Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Det är ju väldigt intressant att en del sadelmakare menar att det är BRA att det finns torra fläckar bak manken.
Jag tror att det svåraste är just att tolka fläckarna - är det "bra" fläckar som visar en hyfsat jämn belastning under framvalvet ändå, eller är det ett resultat av punkttryck som på sikt kommer ge muskelatrofi?

Större fläckar behöver per definition inte vara fel, dock har jag på de ryggar som visat tydliga avgränsade punkter ofta hittat ett problem med hur just sadeln passat.

Sen vad Ingdams refererar till i sitt uttalande kan nog bara han själv svara på. Att tvista överlåter jag åt de lärda, jag hör inte ens till den kategorin.

kl

japp, nu har iallafall pållen sagt sitt i sadelfrågan och hon vill ha en JES/Schleese. Matte får leva på nudlar ett par månader helt enkelt.

Men då vill vi ju se bilder :) (Mest för att jag är nyfiken då jag inte vet något alls om de sadlarna ;))
Och grattis att ni har hittat rätt :)! :banana:

Ska ordna bilder. På måndag kommer en ut för att ställa in den efter Hottie, hon har varit ute en gång tidigare och gjort en "grovinpassning" bara på stallgången så att jag ens skulle kunna prova den men nu när jag bestämt mig så ska den fixas helt.
Vet knappt nåt om sadlarna själv. Vet bara att stallägaren älskar dem och Hottie gillade den med. Jag har testat att mitt under passet byta över till denna sadeln och det blir sån skillnad på henne att det inte går att misstolka ;)

Är det hon från Trollhättan? Hon har lovat att hjälpa mig att hitta sadel till min med fast jag har inte råd med en JES :/

Ja det är hon.
Det har inte jag heller.. Nu köper jag en från familjen som har stallet (en "begagnad" -det är en ny sadel som bara hängt pga skadad häst och de har köpt en av den helt nya varianten). Dock handlar det ändå om 30'.. (därav nudelkommentaren), men får dela upp betalningen.

Ah men va bra att det redan fanns en i ditt stall som hon kan ställa om! :) Ska åka på roadtipp i morgon och leta sadlar :)

Ja jätteskönt!
Vad vill du ha för nån? Vidd? Modell på häst?

Är mest inne på en amerigo alto. Eller ordo equester eller prestige doge. Bilder på ryggen finns på typ sid 56 i tråden :) Men han är rel rak, lång manke, överbyggd bak ..
Svåååårt :banghead:

Om han är överbyggd och har hög/lång manke så är han i sadelsynpunkt svängd, men svängd som ett V istället för ett U. Raka sadlar kommer trycka en överbyggd häst i ländryggen, brygga och åka fram.

Exempel på sadlar som passar V-svängda är tex Prestige, U-svängda County (särskilt de äldre) och Jaguar.

Jasså? Suck jag blir galen på detta! Åkte jorden runt i går kändes de som utan att komma hem med något som kunde tänkas passa :(

Om han är överbyggd och har hög/lång manke så är han i sadelsynpunkt svängd, men svängd som ett V istället för ett U. Raka sadlar kommer trycka en överbyggd häst i ländryggen, brygga och åka fram.

Exempel på sadlar som passar V-svängda är tex Prestige, U-svängda County (särskilt de äldre) och Jaguar.

Nu vet jag inte hur dessa är formade, men lägger till några fler svängda sadlar iaf. :)

Kights (iris, aragon)
Edinburgh/wellington
Stübben (de nyare ska tydligen vara mjuka o sköna ;))
Röösli
Dominos

Knights Iris håller jag med om och har tipsat om men inte Aragon, den är ju jätte rak! Min spikraka häst avskydde den för den gav tryck vid ländryggen så den är inte lämplig för en häst med rygg som sluttar uppåt korset!

Tack Martina_m och Super :)
Kights-Iris är tillagd på listan iaf! Men kan fortfarande en amerigo alto funka då? Och vilken prestige ska jag leta efter?

Men tycker ni att han är svängd? Eller är det samma förklaring som Centaur hade? Jag känner mig förvirrad...
Jag ser honom nämligen som rel rak fast med lång manke och överbyggd bak i och med det så kan jag förstå detta som Centaur skriver... Tror jag, men blir ändå lite kalabalik i hjärnan. För jag tycker inte att sadeln kommer ligga så långt bak att hans överbyggda bak borde påverka ? :banghead:

Ett tips är att rita dit lite linjer på en bild, då syns det väldigt tydligt hur svängd/rak ryggen är. Markera sadellägets början och slut så ser du snabbt var det börjar gå uppåt. Dra lodräta linjer från manken och från korset, vilken är högst?

Nej han ser inte svängd ut såsom att han har sänkt rygg men som Centaur skriver så sluttar han uppåt mot korset. Om du köper en sadel med kilbossor eller som är uppbyggd bak så kommer sadeln inte följa ryggens linje och det blir svårt för honom att höja ländryggen och du kommer också tippas framåt.

Amerigo Alto är absolut en sadel som är värd att prova, Prestige har jag lite dålig koll på modellerna så det är bara att prova och se vilken han och du gillar.

Tack till både Centaur och super!

Jag har ritat linjer på honom ( med krita) för att se hur långt sadelläget är, men det där va ett smart tips för att se vart det börjar gå uppåt. Men jag ser ju detta när han står still att det sluttar uppåt, men när han sedan rör sig tycker jag att han blir mer rak när ryggen kommer upp. Ska kanske rita på honom och sen se hur han rör sig :) Jag har mätt honom med laser så jag vet att han är högre bak än vid manken.. :meh:

Men det låter vettigt de du skriver Super att han behöver rundbossor bak för att de ska följa hans uppåtsluttande rygg mot sin överbyggda bak :)

Den ena av hästarna jag rider rider jag i en Alto och han är nog snudd på överbyggd och har en kort rygg. Modellen på honom är ganska lik din fast med "mer massa". Så jag tycker gott att du kan prova en sån, men att den ska vara ganska smal bom...

Tack så mycket, låter ju lovande! :) Ska bara hitta en att prova också... Funderar på att skicka efter begagnad via en hemsida med returfrakt för att få prova.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama