Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Nu glömde jag nästan bort att komma in med facit här.

Sadeln som jag rider i på videon tänker jag alltså köpa (trots att jag bestämt mig för att vänta med sadelköp...:angel:).

Det är en Globus crincle, mjuk och skön (!) och den passar hästen (!!), här kommer hemligheten: det är en 16,5" :D bomvidd 34.

So happy!

OM man vill ha en helt spikrak dressyrsadel med smal midja, som finns i x-vid (ca 115 grader), vad ska man då titta efter? (det ska gå att hitta på begagnatmarknaden också, för inte alltför mycket pengar - det blir min "andrasadel" i så fall och budgeten räcker inte så långt...)

OM man vill ha en helt spikrak dressyrsadel med smal midja, som finns i x-vid (ca 115 grader), vad ska man då titta efter?
Jisses vad komplicerat!

Globus 38 är spikrak men breed i midjan.
Gamla griffin xw. Normala.

Henri de rivel kan ha något åt det rakare hållet i deras vidaste bommar, men också bred midja.

Äldre m& n 33 är också breda i midjan
Frank baines före 2005 kan funka i vidd, minns ej hur de är i midjan.

Albion k2 finns ju så vida, men de är ju breda att sitta i. Style är inte fullt lika raka men däremot betydligt trevligare i sätet.

Crown är normala i midjan men osäker på exakt hur breda det går att hitta - mina gamla som är märkta 31 respektive 32, men som mäter ca 32,5-33 cm ligger kring 105-110 grader och du behöver lite vidare än så. (Möjligen om du hittar en 32+/w tillverkad före 2005).

Jensen exmoor kan breddas så mycket, men upplever även dessa som rätt vida i midjan.

Stenbergs har jag sett relativt raka sadlar, bakåtriktade ortspetsar och xxvida, men inte ridit i så jag vet inte hur midjan är. Verkade vara bra läder o hantverk dock, rimliga nypriser så det kanske går att titta på beg om nåt dyker upp.

Har inga briljanta förslag åt dig som möter alla dina kriterier för en häst som är fullt så bred som din.

tack för ditt svar
nej, jag vet att det inte är enkelt att hitta... Det är därför jag söker tips om vilka modeller jag ska hålla koll på när jag scannar annonsmarkaderna.
Har inga briljanta förslag åt dig som möter alla dina kriterier för en häst som är fullt så bred som din.
hehe, detta är ändå inte den bredaste hästen jag har.... :crazy:

Jag hade en HdR i vintras, men den var så bred att mina höftkulor höll på att lossna från bäckenet om jag försökte hålla om med benen... :eek:

Min lillhäst är ca 115 och jag har en Spalding x-vid på honom, den är dock inte spikrak, men går ju säkert stoppa om och modifiera lite ;) Dock väldigt smal midja, jag kan inte rida i något annat på honom, mina ben står rakt ut då :mad: :D

*knapplån*

Har någon här ridit i en Colbert Brothers sadel? Själv har jag aldrig hört talas om det märket men imorgon ska jag provrida bl.a en sådan. Eftersom jag inte känner till detta märket alls så frågar jag Er om Ni vet något och vad Ni tycker om märket.

Kan bara reka en svensk tjej som skräddarsyr sadlar efter både häst och ryttare, man får välja lädertyp.. billigt som dyrare, färgval efter ditt val.

Sadlarnas grunspris är 30 tusen och beroende på vad man vill ha så kan de landa på uppåt 40, MEN man har då en sadel skräddarsydd efter dig och din häst.

Hon börjar med att lägga enbart bommen på ryggen för att se vilken bom hästen skall ha både när den rör sig och står stilla.
Finns olika bommaterial att välja mellan
Sedan bygger hon upp sadeln bit för bit

Jag har letar sadel i åratal och när jag hittade denna tjej vart jag helt galet glad, nu skall de sparas pengar så skall hon få sy upp en sadel exakt så som jag vill ha det.:D

Visst det är inge känt märke så som amerigo eller childeric men det är 100% svenskt hantverk!

Och att man är 100% delaktig i tillverklingen av sin egna sadel bara de är ju hur grymt som helst!
:)

Kan via PM länka till hennes hemsida

OM man vill ha en helt spikrak dressyrsadel med smal midja, som finns i x-vid (ca 115 grader), vad ska man då titta efter? (det ska gå att hitta på begagnatmarknaden också, för inte alltför mycket pengar - det blir min "andrasadel" i så fall och budgeten räcker inte så långt...)

vill ha en likadan sadel :p hästen blir spikrak vid arbete och jobbar upp med ryggen så pass att jag behöver en vidare sadel i dressyren :/. har bates röda/wide järn i min hoppsadel och vill nog ha fårfluff under dressyren = vid sadel.

hade en knights aragon ute med grått järn i/wide, och den blev för smal under arbete.

gör inget om sadeln släpper tidigt bara den är rak i anläggningen.

Min häst har gått med för smal sadel i flera år hos tidigare ägare, så han har gropar både vid manken och där bakvalvet legat och tryckt. Utan dessa gropar hade det inte varit något stort problem, men de verkar vara bestående (musklerna "mår bra" men utvecklas ändå inte trots behandling) och detta gör att han nästan behöver en sadel som är böjd åt fel håll. Men spikrak räcker nog...

Höpfner Ahlerich kanske? Har en med vid bom o den är vidare än de andra sadlarna jag har med vid bom, och fortf väldigt smal i midjan.
Annars är väl Edinbourgh rätt smala i midjan, men jag vet inte om de finns i så bred vidd?

Knapplån :)

Sitter och kikar lite på en dressyrsadel till min häst, är trött på att rida dressyr i hoppsadeln. Vad tror ni kan passa en häst som har en Appalosa Golden Star? Kan en Dominus vara något? Behöver en sadel med kort anläggningsyta kan tillläggas och inte allt för dyr, runt 5000 har jag tänkt (beganad då). Några tips? :)

Edinburgh Elit (även Wellington Elit) är ju något svängd i bommen. Nu vet jag inte alls om den har samma form som Appalosa Golden Star, men jag har alltid fått lära mig att Prestige/Appalosa är lite svängda (kanske inte de nyaste modellerna, de kan vara raka).

Annars tror jag att du är rätt ute även med Dominus. :)
Du kanske även kan testa Prestige Hippo och Top Dressage?

Prestige hippo har samma passform som golden star. Finns ju även till bra priser begagnade :) (Är ganska hal, men det är ju golden star också).

Nu ger jag snart upp och börjar med barbackaridning, jäkla sadelletarelände! :banghead:

Jag har nu även testat en Prestige D1 Zero, en dubbelkåpa i 17" och en enkelkåpa 18", båda M i bommen som passade bra, ev något vid (det som fanns att tillgå), men ingen av dom ligger stilla utan båda glappar baktill. 17"-sadeln rymdes jag själv inte riktigt i och den enkelkåpade 18" kändes det som att jag bara halkade omkring i och inte hittade någon balans överhuvudtaget.

Det känns som att alla sadlar hittills släppt baktill och jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter för sadel längre. Alla tips jag fått från sadelutprovare/försäljare har hittills inte funkat och nu väntar jag på svar från Ellen (Childeric) för att se vad hon säger.

Det måste ju finnas fler som har hästar där ute som rör sig stort, är raka och där allt trillar bakåt. Vad har ni för sadlar?

Jag behöver tips på sadel dom passar rak, bred, kort rygg, normal manke, byggd i nedförsbacke, något kraftiga bogar. Tyvärr inte råd med en amerigo dj, om ingen riktigt billig beg dyker upp! Har santa Cruz sim hoppsadel, men den är gränsfall för lång.

kl

hur ligger denna sadeln enligt er? den låg stilla och jag satt bra i den, hästen kändes inte helt nöjd med den dock. är en tekna
2013-06-28-17-04-45.jpg
2013-06-28-17-42-44.jpg

hur ligger den jämfört med denna sadeln? (för smal bom och schabraket kasade, men hästen gick väldigt bra i denna, kunde dock inte sitta i den) är en knights aragon.
2013-06-05-11-45-33.jpg

har ni ngt tips på liknande sadlar? dvs budget sadlar med vida vidder, smalt säte och rak bom..

har ni ngt tips på liknande sadlar? dvs budget sadlar med vida vidder, smalt säte och rak bom..
Det låter som att hästen säger nej till Teknan då med andra ord.

Just kombinationen vida vidder, smalt säte, rak bom, och överkomlig i pris är knepig. Och ju vidare sadlar, ju färre som är smala i midjan, och ju magrare utbud.

Några sadlar jag stortrivs i, som matchar dina kriterier, är Crown Jessica och Passier PSL, Grand Gilbert, Albion SLK. Ingen av dem är spikrak, men samtliga är av den rakare sorten, passar platta ryggar. Mer åt det takformade hållet om inte alltför bred kanske Kieffer kan vara värd att kasta ett öga på.

KL

Usch, nu ska jag också ge mig ut och börja leta sadel igen... Min 4-åring börjar bli vuxen och vill därför ha en dressyrsadel också. Har en hoppsadel nu, Knights Camelot, som ligger fint. Någon som har en aning om vilken dressyrsadel som kan ha liknande passform som Cameloten?

halvt kl

Kan ju lägga till Spalding britannica i den listan, min är både bred, smal midja och ganska rak, inte spikrak men av den rakare sorten.

Liknande som passade min lilla häst var typ albion k2 (lite för rak), anky (för smal) och någon Crown skulle säkert också fungera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama