Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Beställer isf en ny för att jag vill ha Cerviastöden. den jag får låna nu har det, men den är även framskuren. Junos bogar hade troligen gynnats mer av att ha normal skärning och ev även korta bossor. denna har långa bossor. Sen tror jag att en vidare är lika bra att fläska på med en gång. vette sjutton om jag kan hitta en beg med alla mina krav:D.

Första bilden går ju inte att säga något om, men håller med om att den är för smal på Barbie. Satsa på en +3.

Jag har inte gillat någon Amerigo men har inte testat CC och DJ, så kan inte uttala mig om hur de är.

Men om du skall köpa en ny Alto kan du väl lika gärna köpa en ny Childeric? :)

Den stora skillnaden som jag faktiskt gillar mellan Amerigo och Childeric är att Amerigon är så mycket mindre. Childericen är enorm jämförelsevis och då är den 17 och Alton 17.5. Barbie lär behöva +3, men det är svårt med bilder på henne för hon har en rätt liten manke så allt ser ut att ligga väldigt högt på henne. Den kommer ju även ner när jag sätter mig i saden.

Har gått med ST från Amerigo nu två dagar när hon gör provningar och har verkligen sett hur enorm skillnad det kan vara på en sadel jämfört när man bara lägger på och sen sätter upp ryttare och har hästen i rörelse!

Framförallt är de väl kortare och trycker inte så långt bak? Så var det när jag hade ponny i alla fall. Att de flesta sadlarna var för långa på henne, men hon gillade Amerigo DJ (+2,5) så då sprang hon med svansen rakt ut och visade upp sig (knasig arabkorsning). Så kul att se! Sadlar kan verkligen göra skillnad. Men det är inte alla hästägare som kan känna sånt, eller se det. Tyvärr.

Nu har jag ju en Alto till Z som jag verkligen gillar, för utom att den är svart. Tyvärr har han vuxit ur den (den har börjat glappa) på några månader så snart kommer GM till oss och provar ut något nytt.

Du har inte funderat mer på Jaguar till Juno? :) XF:en är väldigt kort, rakare än Deep seat men inte direkt rak.

Jag hade nog oxå valt Amerigo om jag var du, bara för att dina ponnysar är så små. Men annars hade jag helt klart valt Childeric. Är inte heller så förtjust i Amerigo, men dom är ju iaf korta och nätta sadlar och passar ju ofta på mindre ponnyer.

Jo, Jaguar ligger egentligen högst på önskelistan. Dom är dessutom djupare och har mer stöd som jag jag gillar. En vän har en som jag ska prova-ska bara få tummen loss och köra och hämta den nån dag:o. Är väl bäst att göra det innan jag beställer en ny Amerigo:D.

knapplån...

Jag är på jakt efter en ny dressyrsadel, jag har nu en gammal Jaguarsadel (Cobrabom) som jag tycker dels är för smal och är för svängd. Den har funkat för mig och hästen under igångsättningsfas och jag ville ha en sadel som släppte tidigt på länden eftersom hon vilat hela förra vintern pga problem med sina bakknän.

Förra hösten innan hon blev dålig och hon fick vila hade jag S****doktorn ute som provade ut en Bates new dressage, Ordo Equester och så fick jag provrida en Prestige Rembrandt men jag funderar på om dessa fortfarande kan vara aktuella? Hon är 6 år nu, så vad 5 när han provade ut sadlarna och har ändrat sig en del genom åren.

Jag har funderat på om en Amerigo Alto skulle kunna passa, men det har egentligen inte min ekonomi som student råd med så jag är glad om jag hittar någon lite billigare ;)

Hennes största problem är att hon drar fram alla sadlar, hennes sadelgjordsläge är långt fram i jämförelse med sadelläget. Hon är lite överbyggd och lite svängd när hon inte arbetar men ryggen kommer upp en del när hon jobbar. I nuläget eftersom att Jaguaren är för smal för henne är hon insjunken bakom manken, och det känns i ridningen att hon inte riktigt "kommer upp runt manken" därför.

Jag har en sadelutprovare som kommer ut om ett par veckor men jag gillar att vara förberedd och tänkte att jag kan kolla här innan :)

sähär ser hon ut just nu, ursäkta sommarmagen, vi jobbar på den!
DSC_1124.jpg

DSC_1050.jpg

DSC_1063.jpg

DSC_1052.jpg

i rörelse
py3.jpg

och för att se sadelgjordsläget, bilden är tyvärr från i våras innan hon vad igång.
DSC_0519.jpg

Slank in på en sadelprovning för att kolla vad jag bör leta efter för typ av sadel till hästen idag och den som verkade bäst var Pessoa PDS och den var skön också. Undrar om det sadlar som liknar den i bom och sits osv?
Hästen har kort ngt svängd rygg med liten manke. M/W

knapplån

Har en Jensen Amiral hemma på prov.
Kan man värma om bomvidderna på dessa eller dylikt? Vet ej ålder på denna, tippar på att den är äldre. Fick ingen nyckel med eller dylikt så jag antar att det inte går att ändra själv. Det är väldigt mjuka bossor på den, brukar dom ha det?

Jag hade tidigare en äldre Jensen Amiral.
Och den hade blivit ändrad av tidigare ägare, vad jag förstod det som. Eller tillfixad på något sätt iaf.
Om det ska gå att ändra den själv med nyckel, så ska det finnas ett "hål" längst fram på framvalvet. Är det inte det, så måste man lämna in sadeln hos Jensen i Lund, så fixar han det.
Ang mjuka bossor så minns jag inte hur det var på min.

Så här står det på hemsidan:
Vid behov kan samtliga JENSEN sadlar mekaniskt ändras av oss och därmed anpassas till ev.förändring i hästhållningen. Pris för ändring av valv 2.125 kronor.

:)

*kl
Letar dressyrsadel till min Fellponny. Har pratat med min lokala sadelutprovare och hon letar sadlar som kan passa men vill ändå ha lite kött på benen själv.
Ponnyn är 4.5 år och tyvärr lite tjock.
Anläggningsyta 35-37 cm, stora bogblad och överbyggd. Har ni några tips på vad som kan passa? Jag är ca 159 cm och väger 51 kg och en 16.5" borde passa mig.
Mätte ponnyn enligt Prestige bomvidder och hon är en 36:a.
Ursäkta bilder på smutsig ponny, men hon tycker de nyanlagda grusade ingångarna är väldigt bekväma att sova på :o

Ser trevligt ut, den ligger i balans och ser ut att passa hästen.

Trodde jag med men den var för vid,(har aldrig hänt förr , alla sadlar har alltid varit för trånga) när man satt sig i den så sjönk den ner rejält , vilket gjorde att jag tippade fram hela tiden, bakvalvet gjorde också att jag fick så sjukt ont i svanskotan..

Nu vet jag inte, men är det en frieser? och är det en Dac? den kombinationen hade jag inte valt utan då hade jag valt DI.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 978
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama