Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

*kl*

Jag har fått tipset att testa den nya sadeln CONNECTOR (ny och ny men relativt ny i alla fall ;-)).
Är det någon här som sett eller provridit i den?

Är det den danska sadeln du menar? Som utvecklats av http://www.mmhs.dk/sadler/connector-sadlen.aspx ?? (Tillverkas i England tror jag)

I sådanafall har jag provridit i en tidig prototyp. Låg som en smäck på hästen ... har bred kanal och mycket anläggningsyta. Platta bossor. Ser ut lite som en Spirig för hästen.

connector_7_500x375.jpg

För ryttaren hade den däremot jättestora lårstöd som gjorde att jag inte alls satt bra i den (den prototypen jag satt i iallafall).

Senast ändrad:

Spännande!

Ska ta hem och prova, de tror att den där sadeln ska kunna låta bli att dras framåt på min häst och att den ska passa hennes ryggprofil (lite svängd precis bakom manken, tänk som en överbyggd häst kan se ut, men sedan rak i sin rygglinje och inte överbyggd).
Frågan är ju om mina långa ben får plats innanför de stora stöden! :D

Jag tror den kan passa K bra!!! Blir spännande att höra hur du känner med knästöden. Jag tror att hon har designat om dem sedan jag provade sadeln för typ tre år sedan.

Ohh, du får gärna rapportera när du testat sadeln! Är lite sugen på att testa en sån men tror inte den passar hästen (överbyggd).

Kl
Någon som vet om man kan lämna in en lädersadel till en sadelmakare och bygga på större knästöd?

OM man vill ha en helt spikrak dressyrsadel med smal midja, som finns i x-vid (ca 115 grader), vad ska man då titta efter? (det ska gå att hitta på begagnatmarknaden också, för inte alltför mycket pengar - det blir min "andrasadel" i så fall och budgeten räcker inte så långt...)
jag gör ett nytt försök att få fler tips om sadelmodell som skulle kunna passa min promenadkamel...

En elevs häst som jag ridit en hel del har en Connector.
Jag tycker inte riktigt om den.
Just den jag rider i är i en vid(kanske x-vid) strl. Och iom övrig utformning blir den då lite för vid för att jag inte ska få lite ont i höfterna.
De stora stöden tycker jag är överdrivna. Jag vill kunna röra mig mer i sadeln.
Den marknadsförs ju lite så där att den ska vara lyxig. Det håller jag inte riktigt med om.

Den är dock mjuk och lite fåtöljliknande i början, om man gillar det.

Kl, kieffer Wien de lux. Vad vet ni om den sadeln? Tror ni den kan passa min häst? (bild finns i tråden)
Har hört att de går att värma om och att de passar raka ryggar.

Kan man värma om så den blir vid- extra vid från normal?

*kl*
Är nyfiken på vilka sadlar som är 'utskurna' för bogbladet? Connetor, rössli luzern och prestige D1 vet jag om, men det måste väl finnas fler?

kl

jag är också på väg in i sadeldjungeln igen... men nu till #2, hennes sadel åker fram (mindre nu när jag bytte tillbaka till hennes oelastiska sadelgjord från ELTn, men fortfarande ligger den inte stilla utan åker fram).
Har ni tips på sadlar till en häst som inte har jättestor manke, ganska rak rygg som blir rakare vid arbete, inte så lång anläggningsyta, stora bogblad och bred över mank- och bogpartiet + att sadelgjordsläget liksom är längre fram än vad sadelläget är...

Sadellage.jpg

bilden ej tagen spikrakt uppifrån men man får ett hum om kroppsformen
Bredd.jpg

Bogar.jpg

Jag tänker Amerigo Alto när jag ser Hotties rygg utan sadel. Den är ganska lik Z:s men bättre musklad (sportig modell med ganska kort rygg med manke som är halvlång om man kan säga så). Jag rider med en Alto på honom som jag tycker funkar fint... Ridkänslan blir bra i alla fall.

Kanske skulle jag vilja prova en D1:a också om jag var du, det har min kompis på en häst med liknande sadelläge.

Jag har ridit i en sån och tyckte den var hemsk. Mest var det att knästöden var hårda och jag är nog inte konstruerad för den modellen för jag kände att jag kunde få skavsår av dom på framsidan av låren hur mkt jag än försökte trampa ner. Men jag är ganska benig också... Min kompis provade den också och kände att hon också skulle få skav, för att hon inte var tillräckligt smal om låren. Är man normalsmal så kanske det funkar bättre? Stoppningen var i alla fall för hård för oss båda. :banghead:

Jag ska dock säga att jag gillar close contact-sadlar och rider runt i en Alto hela dagarna. Så jag är nog inte rätt person att uttala mig, mer än att jag har provat och kommer inte göra om det. :yuck:

Min häst har liknande rygg och passier (hoppsadlarna åtminstone) är för svängda.

Men det att hästen är bred vid manke/bog partiet och rakare vid arbete +sadelskörden längre fram än sadelläget stämmer överens med min polle också. Så säg gärna till om du hittar en sadel som verkar bra på din ^_^(slipper jag pröva så många:p)

Min häst är rakare än så vid arbete och på honom funkar Passier. Kan även gå att justera med lite omstoppning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama