Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

passier sadlar brukar vara för svänga, hårt några hopp på henne., Crown kan jag dock testa, får se vad butikerna har hemma dock.
är spikrakt i anläggningen jag behöver, har en bates moment nu som blir för svängd när hon jobbar med ryggen. gör inget om sadeln släpper tidigt sålänge den inte glappar.
båda sadlarna på bilderna är för smala, teknan är mer än deras vidaste och ändå för smal XD. och ändå är hon inte platt över ryggen= ngt lite smått takformat behövs.

Vilka modeller har du haft då ! ^_^
På produkt bilder så ser de flesta modellerna lite fel ut för min häst, ser inte ut att vara ngn cut back, för djup sits för mig. Och tycker inte om kilbossor XD.

Ju mer jag kollar på sadlar ju mer kräsen blir jag....

Har testat en och den är ganska skön att rida i men jag gillar inte formen på bossorna, dom slutar på ett sätt som gör att det är stor risk för tryck baktill om inte hästen är absolut spikrak.

Har testat en och den är ganska skön att rida i men jag gillar inte formen på bossorna, dom slutar på ett sätt som gör att det är stor risk för tryck baktill om inte hästen är absolut spikrak.

Ja okej, jag ska ha en sadelprovare som kommer men bra att veta lite innan! Jag har bara provat att sitta i den i affären och den känns ju otroligt skön då! Hoppas den passar min lilla pålle:D hon är ganska rak, men får se, blir ju inte den om den inte sitter perfekt på henne :)

Inte så jätte bra bild, ska försöka att ta bättre. Men vad kan passa till denna rygg?
9b08b45447dc22d4ab03d8f9f61509d3.jpg

Vilka modeller har du haft då ! ^_^
På produkt bilder så ser de flesta modellerna lite fel ut för min häst, ser inte ut att vara ngn cut back, för djup sits för mig. Och tycker inte om kilbossor XD.

Ju mer jag kollar på sadlar ju mer kräsen blir jag....
Du behöver en RAK sadel, bred, något takformad och plats för manke?
Kan bli svårt att hitta en såpass rak, utan kilbossor. Och dessutom takformad.
Forestier har jag för mig är takformad/rak. Vet ej hur den är uppbyggd i övrigt. Shires har en syntetsadel ute som är rak, men takformad. Kanske nåt att titta på?

Kentaur/Pfiff är inte så tokiga sadlar, om man trivs i dem. De är raka i anläggningen och passar raka, även överbyggda hästar, finns cutback. Size 3: ca 100 grader. Går att bredda hos sadelmakare/fabrik, dock max till size 4.

ja mer eller mindre, man tycker ju att breda hästar borde vara platta på ryggen men inte min tydligen :p. det behöver inte vara jätte mycket cut back då hon har sadelläget långt bak, men hon har en rejäl manke så lite extra utrymme behöver den.
hade en forestier(tror jag) syntet sadel hemma men den låg alldeles för ovanpå henne, låg inte bra någonstans.

Du blandar nog ihop dem. Forestier är en fransk lädersadel i 15000+ klassen.
Sadeln på bild ser ut som Thorowgood, Kent/Masters eller Genesis snarare? Eller är det jag som är yr i mössan? :o

kan hända att jag blandar ihop det, lånade sadeln av min gamla ridlärare som sa att den var en forr ngt :rofl: den låg kasst i alla fall.

men de såg trevliga ut, lagom djupa och ser ut som bra knästöd. åtminstone på illium sadeln (den dyraste såklart :banghead:) men nya är de alldeles för dyra tyvärr.

+ Martina_m

Tack för tipsen! Nu vet jag lite mer vad jag ska kika efter! :) Dominusen ser ju himla skön ut men så ska man bara hitta någon i rätt storlek så man kan ta hem och pröva. Hippos har jag kikat på men men skulle gärna vilja ha en med lite mera stöd och så var det ju det där med halheten då.

Kl.
Lade på denna underbara sadel på min häst igår, mest för skojs skull. Nu är nog både jag och hästen fast... Traven (som annars är vår "problemgångart") kändes helt annorlunda och inte alls lika springig. (Eller var det inbillning?) Jag satt som ett smäck, har aldrig känt att jag hamnat så rätt på en gång någon gång innan. MEN - för mig skulle det vara en mindre katastrof med en brun sadel då allt annat läder jag har är svart, svart och ännu mer svart. Så snälla ni ge mig nu lite input och säg att detta inte är bra haha... ;)

pic_51dd1b7f9606ee33e617a962.jpg

pic_51dd1c449606ee3396c0327e.jpg

pic_51dd1d03ddf2b37033f21299.jpg

pic_51dd1cfb9606ee34da337a57.jpg

pic_51dd1e0f9606ee33aac96e4e.jpg

Vilken Prestige-modell är det? Jag är också hemligt förälskad i en, det är en D1. Brunt är fint ju, kör på det! Är den till salu eller?

Ofta är ju hästarna ganska bra på att tala om vilka sadlar de gillar. Springer hästen med din gamla sadel så kan du nog börja leta efter ömhet mot länden till. Det brukar vara så, tycker jag (att precis som de springer ifrån bakbenshältor och bromsar när de har ont fram så blir de knipiga och tjuriga framåt) när det trycker över bog och manke och när sadeln ligger i bakvikt så springer de (kanske pga att ryttaren hamnar i bakvikt och ofrivilligt pushar). :meh:

Nu har du väldigt skumma vinklar på dina bilder, de skall vara rakt från sidan i samma höjd som sadeln för att ge en rättvis bild. Men den ser för smal ut, ligger i bakvikt.

D1'an går väl att värma om så du kan ju bredda den om du vill ha den.

Amanda_F: Detta är en D1a och ja den är mycket troligtvis tillsalu :)

Centaur: För smal är den inte, var snarare mer orolig för att den är för vid men D1:an ska ju frigöra bogarna så jag tror att den är ganska bra där. Men jag ska ta bättre bilder när hon inte står på vår trånga stallgång :) Tycker du den ser lagom svängd ut?

Ligger sadeln i bakvikt så är den för smal alternativt inte tillräckligt uppbyggd bak (gäller flatback sadlar) vilket ju inte är fallet här. Förutsatt att du sadlar korrekt, ligger sadeln för långt fram så hamnar den också i bakvikt.

Prestige har tyngdpunkten väldigt långt fram jmf med andra märken, är man inte van vid Prestigesadlar är det ganska vanligt att man väljer en för trång sadel i tron att tyngdpunkten skall vara i mitten av sadeln, och då blir balansen i sadeln helt tokig.

Svårt att säga ang svängdhet, den ser ut att släppa lite tidigt redan nu så risken är att den blir för svängd när du får en vidare bom/drar bak sadeln så den hamnar i balans. Att den släpper tidigt behöver inte alltid vara ett problem, så sant den inte gungar.

Ta nya bilder direkt från sidan utan något under sadeln och med gjorden ordentligt fastspänd. Kolla en extra gång att den inte ligger för långt fram. Du kan märka bogbladen med en tejpbit så är det lättare att se.

Jättesnygg sadel, förstår gott att du vill ha den hehe. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama