Sv: Vi som letar dressyrsadlar II
SADELUTPROVNINGEN
Usch vilken dag igår, stressigt värre...
Fick som sagt sluta tidigare för att hinna till sadelutprovningen kl 16.00. Så slutade 15.00 och var i stallet 15.30. Och möts av det här
Jaha, vad gör man liksom?
Hästen åkte in i duschspiltan, kändes inte som något annat alternativ. Ja är man redan stressad, så kan man ju känna sig ännu mer stressad nu...
Efter mkt om och men så kom då Olof och provade ut, sådär 40 min sen! Hästen han ju torka iaf.
Ja, hästen skulle ju skos 17.30, så jag började bli lite irriterad.
Men väl där är Olof supertrevlig och väldigt artig!
Fick reda på att min häst är betydligt kortare än jag trott. Så jag behöver ha en kort sadel. Samtidigt som att jag ska få plats i den.
Jag fick prova Passier Optimum, Passier Optimum II och Prestige D1. La även på en Prestige Optimax, tror jag den heter, men den var på tok för lång!
D1:an sa han att han inte kan göra så mkt åt, antingen passar den, eller inte. Han sa att det var viktigt att alltid spänna den bakre stroppen först när man spände sadelgjorden på just denna sadeln.
Sadeln ligger väldigt högt uppe på hästen. Jag gillade att sitta i den, men efter att bara skrittat några varv låg den rejält på bogarna. Inte någon modell för min häst. Men den var iaf tillräckligt kort.
Passier Optimum låg bra, men denna sadeln var för rund i stoppningen. Annars tillräckligt kort. Men min häst har rak rygg, speciellt vid arbete. Här ska sadelgjorden spännas med korsade stroppar. Iaf på min häst.
Passier Optimum II, är ju i princip samma sadel. Men med större knästöd och mer utformade knästöd, även annat läder på kåpa och lillkåpa. Annars samma som den "vanliga" optimum. Jag märkte ingen skillnad på skinnet när jag satt i den, enda skillnaden var just knästöden, de var betydligt mer markerade. Även här spändes det med korsade stroppar.
Och nu till min STORA ÅNGEST! Vad har jag gjort?
Jag har beställt en HELT NY SADEL
!! Som jag lovade mig själv att absolut inte göra
!
Det blev en Passier Optimum (utan II
). För den kunde han anpassa mer.
Knästöden kommer att vinklas för att mina "runda" lår ska få plats. Kåpan ska kortas av 2,5 cm för att jag ska få kontakt med hästen. (han är liten och jag har ganska långa ben, vilket gör att jag inte har mina ben intill hästen någon stans utan att ha sadelkåpan mellan. Så han sa att jag kommer få bättre kontakt när den lilla biten försvinner. Sätet ska "gröpas ur" aningen för mina skinkor
, för att jag ska komma ner i sadeln ordentligt då jag har sån himla svank. Och så skulle den ju anpassas efter hästen som då är väldigt kort och rak.
Jag tror att jag insåg att vi kanske inte var så enkla att hitta sadel till ändå, och att hitta en begagnad som har dessa "kraven" kändes helt plötsligt ganska svårt, så gott som omöjligt.
Även Childeric las på hyllan, då den kommer vara för lång.
Så nu jobbar jag hårt på anledningarna varför jag gjort som jag gjort, för att minska min ångest. Sadeln kommer kosta lika mkt som en ny childeric
. Så det kommer definitivt inte att bli några nya stövlar nu
.
Har inte vågat berätta för mamma och pappa att jag ens gick med på utprovning på min stressiga dag, än mindre vad den kostar
.
Det blev en svart i 17". Jag som trodde att jag behövde en 17,5" eller 18", men då bara skrattade han
.
Har tyvärr inga bilder, men det kan komma om 8 v när jag får hem den
Ett litet steg bort från husköp, men ett stort steg närmre en perfekt dressyrsadel! hihi