Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Lånar sista knappen.

Jag ska åka och prova ut en dressyrsadel imorgon. Jag vill åka nu och kan inte bärga mig. Vill veta nu vad jag kommer få prova :p.

Jag har hoppat mest innan men jag börjar mer och mer att lägga det på hyllan och vill nu satsa lite mer på dressyren. Hästen är en arabvalack f: 2008på ca 155 cm. I hoppsadlar har jag haft Amerigo och prestige innan men har nu en Santa Cruz celine då jag antog att han skulle växa på sig rätt fort. Den sitter inte så hyvens nu men vi ska ta med den imorgon också för att kolla den. Det är ju gentecbom på den så den går att ändra.

Vad tror ni om modeller till honom. För min egen del så vill jag inte ha för långa kåpor, smal midja och gärna lite bredare säte samt inte för djup. Tror i daxläget att jag vill satsa på något billigare tills han blivit mer klar och då måtta upp något åt honom.

1383527_10201724327206403_1332692852_n.jpg

1378601_10201724328006423_353818974_n.jpg

1384181_10201724329046449_799635679_n.jpg

1381735_10201724329886470_519762378_n.jpg

970533_10201724329486460_1698076936_n.jpg

Tips!:D

Han borde ju ändå ha koll tycker jag?

Synd att jag inte fotade när den låg på hästen, för den var verkligen helt annorlunda och som bakskuren "undertill" (sjukt svårt att förklara, Novali har inte du bilder på den?). Men knästöd och övre kåpan vanliga.

Försökte läsa lite om Optimum och Optimum II, men står bara något om Freedom panels, är det det kanske?

Jo men inte ens på bilden kan man riktigt se hur bra tänkt det är med utskärningen. Säkert är det det som menas med Freedom panels.

1017261_10151779782368313_157040518_n.jpg

(knapplån)
Hej! Jag har nog dressyrsadeltrådens knäppaste fråga idag, men jag står för det hehe :) Det är såhär att jag rider och tränar min nuvarande häst barbacka, endast för att det fungerar allra bäst så. (Det är min bästa kompis som äger hästen och anledningen till att hon rids utan sadel är att hon växte ur sin sadel för massa år sen och sedan blev det bara så att man inte skaffade nån ny då barbackaridningen funkade så bra.) Problemet är det att jag så gärna skulle vilja starta dressyr på henne, då jag innerst inne brinner för att tävla och få lite "cred" för arbetet man gör, men då krävs ju en sadel. Min fråga blir då: Vad finns det för dressyrsadlar av engelsk modell som är "så lite sadel som möjligt"?

Jag har tex lagt på en Prestige D1 bara för att testa och för att jag älskar den sadeln i vanliga fall, men på denna hästen kändes det bara som att jag satt en meter ovanför hästen. Jag vill ha nån sorts close contact fast med bom, vad är det för märken och modeller man ska kolla efter då?

Film på pållen finns här: http://www.youtube.com/watch?v=NlgryXw2DF8

Bild:
pic_524c8820e087c32d03eb8fc5.jpg

Jag har lite samma problem med min lilla häst, undviker liksom att använda sadeln för det är så mycket lättare att rida honom barbacka, jag har börjat kolla lite på Maxflex sadlar, de har ju flexibom och lite mer "frihetskänsla" än vanliga bomsadlar, ska försöka prova en sådan på min pålle :)

Jag har lite samma problem med min lilla häst, undviker liksom att använda sadeln för det är så mycket lättare att rida honom barbacka, jag har börjat kolla lite på Maxflex sadlar, de har ju flexibom och lite mer "frihetskänsla" än vanliga bomsadlar, ska försöka prova en sådan på min pålle :)

Det låter intressant! Får man tävla med de sadlarna?

Nu har jag varit och provat. Det blev en sadel med smal midja och bra kåpor. Dock sprack det på en billigare O_o. Blev en Prestige D1 k zero lux :D. Den var bara underbar och min ländrygg och bäcken älskade sadeln så det var bara att slå till. Hästen trivdes bra med den och kunde röra bogarna fritt och han kändes väldigt fin att rida. Nu väntar jag på att de ska värma om bommen till hans storlek. Längtar tills jag får hem den.

Vad skönt att du hittade en sadel som både du och hästen trivdes med :)!
Hur lång tid skulle det ta att ändra bommen?

Tror det skulle ta några dagar. Var nog lite i chock efter att köpt dyr sadel så jag hörde bara att de hör av sig när den är klar . . . haha. Men mamma som var med sa att de sagt ett par till tre dagar.

*KL*

Letar dressyrsadel till min häst. Han går idag med en utprovad Prestige roma jump, bomvidd 33 (som jag har förstått är ungefär normal mot smal?)
Hästen i fråga har rak men inte spikrak rygg, och en hög och lång manke. Det jag framför allt är ute efter är en lite bredare kanal, då han går väldigt mycket bättre med denna Roma jämfört med våran förra sadel. Han är lite vinglig och väldigt rörlig, lite takformad i ryggen skulle jag vilja påstå.
Jag själv är ca 1,75 lång.
Har ni några tips på sadlar som kan tänkas passa?
Jag är ute efter begagnade sadlar, runt 5-7000:-

417496_10151082269818156_892113027_n.jpg

Dålig bild, men det ger ju ett hum om hur ryggen ser ut.

Sadelinpassare kommer tillkallas då jag har hittat något, då hon inte har så många begagnade sadlar och för det mesta sadlar i högre prisklass.

Jag kanske har fel, men jag upplever det som att det är Roman av Prestiges sadlar som har en rejält tilltagen kanal? Och den är så pass ny att den inte finns så billig på begagnatmarknaden än..
Men som sagt, jag är inte så kunnig på sadelmodeller, men upplevde att den Prestigen stallkompisen hade innan inte hade lika bred kanal. Minns inte vilken modell det var...

Alla mina har haft mellan fyra och fem fingrars bredd (fem på de med vid och x vid bom).

Har haft Golden Star, Paris D, Sydney, två Top Dressage, två Venus D och Leonardo D.

Ok! Då kanske det kan vara värt att titta på ändå. Är alla prestige något så när lika varandra i bommen - plats för manke och ganska rak rygg?

Plats för manke är det i alla, men vissa modeller är rakare än andra beroende på bossans form. Bland de modeller som går att få med din budget så tror jag Top Dressage borde bli bäst men Venus kan också funka (men bara den med röda knappar, den äldsta modellen med gröna knappar har lite mer svängd bossa).

*kl*

Idag har Juno provat Amerigo. Började med DJ. Funkade inte. La på en Alto (som jag INTE vill ha). Travade utav bara f-n och jag fick tom stöd i handen. Den ponnyn vill uppenbarligen inte bo hos mig. Men men, det är Cerviastöd på den jag testade och det hjälpte mig att sitta bättre än i de vanliga Altostöden som är mycket mindre. Har fått låna provsaeln ett tag så ska testa den ordentligt på Barbie också. Funkar den på henne med så får jag sälja Childericen /snyft, gnäll och gråt). och då beställar jag ev en ny Alto.

Dålig bild på sadeln på Juno:
1393169_10201497179063273_1759481093_n.jpg

På Barbie (la bara på i stallgången och testade):
1378028_10201497179423282_1495145403_n.jpg

526962_10201497178743265_2074613837_n.jpg

Detta är en +2 och jag tror hon behöver en vidare. Hade jag köpt en +3 hade nog Juno funkat med den med pad och Barbie utan. Ska bli intressant att rida henne i den!

Jag har också haft en Alto på prov, igen... Men det funkar inte, den ligger an så dåligt på min häst. Tycker den är trevligaste Amerigon att rida i! Varför ska du beställa en ny?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 978
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama