Sv: Vi som letar dressyrsadlar II
KL
Nu försöker jag igen - jag behöver er hjälp!
Jag behöver verkligen hitta mig en sadel och har efter samtal med Ridin, Sadelmagasinet och Equipe, hittills provat två sadlar. Plus alla som finns i stallet och uteslutit många pga kilbossor, för svängda etc.
Jag önskar:
-rak bom
-vid bomvidd
-rundbossor
-bred kanal
-inte för lång anläggningsyta eller avstånd så att sittpunkten hamnar för långt bak
-17,5-18″ i sätet, beroende på modell
-hellre ett öppnare/flatare säte än ett djupt
-ganska stora men mjuka knästöd
-smal midja
-helst normala kåpor
Pålle ser ut så här:
Vi har provat en Amerigo Classic, +2,5, 18"L, som var alldeles för vid och trillade framlänges:
Och en Equipe Emporio dressage, singelflaps, 18"N, M (ska vara +2,0 men jag undrar om det verkligen stämmer?), som var för smal och trillade bakåt. Den måttades av en återförsäljare och skulle behöva paddas till en början...
Jag har testat att lägga båda dessa för långt fram, för långt bak och allt däremellan, så på bilderna kanske dom inte ligger helt perfekt där dom bör, men båda är fortfarande fel bomvidd.
Jag har kikat på Amerigo CC (som jag själv älskar), vad tror ni?
Har även testat Amerigo Vega CC, men den hamnade lite i bakvikt trots tillräcklig bomvidd så jag drar slutsatsen att sadeln för svängd eller att bossan blir för liten där.
Är jag ute och cyklar?
Så snälla Buke, hjälp mig med tips på vad som kan tänkas passa!
Jag letar efter en begagnad sadel, helst inte över 20.000:- men kan tänka mig att tulla på det om jag hittar rätt sadel så klart.