste två månaderna efter igångsättningen. Det får bli besök utav sadelprovaren och jag har funderat på vad som ska kunna bli bra härnäst. Jag provred henne i en Childeric och har givetvis drömt om en sådan sedan dess. Jag har förstått att sätesstorleken är annorlunda, om man har en 17,5 eller 18" så ska man ha större i Childeric?

Ja du bör ha en 18,5 i childeric då.

Tack så mycket. Ska se om utprovaren har någon hemma. Det är inte säkert hon kan ha en sådan nu men man kan ju hoppas :).

kl

Suck, då var det dags för mig att ha sadelproblem. Har varit hyfsat förskonad från det tidigare, men med växande unghäst så är det bara att bita ihop och ge sig ut i djungeln...

Rak rygg, hög manke, sadelläget extremt långt bak, stora bogblad och lite tom bakom manken fortfarande. Några idéer? Sadelutprovaren sa att min häst var svår men att hon trodde på en normal mot smal equipe oracle. Inte mig emot egentligen eftersom jag avgudar de sadlarna, men de verkar vara i pincip omöjliga att hitta begagnade i den bomvidden och att köpa en ny känns inte sådär jättebra eftersom han troligtvis kommer behöva byta sadel snart igen och de är ju inte direkt billiga. Jag behöver en sadel med mycket knästöd som hjälper mig att få bak skänklarna. Någon som har något bra tips?

*KL*

Jag har varit borta från det här med dressyrsadlar länge (har ridit western i många år..) men nu funderar jag på om vi ska skaffa oss en dressyrsadel.

Jag har provat en County competitor på hästen och den satt som gjuten på henne men jag satt som en kratta i den.. Tyckte sätet va för på tok för djupt och jag satt fast i den. Jag har långa ben så det behövs en sadel med minst 17,5" så jag får plats.

Vilka märken har sadlar med lite flackare sits, vad ska jag börja leta efter??

Tacksam för lite tips, det är som sagt många år sedan jag va i dressyrsadeldjungeln... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama