Sv: Vi som letar dressyrsadlar II
Det är så himla tråkigt med sadelproblem, vare sig det är ryttarens eller hästens.
Jag har gått ner en del i vikt så min sadel känns väldigt stor nu, men det kan man ju leva med. Får ta det som extra sitsträning...
Har satt i gång min ponny nu som har blivit riden 10 ggr på tre år typ (men han har gått promenader med mycket trav på minst 1 timme varje dag, så ganska vältränad ändå). Trots sina 22 år är han
väldigt het och tycker det är superskoj att äntligen få träna på riktigt.
Men då dyker ju sadelproblemen upp såklart.
Gamla sadeln har blivit för vid, går att ändra bomvidd men jag trivs ändå inte i den, får så ont i ryggen och rumpan. Köpte en annan sadel av samma märke men bättre modell, som när den väl kom visade sig vara svart (såg brun ut på bilderna)... Hade tänkt ändra den så den passar honom men nä, vill inte lägga pengar på det när den inte ens är rätt färg.
Så nu rider jag honom i min andra hästs uterittssadel, en gammal Childeric+fårskinn. Men den är lite för rak och någon cm för lång. Klämmer igenom ryggen varje dag och han har inte fått ont men det känns inte bra att veta att sadeln inte ligger optimalt.
Vill helst ha en Childeric till honom också, en DI eller DAC 17.5 och inte för tjocka/höga bossor. Får jag sålt de andra så finns ju pengar till det. Men det är jättesvårt att hitta, känns som alla är 18.5. Skulle behöva köpa tillbaka den DAC US 17.5 jag sålde för några år sen.