Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Det är samma sadel som Wellington va? Jag misstänker att hon behöver fit 5 i en sån och det har jag knappt sett bland dom begagnade.

Nu har jag dock snöat in på en wintec wide dressyr. Hon har ju en wintec cair allround som ligger helt okej med det vita järnet i. Är det mycket som skiljer mellan dom modellerna?

Skulle även vilja prova en startrekk dressyr men har inte hittat någon begagnad alls.

:arghh:

ja precis, Wellingtonen och Edinburghen är så gott som samma. Men Wellingtonen är oftast nyare och därmed dyrare. Jag hade en Edinburgh och den var i riktigt fint skick :).
Hmm, det sägs att fit 4 är normal mot vid, men jag vill nog ändå säga att det är en vid bom. 5 är mer som xvid. Men som på de flesta sadlar kan det väl vara olika från sadel till sadel :meh:. Om du får tillgång till en fit 4, så testa iaf. Jag tror ändå att det skulle kunna räcka. Men det är ju vad jag tror ;).

Lycka till iaf :)!

gahhhaaa!!! Jag håller på att bli galen!!

HUR ska man hitta en sadel som passar???

Jag hittar ju en del på nätet som är begagnade och som har potential att passa, men jag vill ju prova!!! Hade jag vetat att de passade oss, så hade jag gärna skickat efter, men va fan!! Om man ska lägga lite mer pengar (i min värld 15'-20') på en sadel vill man ju ha en som ligger BRA! Inte bara OK. Och jag vill inte hålla på att skicka massa sadlar fram och tillbaka, det blir lätt några tusenlappar på några sadlar. När det handlar om mindre pengar, har jag köpt på magkänsla. Och visst, det har legat bra, kanske något omstoppningsbehov ibland. Men jag är ju aldrig nöjd, så nu vill jag ha professionell hjälp! Men för all del inte lägga 30-35'. Hur kan det gå ihop?

Sorry, var bara tvungen att "skrika" lite! För just "Skrik och Panik" känner jag just nu.

*suck*:banghead::banghead::banghead::wtf:

Lösningen är så enkel att det gäller att acceptera att du måste prova. Utan att prova går det ju inte få någon uppfattning om vad som ligger bra.;) Annars kanske du kan åka till ett ställe med mycket sadlar och prova att testa själv om du inte vill anlita sadelprovare? Hur mycket man än läser på nätet och kollar så går de inte att passa ut en sadel här. Vilket är himla dumt:D

Ja, men jag har ju inga sadlar att prova :(
Jag måste ju beställa och köpa på öppet köp isf. Och prova med endast min kunskap.
Och det finns tyvärr ingen utprovare i min närhet att anlita :(
Tyvärr är hästen inte så åkvan, och än så länge har vi inte kommit så långt i lastträningen att jag vågar åka iväg för att sen "kunna" lasta för att åka hem. Annars hade jag kunnat köra 20 mil till en vettig utprovare. Det hade ändå varit ett alternativ. Men nu är det ju inte det, jäkla häst som blivit svårlastad (men vi är på mkt god väg iaf).

Hmm, jag måste fortsätta leta utprovare och se om de kör så långt som till min ort för utprovning.... :cautious:

Ja man har ju två val, skicka efter sadlar på öppet köp från företag, eller anlita utprovare. Har du skickat efter en enda på öppet köp? man måste räkna med att förlora lite pengar när man letar sadlar. Jag har fått skicka tillbaka många sadlar som inte passat men då vet jag också när en sadel passar när jag väl köper.

Om man är beredd på att lägga så pass mycket som du ändå är på en sadel kan de väl inte hela världen om du förlorar några hundra om det krävs att du provar några på öppet köp? :D

Instämmer i provar-kören!:D Du har ju två val, antingen flytta närmare bebodda trakter med betrodda sadelutprovare eller ta sadlar på öppet köp o prova!:sneaky: Tror nästan det blir billigare att ta sadlar på öppet köp....*skrattar*

Haha, ja tanken på flytt har ju slagit mig :p;)

Ja, jag får väl inse att jag måste beställa hem några sadlar. MEN ska förhoppningsvis hämta en Passier Optimum imorgon, måste bara få tag på hon som har den och bestämma tid.

Jag har haft hemma sadlar på öppet köp tidigare, men tror frakten att skicka tillbaka har gått på 3-400, så om varje sadel ska kosta sådär 700 kr i frakt, så kan det bli ganska mkt pengar.

Jaja, nu är jag på gång iaf :) Antingen gillar jag passier och köper en sån. Gillar jag den inte så kommer jag förmodligen att satsa på att hitta en childeric :p. Haha eller nåt....

Bara glad att jag ska få prova en sadel i helgen :D Får börja där.

Det vet jag inte, det kanske de har. Ska kolla vidare på det :)! Tack!

*kl*
Lånade hem en Passier Optimum och la på den lite snabbt igår. Tyvärr hade häst lite dåligt tålamod, så blev ganska kassa bilder. Och den bilden han står still på ser han ut som han ska spricka :p.
Men här är en hum iaf :)

IMG_20130831_193831.jpg

IMG_20130831_193823.jpg

IMG_20130831_193553.jpg

IMG_20130831_193618.jpg

Red med den idag, men då använde jag faktiskt ett fårskinn, eftersom stoppningen var så himla tunn och mjuk. Och den fick ligga lite längre bak än på bilderna.
Den verkar vara ganska gammal, och den är väldigt hal . en är dessutom inte speciellt fin, ser ut som en gammal stübben :p. Men mycket bekväm måste jag säga, inte så hård som den såg ut, även om jag gissar på att jag egentligen behöver en halv tum större för att få plats.
Ska ha den imorgon när jag tränar för min tränare, så får vi se vad hon säger.

kl

Igår provred jag en Butet -och jag är nog något på spåret. Den var KORT (nästan skrattretande liten och nätt) och följde fint ryggen. Flyttade sig något under passet men inte anmärkningsvärt mycket. Dock är jag lite rädd för att den ska vara för smal för henne -hon verkade nöjd igår iallafall och jag får testa ett par dagar till och se om hon protesterar (ska även hämta en Amerigo för testning imorgon).

Nu funderar jag på det här med sadelgjordar..... Hon har ju sadelgjordsläget längre fram än sadelläget och jag tror att detta är en viktig del i vårt problem -sadeln draaaas framåt. Som igår, när passet var klart hade sadelgjorden flyttat sig flera centimeter (5-7?) framåt från det läget vi utgick ifrån och då tar den ju givetvis med sig sadeln (som dock inte la sig PÅ bogarna denna gång utan endast MOT). Hade min ELT-gjord igår.
Svängda gjordar... Funkar de?

Lånade hem en Passier Optimum och la på den lite snabbt igår. ...

...Red med den idag, men då använde jag faktiskt ett fårskinn, eftersom stoppningen var så himla tunn och mjuk.

Passier Optimum brukar vara rak i bossorna och dessutom rätt rejäla bossor bak för att balansera hästar byggda lite i uppförsbacke. Ditt exemplar verkar ha legat på en häst med något böjdare/överbyggd rygg och möjligen satt sig i stoppningen utifrån det du beskriver. Bommen i sadlarna är inte helt rak, men kilbossorna gör Optimum rak.

Jag kan tänka mig att du kanske kan få en Optimum att passa till din hästs rygg, men för att passa in just denna sadel behöver du en sadelmakare som stoppar om den hursomhelst - och det var det du inte hade tillgång till som jag förstod det. Eller om du får sadeln väldigt billigt, kan det kanske vara värt att skicka den till Passier/Tyskland för bomändring och omstoppning (ca 235 euro).

Knepigt. Hur kändes den med padd under?

Verkar ligga i lod nästintill mot bakvikt men ändå tight utrymme vid manken, då är frågan hur pass uppbyggd/hålig din häst är runt mankpartiet?

Senast ändrad:

Beror nog på varje enskild häst. Vissa får det att funka jättebra, medan andra inte får det att funka alls. Jag har hamnat i mellankategorin, bättre än med vanlig gjord men inte helt bra. Tycker nästan en lösare spänd vanlig gjord funkar bättre på just min häst med sadelgjordsläget längre fram.

Har din sadel stropp fäst direkt i ortspetsen? Det kan vara ett alternativ som tjänar in de där extra centimetrarna om man har tur.

Har din sadel stropp fäst direkt i ortspetsen? Det kan vara ett alternativ som tjänar in de där extra centimetrarna om man har tur.

Svårt att säga -är "mellan sadlar" ;) hennes ordinarie sadel åker fram mycket. Nu har jag testat två mkt kortare sadlar och de åker fram mindre, och där undrar jag om det lilla de åker fram beror på att sadelgjorden drar dem framåt.

Red i min Optimum idag efter att ha ridit i Childeric i ett halvår... Nu åker Passieren på försäljning, den är ju hemsk i jämförelse, hård och halkig. Köp en Optimum II eller en Childeric!!! :p

haha, skön kommentar :D:laugh:

Ja denna sadel blir det då inte.
Jag hade kanske (med betoning på KANSKE) kunnat ge 5000 för denna sadel (och då vet jag vad de "normalt" kostar). Tycker att den är i väldigt dåligt skick (syns inte riktigt på bilderna), men hon begär 10 000 :wtf:. Men för det första vill jag ha en 17,5", jag vill inte ha läder som är halkigt a la gammal Stübben. Märkte igår när jag red för min tränare att jag behöver bättre grepp och mer stöd. När min häst väl kommer igång med bakbenen rör han sig otroligt mycket och där behöver jag all hjälp jag kan få :o. Men annars sitter jag faktiskt bra i den, alltså den passar ändå mina långa lår :p

Dessutom som caballus säger, den verkar lite för böjd för min hästs rygg. Och det är verkligen väldigt tunn stoppning i den. Och även tajt vid manken.

MEN, tydligen ska det finnas en återförsäljare för CWD inte så långt från mig, och hon ska tydligen ha en hel del begagnade sadlar (av många märken). Dock inga Childeric, då de oftast går direkt till Ellen :(. Så där ska jag luska vidare. :) Var en i stallet som tidigare köpt CWD sadlar, som berättade detta.

Nu funderar jag på det här med sadelgjordar..... Hon har ju sadelgjordsläget längre fram än sadelläget och jag tror att detta är en viktig del i vårt problem -sadeln draaaas framåt. Som igår, när passet var klart hade sadelgjorden flyttat sig flera centimeter (5-7?) framåt från det läget vi utgick ifrån och då tar den ju givetvis med sig sadeln (som dock inte la sig PÅ bogarna denna gång utan endast MOT). Hade min ELT-gjord igår.

Av min erfarenhet så är det de smala gjordarna som har funkat bäst. Har en liknande Amerigo gjord. Den ser lika dan ut som Amerigos, men det står inte Amerigo på den, så är förmodligen en kopia jag har. Den fungerar riktigt bra tycker jag, och min kompis som jag köpte den av hade himla problem med att sadeln åkte fram på hennes häst, och detta var enda gjorden som fungerade (nu finns inte hennes häst längre, därför har jag hennes gjord).

*KL*

Så var jag tillbaka i sadeldjungeln igen... Har läst igenom tråden med tiden och det finns så ånga duktiga här så hoppas att ni kanske kan rekomendera några typer av dressyrsadlar som kan tänkas passa. Så vad tror ni?

ryggprofil11.jpg

ryggprofil2.jpg

ryggprofil4.jpg

Travar fritt :
ryggprofil3.jpg

Hoppas bilderna är något att ha :)

Ingen som har något tips på passade sadel till denna rygg? :)
Hade verkligen uppskattat hjälpen :) Tänkte åka och låna hem lite sadlar i helgen :) Maxpris 15 000kr

Jag kan inte sadelmodellerna. Men ta en flexicurve eller en ståltråd eller nåt och lägg över ryggen 3 fingrar bakom bogbladet, så att du får bomvidden och sen ber du att få med dig sadlar som passar till den vidden och är raka i bommen.

Din häst ser inte ut att vara så komplicerad att hitta sadel till, det är värre när de börjar bli ordentligt breda - säger hon som letat sadlar de senaste 5 åren, till sin häst som ser ut som en gårdstank över ryggen.....

Jag tänkte dock ta med mig hästen dit och sedan ta med mig sadlarna hem som jag tycker verkar lovande och testa mer noggrant hemma samt rida i de för min dressyrtränare :) Men tack för tipset va himla smart, ska jag ha i åtakte ! :)

Men hade gärna fått lite tips på modeller som kan tänkas passa så jag vet i vilken ände jag ska börja :)

Han har kanske inte någon svår rygg, men jag tycker hans manke är rel lång och så är han rätt mycket överbyggd bak men har en rel rak rygg. Och jag känner mig kass och villrådig :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama