Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

*KL

Detta är ju (tyvärr) inte ett dugg aktuellt nu, men jag är nyfiken så jag ställer frågan ändå:
Går det att hitta sadel till en ganska rejält takformad rygg (+ bred bål) med ganska hög smal manke? Menar inte att någon ska leta upp någon sadel åt mig nu såklart, utan mer allmänt om det är väldigt svårt att hitta sadel som passar till den typen av rygg.

KL

Nu försöker jag igen - jag behöver er hjälp! :)

Jag behöver verkligen hitta mig en sadel och har efter samtal med Ridin, Sadelmagasinet och Equipe, hittills provat två sadlar. Plus alla som finns i stallet och uteslutit många pga kilbossor, för svängda etc.
Jag önskar:
-rak bom
-vid bomvidd
-rundbossor
-bred kanal
-inte för lång anläggningsyta eller avstånd så att sittpunkten hamnar för långt bak
-17,5-18″ i sätet, beroende på modell
-hellre ett öppnare/flatare säte än ett djupt
-ganska stora men mjuka knästöd
-smal midja
-helst normala kåpor

Pålle ser ut så här:

20130521-083157.jpg

20130521-083039.jpg

Vi har provat en Amerigo Classic, +2,5, 18"L, som var alldeles för vid och trillade framlänges:

20130521-082240.jpg

Och en Equipe Emporio dressage, singelflaps, 18"N, M (ska vara +2,0 men jag undrar om det verkligen stämmer?), som var för smal och trillade bakåt. Den måttades av en återförsäljare och skulle behöva paddas till en början... :meh:

20130521-082324.jpg

Jag har testat att lägga båda dessa för långt fram, för långt bak och allt däremellan, så på bilderna kanske dom inte ligger helt perfekt där dom bör, men båda är fortfarande fel bomvidd.

Jag har kikat på Amerigo CC (som jag själv älskar), vad tror ni?
Har även testat Amerigo Vega CC, men den hamnade lite i bakvikt trots tillräcklig bomvidd så jag drar slutsatsen att sadeln för svängd eller att bossan blir för liten där.

Är jag ute och cyklar? :nailbiting:

Så snälla Buke, hjälp mig med tips på vad som kan tänkas passa!
Jag letar efter en begagnad sadel, helst inte över 20.000:- men kan tänka mig att tulla på det om jag hittar rätt sadel så klart.

En smalare Amerigo Classic?

Prestige D1 hade nog funkat, finns flera sådana i dina trakter vad jag vet så kolla om du får prova? Om du inte redan testat en.

Childeric?

Amerigo Vega CC tycker jag passar bäst på överbyggda manklösa djur eftersom den är väldigt låg baktill och anpassad till sådana ryggar.

Tycker din häst har en perfekt Amerigo DJ rygg! Då får du både det flatare sätet, rundbossor och en sadel som följer hans rygglinje. Om 2,5 var för vid så prova 1,5 eller t om +1 för alla Amerigo är olika. Min DJ häst mättes till +1,5 men jag köpte en dressyr DJ som var +1 som låg perfekt o sen en DJ hopp +1 som också låg perfekt så häng inte upp dig på bomvidden utan prova dig fram!

KL

Är i sadelletartagen och vet knappt var jag ska börja, hjälp :meh:

Rejäl manke, rak rygg, bred bål.

IMGP2023.JPG

Tog hem en Olympic Jessica 17"/32 som såg ut att passa perfekt (!) men under ridning kändes den inte helt hundra.

sadelStill+12.jpg

Jag har en ostoppad liten rumpa som kräver en mjuk sadel för att jag ska kunna sitta ner utan att avlida :wtf:. Jag är lite över 1,80 så benen är långa.

Prio ett är att hitta en sadel som passar hästen men man vill ju kunna rida "ordentligt" också, tyvärr vet jag inte riktigt vad jag söker hos en dressyrsadel :o

Har du en bild utan sadel där hästen inte står med huvudet i marken? Han ser mer svängd ut på ridbilden.

Jag är 176 och har väldigt långa ben till min längd. Bland sadlar som inte är måttade/har extra långa kåpor så är det Prestige och Jaguar som haft plats för mina ben i 17 tum. Båda har bra mankfrihet och finns i båda rakare och mer svängda modeller. Jag hade provat att lägga på Prestige Leonardo eller Top Dressage. Jaguar XKC CC eller de nyare modellerna som har rak bom.

Prova så många sadlar du kommer över, båda för att se vad som passar och för att ta reda på vilken typ av sadel du föredrar.

Har ingen bättre bild nu tyvärr, jag ser också svängningen som du ser men jag tror bilden luras lite faktiskt.

När jag tittar på hans rygg (har stirrat mig blodig senaste veckan) så varierar den mellan spikrak och nästan helt rak. Jag har cyklat med honom mycket den senaste tiden så jag har sett hur ryggen ser ut när han går/travar rakt fram och även tittat på honom i lina på volt.

Har testat alla sadlar jag har och det man kan säga är att han behöver en bred kanal och inte en "svängd" sadel, då ligger den som en liten båt och guppar :meh: Ett annat problem är att sadelgjordsläget inte vill matcha sadelläget riktigt, för övrigt är hästen mycket känslig och kinkig.

Tack för tipsen! Jag funderar på om jag skulle köpa en "mindre" sadel, säg 16,5", går det att få tillräckligt långa kåpor utan att specialbeställa då?

Ja, Vegan testade jag mest för att en kompis har en sådan, och hennes häst ser ut precis så som du beskriver en Vega-häst. :p

Tack för tipsen! :)
Jag var också inne på en smalare Classic med en lite högre bossa, vilket varit stört omöjligt att hitta fram tills nu då jag hittat två stycken. Problemet med att bo där jag bor är att det knappt finns några vettiga sadlar alls att prova och att köpa en på chans för 20 lax känns så där... :cautious:
Prestige D1 (zero) har jag ridit i, inte på denna häst dock, och den passade inte mig riktigt. Vet inte vad det var, men den föll mig inte i smaken.
Childeric Dac hade jag till förra hästen och gillar absolut, men det är samma där med att hitta en att prova. Och vilken modell och storlek?

Novali01, det lät intressant med en DJ, den har jag faktiskt inte tänk skulle passa. Dessvärre bor jag i fel landsände för att kunna ta hem ett gäng sadlar och prova, utan är utelämnad åt Sadelmagasinet och liknande...gaah, det blir så dyrt att skicka sadlar fram och åter! Men det finns inte mycket annat att göra heller. Tack för tipset! :)

Nej det är ingen bra ide tyvärr, du kommer hamna fel i den eftersom dina överben blir för långa. Då kommer du hamna för långt bak i sadeln och knäna utanför stöden.

Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Classic'en ser ut som den kanske kan funka i smalare vidd, +1.5 kanske. Du skrev att du behövde vid bom, men hon är nog inte så bred ändå. Amerigo +2.5 är ingen jättebred sadel. Det är bara bra eg, finns oftast mer att välja på i normal mot vid. :)

Jag hade köpt en Childeric, tycker inte om Amerigo och särskilt inte Classic. Childeric har ju ingen bestämd stl, där gäller det att be säljaren om en uppskattning av bomvidd samt studera panelens tjocklek och profil. Såg att magasinet hade en del Childeric sadlar nu.

Provrid D1 på din häst också, man får helt olika upplevelser av sadlar beroende på vilken häst de sitter på. De finns ju lättillgängliga där att prova. Har du kollat med abNian vad de har i sadelbilen?

Jo tack, knäna utanför eller nedanför stöden har man ju varit med om några gånger...

Har tänkt lägga mig runt 10 kkr, vill ha en riktigt bra sadel men budgeten är i vanlig ordning begränsad.

Ska kanske prova en Prestige top dressage i helgen!

Rejäl manke, rak rygg, bred bål.
Din häst ser lite ur hull och muskler nu, frågan är hur pass vid den kan tänkas bli?

Arab?

Då ska du nog leta sadlar i vid bomvidd till att börja med (den ser urgröpt ut runt manken, ett ställe där musklerna brukar återhämta sig snabbt med rätt sadel, under tiden får man padda upp/plocka in extra stoppning eller vara beredd att få byta sadel snart igen).

Sadelläget längre bak än sadelgjordsläget? Leta efter sadlar med stropp på ortspetsen eller prova svängd gjord.

Rund bröstkorg? Hade problem på min arab att sadlar med långa ortspetsar tryckte ner i ryggen fast bomvidden vid manken var rätt. Passier exvis har korta, men inte givet att den passar din hästs rygg då den inte är jätterak, dock bra flex i bommen och rundbossor på de äldre, och rymliga i sätet även för ryttare med långa ben.

Förslag är engelska märken generellt - albion k2 är spikrak, cliff barnsby ngage likaså. Globus clic/ esperanza är ett bra tips om du trivs i dessa sadlar o nypriset ligger runt 10000 beroende på modell. Crown möjligen, santa cruz Legano, vissa frank baines, vissa morris & nolan. Möjligen Kieffer om hästen är lite takig och inte jättevid. Jensen Exmoor är rak och går att värma om, nypris under 9000.

*kl

Letar efter en sadel åt en av mina. Har inga jättebra bilder direkt, såhär såg hästen ut i ryggen för ett par år sedan

232_16993831675_165_n.jpg

249_20680551675_8359_n.jpg

165_9819811675_3010_n.jpg

Här är ett år sedan,
549354_10150924273931676_1594532881_n.jpg

Skillnaden på ryggen genom åren är att hon numer inte alls har lika mkt muskler, samt börjar bli ngt svankig (eller tja, min 08:a är fortf mer svängd i ryggen än denna). Har en Höpfner Ahlerich som jag haft i många år, tyvärr är den alldeles för vid numera, och det börjar kännas ohållbart o padda(?), den kommer ju aldrig passa igen. Hästen är 22 nu.
Hoppsadel har hon en Höpfner Piano med normal bom som ligger super. Skulle helst vilja ha en likadan dressyrsadel, men smalare bomvidd, men dom är inte helt lätta att hitta, och hästen är ändå såpass gammal att jag inte har lust att lägga pengar på att köpa en ny.

Någon som har några tips?

*KL*

En av hästarna jag rider behöver en ny dressyrsadel, då Childeric DI inte funkade. En Amerigo Alto +1 passar hästen men inte ägaren. Någon som har koll på en mer uppbyggd sadel som passar hästar som gillar Alton?

KL

Hoppar in i tråden, har begett mig ut i sadeldjungeln igen med min finnhäst. Har hittills provat Albion Style, Albion K2, Globus Crincle, Supreme Stockholm och Otto Schumacher Profi Dynamic. Hittills är det O.S:en som legat bäst, men den är en liten aning för vid tror jag. :crazy: Så här låg den efter provridningen:

Med fårskinn:

Åsikter, är den nåt att satsa på? Andra tips på sadlar man kunde prova? Han är väldigt rakryggad, takformad och had tendenser att putta fram sadlar. Normalstor manke.

Din häst ser lite ur hull och muskler nu, frågan är hur pass vid den kan tänkas bli?

Arab?

Stämmer bra det.

Han stod hela förra året pga skada och nu under våren hade han en anorektisk period när han inte fick gå med min andra häst (som är hingst vilket i kombination med rymmande ston från grannstall gjorde att jag tvingades "gömma undan" honom i en egen hage vilket araben alltså inte riktigt klarade av).

Jag har fått inse att han ändrar sig mycket fortfarande så jag tar det nog lugnt med letandet över sommaren och satsar mer intensivt till hösten.

Tack för input och tips!

Jag har hela tiden tänkt köpa en begagnad sadel, så ca 10 000 kr tänker jag mig betyder en sadel som var betydligt dyrare i nypris :D

Hittar jag ingen sadel som känns perfekt så blir det även fortsättningsvis barbacka varvat med westernsadel och den mjuka-bomlösa-historien jag har att tillgå. :meh:

Tog hem en Olympic Jessica 17"/32 som såg ut att passa perfekt (!) men under ridning kändes den inte helt hundra.
VAD var det som inte kändes helt hundra med Olympic Jessica 17/32?
Beskriv din upplevelse.

För rent krasst så skulle jag mycket väl kunna tänka mig just en sådan på din häst. Men, den kan vara för bred för hästen i dagsläget och samtidigt för smal för hästen i dagsläget, beroende på hur man mätt och hur den lägger sig på hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama