Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

KL, Dags att ge sig in i dressyrsadelträsket. Har bokat en utprovning till den 6e oktober men behöver ju en ny sadel, helst igår. Vad tror ni skulle kunna passa min dam?

fa4_504652e39606ee74cf000f3b.jpg

*kl

Jaha, då har jag gått i flera månader och väntat (hmm, en eller två iaf ;)) på att Ingdams ska höra av sig. Har ringt två gånger och fått samma svar båda gånger att de hör av sig.

Så, igår hörde de av sig, och ville komma idag, på kvällen O_o.

Jaha, jag jobbar ju till 16.30 och kommer till stallet direkt när jag slutar, strax efter kl 17.
17.30 ska hästen skos. och tar väl ca en timma.
19.00 - 21 00 ska jag står i kiosken i stallet.
Hoppträning (inte för mig) börjar vid 17. så både ridhusen är upptagna, utom 20 m på 80x25 ridhuset.
Ska dessutom ta hand om en kompis häst.
Hur ska jag hinna :banghead:??

Hon skulle höra av sig idag, och så skulle vi se hur det blir....

... och nu precis så ringde hon. Kl 16 kan hon vara hos mig idag.
Men jag jobbar ju till 16.30. Fick kolla med chefen så jag kan sluta tidigare, vilket var ok. Slutar 15.00 så jag hinner dit och ta in hästen också.
Phu, sådär... nu väntar jag bara på att hon ska ringa tillbaka så jag kan säga att tiden blir bra. (inget svar när jag ringer, men hon skulle ringa tillbaka)
Hoppas verkligen på detta nu!

Tillägg, inte hon utan Olof ska ju prova ut.

Senast ändrad:

Åh, tack! Nä, jag MÅSTE sluta stressa. OT men håller dessutom på att separera och ska vara ute ur lgh 1 okt (fick reda på det idag), och jag har inte ens börjat packa.
Djupa andetag!
Men en sadel behöver jag ju iaf! :D

Rent spontant hade jag provat County.
Jag har ingen erfarenhet av sadlar som är lite böjda, som jag tror att du behöver. Dessutom ser den ganska bred ut, är den det?

Som till alla andra som har något böjda hästar rekommenderar jag alltid Edinburgh/Wellington Elit, bara för att jag gillar den :D. Men den är bara lite böjd.

Annars är prestige oxå en sadel som kan tänkas passa.
Kolla genom tråden (sidan innan tror jag), där det ges förslag på böjda sadlar.

Men Dialhards häst ser jättekort ut, eller luras bilden? Wellington blir nog alldeles för lång, ev kan Prestige Venus funka men Prestige är också "långa" sadlar.

Beroende på hur bred den är och hur den ser ut i arbete; Dominus, Amerigo, Jaguar är de jag kommer på nu.

Jag får sådana sjuka ridsår av min Childeric och har lyckats lokalisera vad det är som skaver. Det är själva "kanten" mellan sätet och lillkåpan som skaver, mina sittben hamnar inte enbart på sätet utan även på den kanten. Har ganska brett bäcken och och har aldrig haft det här problemet tidigare (i min Passier och i gamla hästens Crown, de är bredare i sätet).

Kommer vara tvungen att byta ut denna sadel, kan inte rida dressyr två dagar på raken för då har jag såna sår så jag knappt kan sitta. Men att hitta en sadel med lite bredare säte till en smal häst är typ omöjligt... Tips någon?

Funderar på att köpa en Albion att ha som extrasadel (rida ut, joggpass) så jag inte sitter i Childericen dagligen, hästen går så bra med den så vill inte riktigt sälja den.

Är Albion trevliga sadlar (läs mjuka)?

Jag har albion, både dressyr och hopp. Om du gillade crown så gillar du nog albion eftersom de är både är lite bredare och mjuka. Men frågan är ju förstås om den passar på hästen.

Jag har bara ridit i en lite äldre modell, den var väldigt bred men såvitt jag minns mjuk.

SADELUTPROVNINGEN

Usch vilken dag igår, stressigt värre...

Fick som sagt sluta tidigare för att hinna till sadelutprovningen kl 16.00. Så slutade 15.00 och var i stallet 15.30. Och möts av det här :banghead:
IMG_20130912_152940_zps872c5c7c.jpg

IMG_20130912_153105_zps1466a640.jpg

Jaha, vad gör man liksom?
Hästen åkte in i duschspiltan, kändes inte som något annat alternativ. Ja är man redan stressad, så kan man ju känna sig ännu mer stressad nu...

Efter mkt om och men så kom då Olof och provade ut, sådär 40 min sen! Hästen han ju torka iaf.
Ja, hästen skulle ju skos 17.30, så jag började bli lite irriterad.

Men väl där är Olof supertrevlig och väldigt artig!
Fick reda på att min häst är betydligt kortare än jag trott. Så jag behöver ha en kort sadel. Samtidigt som att jag ska få plats i den.

Jag fick prova Passier Optimum, Passier Optimum II och Prestige D1. La även på en Prestige Optimax, tror jag den heter, men den var på tok för lång!

D1:an sa han att han inte kan göra så mkt åt, antingen passar den, eller inte. Han sa att det var viktigt att alltid spänna den bakre stroppen först när man spände sadelgjorden på just denna sadeln.
Sadeln ligger väldigt högt uppe på hästen. Jag gillade att sitta i den, men efter att bara skrittat några varv låg den rejält på bogarna. Inte någon modell för min häst. Men den var iaf tillräckligt kort.

Passier Optimum låg bra, men denna sadeln var för rund i stoppningen. Annars tillräckligt kort. Men min häst har rak rygg, speciellt vid arbete. Här ska sadelgjorden spännas med korsade stroppar. Iaf på min häst.

Passier Optimum II, är ju i princip samma sadel. Men med större knästöd och mer utformade knästöd, även annat läder på kåpa och lillkåpa. Annars samma som den "vanliga" optimum. Jag märkte ingen skillnad på skinnet när jag satt i den, enda skillnaden var just knästöden, de var betydligt mer markerade. Även här spändes det med korsade stroppar.

Och nu till min STORA ÅNGEST! Vad har jag gjort?
Jag har beställt en HELT NY SADEL :arghh:!! Som jag lovade mig själv att absolut inte göra:banghead:!

Det blev en Passier Optimum (utan II ;)). För den kunde han anpassa mer.
Knästöden kommer att vinklas för att mina "runda" lår ska få plats. Kåpan ska kortas av 2,5 cm för att jag ska få kontakt med hästen. (han är liten och jag har ganska långa ben, vilket gör att jag inte har mina ben intill hästen någon stans utan att ha sadelkåpan mellan. Så han sa att jag kommer få bättre kontakt när den lilla biten försvinner. Sätet ska "gröpas ur" aningen för mina skinkor :o, för att jag ska komma ner i sadeln ordentligt då jag har sån himla svank. Och så skulle den ju anpassas efter hästen som då är väldigt kort och rak.

Jag tror att jag insåg att vi kanske inte var så enkla att hitta sadel till ändå, och att hitta en begagnad som har dessa "kraven" kändes helt plötsligt ganska svårt, så gott som omöjligt.
Även Childeric las på hyllan, då den kommer vara för lång.

Så nu jobbar jag hårt på anledningarna varför jag gjort som jag gjort, för att minska min ångest. Sadeln kommer kosta lika mkt som en ny childeric :eek:. Så det kommer definitivt inte att bli några nya stövlar nu :(.

Har inte vågat berätta för mamma och pappa att jag ens gick med på utprovning på min stressiga dag, än mindre vad den kostar :o.

Det blev en svart i 17". Jag som trodde att jag behövde en 17,5" eller 18", men då bara skrattade han ;).

Har tyvärr inga bilder, men det kan komma om 8 v när jag får hem den :)

Ett litet steg bort från husköp, men ett stort steg närmre en perfekt dressyrsadel! hihi

OMG så hästen din såg ut!!! Panik! Tur han va sen då :p

Men känner du dig nöjd iaf då eller är det bara ångest över att det blev dyrt? :)

Själv har jag nu ställt mig på kö på en Amerigo Alto normal 17" mot vid bom, men den är BRUUUN.. En som har den hemma nu men den var inte såld ännu så jag står först i kö :) Jaja blir att köpa nytt träns o dyl om detta är sadeln för oss... men brunt är ju snyggt på fuxar väl... ångest! :banghead:

Har även bokat tid med två olika sadelprovare.. Hittar jag en sadel som båda tycker passar borde ju denna va fullträff :p

Haha, ja jädra häst! Men han fick för sina synder, först tvätt, sen utprovning och sen skoning på det. Men ser han lika dan ut idag, ska han får utegångsförbud :devil:, nej så klart inte, men ibland önskar jag att det var så enkelt.

Lycka är den som har en häst som inte rullar sig!

Jag är nöjd, och jag har en bra inställning och förväntar mig att bli nöjd. Är det något som inte stämmer, får han ju hjälpa till att fixa till det!
Min ångest är över priset. HUR kan en sadel kosta så mkt pengar?? Men jag hoppas på detta, och förväntar mig att jag kommer behålla sadeln i många år!
Och dessutom komma över mitt sadelmissbruk.

Men vad bra att du har en sadel på gång! Håller tummarna att det kan vara något för er! Och att sadelprovarna är eniga. Då kan de ju förhoppningsvis sitt jobb!

Och brunt passar faktiskt på alla hästar! Däremot hade jag gärna undvikt ljusbrunt, oavsett färg på häst, men det är ju en smaksak. Tycker att brunt på fux kan vara riktigt snyggt! :)

Jag förstår dig angående priset, det är faktiskt rätt sjukt att det kan kosta så mycket. Men samtidigt så borde man ju få det man betalar för också! Precis som du säger så kan du säkert ha sadeln i flera år! :) I det långa loppet så tjänar man nog på det i längden :)

Allså jag har aldrig varit så för brunt, men de senaste har jag börjat gilla de, speciellt på fuxar. Men alltså jag är en "svartlädertjej" har alltid varit så det sviiiiider om jag måste sadla om till brunt.. men vad gör man inte OM hästen gillar den., då spelar ju inte färgen någon roll eg. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 983
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama