Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag har Prestige enkla läder, de har många år på nacken och är använda dagligen. De är fortfarande hela och fina förutom "skyddet" för spännet som har gått sönder.

Ja jag hoppas verkligen att jag ska slippa ridsåren... har träning
mån+ons och sedan lör-sön denna veckan och jag har redan ångest över smärtan :nailbiting:

Jag hoppas att det kommer vara bra stigläder. Ska skaffa mig såna där stigbygelpåsar oxå, så man skyddar sadeln från stigbyglarna.

När skulle du prova Optiumumen II? Nyfiken om vad du tycker? :)

Den skickas idag, så antar att det blir i början på nästa vecka. Hoppas verkligen att den ska funka. Ska prova en Albion också, för måste ha någonting annat att rida i så snart som möjligt. Känner att jag börjar förminska traven på min häst (Lusitano med mkt sving i ryggen) för att jag spänner mig så mkt pga smärtan från ridsåren...

Ja fy f*n, jag är INTE avundsjuk på dig :(. Stackare.
Hoppas verkligen att du kommer hitta en sadel där du ska kunna rida normalt utan att bekymra dig över smärtan.

Jag har jättesvårt att känna mina sittben när jag sitter i en sadel, känner dem väl när jag sitter på en stol och lutar mig framåt. Men ska nog vara glad att de är så passa gömda som de är, hellre det än massa skavsår :(.

Det är så himla tråkigt med sadelproblem, vare sig det är ryttarens eller hästens. :crazy: Jag har gått ner en del i vikt så min sadel känns väldigt stor nu, men det kan man ju leva med. Får ta det som extra sitsträning...

Har satt i gång min ponny nu som har blivit riden 10 ggr på tre år typ (men han har gått promenader med mycket trav på minst 1 timme varje dag, så ganska vältränad ändå). Trots sina 22 år är han väldigt het och tycker det är superskoj att äntligen få träna på riktigt. :D

Men då dyker ju sadelproblemen upp såklart. :grin: Gamla sadeln har blivit för vid, går att ändra bomvidd men jag trivs ändå inte i den, får så ont i ryggen och rumpan. Köpte en annan sadel av samma märke men bättre modell, som när den väl kom visade sig vara svart (såg brun ut på bilderna)... Hade tänkt ändra den så den passar honom men nä, vill inte lägga pengar på det när den inte ens är rätt färg.

Så nu rider jag honom i min andra hästs uterittssadel, en gammal Childeric+fårskinn. Men den är lite för rak och någon cm för lång. Klämmer igenom ryggen varje dag och han har inte fått ont men det känns inte bra att veta att sadeln inte ligger optimalt. :(

Vill helst ha en Childeric till honom också, en DI eller DAC 17.5 och inte för tjocka/höga bossor. Får jag sålt de andra så finns ju pengar till det. Men det är jättesvårt att hitta, känns som alla är 18.5. Skulle behöva köpa tillbaka den DAC US 17.5 jag sålde för några år sen. :p

Jag trodde ju verkligen att jag tagit mig ur sadeldjungeln när jag hittade Childericen... Kändes super från början, men har gått ner 2kg och antar att det är därför sittbenen känns av nu. Vill ju inte gå upp de kilona igen...

Du får köpa min, DI, 18" (bossor för kort liten häst). ;)

Har provat en nyare Albion K2 idag, den var vansinnigt rak. Första gången en sadel varit för rak för min häst. Så är det någon som letar rak sadel, Albion är rakast av alla :p

*kl*

Suck, vilken tid det tar att vänta :p.
Snart "bara" 6 veckor kvar till sadeln kommer.
Till er som beställt ny sadel, fick ni vänta era veckor ut, eller kom den tidigare, eller kanske senare?

Måste bara byta ut hoppsadeln oxå, och det känns ju mindre lockande :crazy:.

Tror jag fick vänta strax över 8 veckor. Det var lååååång tid. Väntar nu också, sadeln är nere i Frankrike och får nya stroppar.

Jag hoppas att det är "lågsäsong" för dem nere i Tyskland, så de hinner bli klar snabbare med min sadel ;):D. Jag vet inte vad som är hög eller lågsäsong på att tillverka sadlar, men förmodligen är det väl högsäsong nu, bara för att jag vill ha min nuuuu :p.

Utprovaren som ska komma till oss är sjuk, och våran ''nya'' sadel (köpt ny Aug 2012) är för trång :meh:.. Så nu rider vi med en allround/hoppsadel, kanonkul när vi har Birgitta Kjellin träning på söndag och tävling söndagen därpå :(
Inte den lättaste ryggen heller tyvärr, blir rak vid arbete.
Ge gärna tips på sadlar i våran väntan på utprovaren, har funderat på om en Amerigo kan vara rätt. :)
1240609_10151945416953278_756246606_n.jpg

993708_10151945417003278_1189291534_n.jpg

Amerigo har ju många olika modeller, men den ser ut att ha bra höjd fram så kanske Classic eller Cervia?

Tack för svar, en Classic är den som jag tycker låter som att den bör passa henne, ska se till att ta hem just Amerigo sadlar så vi kan prova ut något vettigt, känns inte riktigt som att det finns så många sadlar på marknaden för oss..

Tror också en Classic skulle kunna passa:).

*kl*

Juno börjar bli så pass mycket klar nu att han behöver en egen dressyrsadel.Childericen är för rak tyvärr.

Så här ser han ut från sidan iaf. Som synes är han galet kort. Min idé är Jaguar-vad tror ni om det?:
1383053_10201412591948648_530107129_n.jpg

Denna går han med nu, en Prestige Golden Star 17" och vidaste vidden 37. På bilden ser den smal ut, men den kommer ner när jag sitter i den. Kanske nån av Prestiges dressyrmodeller är bättre än en Jaguar?
1379327_10201412591148628_77734937_n.jpg

Tycker den ser ut att vara lite långt fram? Kanske därför den är i bakvikt.

Jag hade nog satsat på Jaguar XKC till honom, tror Prestiges dressyrsadlar blir för raka. Möjligtvis med undantag av Hippos men den är ingen höjdare att rida i.

Ja, den ligger för långt fram. Hipposen har väl samma läder som GSen och det är hemskt. Det gnisslar och lever som plast mot mina stövlar...

Är XKC samma som deepseaten? Känner att jag inte har nån koll på Jaguars modeller:o.

Tycker oxå den ser lite lång ut. :-/
Jaguaren har ju potential att passa, så det är nog en bra idé.
Hur är annars Spirit, Cobra och Equipe? Har fått för mig att de oxå är korta, men jag vet inte.

*kl*
Nu är detta iof en tråd om dressyrsadlar, men är alla prestige hoppsadlar böjda? Nu syftar jag på de lite billigare/äldre modellerna <10' beg.

Vet inte hur alla äldre Prestige ser ut, men de gamla Golden Star är iaf betydligt rakare än den nya GS.

...och jo, min GS är på gränsen till för lång för honom. Men det är en avvägning på hur saden ska fördela min vikt, blir den för liten i sätet blir det fel ändå.

Equipe, Spirit och Cobra är aaaalldeles för dyra. Jaguar är superbilliga i UK har jag sett på ebay (runt 5.000:-) så det känns som jag gärna provar en Jagga. Dessutom passar dom mig skitbra:p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 979
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama