Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Passier dressyr är rakare än hopp, eftersom de har cutback så passar de såna hästar som din mooi, för hennes manke är låååång o det gör ju anläggnings ytan kort.
Men även en childeric di, dfi eller kanske dfl borde passa.

Aha, då får jag testa en sån jag med :), men vad tror ni om KIEFFER WIEN DELUXE?

Den är omvärmningsbar och från slutet av 90talet, är den för svängda i modellen till min raka fux? Har pet platta som inte vill lägga upp nya bilder men finns ett flertal i tråden redan.

Vågar man chansa på en gammal kieffer? Passar den inte på fuxen så kommer den garanterat att ligga bra på skimmlen (hästen som inte behöver ny sadel men som alla sadlar ligger bra på :()
Blir att jag köper den osedd i så fall....

Jag har ingen uppfattning om den sadeln men varför lägga pengar på nåt du inte vet kommer att passa?

för att den var billig :o, och blev tipsad om kieffer samt att sadeln ser ut att kunna fungera efter omvärmning och omstoppning.

Ha ha ja det förstod jag ju men även billigt innebär ju en kostnad o om du sen lägger ca 3-3500 på omvärmning o omstoppning o den ÄNDÅ inte passar då blir de dyyyrt.;)

Bättre vore ju om du kunde få den på öppet köp, dvs att du får returnera o få dina pengar tillbaka förutom frakten om den inte passar. Det är köparens marknad just nu, finns ju en uppsjö av sadlar till salu så försök förhandla lite o bli inte stressad av säljaren!

Håller med Novali . Förstår inte ekonomi tänket hos er som shoppar sadlar på chansning . Tid , energi , fix och extra kostnader är pengar de också ...

Det bär mig nästan emot att säga det, men Prestige D1 hade jag provat:D! Just för att hon har stora bogar och mycket rörelse och inte heller särskilt mycket yta att lägga sadeln på.

*kl*

Någon som vet HUR man sker skillnaden mellan Passier Optimum och Passier Optimum II? Och när började Optimum II att tillverkas/säljas?
O_o

*kl*

Någon som vet HUR man sker skillnaden mellan Passier Optimum och Passier Optimum II?
O_o
På priset!;):D Optimum II är betydligt dyrare och hittills har jag inte sett en enda som är begagnad till salu. Vet inte exakt men gissar på max 2-3 år gamla.
Det är större knästöd, kalvskinn i sits o kåpor, formpressade knästöd och en utveckling av gjordfästena för bättre flexibilitet o större stabilitet mellan häst o sadel.

Det du främst SER som är skillnaden är att den är klart utskuren för bogbladen, det o kalvskinnet tycker jag är det bästa med sadeln!
Du ser hur den är utskuren här:
1017261_10151779782368313_157040518_n.jpg

Bild från sidan:

1006162_10151779782213313_1573678019_n.jpg

Näst efter childeric den mjukaste sadel jag suttit i o helt klart den mjukaste "vanliga" sadeln dvs en ullstoppad, som jag suttit i!

20130730_183920_zpscadbdbed.jpg
[/URL][/IMG]

Behöver ny sadel snarast! Helst en som passar till långa dressyrben ;) Någon som har tips på modell/märke??

Senast ändrad:

Tack för svaret!! :)
Ja, alltså det verkar ju inte lätt att hitta någon "lätt" skillnad. Men man misstänker ju ändå om de är beg och ligger på runt 20´ att det skulle kunna vara en IIa.

Nu är ni ju några som har erfarenhet, på bilder så ser de ofta slitna ut i lädret på kåpan. Blir de lätt det (nu menar jag väl egentligen båda modellerna)?

Men, när jag har kollat på begagnade, så verkar även den "enkla optimum"-modellen ha utskärningen för bogbladen. Har den det? Eller inbillar jag mig bara kanske:confused:?

Hur som, har varit i kontakt med både utprovare för Childeric och Passier. Inget datum bokat ännu pga semester, men är väldigt nyfiken på Passieren. Den verkar mer anpassningsbar om det skulle behövas. Hästen är iof 8 år, så han bör väl inte ändra sig jättemkt mer. Och någon annan häst är den inte tänkt att användas på så länge han finns.

MEN, OM jag nu verkligen vill ha en Optimum II efter utprovningen, är det verkligen värt att köpa en helt ny isf? Tycker det är så mkt pengar!! Vill jag verkligen lägga så mkt på en sadel? Tanken var ju gärna under 20´.

Hur tänker ni när ni köper sadlar?

Det du får tänka på om du köper en ny Passier är att OM du inte skulle bli nöjd med den så har de urkasst andrahandsvärde jmf med Childeric.

Det stämmer dessutom inte att de går att bygga om och ändras så de passar oavsett hur hästen ändrar sig. Det tutade sadelmakaren i mig, men inom ett halvår var sadeln för trång. Bommen vidgades och då hamnade den istället på manken. Gick ej att stoppa den så den var båda tillräckligt vid och hade tillräcklig höjd i framvalvet, försökte men det var bara ännu fler tusenlappar i sjön. Har aldrig förlorat så mkt pengar på någon sadel som jag gjorde på den...

Därför tänker jag numera alltid på att sadeln måste ha bra andrahandsvärde om jag inte är 110% säker på att jag skall behålla den for ever.

Hmm, jag vill ju säga att min blivande dressyrsadel ska bli den sista jag köper.
MEN, jag råkar ju ha ett sadelmissbruk som gör att jag byter lite för ofta. Jag hoppas ju så klart att jag inte kommer känna så inför min nästa sadel. Att jag kommer bli nöjd, och så klart att den kommer passa hästen för all framtid :up:

Men det är sant, det är ju alltid klokt att tänka på andrahandsvärdet.
Trist att råka ut för sånt där, massa krabb när det inte vill passa. :(

Jag drömmer om en Optimum II men skulle aldrig köpa en ny sådan pga det urusla andrahandsvärdet. En del försäljningsfirmor tar knappt emot Passier för försäljning och skulle man vilja byta in den är det i princip omöjligt (talar av egen erfarenhet). Vad som helst kan hända och man kan behöva sälja/byta sadeln tidigare än väntat så jag tänker alltid på andrahandsvärdet.

För mig är det obegripligt hur Passier kan vara så oattraktiva, det är hållbara sköna sadlar med en bom i världsklass. Jag vaktar begagnatmarknaden som en hök efter en Optimum II.

Men huvudsaken är ju att du och hästen trivs med sadeln, provrid ordentligt och var kritisk.

Ja det är helt rätt, av obegriplig anledning är andrahandsvärdet dåligt. Tror det har med reklam att göra helt enkelt. De är dåliga på att marknadsföra sig i Sverige trots att det är en fantastiskt fin sadel, ett gediget hantverk rakt igenom. Att de nu hängt med lite mer än t ex Amerigo och gjort en så mjuk sadel i "greppskinn", anatomisk för hästens bogar och dessutom med flexibel träbom som testat bäst i test och ullstoppning borde ju borga för en säljsuccé men då krävs marknadsföring.

Det är inte så länge sen, ca år 2002, som jag köpte min första o enda childeric. Den var då en "islandshästsadel" o inte poppis alls. ÅF har sedan dess lyckats sälja in sina sadlar hos några elitryttare och sen hakar resten på. Sadeln är utvecklad o väldigt bekväm för ryttaren o då blir det ännu mer succé osv osv.

I vilket fall som helst tror jag att Optimum II blir deras flaggskepp, om de rider lite på vågen så kan det säkert öka värdet på sadlarna.

Martina, köp en begagnad childeric o när du lessnat på den så köp en Optimum II! ;)

#kl#

Hjälp åt detta hållet:)
Har köpt en 3åring med ett lite knepigt sadelproblem; hög manke, kort rak rygg. Han är tun och räkig just nu och förhoppningsvis rundar till sig med tiden. Och allt åker kana bakåt:meh:

Som tur är så är jag liten i kroppen och kan lätt rida i en 16,5" sadel, korta sadlar är inget problem. Men vilka sadlar ska jag pröva? Funderar på en Jeremy Rudge Flight som ska passa "fullblods ryggar". Fler förslag?
Ska tillägga att jag är rätt benig där bak och gillat inte för hårda sadlar;)

Mest akut är ju en sadel att ha till inridning men så småningom en dressyrsadel också det är ju en blivande dressyrhäst:p

Har prövat gammelhästens sadlar som han drunknar i ,båda är vida och 17,5".
Min stora sorg är att jag måste sälja min älskade Childeric D1 som jag bara älskar. Den växer han nog inte i hur han än biffar till sig. Han såg ut som en islandshäst så långt bak hamnade sadeln.

Hjälp:nailbiting:

Senast ändrad:

Köp en väl passande allround /hopp sadel tills hästen är musklad , hyfsat balanserad under ryttare . Värdelöst att spendera pengar och tryck på en omusklad unghäst med en unghäst som inte ska belastas så djupt och belastande som en dressyr sadel för med sig .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama